Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 16:09

Ja 3 keer per week les geven is nu juist het probleem, daar heb ik dus geen tijd voor naast al de privelessen en een stal schoon houden met 32 paarden. Groepsles, dus manegelessen ben ik juist mee gestopt omdat ik daar geen zin meer in had omdat de motivatie tegenwoordig ver te zoeken is.
IK vind het sowieso erg jammer dat er op de meeste manege's ook niet word geleerd wat b.v vw nw is.
Trek maar aan de teugels, schop het paard naar voren en de "krul" is er, tja en mijn paarden gaan dan, of rennen of staan stil en dan zijn het vervelende paarden die niet luisteren.
Toevallig vanmiddag een priveles gegeven aan een manege amazone.
Moet eerlijk zeggen dat ze het paard leuk aan het lopen had.
Nu is dit paard ook een hele brave die naar kleine hulpen luistert op de pinken te rijden is en dus een goed leerpaard. Meisje wist niet wat haar overkwam, kan een paard ook zo voelen??
Kijk dat is leuk om les te geven, maar de moeilijke paarden zijn juist waar je niemand voor vind.
Ik denk dat ik gewoon te veel wil, maar vind het vaak zo zonde dat veel mensen nooit het fijne gevoel hebben/krijgen van het rijden van een paard.

eekhoornerik

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:55

Wat zet je als tekst in je advertenties?
En wat voor paarden moet de ruiter gaan rijden? Ik begrijp dat je paarden met een verleden opvangt? Hebben ze gedragsproblemen?

Een manegeruiter meteen op een paard met verleden zetten is denk ik niet echt handig. Manegeruiters moeten eerst helemaal wennen aan het 'echte paardrijden' en als het paard dan ook nog helemaal groen is of verkeerd beleerd is het voor zo'n ruiter denk ik heel erg lastig om te voelen wat goed is en wat niet.
Misschien kan je dat meisje eerst goed gaan trainen op jouw brave paard en als ze dan steeds beter gaat rijden en meer gevoel ervoor krijgt kan je eens een ander, moeilijker paard proberen.

Ik ken een jongen die in mijn omgeving overal gevraagd wordt om paarden te rijden. Hij kan echt geweldig rijden en heeft echt het ruitergevoel. Hij hoeft nooit op zoek naar een paard, die worden voor zijn voeten geworpen.

Hij gaat zelfs op zijn brommertje 20 km heen en terug om te rijden en vraagt er geen geld voor. Hoeft er ook niet voor te betalen. Maar het is zijn grote passie en hij heeft talent.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:00

En ik meen dat die er vroeger veel meer waren.
Die met fiets of brommertje overal heen gingen, weer of geen weer.
En inderdaad, die zaten vroeger ook al niet zonder paarden. :)

Ik heb het idee dat er nu veel minder echte ruiters zijn.
Mensen met echt de passie en daardoor er alles voor over hebben.
Slecht weer of een val is direct reden om te stoppen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:05

Aerdenhout zou het probleem van mensen vinden niet aan je zelf liggen?
Er zijn de afgelopen jaren toch heel wat mensen ook bokkers bij je geweest en stuk voor stuk waren ze niet goed genoeg in jou ogen ;)
Als er een meisje kwam en ze vertelde dat ze L/M had gereden dan werd ze eerst even uitgetest en als het niet ging zoals jij verwachte werd ze publiekelijk te kakken gezet door je. En zo ging dat ook met meiden die zeiden te konden longeren maar het niet volgens jou verwachtingen deden,maar het wel heeeel erg graag wilden leren. Dan heb je het over kritiek geven maar dat was uitjouwen en voor schut zetten en daar leert niemand van ;) Ik vondt het echt niet vreemd hoor dat ze niet meer kwamen en dat je nu niemand meer kan vinden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:55

hmm lastig.. ik ben 16 en voldoe wel aan jou wensen, maar woon niet in de buurt en daarnaast heb ik het al veel te druk, met.. idd andere paarden.. dus ik denk dat daar het probleem zit. Meiden die wat kunnen hebben vaak al wat.. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:58

Alabaster schreef:
Aerdenhout zou het probleem van mensen vinden niet aan je zelf liggen?
Er zijn de afgelopen jaren toch heel wat mensen ook bokkers bij je geweest en stuk voor stuk waren ze niet goed genoeg in jou ogen ;)
Als er een meisje kwam en ze vertelde dat ze L/M had gereden dan werd ze eerst even uitgetest en als het niet ging zoals jij verwachte werd ze publiekelijk te kakken gezet door je. En zo ging dat ook met meiden die zeiden te konden longeren maar het niet volgens jou verwachtingen deden,maar het wel heeeel erg graag wilden leren. Dan heb je het over kritiek geven maar dat was uitjouwen en voor schut zetten en daar leert niemand van ;) Ik vondt het echt niet vreemd hoor dat ze niet meer kwamen en dat je nu niemand meer kan vinden.

Ja ik weet nu zo langzamerhand wel dat jij en zuslief me niet mogen. Raar toch ook dat je zus op mijn paarden wel dressuurwedstrijden heeft gereden en met mijn eigen paard de ORUN heeft gedaan. Nog vreemder dat jullie het 10 jaar bij me hebben uitgehouden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:09

Ik kom ook uit jouw omgeving. Vanwege een blessure van mijn paard rijdt ik al een tijdje niet. Werd laatst benaderd om een paard voor iemand te rijden, moet je zoveel betalen dat ik daar nog wel een paard zelf voor kan kopen en dan heb ik er 1 die helemaal mijn type is.

Ik hoor bedragen van 150€ tot 200€ per maand. Ik wil gerust een paard voor iemand doorrijden/ mensen uit de nood helpen, maar ik ga er niet voor betalen. Ik heb zelf een paard en een pony staan, en op mijn pony rijdt een meisje wat er niets voor hoeft te betalen.

Dus heel bot gezegd ik ga niet betalen om andermans ellende op te lossen en ik denk dat de echt handige meiden wel voor niets op een paard mogen rijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:13

De échte zijn volgens mij met een zoeklichtje nog amper te vinden. Als je als eigenaar bereid bent te investeren ( en als ik het zo hoor ben je dat wel Aerdenhout ), dan kan er misschien best nog wel het één en ander te leren zijn. Maar je moet wel iemand treffen die wil leren en ook niet te snel op de tenen getrapt is. Laten we eerlijk zijn, de mentaliteit is bij sommigen ver te zoeken.
Ik heb dan nu een eigen paard, maar ik sta al jaren bij mijn instructrice en zij heeft me regelmatig gevraagd nieuwe/jonge paarden te rijden. En dat betekende dat zij er bij bleef staan ( ook met longeren trouwens ) en als het fout gaat, tja dan kreeg ik de wind van voren. Ik heb wat traantjes gelaten, vroeg me zelf regelmatig af waarom ik me zo liet behandelen als volwassen vrouw.
Maar ik weet nu hoe belangrijk het is geweest dat ze me op die manier opgevoed heeft :D Ik ben nog steeds geen held, en een enorm handig talent zal ik ook nooit worden, maar ik krijg de paarden die ik nu te rijden heb, met heel wat gemak makkelijk aan het lopen. Ik sta er nog versteld van hoe ik jaren heb lopen klooien als ik nu voel ( ja voor het eerst echt voel! ) hoe een paard kan swingen. Niks verzameld gekke oefening, gewoon rechtoe rechtaan arbeidstempo vw-nw.
Overigens heb ik in de zes jaar die ik er nu ben wel 25 'collega's' gehad, er is er naast mijn nog eentje over. ( Ik ben ook niet echt over, ik rijd amper meer voor haar ivm met mijn drukke leven en eigen paard, maar ik sta er nog op stal en volg les ).
Jij bent bereid iets te investeren, en als je ook maar iets op mijn stalhoudster lijkt dan ga je waarschijnlijk door het vuur voor degene die uiteindelijk bereid is zelf ook te laten zien er echt voor te gaan. Als ik naar onze stal kijk, dan zijn er idd maar heel weinig die dan boven komen drijven.
Misschien toch een idee om kwa rijden je eisen wat bij te stellen maar iemand met een topmentaliteit te zoeken, die je dan zelf wat moet omscholen. Al zal het daar ook niet van overlopen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:23

Aerdenhout1 Daarom weet ik ook precies hoe het rijlt en zeilt bij jou op stal ;)
Wat betreft de wedstrijden en de Orun cursus ook toen begon je op de cursus te schreeuwen als je het er niet mee eens was en ben jezelfs de binnenbaan een keer ingevlogen omdat ze volgens jou te veel vroegen van je paard :Y) Juist ja... en was het daarom ook niet dat wij toen een derde paard aanschafte ;)

Ik ben het eens met gr_roos je moet een hoop geld betalen om iemand anders zijn probleem op te lossen, terwijl je net zo goed dan een eigen paard aan kan schaffen. En dan is er niemand die zegt je moet dit en je moet dat dan ben je vrij in wat je doet en staat er niet de hele tijd een eigenaar langs de kant over je te praten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:33

Even een toevoeging. Ik baseer mijn mening om wat er hier in de buurt gebeurt en wat ik hoor. Ik ken Aerdenhout niet persoonlijk en ik heb ook geen zin om in een meningsverschil tussen 2 personen terecht te komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:42

Sow ff een persoonlijke vete ofzo :-)

Ik begrijp TS volkomen, maar ik ben dan wel niet professioneel in de paarden actief. En denk dat daar het verschil tussen ons beide zal liggen. Ik ben zelf manikaal in alles wat met mijn paarden te maken heeft (stal, verzorging, trainen ect)
Door mijn drukke baan was ik ook een tijd opzoek naar hulp.
En idd krijg je veel geinteresseerden. Sommige met rijervaring en zelfs wedstrijdervaring. Maar daar heb ik niets aan.
Je kan Z rijden, zonder een paard te voelen en echt los te werken en dat heb ik nodig. Mijn paarden kennen hun oefeningen zoals hun niveau, dus ik heb niemand nodig die dat eventjes wil laten zien. Maar gewoon correct over de rug, met zacht contact, werken op lengtebuigingen, schakelen etc, is vaak te veel. Zeg je er iets van zijn ze op hun tenen getrapt, en laten aanmodderen, tja daar zijn het wel mijn beesten voor, dus nee.
Zelfde met longeren. Hoeveel mensen dat zelf rondjes staan te lopen en te hupsen, en gewoon het paard maar wat opjagen... onvoorstelbaar. Het zijn dressuurpaarden dus bewegen kunnen ze wel :-), dus geen reden om ze over hun 'toerenteller' te laten gaan.
Hier ook vraag ik gewoon iemand die kijkt naar het paard, ziet dat hij correct in aanleuning loopt, loslaat, kan schakelen en overgangen maken, dat het paard spoort (dus recht loopt).

Een keer heb ik zo iemand gehad die beide kon, helaas heb ik er een paard aan verkocht en is ze daarna gaan samenwonen en kon het paard aan huis staan ...

Dus nu beroep ik me voor hulp op mijn vader.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:48

Dat is het ook niet hoor. Dit is de ervaring wat ik zelf meegemaakt heb en vindt het daarom ook niet vreemd dat er niemand meer te krijgen valt omdat haar eisen pakket veel te hoog is en niemand goed genoeg zal zijn. En er zijn echt hele leuke meiden geweest hoor.

Edit dit is geen persoonlijke vete hoor. Maar ik vindt het een beetje triest dat het altijd anderen zijn waar het aan ligt. Terwijl er echt zulke leergierige meiden zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:51

Aerdenhout, ik heb best tijd over, maar ik doe het niet gratis en aangezien Aerdenhout niet naast de deur is, kan dat aardig oplopen :).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:52

alabaster begrijp ik ook hoor. Maar mijn ervaring ( en heb echt al wel enkele een kans gegeven) is dat van zodra je je rug draait ze toch vaak hun eigen manier weer oppakken. En ja om nu een echte leek alles te leren, daar heb ik de paarden niet voor. Leergierig zijn ze allemaal in het begin

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:55

Ik heb ook enkele leergierige mensen gehad.
1 is blijven hangen als bijrijder voor een ander zijn paard hier op stal.
Maar mijn paard is gewoon teveel sportpaard voor veel van deze ruiters.
Die kunnen een paard er niet doorheen rijden als hij eens bakmonsters ziet.
Dan kunnen ze wel leergierig zijn, maar dat is dan even niet genoeg.
Maar ik heb er ook gehad die alles beter wisten, die had ik de deur al snel gewezen.
Grote mond, maar rijden konden ze ook alleen maar goed met de mond.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:04

vorame schreef:
Ik heb ook enkele leergierige mensen gehad.
1 is blijven hangen als bijrijder voor een ander zijn paard hier op stal.
Maar mijn paard is gewoon teveel sportpaard voor veel van deze ruiters.
Die kunnen een paard er niet doorheen rijden als hij eens bakmonsters ziet.
Dan kunnen ze wel leergierig zijn, maar dat is dan even niet genoeg.
Maar ik heb er ook gehad die alles beter wisten, die had ik de deur al snel gewezen.
Grote mond, maar rijden konden ze ook alleen maar goed met de mond.

Ik weet niet of die personen les kregen, maar bij ons krijgen de stalruiters minstens 1x per week op een van de paarden die zij rijden les van een ervaren, via de oudewetse weg lesgevende instructeur. Zo leren ze wat echt doorpakken is, trainen en opleiden van paarden.
En de mensen die dit heel goed kunnen hebben meestal een eigen stal en rijden paarden voor andere bij hunzelf thuis en zitten niet te springen om van hot naar her te rijden om andermans paarden te rijden....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:06

Uiteraard kregen ze les. :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:13

Dan kan het daar niet aan liggen. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:18

Ik denk dat voor mij het probleem er ligt dat ik geen stal ben die andere paarden aan kan bieden om te leren.
En het paard waar ik iemand voor zoek een te grote overgang is voor de ruiters die van de manege af komen.
In het verleden heb ik dat verschil ook te vaak gezien bij andere mensen.
Dat gat ertussen is te groot.
En je moet wel een echte doorzetter zijn wil je zelf dat gat leren opvullen.
Dat gaat denk ik alleen maar als je op stallen gaat rijden waar meerdere paarden staan.
Wat meestal wel betekend dat die paarden ook te koop staan.
Dus je als ruiter niet kunt hechten aan een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:21

het is gewoon moeilijk om iemand te vinden, dat klopt..........

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:22

Ik denk ook dat manege ruiters geen goede ruiters zijn om sport/ wedstrijdpaarden te rijden. Ik denk dat iemand eerst enkele jaren ervaring moet hebben met een eigen paard en met wedstrijden... (Op maneges wordt meestal niet geleerd wat over de rug rijden, en het nut van schakelen is. Als ik kijk naar de manege waar ik reed toen ik 7 was.)
Zelf heb ik enkele maanden voor BKstables gereden maar ik had het te druk met me eigen paard en m'n studie. En zo zal het bij veel zijn...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:25

aerdenhout1 schreef:
Ik begin zo langzamerhand inderdaad te geloven dat de "echte" paarden mensen allemaal al bezet zijn. Maar het jonge talent, waar zit dat dan?? Die meiden van 14 of 15 met gevoel voor paarden?

Mhh nee die bestaan helaas (bijna) niet meer. Zoals de oude harde leerschool waar je flink op je zit en benen getraint wordt is niet meer. Het is nu meer handen en anders gewoon een hulpteugel eraan.
Vooral nu de paarden steeds groter worden is het een hele kluif om het bij elkaar te houden dit kan je niet verwachten van iemand van 14/15 jaar.
Als er iemand op mijn paard zit moet ik altijd toezien hoe ze hem de bocht om trekken/sturen met teugels ipv met been rijden. Laten we maar niet beginnen over hoeken doorrijden de hoek bij ons loopt van de van letter naar letter dus echt van hand veranderen is heuvel op en af rijden. Dit zijn toch echt de beginselen van het rijden.

De ruiter die dan wel hoog hebben gereden hebben weinig ervaring met verschillende paarden of vragen VEEEL geld. Een ruiter met gevoel voor type paard is lastig te vinden vooral als ze qua karakter lastig zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:28

Ziezo_X schreef:
Ik denk ook dat manege ruiters geen goede ruiters zijn om sport/ wedstrijdpaarden te rijden. Ik denk dat iemand eerst enkele jaren ervaring moet hebben met een eigen paard en met wedstrijden... (Op maneges wordt meestal niet geleerd wat over de rug rijden, en het nut van schakelen is. Als ik kijk naar de manege waar ik reed toen ik 7 was.)
Zelf heb ik enkele maanden voor BKstables gereden maar ik had het te druk met me eigen paard en m'n studie. En zo zal het bij veel zijn...

Maar de ruiters die zo al ervaring op hebben gedaan en hebben laten zien dat ze graag willen en kunnen, die zijn dan vaak al bezet.
Dan moet je net toevallig op het juiste moment weten dat ze even paardloos zijn.
Want dat duurt niet lang. :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:54

vorame schreef:
Ziezo_X schreef:

Maar de ruiters die zo al ervaring op hebben gedaan en hebben laten zien dat ze graag willen en kunnen, die zijn dan vaak al bezet.
Dan moet je net toevallig op het juiste moment weten dat ze even paardloos zijn.
Want dat duurt niet lang. :)

Dat is inderdaad zo. Je zou misschien bij een stal in de buurt eens kunnen vragen of ze geen stagaires hebben die eventueel vakantie werk of een bijbaantje zoeken. Maar dit garandeerd idd ook niet dat ze goed kunnen rijden... :\

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:57

Alabaster schreef:
Ik ben het eens met gr_roos je moet een hoop geld betalen om iemand anders zijn probleem op te lossen, terwijl je net zo goed dan een eigen paard aan kan schaffen. En dan is er niemand die zegt je moet dit en je moet dat dan ben je vrij in wat je doet en staat er niet de hele tijd een eigenaar langs de kant over je te praten.

Een eigen paard is nog altijd minstens 3 keer duurder dan wat Aerdenhout vraagt volgens mij :)
Maar ik kan wel heel goed begrijpen dat dat geld een belemmering vormt, zeker als je een jaar of 14/15 bent.