BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:47

Terwijl we afwachten op het 'officiële' startschot, wil ik graag ook nog een suggestie doen voor een volgend boek. Ook al eentje van de oude stempel:
'Te Paard! ' van W. Müseler. Vooroorlogs maar verrassend modern. is echt mijn bijbel geweest.

Juangi

Re: BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:51

Ik ga als suggestie dan voor Dressuur onder vuur! Goed boek waar iedere ruiter van kan leren...

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:55

Zo dit vind ik super intressant!
Lees graag boeken, en dit is alleen maar erg informatief! Hopelijk kunnen we een groot deel mensen bereiken, want helaas worden boeken in deze tijd snel onder het stof bedolven en wordt alles maar opgezocht op het internet. Zelf heb ik altijd meer aan boeken gehad, dus doe hier ook maar al te graag aan mee en hopelijk worden de boeken ook weer wat populairder want daar valt zeer veel gouden informatie in te vinden en kan menig mens met paarden erg veel van leren.

Ik wacht stilletjes af.. :)
Laatst bijgewerkt door Amy__ op 07-08-09 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:55

@Juangi;
Dit boek heeft ook mijn voorkeur.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:03

@Beantsje;
Is dit boek nog te koop? Ook moeten we opletten dat er niet al te verschillende versies/uitgaven gebruikt gaan worden. En zo'n boek moet wel algemeen verkrijgbaar zijn.
En nog een opmerking terzijde; sommige boeken zijn wel interessant maar ook erg duur. Wellicht zijn dat de boeken die besproken worden, als we alle anderen afgewerkt hebben :Z .

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:05

Idd. Zoals het Gymnasium das Pferd. 50 euries voor een boek gaat wel een beetje te ver. Hoop wel dat hij te leen is in de bieb. En anders niet! Of papa lief aankijken :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:20

Nou ja "50 euries" zal een goed boek toch wel snel kosten.
Maar het is natuurlijk niet nodig elke keer aktief deel te nemen. Wellicht kan dusdanig geschreven worden dat een 'buitenstaander' er ook iets aan heeft. Er zullen trouwens ook wel mensen zijn die niet altijd evenveel tijd en zin hebben een boek te lezen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 02:17

Ik heb destijds 70 euro betaald voor steinbrecht, maar dat boek is het ook gewoon waard...

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:12

aangezien ik bijna jarig ben zal ik iig ruiters en rechters als kadootje vragen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:54

Kadankovitch schreef:
@Beantsje;
Is dit boek nog te koop? Ook moeten we opletten dat er niet al te verschillende versies/uitgaven gebruikt gaan worden. En zo'n boek moet wel algemeen verkrijgbaar zijn.
En nog een opmerking terzijde; sommige boeken zijn wel interessant maar ook erg duur. Wellicht zijn dat de boeken die besproken worden, als we alle anderen afgewerkt hebben :Z .

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

ik heb even op bol.com gekregen. helaas is het idd niet meer nieuw te krijgen; er zijn nog wel voldoende 2e hands exemplaren verkrijgbaar. Zelf heb ik de 13e druk uit 1992 maar volgens mij is het boek niet veranderd. Alleen staan in de oude uitgaves de foto's er nog niet in.

Misschien ook een tip voor de andere boeken? 2e hands aanschaffen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:50

Gelijk maar even praktisch denkend, bij het overzichtje van de boeken die genoemd worden als volgend boek ook misschien een "ongeveer prijs" erbij zetten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:15

Zoals gezegd; ik heb er niks op tegen, sterker nog; ik heb er niets over te zeggen. Een soort van kiessysteem zal daar uitsluitsel over geven. Alleen R&R ligt min of meer vast.
Natuurlijk is tweedehands een goede optie, maar boeken zoals "Ken U paard" van Treffers, de werken van Müsseler en Seunig of de Carprenty zijn wel te vinden maar wellicht weer te zeldzaam om beschilbaar te zijn voor een breed publiek. En nu was mijn idee juist ontstaan om zodoende een breder publiek aan te spreken.

@Hermelientje; Goed idee over de prijs, wellicht ook verkrijgbaarheid erbij vermelden, als iemand weet waar er bijvoorbeeld nog een voorraad ligt. Ik denk dat de boekhandels ons nog dankbaar zullen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:25

Goed idee!
Het L D R kwam ook al even voorbij, maar volgens mij noemt Van Loon dan nog gewoon achter het bit ;).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:42

beantsje, dat iemand dat boek ook kent! :D Prehistorisch, dat boek. :) Moet ik m'n moeder alsnog dankbaar zijn voor dat 'stomme boek waar geen mooie prenten instaan' (vond er als kind niets aan := ).

Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het boek van van Loon leest, maar mensenkinderen, Steinbrecht vind ik toch echt wel zware koek. :) Ik vrees dat ik dat toch wel een aantal keer zal moeten lezen, alvorens het degelijk te snappen. Ik ben heel benieuwd naar het boekenclubje, of dit een lang leven beschoren is. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:44

Steinbrecht is gewoon even wennen, eens je aan het lezen bent, valt hij goed mee hoor. Maar ik herlees en herlees hem, gewoon omdat het barst van de info, en zo waar is!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:49

Super idee, zo'n boekbespreking.

Als ik tijd heb, doe ik heel graag mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:03

Wat een goed idee een topic met Hippische boekbesprekingen. Ik heb in het verleden meerdere keren een topic over een goed paardenboek (of instructie dvd) geopend. Dat bloedde dan binnen 1 pagina dood. :D Er was niet een markt voor.

Ik stel voor:

* een bepaalde tijd voor een boek te nemen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad/aantal pagina's. Vooraf te bepalen en daarna de discussie te sluiten of doorpraten in een ander topic?

* bijvoorbeeld een aantal standaard punten te bespreken van ieder boek:
- opbouw
- voor welk publiek vind je dit boek geschikt
- leesbaarheid. Daar kun je vooraf een categorie indeling voor maken, bv 1 tot 5. Dan begin je je post met een aantal punten en daarna beargumenteer je.
- wat heb je er persoonlijk aan gehad
- welke punten spreken je aan en welke niet (bv inhoudelijke ideeën, schrijfstijl, toepasbaarheid)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:06

Lijkt me niet zo'n goed plan. Ik dacht dat we het vooral over de ideeën/rijtechnische inhoud zouden hebben.

De opbouw, voor welk publiek geschikt en de leesbaarheid vind ik persoonlijk niet zo interessant om over te discussieren. 't Is geen literatuur tenslotte.

ik stel voor dat we ons gewoon aan de opzet van Hermelientje en Kadankovich houden. Zij zijn hiermee begonnen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:07

Voor meelezers of voor mensen die op zoek zijn naar 'aanraders' is dat wel interessant. Maar dat is niet de opzet begrijp ik.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:02

@HippoLogic
@Beanttsje
Het idee dat mij voor igen stond, kwam voort uit een 'berichten wisseling' met iemand wiens naam mij jammer genoeg tijdelijk is ontschoten. Wij kwamen tot de conclusie dat er in de instructie weinig tijd werd gestoken in theoretische vorming. Sterker nog; door veel instructeur wordt het lezen van een boek over rijkunst met argusogen bekeken. Mijn idee was vooral op dat gemis gericht. Ik ben het daarom ook geheel met Beantsje eens. Dat neemt niet weg dat het iedereen vrijstaat over de door U aangehaalde punten opmerkingen te maken. Maar als het aan mij ligt (en dat doet het niet) zal het niet het zwaartepunt van de bespreking uitmaken.

Ondanks mijn mening in deze, stel ik uw inbreng zeer op prijs.
Met vriendelijke groet, Kadankovitch.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:38

Ik volg de kudde wanneer er een boek is gekozen. Ben niet zo thuis in de hippische literatuur, dus laat me verrassen :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:44

'Een paard liegt' niet van chris irwin is ook érg interessant en geeft ook een bepaalde visie weer over waarom paarden zich op een bepaalde manier gedragen tijdens 't rijden en/of op de grond. Dit boek is verhalend geschreven en voor iedereen makkelijk te lezen en te begrijpen en niet zo dik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:03

OK maar wanneer beginnen we nou?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:12

Ik ben niet erg thuis in de dressuur,
maar vind het wel interessant en iets waar ik me gewoon meer in moet verdiepen,
dus ik doe graag mee (als ik de boeken bij de bieb kan lenen :+)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:44

Misschien is het handig om een startdatum aan te geven zodat iedereen die mee wil doen dan een boek heeft. Is ook duidelijker!

22 Augustus? Is over 2 weken....