2 uur rijden op een dag zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:20

EOW schreef:
het licht aan de leeftijd van je paard of pony :+

er staat al dat de pony 14 is
geen 3 jarige net ingereden pony

echt geestdodend is het ook niet, pony springt regelmatig en word buitengereden
verder is geen 2 uur dressuur
met leaser worden genoeg andere dingen gedaan

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:36

Ik vind wel dat je twee uur op een dag kan rijden. Je kunt goed afwisselen met de dingen die je gaat doen. En zoals al eens eerder is gezegd manegepaarden lopen ook wel twee uur per dag.

Wietsje92

Re: 2 uur rijden op een dag zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:38

Ik vind dat ook wel kunnen hoor, vooral als je er op moeten letten dat je paard/pony snel te dik word ofzo. Als je inderdaad een uurtje in de ochtend rijd en een uurtje in de middag of avond kan dat volgens mij echt geen kwaad ik zou t alleen wel een beetje afwisselen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:42

Gezien de leeftijd en de soort training, lijkt het me in jouw geval totaal geen probleem, paard is niet voor niets een bewegingsdier.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:55

Lynn_Nikita schreef:
EOW schreef:
het licht aan de leeftijd van je paard of pony :+

er staat al dat de pony 14 is
geen 3 jarige net ingereden pony

echt geestdodend is het ook niet, pony springt regelmatig en word buitengereden
verder is geen 2 uur dressuur
met leaser worden genoeg andere dingen gedaan

je blijft je `verantwoorden`, maar dit is een discussietopic en mag iedereen zijn mening geven. als je echt jouw vraag beantwoord wil hebben en daarna het topic klaar had willen hebben had je het misschien beter ergens anders kunnen plaatsen. nu is het een algemene vraag in de openingspost waarop iedereen reageert alsof het een discussiepunt is...
jij weet nu dat het in jouw geval niet zielig hoeft te zijn. maar je blijven verantwoorden heeft imo niet echt veel zin ;)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:57

Ik vind het suuupeerrrzielig in jouw geval :Y)
nee hoor :+

kan makkelijk .. als ik met mijn paard op wandeling ga, rijd ik makkelijk 3uur of meer, en als ik gewoon hier thuis met hem werk kan dat ook makkelijk 1,5 uur aan één stuk door zijn .. kan hij zékér aan ..

als de pony het niet aankan, dan merk je het wel snel genoeg :j

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:00

Ik vind het ook niet zielig. Uiteraard moet je het opbouwen (zorgen dat het paard voldoende conditie heeft) en zorgen voor afwisseling. Als je 's ochtends en 's avonds exact hetzelfde soort training doet in een bak is dat misschien wat minder leuk voor het paard (en voor jou?) maar als je je trainingen verschillend inricht en afwisselt met buitenrijden oid lijkt mij het geen probleem.

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:03

Ik vind dat ze best twee uren kunnen lopen hoor!!
niets zielig aan alleen maar goed voor ze!!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:06

Qua beweging is het niet zielig, de pony moet het makkelijk aankunnen. Als er maar wel genoeg variatie is. Als de pony echt 7 dagen per week 2 uur per dag rondjes moet lopen in de bak vindt hij er vast niks aan.
En 1 keer per week een rustdagje zou ook niet verkeerd zijn.

@ Monica75: ik deel ook een paard met m'n zusje maar wij rijden gewoon om de beurt. Dus de ene dag ga ik heen en de andere dag gaat m'n zusje heen. We gaan wel eens samen heen maar dan rijden we beide een half uurtje.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:12

Vitaquilla schreef:
een paard kan geen klok kijken? mijn paard weet precies wanneer wat gaat gebeuren. staat ze om 8 uur nog niet in de paddock maakt ze dr stal deur open en gaat ze zelf. staat ze om 1 uur nog niet in het land, maakt ze dr paddock open en gaat zelf wel. is ze sochtends niet gelongeerd loopt ze smiddags met dr hoofd in de wolken. word ze niet gereden loopt ze de volgende dag te stuiteren aan de longe.

Dan heb jij alles wel op hele strikte tijden! Ik ben blij dat ik niet zo'n paard heb. Ben je even een uurtje later omdat je nog boodschapen wilde doen heeft je paard zelf al de boxdeur geopend :=
Dan zou ik toch wat meer gaan afwisselen en niet alles elke dag hetzelfde doen.
Man wat een verplichting dat je perse elke dag weer om 8 uur je paard in de paddock moet doen, daarna paard longeren, dan om 1 uur paard in het land zetten, dan 's middags rijden. En doe je dat niet dat wordt je paard boos.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:47

opisop_shop schreef:
Een dressuurtraining van 1,5 uur?
Denk dat niemand dat doet, jeetje zeg!
Ook al stap je veel en rijd je lang los enz ik vind het echt heel erg over de top. Je hebt ook nogeens een geestelijke spanningsboog waarvan je de grenzen dan wel heel erg opzoekt... dan zou je nog beter die training over 2keer kunnen verdelen, dus dan sochtends 45 min rijden en savonds weer.
Maar ja, dat vind ik dan ook weer zielig.
Welke nivrau rijd jij met je paard, dat er zoveel training nodig is?

ik rij op L niveau met dr, maja met 100 kilo overgewicht (van 4 uur per dag op een schraal land) mag ze we wat meer lopen. en denk dat ze een vorm van adhd heb ofzo (kan dat bij paarden?) train ik dr is ze de volgende dag lekker fris. laat ik dr staan is het een stuiterbal. heb een keer 2,5 uur gezeten en nixx gedaan omdat mevrouw lekker jolig door de bak ging stuiteren, en na 2,5 uur ben ik dr maar af gestapt. en met een hengsten bit gaan stappen omdat ze niet te houden was en toch redelijk moest afkoelen. dus hou het bij 2 uur trainen op een dag. en niet alleen in de bak thuis, ook in de concours bak in het bos, op de manege en net waar ik zin in heb. :o

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:52

Pebblesther schreef:
Vitaquilla schreef:
een paard kan geen klok kijken? mijn paard weet precies wanneer wat gaat gebeuren. staat ze om 8 uur nog niet in de paddock maakt ze dr stal deur open en gaat ze zelf. staat ze om 1 uur nog niet in het land, maakt ze dr paddock open en gaat zelf wel. is ze sochtends niet gelongeerd loopt ze smiddags met dr hoofd in de wolken. word ze niet gereden loopt ze de volgende dag te stuiteren aan de longe.

Dan heb jij alles wel op hele strikte tijden! Ik ben blij dat ik niet zo'n paard heb. Ben je even een uurtje later omdat je nog boodschapen wilde doen heeft je paard zelf al de boxdeur geopend :=
Dan zou ik toch wat meer gaan afwisselen en niet alles elke dag hetzelfde doen.
Man wat een verplichting dat je perse elke dag weer om 8 uur je paard in de paddock moet doen, daarna paard longeren, dan om 1 uur paard in het land zetten, dan 's middags rijden. En doe je dat niet dat wordt je paard boos.

hihi ik niet:o de boer waar ze staat. voor hij aan t werk gaat doetie de paarden. na z'n lunch, en na z'n avond eten. en ik ben nou eenmaal om 3 uur klaar met werken dan ff me paardje doen kom d'r toch langs en dan naar huis ;)

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:38

Ik vind dat zeker niet zielig.
Een paard kan daar wel tegen.
Zeker als het niet in hetdezelfde dagdeel is. Maardan moet er vind ik wel rustig aan gedaan worden, niet dat het paard zich 2x helemaal in het zweet werkt

DTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:54

Ik vindt het niet zielig, ik bedoel als ik een buitenrit maak ben ik ook niet binnen een uurtje terug.
Ik denk dat het voornamelijk zeker afhangt van je opbouw en afbouw. Dus genoeg rustpauzes zodat je paard/pony op adem kan komen (bij wijze van spreken) en veel variatie in je oefeningen. Als ik rij ben ik ook meestal anderhalf uur bezig minimaal, maar dat komt omdat ik naar de accomodatie heen moet te paard en dat is al iets van 20 min, voordeel is wel dat ze goed rustig warm gestapt wordt en ik inprinciepe zo kan gaan draven als ik de bak in rijd en op de terug weg weet ik zeker dat ze goed uitgestapt is.
Ik hou er wel rekening mee dat ik niet alleen een opbouw heb in mijn rijden per keer, maar ook in het trainingsschema. Als ik weet dat ik een balangrijke wedstrijd heb oid dan rij ik wel eens vaker, maar pas het wel zo toe dat ze ook af en toe een rustdag heeft of een rustigere dag.

En ik ben van mening dat paarden bewegingsdieren zijn, gemaakt om te bewegen.
En 's winters staan paarden vaak het grootste gedeelte van de dag binnen op stal en zomers staan ze dan wel op de wei, maar zijn ze niet actief aan het bewegen (behalve met de kaken dan :D !)
De mijne wordt iig gelukkiger van lekker ff eruit en of ik in de ochtend kom en in de avond weer of in 1 keer langer rij, ik merk het gauw genoeg als het echt te veel voor haar zou zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:16

@ Zij

Vind dat een deel van bokt wel eens mag leren lezen voordat ze maar iets neerzetten.
En een discussie over: het LICHT aan de leeftijd van de pony..........
De discussie gaat over of deze pony van de TS zielig is omdat hij zo nu en dan 2x per dag wordt gereden.
Ts had al duidelijk gemaakt hoe oud de pony is en wat er mee gedaan wordt. Hoe vervelend kan het zijn als mensen maar gewoon wat neerzetten.
Ben het er wel mee eens dat het dan misschien ergens anders geplaats had moeten worden, maar ja aan de andere kant het staat het hier toch goed. Waar had je het dan moeten neerzetten?
Mensen moeten gewoon eerst even lezen waar het over gaat. ;)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:36

Ga eens uit van de natuurlijke leefomstandigheden van een paard! daar lopen paarden 24 uur per dag, ze staan te grazen voor het grooste deel van de dag (ongeveer 18 uur) die overige 4 uur slapen ze (tussendoor) maar trekken ze ook van de ene naar de andere plaats. Paarden lopen onder het grazen ook altijd, en paarden rennen per dag toch ook wel zo ongeveer een uur per dag als je alle sprintjes door het land bij elkaar optelt. Daarnaast in het wild rennen ze ook vaak zat, en vooral jonge paarden spelen uren acher elkaar per dag! Ze rennen, dollen, etc etc.

Dus: als het paard 24/7 weidegang krijgt, kan hij makkelijk 2 uur per dag lopen in het geval van jouw paard TS! Ik lees dat het paardje voornamelijk recreatief gereden word, dus het zal voor hem alleen maar heel leuk zijn om 2x per dag lekker vertroeteld te worden! :)
Ik zou wel kiezen voor iets afwisselends, dus heeft hij in de ochtend al een uurtje in de bak gelopen, ga dan smiddags lekker een buitenritje doen of maak een sprongetje.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:33

Ik vind het absoluut niet zielig.
Wat al gezegd werd, wat denk je van manegepaarden?

Ik ben wel van mening dat als je meerdere keren op een dag traint, je wel voor voldoende afwisseling moet zorgen.
Dus niet 2 keer op een dag je paard intensief in het zweet laten werken, dat zou ik persoonlijk niet doen.

Maar een uurtje een krachtig uurtje werken, en dan nog een buitenritje, dat vind ik prima kunnen. :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:34

absoluut niet zielig. Zolang het dier op conditie gehouden wordt, en het dus gewend is, en zolang de training niet te intensief is, niks aan de hand.

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:14

absoluut neit zielig... denk dat liever loopt dan o stal staat

paard4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:42

Zielig?? Nee helemaal niet. Bij sommige maneges rijden ze minstens 3 uur achter elkaar. Ik vind een paard dat de hele dag op stal staat te vervelen zieliger dan een paard die 2 uurtjes op een dag gereden.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:16

Nee kan makkelijk! Ik zit ook 7 uur per dag op school! en hoeft dat paard maar 1 uur te doen? Niet eerlijk!!:P

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:45

Twee uur per dag rijden lijkt me absoluut geen probleem. Kan een paard makkelijk aan. En zeker als er niet zoveel van het paard gevraagd wordt, zoals Ts aangeeft

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:35

Nee, ik vind dat het best kan.
somige paarden hebben dat nodig,
anderen niet.
als mijn paard niet wil, zit ik er ook zo 2 uur op hoor.
gewoon doorgaan tot het goed gaat.
als het niet helpt. kan je altijd nog stoppen toch/
liefs.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:42

2 x rijden op een dag vind ik niet veel maar 2 x rijden in de bak vind ik wel veel
doe dan 1 x buiten en 1 x in de bak
(als ik niet goed gelezen heb is het uiterard top!)
maar 2 x in de bak vind ik te veel

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 03:01

ik vind dat het best kan mits je paard het ook aan kan qua conditie