Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vorame schreef:Ja, ook contra en wissels.
Juist voor de wissels vind ik het zo pettig.
Wil ik wisselen is gewicht verplaatsing plus nieuwe buitenbeen fractie naar achter genoeg.
Imago01 schreef:vorame schreef:Ja, ook contra en wissels.
Juist voor de wissels vind ik het zo pettig.
Wil ik wisselen is gewicht verplaatsing plus nieuwe buitenbeen fractie naar achter genoeg.
Dat bedoel ik dus...voor een contragalop en een correcte vliegende wissel heb je echt wel een verplaatsing van één van je benen nodig.
Lielle schreef:wissels gaan juist wel op verplaatsing been (en zit), maar dan wil je toch ook iets anders van je paard? Contragalop is in principe geen andere hulp, want je galop verandert niet, alleen de wending die je draait. Dus ook gewicht en been blijven gelijk.
Imago01 schreef:Zelf rij ik alle overgangen terug compleet op mijn zit met een beetje teugelhulp. Vooral na een warming-upje is mijn paard hier perfect op afgestemd. Overgangen tandje hoger gaan ook op zit, bijna geen been en met een geopende hand.
De eerste die een soortgelijke overgang op mijn paard kan maken met die zithulp, moet ik nog tegenkomen en bij anderen dendert die ouwe van mij nog lekker een paar meter door.
Ik ben een enorme voorstander van zo weinig been en hand als mogelijk en alles zsm te fine tunen zodat geruk en gepluk niet nodig zijn (alleen in geval van nood(rem)) en alles lekker op het zitje gereden kan worden.
Mijn been is wel altijd wakend aanwezig en verplaatst zich hooguit van ligging, afhankelijk van het uit te voeren kunstje en zo ook met mijn hand. Bij impulsverlies krijgt paard een correctie van mijn been die direct goed bij hem doordringt en daarna komt het impulsverlies dan ook niet meer voor. 9,9 van de 10x was het dan trouwens nog mijn eigen rotschuld want dan zit ikzelf te pitten, waarbij ik dan simpelweg het paard niet even wakker schud maar de oefening stomweg herhaal en mezelf juist even wakker schud.
In de meeste gevallen gebruik ik ook liever geen zweep.
Nadeel van zo op je zit te rijden is dat ik sommige paarden weleens wat laat schrikken. Na het opstijgen zetten sommige paarden het bij voorkeur op een rennen. Dan moet ik voor mijn gevoel eerst als een lompe harrie op het bewuste paard gaan meetuffen voordat ik echt aan rijden toekom…
Lielle schreef:dan zijn we het helemaal eens. Maar in de ideale situatie hoef je ook na de overgang niet te drijven, je hand ontspannen is voldoende.