tantjeuh schreef:Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk heeft dat te maken met de omgeving waarin je woont. Woon je in/rond grote stad, dan zullen het vroeger waarschijnlijk inderdaad meer 'upper class' dan gewone mensen geweest zijn. Ik woon in een boerengat, dorpje met 2000 inwoners, alle omliggende dorpen zijn soortgelijk... Bij ons waren het toen vooral de boeren, terwijl het nu meer 'iedereen' is.
Hier net zo, in zo'n omgeving ben ik ook opgegroeid. Ik begon overigens in '83 met paardrijden, in '86 ging ik bij de plaatselijke ponyclub.
Ook bij ons waren het voornamelijk boeren (of iig niet de 'upper class') die bij de ponyclubs en rijverenigingen zaten. Een enkele artsendochter daargelaten, maar ook die had een 'gewone pony' en ging met een derdehands trailer op concours. Veel mensen hadden genoeg grasland om paarden of pony's te houden, of verhuurden dat aan dorpsgenoten. Ook had ik veel clubgenootjes die niet eens een eigen pony hadden, maar met de pony van een boer uit de buurt bij de club zaten. Boer vond het leuk om wat pony's op zijn land te hebben, maar deed er zelf niets mee - meisjes blij, want die hadden wat leuks te rijden. En oh ja, met alle pony's in een vrachtwagen of grote trailer achter de tractor op concours (helaas deed onze ponyclub daar dan net weer niet aan, jammer want wij hadden nog geen eigen trailer in de tijd dat ik mijn eerste pony had).
Paardrijden was (en is nog steeds) bij ons in de omgeving echt niet iets voor alleen de 'upper class'. In stedelijke gebieden kan ik me daar dan wel weer wat bij voorstellen, daar komt vaak net wat meer kijken bij het houden van paarden (ruimte, kosten).
Geen idee meer eigenlijk hoe het met de discipline zat. Ik wilde gewoon leuk rijden en afgezien van een paar jaar met een instructrice met gebrek aan sociale en pedagogische vaardigheden (waardoor de lol in het lessen bij de pc me wat verging) heb ik dat ook altijd leuk kunnen doen.
Zeg daar vooral niks van, want dan komen de waterlanders en de pruillippen en heb jij het toch allemaal verkeerd gezien.