Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:44

Ja, ook contra en wissels.
Juist voor de wissels vind ik het zo pettig.
Wil ik wisselen is gewicht verplaatsing plus nieuwe buitenbeen fractie naar achter genoeg.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:45

Lielle schreef:
ik rijd mijn overgang hetzelfde als Vorame, en mijn paarden beheers(t)en een goede contragalop, en Pablo ook de wissels.

Dus een contragalop geef je volledig en enkel met je zit aan en een wissel ook?
Je benen verplaatsen zich dus totaal niet?

Lielle

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:48

wissels gaan juist wel op verplaatsing been (en zit), maar dan wil je toch ook iets anders van je paard? Contragalop is in principe geen andere hulp, want je galop verandert niet, alleen de wending die je draait. Dus ook gewicht en been blijven gelijk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:48

vorame schreef:
Wil ik wisselen is gewicht verplaatsing plus nieuwe buitenbeen fractie naar achter genoeg.

Dat bedoel ik dus...voor een contragalop en een correcte vliegende wissel heb je echt wel een verplaatsing van één van je benen nodig.

(Bij het aanspringen naar de galop gebruik ik overigens zo nu en dan wel even mijn binnenbeen, om het binnen achterbeen even lekker door te laten treden om het zodoende vlug te maken. Dat is overigens wel vaker bij de warming-up dan tijdens het werkelijke trainen, dan is hij zo vlug aan de hulpen dat het echt niet meer nodig is..)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:49

Voor wissel verplaatst deze zich even om daarna weer op de gewone plaats terug te gaan.

Ik heb bijvoorbeeld ook een paard gereden als die wat gespannen was dan wisselde hij in de proef wel naar gewone galop.
Daar hield ik dan wel een been een stukje naar achter erbij, maar dat was voor mij dan ook al corrigerend rijden.
Dit probeerde ik dus zo min mogelijk te doen.
Maar bij paarden die gewoon lopen dan veranderd er niets, Been blijft op de plaats.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:50

Waarom ook voor contra als ze gehoorzaam lopen?
Dan blijft de galop toch gewoon dezelfde galop?
Alleen het bochtje anders om. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:51

Imago01 schreef:
vorame schreef:

Dat bedoel ik dus...voor een contragalop en een correcte vliegende wissel heb je echt wel een verplaatsing van één van je benen nodig.

voor de contra zie ik dat niet, maar voor de wissel is het toch logisch? Je vraagt nl een andere oefening, nogal wiedes dat je een hulp geeft daarvoor.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:52

Lielle schreef:
wissels gaan juist wel op verplaatsing been (en zit), maar dan wil je toch ook iets anders van je paard? Contragalop is in principe geen andere hulp, want je galop verandert niet, alleen de wending die je draait. Dus ook gewicht en been blijven gelijk.

Haha kun je nagaan wat een verschillende technieken. Bij een contragalop verplaats ik mijn (dan) binnenbeen een fractie naar achteren omdat ik ervoor moet waken dat mijn paard zich dan dubbelvouwt met stelling naar buiten. Ik moet hem wat begrenzen. Omdat ik liever zo min mogelijk aan die voorkant zit te prutsen (impulsverlies en al die ellende) kies ik er dan voor om mijn binnenbeen wat naar achteren te leggen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:54

Lielle schreef:
voor de contra zie ik dat niet, maar voor de wissel is het toch logisch? Je vraagt nl een andere oefening, nogal wiedes dat je een hulp geeft daarvoor.

Ja, DUS bedoelen we hetzelfde, toch?

(ik quotte daarom een stukje tekst op de vorige pagina...)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:13

Sharonneke_ schreef:
just_kiki schreef:
geen been :) maak mezelf+benen lang) en geef opdat moment geen been. maar hou me benen erwel aan!

dit is helemaal perfect gezgt.

Geen been, wel benen eraan? Denk dat dat is wat ik bedoel, maar ik zeg gewoon dat ik mn been wel gebruik.

Sharonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:35

wat is da hier voor iets !
alles wordt gewoon verwijderd !

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:37

wat bedoel je Sharonneke?

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:24

Ik rij de overgang altijd wel met mn been erbij zodat
ze idd. actief blijft en een vlotte overgang maakt
zodat ze daarna vanaf de eerste pas gelijk vlot weg
kan draven/stappen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:41

Imago01 schreef:
Zelf rij ik alle overgangen terug compleet op mijn zit met een beetje teugelhulp. Vooral na een warming-upje is mijn paard hier perfect op afgestemd. Overgangen tandje hoger gaan ook op zit, bijna geen been en met een geopende hand.
De eerste die een soortgelijke overgang op mijn paard kan maken met die zithulp, moet ik nog tegenkomen en bij anderen dendert die ouwe van mij nog lekker een paar meter door.

Ik ben een enorme voorstander van zo weinig been en hand als mogelijk en alles zsm te fine tunen zodat geruk en gepluk niet nodig zijn (alleen in geval van nood(rem)) en alles lekker op het zitje gereden kan worden.
Mijn been is wel altijd wakend aanwezig en verplaatst zich hooguit van ligging, afhankelijk van het uit te voeren kunstje en zo ook met mijn hand. Bij impulsverlies krijgt paard een correctie van mijn been die direct goed bij hem doordringt en daarna komt het impulsverlies dan ook niet meer voor. 9,9 van de 10x was het dan trouwens nog mijn eigen rotschuld want dan zit ikzelf te pitten, waarbij ik dan simpelweg het paard niet even wakker schud maar de oefening stomweg herhaal en mezelf juist even wakker schud.
In de meeste gevallen gebruik ik ook liever geen zweep.
Nadeel van zo op je zit te rijden is dat ik sommige paarden weleens wat laat schrikken. Na het opstijgen zetten sommige paarden het bij voorkeur op een rennen. Dan moet ik voor mijn gevoel eerst als een lompe harrie op het bewuste paard gaan meetuffen voordat ik echt aan rijden toekom…

Dat laatste snap ik eigenlijk niet. Waarom zou een paard in paniek raken daarvan?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:58

Lielle schreef:
dan zijn we het helemaal eens. Maar in de ideale situatie hoef je ook na de overgang niet te drijven, je hand ontspannen is voldoende.

Ja dat klopt! zo heb ik het geleerd, (ik les net) is me zwaar en beetje lang maken en klein beetje meer spanning op de teugels nemen. Zodra het paard overgaat in stap je handen ontspannen zodat de spanning er weer af gaat.
^^ tot nu toe werkt het goed.

happiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:41

Ik ga diep zitten,kruis aantrekken,en ik houd mijn kuit er wel tegen,wakend,en als ze ''dribbelt' geef ik wat meer druk.Eenmaal ze in de gang die ik wens is geef ik weer druk zodat ze goed doorstapt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:21

Ik wilde net, na de rest gelezen te heben zeggen:"Wat is er gebeurd met ouderwets kruis aantrekken?"
Want dat lijkt me toch dé hulp. Wat hebben je benen er mee te maken? Die kunnen waken, voor als het nodig mocht zijn, maar meestal is de zit wel genoeg. Ofwel met kruisaantrekken voor impuls, ofwel met een holle rug (bekken voorover kantelen), langmaken whatever, voor echt rem effect, het is maar wat je nodig hebt. Er zijn nu eenmaal terugvallers en doordenderaars om ze even grof in te delen. Daarbij is er een scala aan gevoeligheidsverschil met een scala van mate van bijbehorende zithulp om toe te passen.

In het kort, ik rijdt de overgang ook gewoon op mijn zit. Of er nog teugelhulpen bij nodig zijn ligt er maar aan. Soms de eerste paar keer wel, maar daarna niet meer. Uiteraard gaat er wel een halve ophouding aan vooraf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:17

Bij een jong paard gebruik ik mijn zit (en soms teugelhulp om wat dingen aan te leren), maar als het paard verder in de training is en hij moet meer gezet worden, dan gebruik ik zeker wel beenhulpen bij het terugrijden (bijv. bij kwart/halve pirouettes).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:31

Dan ga je naar een opvolgende oefening en kun je echt niet spreken naar een overgang naar een langzamere gang, waar het in de openingspost om gaat.
Je hebt het dan gewoon over een halve ophouding, neem ik aan, en die gaat altijd gepaard met been (en zit)hulp.
Deze gebruik je bv ook bij halthouden op het moment voor de finale hulp, om het paard de achterbenen eronder te laten zetten en voor oefeningen (hoewel de meesten het alleen nog gebruiken als ze naar een zware oefening gaan) en kun je gebruiken als waarschuwing naar een overgang.
Maar het is unfair om een paard te vragen echt terug te komen naar een langzamere gang terwijl je het eigenlijk óók hulpen geeft om meer voorwaarts te gaan en dus een snellere gang in te zetten of dezelfde gang te houden met meer impuls(naar mate de hulp). Dat druist in tegen de dressuur leer en vandaar dat er commentaar op komt als je het in een wedstrijd laat zien.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:48

Ik heb mijn been er wel bij en ook er ook aanzitten, zodat de achterhand er mooi onder schuift. :) Op wedstrijd heb ik hier dan ook bijna altijd 7ens voor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:02

@ lusitana:

Als ik een tempowisseling rij van uitgestrekte galop naar verzamelde, of uitgestrekte draf naar verzamelde, of ik wil mijn paard meer zetten in de gang waarin ik rij, dan gebruik ik echt wel beenhulpen hoor. Heeft dan niks met een volgende oefening te maken. En ik denk ook echt niet dat daar iets mis mee is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:21

Je had het over "bv bij pirouettes".

Hoe mensen rijden, moeten ze zelf weten. Ik zeg alleen dat wat er gezegd is tegen TS: ''Overgangen terug rijd je zonder been", klopt met de regel.

Als je een overgang rijdt door je handen naar je schouders te brengen, kan dat prima resultaat geven, maar toch zul je daar ook gewoon commentaar op krijgen...

Het gaat er in de visie die ik verwoord dus niet om wat werkt, maar hoe het hoort.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:24

waar staat dan zwart op wit geschreven dat je in een overgang zoals van draf naar halt geen beenhulp mag gebruiken??? Daar ben ik het dan echt niet mee eens namelijk.

jerommeke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:02

Actief houden wel, maar been tijdens het terugnemen doe ik niet. Ik schuif de achterhand eronder dmv mijn gewichtshulp. Kan dus zo zijn dat net voor de overgang terug ik net even been geen voor net dat even dat beetje extra actieve, maar tijdens de overgang zelf geen been. Dan volstaat de kleine hulp van je gewicht.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:15

inprincipe moet gewicht hulp voldoende zijn en gelukkig is dat het ook meestal
heb toch echter altijd een wakend been , een aanspanning in de kuit heb je slechts een 3 tal
reactie seconden voor nodig