Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:55

niet mee eens. Er zijn genoeg redenen om bijrijders te hebben. Want er zijn genoeg verschillende situatie waarin mensen paarden hebben/houden. Zoals ook hiervoor al is vermeld.
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 12-07-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

Maar als je structureel een bijrijder nodig hebt voor zeg drie/vier dagen per week, kan je dan niet beter op een stal gaan rijden ipv een eigen paard aan te schaffen?

Palmera

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:58

Dat denk ik niet. Stel je hebt al jaren je eigen paard en daar tijd voor gehad. En dan wordt je b.v moeder/vader, of moet voor een zieke partner zorgen, je moet meer werken, enz, enz. Dan doe je toch niet je paard weg denk ik.
Daar heb je een band mee, en dan is een bijrijdster een goede oplossing.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:12

nee tuurlijk niet Heino, het verschil met het hebben van een eigen paard zit hem toch niet alleen in het elke dag rijden?

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:12

Ik kan mijn paarden ook niet weg doen na zoveel jaren, je hebt veel met elkaar beleefd heel wat geschiedenis geschreven... Een vriend/ vriendin gehad in goed en slechte tijden etc..

Ik kies dan liever voor een bijrijder dan verkopen... Ik ben op dat moment niet egoistisch bezig, ik denk dan aan wat het beste is voor mijn paarden...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:16

M3lisss, dat snap ik, maar ik ben zelf denk ik een beetje principieel hierin, ik wil de verantwoordelijkheid voor mijn dier kunnen dragen, en dan bedoel ik ook dus ook dagelijks de zorg. Als je nu tijdelijk ziek bent of door omstandigheden af en toe niet kan (bvb reuma idd) dan vind ik het een ander verhaal. Maar bvb omdat je te veel werkt een bijrijder nemen voor drie/vier dagen vind ik apart, ik zou het zelf niet kunnen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:16

De eigenaar van mijn verzorgpaard rijd zelf nooit. Hooguit eens een keertje voor de kar. Hij vind het gewoon fijn om in de stallen bezig te zijn enzo. En de paarden hebben allemaal een verzorgster die er mee rijden. Zou hij dan geen paarden mogen houden?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

ik ook niet Heino! maar als dat paard maar liefde genoeg krijgt en happy is, is er toch niks aan de hand?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:21

Nouja, op zich is er dan niets aan de hand nee, maar ik snap wel dat die mensen die man's respect niet krijgen. Ik vind het zelf ook maar raar, maar vind het te ver gaan om ze op basis daarvan niet meer te respecteren :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:26

Heino schreef:
Maar als je structureel een bijrijder nodig hebt voor zeg drie/vier dagen per week, kan je dan niet beter op een stal gaan rijden ipv een eigen paard aan te schaffen?

Jep, kostentechnisch gezien iig wel :+ maar wat nou als je daar na 4 jaar achter komt?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:29

Wat een onzin.

Ik heb respect voor eenieder die het beste met zijn paardje voor heeft.
Tja, ik heb er drie en ik heb weinig tijd om ze alledrie echt te trainen, nou mijn paardjes komen niets te kort, meeste tijd gaat zitten in de verzorging. Bijrijder(s) heb ik (nog) niet, die schijnen schaars te zijn.
Verder gaat het hier over mensen die rijden er zijn ook mensen die hun paarden door anderen laten verzorgen, wat vindt jouw collega daar dan van?

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:29

Eigenlijk ben ik het aan de ene kant met hem eens, maar aan de andere kant ook niet.
Het ligt er maar net aan hoe je situatie is.
Als je een bijrijder neemt omdat je te lui bent, dan vind ik het raar.
Maar als je een bijrijder neemt omdat je zelf ziek bent, dan is het toch niet erg?!?
Als je ziek bent, en je houd veel van paarden, dan kan je er toch een nemen, en er lekker veel mee knuffelen ook al ga je niet rijden is wel afleiding , en dan laat je iemand anders ermee rijden. Is die andere ook gelijk blij , en staat je paard/ pony niet stil!

Ik ben het eigenlijk niet met hem eens, want mischien geef je wel heel veel om dat paard/ pony maar kan je wegens omstandig heden niet rijden, en wil je die pony toch graag houden omdat je een hechte band hebt.
Nou dan zou ik een bijrijder nemen, is niks mis mee!

Succes veder!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:30

hahaha ik heb een bijrijdster omdat haar pony structureel wat mankeerd, ik werk 40 uur, heb een eigen huis met tuin en veel te veel hobby's..
ik heb 2 en half paard, 1 waarop gereden word en anderhalf in de wei ter opsiering....

ik geef niets om rijden, wel om alles er omheen, zou ik dan geen paarden mogen hebben?

als mijn bijrijdster er niet zou zijn zou ik het zelf elke dag doen, nu rijd ik bijna nooit, omdat zij er zoveel plezier in heeft.....

slechte zaak? nee, ik geniet van het feit dat zij geniet, wat kan ik mezelf nog meer wensen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:31

Ik heb mijn bijrijdster puur uit gemakszucht. Dat geef ik eerlijk toe. Maar in de zin van dat ik er wel zelf 7 dagen per week ben. En als ik ziek ben komt mijn vriend.
Ik heb die bijrijdster erbij genomen om ook nog eens tijd voor famillie en vrienden te kunnen maken. Dus dat ik 'even snel' uitmest, voer enzo en dan mijn ding kan gaan doen. Maar hoe vaak is zij er wel in de weekeinden (ze komt alleen in het weekeinde) dat ik er zelf met mijn vriend de hele dag ben. Dan zijn we lekker aan het klussen e.d met een hapje en een drankje. Kletsen met de buren enzo. Reuze gezellig! Ik vind het belangrijk om daar tijd voor vrij te maken, net als voor vrienden en familie. Dus daarom komt zij 2 dagen per week.
Nee, ik voel me niet schuldig, want ik check nog steeds zelf of alles in orde is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:33

Yessy schreef:
Jep, kostentechnisch gezien iig wel :+ maar wat nou als je daar na 4 jaar achter komt?

Ik vind dat erg lastig. Ik weet wel dat ik daarom zelf nu geen eigen paard wil, en misschien wel nooit, juist omdat ik niet in de toekomst kan kijken. Moet er wel bij zeggen dat wanneer ik eenmaal aan een eigen paard begin dat dier tot zijn/haar dood bij me mag blijven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:35

Als een paard iedere dag de aandacht en zorg krijgt die hij nodig heeft, dan maakt het dat paard echt niet uit of dat nou van een eigenaar of van een bijrijder of verzorger is hoor. Ik snap echt het probleem niet.

Ik ken mensen zonder bijrijders die prima voor hun paard zorgen, maar ook mensen die een paard hebben gekocht en er nooit meer naar omkijken. Dat paard heeft een prima bijrijder die hem iedere dag alles geeft wat hij nodig heeft. Paard wordt er echt niet slechter van hoor.

Het maakt mij echt niet uit of een eigenaar een bijrijder zoekt omdat hij druk, ziek of lui is. Enige dat telt is dat het paard iedere dag de aandacht en verzorging krijgt die er nodig is.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:36

Ik rij mijn bijrijpaarden van (inmiddels 31 en bijna 26 jaar) al 15 jaar. De eigenaresse van de paarden kan ze emotioneel gezien niet weg doen. Ze komt zelf ongeveer 1x per 2 weken, ik dagelijk. Dit doen we al 15 jaar zo en dat gaat perfect. Ik moet ze van haar zien als mijn eigen paarden en ze ook als zodanig behandelen.

Natuurlijk hebben wij in 15 jaar ook weleens wat kleine problemen ondervonden. Oude stal werd verkocht, samen zoeken naar iets anders is gewoon lastig omdat zij een ander ideaalbeeld heeft van een goede stal. Tja ze komt maar 1x per 2 weken en als het er dan allemaal netjes uit ziet is ze tevreden. Ik loop dagelijks tegen dingen aan. Tja dat moet je samen goed kunnen bespreken.

Als een van de paarden ziek is of wat heeft ben ik de contact persoon. Ik besluit wanneer het nodig is haar in te lichten en doe dat dan. De stalbaas heeft mij als contactpersoon. Ik ben eigenlijk hoofdverantwoordelijk voor de paarden. En dat doe ik al 15 jaar met liefde en plezier! Ook al zijn ze oud en zal ik er ooit niet meer op kunnen rijden.... ik blijf dit doen tot ze er allebei niet meer zijn. Dit heb ik zo afgesproken en daar hou ik me ook aan.

Ik heb absoluut geen problemen met het hebben van een bijrijder voor je paard. Als het paard daardoor de aandacht en beweging krijgt die het verdient vind ik het alleen maar goed. Er zijn mensen zat die hun paard weg laten kwijnen in een stalletje en slechts komen wanneer ze een keertje zin hebben.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:45

Ik kan me deels vinden in zijn mening, ik denk echter niet dat het afhangt van bijrijd(st)ers hebben of niet, maar dat hij ook meer doelt op waarom een eigen paard hebben als je zelf niet voor de 'full package deal' gaat en alle verantwoording die erbij hoort NIET draagt.

Ik ben het met hem eens als hij doelt op de vele paarden die noodgeboren dmv bijrijd(st)ers aan hun portie beweging toekomen omdat eigenaren zelf amper of niet omkijken naar het dier (en/of het dier hebben voor de heb)...

Ik kan me ook zo boos maken over al die verpieterende, verzuurde paarden die ik ooit op adressen zie. Puur omdat ze zoveel uren zonder aandacht op 3x3 staan te wachten op......
of waar andere mensen compenseren voor eigenaren...

Heb je een bijrijdster erbij ter ondersteuning, niks mis mee. Dan vul je namelijk wel dat stuk verantwoordelijkheid in, dat je paard alle aandacht, verzorging en training krijgt zoals hoort. Ik denk ook niet dat hij dat zo bedoelde.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:57

om eerlijk te zijn snap ik zijn gedachtegang heel goed. ben het er alleen niet helemaal mee eens :D

Ik snap inderdaad mensen niet die meerdere paarden nemen, terwijl ze WETEN dat ze ze niet allemaal genoeg aandacht kunnen geven. Ik ben dan alleen wel blij dat mensen dat toe kunnen geven en idd een verzorgster/bijrijder zoeken.

Als het is omdat je het lichamelijk niet aankunt snap ik het eerder. Maar dan is dat imo ook wel een heel andere reden dan dat je gewon `teveel` paarden hebt...

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:02

Onzin.
Het gaat toch om het welzijn van het paard?
Ik begrijp niet waarom mensen zich druk maken over waarom iemand wel of geen bijrijder heeft. Daar hoef je je toch tegenover iemand anders helemaal niet voor te verantwoorden? Of je nu in je eentje of met een paar mensen voor een paard zorgt, of je een bijrijder hebt omdat je een avondje voor de tv wilt zitten of omdat je ernstig ziek bent en niets kan, dat doet er niets toe. Zolang het welzijn van het paard maar op de eerste plaats staat. Daar draait het om.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:11

Ik heb ook wel veel mensen om me heen gezien in de loop der jaren die paard(en) hebben, en hier geen tijd voor hebben, maar het toch wel heel interessant vinden om te zeggen dat ze een paard hebben... In DIT geval heb ik geen respect voor mensen die een bijrijder hebben voor 6 dagen in de week, en als ze er dan zelf zijn eigenlijk niets met hun paard doen.

Maar ik zie totaal geen bezwaar tegen mensen die een bijrijder hebben voor enkele dagen in de week welke met veel zorg is uitgezocht en over nagedacht. Als je het goed wil doen kost een paard gewoon veel tijd en energie, en als je een fulltime baan hebt (wat de meeste mensen wel moeten om hun paard te onderhouden) is het gewoon wel veel werk om dit 7 dagen in de week zelf te doen. Waarom zou je dit dan niet delen met iemand die met net zoveel passie en liefde met jouw paard bezig is...

Gelukkig heb ik mijn paard samen met mijn zusje vanaf het begin, en hebben wij het altijd samen kunnen oplossen en verdelen. Ikzelf ben veel te kritisch om een bijrijder te hebben :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:16

Even voor de mensen die dit 'nuttige info' vinden, de collega weet van mijn gebreken ;)

De collega weet ook dat ik een parttime job heb speciaal voor mijn paarden, met een parttime job heb ik meer dan genoeg tijd voor mijn paarden. Elke dag ben ik met alle 3 de paarden bezig, krijgen ze hun poetsbeurt, krijgen ze hun aandacht en beweging zoals het hoort. Ik kan niet meer rijden, maar er bestaat zoiets als longeren, clickertraining, inspannen in de koets etc. Dat gaat allemaal wel maar dat vergeten sommige mensen. Paarden hebben is niet paardrijden alleen. Ik neem regelmatig clickertraininglessen en ben eigelijk meer bezig met de band met het paard dan trainen, maar kan dat dan kwaad voor de welzijn van het paard?

Mijn paarden staan ook nog eens 24/7 op een grote weide, zomer én winter. Heel het jaar door verzorg ik mijn paarden en mijn weide zélf, bij extreme warmte of koud, regen of wind, ik sta daar!

Ik zou zijn mening zeker begrijpen als hij niet van mijn gebreken wist, maar aangezien hij 100% op de hoogte was van hoe ik mijn paarden hou, vind ik het gewoon verkeerd.

Aan verkopen denk ik ook niet. Mijn oudste merrie is er nu 20, het zou schandalig zijn haar weg te doen terwijl ze een hemels leven heeft. Mijn haflinger kan 101 dingen, is gek van grondwerk en dat kan ik ook prima! En de andere is van mijn vriend en wordt dus ook met regelmaat gereden. Voor mijn oudste merrie heeft het me anderhalf jaar geduurd voor ik de perfecte bijrijdster had, dus het is zeker niet op 1,2,3 gegaan :D

Ben blij dat er heel wat mensen mijn standpunt begrijpen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:21

ginger18 schreef:
De eigenaar van mijn verzorgpaard rijd zelf nooit. Hooguit eens een keertje voor de kar. Hij vind het gewoon fijn om in de stallen bezig te zijn enzo. En de paarden hebben allemaal een verzorgster die er mee rijden. Zou hij dan geen paarden mogen houden?

niks mis mee toch (ook al zullen er genoeg zijn die er anders over denken). De paarden zijn goed verzorgt en worden gereden. Jullie krijgen hierdoor de mogelijkheid om ervaring op te doen buiten de manege.

Ik vind dat femke27 het mooi verwoord

Ik krijg in dit topic toch een beetje de indruk dat er velen van jullie zijn die vinden dat een goede, bv medische reden moet hebben om ' legaal' een bijrijder te nemen. Maar zelf zie het probleem niet zo als je een bijrijder neemt voor 2 a 3 dagen in de week. Ik ben zelf heel kritisch als het gaat om andere mensen die aan mijn beesten zitten, maar zou het zeker in overweging nemen als ik een paard zou hebben.
Op die heb je iemand die vertrouwd is met je paard en die voor je paard kan zorgen mocht je op vakantie zijn of ziek worden. Verder geeft het aan veel meiden de mogelijkheid om van manege's weg te kunnen en veel meer over rijden en over paarden zelf te leren.
Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen maar een bijrijder moet nemen, maar vind ook niet dat iedereen met bijrijder als lui mag worden bestempeld.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:21

chipieke schreef:
Even voor de mensen die dit 'nuttige info' vinden, de collega weet van mijn gebreken ;)

De collega weet ook dat ik een parttime job heb speciaal voor mijn paarden, met een parttime job heb ik meer dan genoeg tijd voor mijn paarden. Elke dag ben ik met alle 3 de paarden bezig, krijgen ze hun poetsbeurt, krijgen ze hun aandacht en beweging zoals het hoort. Ik kan niet meer rijden, maar er bestaat zoiets als longeren, clickertraining, inspannen in de koets etc. Dat gaat allemaal wel maar dat vergeten sommige mensen. Paarden hebben is niet paardrijden alleen. Ik neem regelmatig clickertraininglessen en ben eigelijk meer bezig met de band met het paard dan trainen, maar kan dat dan kwaad voor de welzijn van het paard?

Mijn paarden staan ook nog eens 24/7 op een grote weide, zomer én winter. Heel het jaar door verzorg ik mijn paarden en mijn weide zélf, bij extreme warmte of koud, regen of wind, ik sta daar!

Ik zou zijn mening zeker begrijpen als hij niet van mijn gebreken wist, maar aangezien hij 100% op de hoogte was van hoe ik mijn paarden hou, vind ik het gewoon verkeerd.

Aan verkopen denk ik ook niet. Mijn oudste merrie is er nu 20, het zou schandalig zijn haar weg te doen terwijl ze een hemels leven heeft. Mijn haflinger kan 101 dingen, is gek van grondwerk en dat kan ik ook prima! En de andere is van mijn vriend en wordt dus ook met regelmaat gereden. Voor mijn oudste merrie heeft het me anderhalf jaar geduurd voor ik de perfecte bijrijdster had, dus het is zeker niet op 1,2,3 gegaan :D

Dit klinkt helemaal prima, en ik vind dat je daar goed aan doet :D! Een paard koop je in principe voor het leven, en doe je niet 'even' weg als het tegenzit. +:)+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:28

chipieke schreef:
klinkt goed zoals jij het hebt geregeld.

Maar doelde die collega ook op jou omdat je een bijrijder hebt of ziet hij jou als uitzondering vanwege je ziekte?