Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:45

Zweepgebruik, uh.. Om hem te corrigeren wanneer dat nodig is. Als hij niet reageert op been, soms voor de sprong, bij wijken om achterhand mee te nemen. Of wanneer hij niet luisterd naar binnen of buitenbeen, klein tikje of aanraking bij been.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:23

Verzamelde galop vindt ze nog moeilijk dus om haar achterhand er meer onder te krijgen en actiever te krijgen, ze heeft een hekel aan een zweep, dus meestal gewoon een zweep vasthouden is al genoeg. (het is niet dat ik er haar verrot mee sla hoor, want ik doe vaak schriktraining met haar en ze heeft er echt geen bang van, ze is gewoon een supergevoelig paard van karakter en is nogal gauw van haar melk en beledigd :P )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:39

mijn zweep is een hele goede stofvanger. :j
gebruik dat ding eigenlijk nooit.

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:04

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

Je bedoelt het vast wel goed, daar twijfel ik niet over, maar hoe bedoel je belonen? Ik kan me daar niks bij inbeelden :+

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:34

Als die niet reageerd op mijn benen krijgt ie gewoon een tik, en om te corigeren gebruik ik mijn zweep ook.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:56

keet87 schreef:
Je bedoelt het vast wel goed, daar twijfel ik niet over, maar hoe bedoel je belonen? Ik kan me daar niks bij inbeelden :+

Dat antwoord had ik al gegeven ;)
Tinky12 schreef:
MarloesDijs schreef:
Hoe beloon je met een zweep? :?
Als ik mn paard beloon, is dat ten eerste natuurlijk de ontspanning, maar het echte 'belonen' is toch wel met mn hand/stem.

Je geeft zelf het antwoord al...soms is je arm tekort he,dan neemt mijn zweep dat dus over ;)

Je kan met een zweep aantikken maar je kunt er ook mee "aaien" hetzelfde als met je hand de hals aaien als hij braaf is...je hoeft met rijden dan bv niet je teugels in een hand te doen ;)

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:08

Hmm, zo'n aai gebruik ik om mn paard gevoelig te maken op een plek, dan rillen ze even met hun huid net zoals wanneer er een vlieg op gaan zitten. Het is nog al een groot verschil tussen een zachte hand en een voorwerp, dat is dus iig voor mijn paard geen beloning.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:05

Ook met een zweep kun je heel zachtjes zijn hoor,maar het is maar net wat je je paard aanleerd Marloes ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:49

Ik gebruik mijn zweep als mijn paard stout is, heb 'm verder nergens voor nodig. Maar als ze een van haar buien heeft, dan ben ik zonder zweep nergens, dan maakt ze misbruik van het feit dat hij niet in m'n hand zit. Ik sla er niet hard mee, want dan straft ze me meteen af, maar als ze stout is een corrigerende tik op de hals erbij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 02:34

Ehm, voornamelijk om vliegen weg te jagen, auto's, motoren, brommers en fietsen op veilige afstand te houden, vervelende honden die tussen de benen van mijn paard door willen rennen weg te jagen, knopjes in te drukken bij verkeerslichten en dat soort dingen. En af en toe als ze besluit dwars door elke hulp heen te lopen even bij tikken. Maar ook als aanwijsstokje, waarmee ik dan dreig maar zelden echt sla en in de wei om iets te dominante paarden die meteen in de aanval gaan van me af te jagen (meestal ook zonder echt te slaan, groot maken en zwaaien met de zweep werkt ook in de meeste gevallen wel). Eigenlijk maar min of meer beperkt rijtechnisch dus maar ga zeker niet buitenrijden zonder dat malle stokkie. En in onze buitenbak die direct aan een drukke recreatieplas grenst is ie ook heel handig om eenden, ratten en andere bijgoochems uit de bak te jagen.

Neemt niet weg dat ik echt niet te beroerd ben hem te gebruiken waarvoor ie is, en ik hem rijtechnisch zeker ook indien nodig gebruik, maar kan niet omschrijven wanneer precies, in welke situatie precies. Dat is een gevoelskwestie voor mij en als zodanig onbeschrijfelijk. Krijg echter nooit commentaar over mijn zweepgebruik, terwijl ik genoeg stalgenoten heb die op alles commentaar hebben dus zal er zeker geen misbruik van maken. Ben niet zo iemand waar niemand iets tegen durft te zeggen in het echie.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 02:40

Heb niet vaan een zweep nodig, paard heeft genoeg looplust vanzichzelf. Heel soms is ze dus niet voor het been, 2 keer been er aan en geen reactie word de derde een tikje, of eerder een kieteltje. Met een tikje schiet ze teveel naar voren. Maar zeker laatste tijd dus niet nodig en is ie vooral handig om de vliegen weg te jagen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:30

in princiepe om de achterbenen even te activeren, nét een beetje beer afdruk vragen.

maar op mijn eigen paard is dit niet een goed plan.
dat is van brave werklustige, ineens een tegenspartelende puber als ik ene zweepje beet heb.... :/

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:48

Om hem actief voor het been te houden/maken. Als hij niet reageerd krijgt hij een tikje.
En om zn achterhand te activeren.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:50

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
-belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

voila, een heel nuttig ding, die zweep :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:30

Ik gebruik een zweepje puur als extra hulpmiddel.
Een 'toverstafje'. :)

Ik gebruik hem om een bepaalde hulp beter door te laten komen als mijn paard na enkele keren niet (voldoende) reageert, of als corrigerende tik. Oja, en ook wel eens als een zacht 'wakker worden' tikje. :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:36

Vicky_88 schreef:
ik gebruik mijn zweep voor corrigerende tikken.
om 'm weer even bij de les te krijgen.

bij jonge paarden die nog geen stuur hebben en als ik ze dan op de hoefslag wil laten lopen gebruik ik mn zweep, dat zwaai ik er een keer mee naar voren (ZONDER ZE TE RAKEN!!!) zodat ze op de hoefslag blijven, beter dan trekken zeg ik altijd.

Precies. ik heb het bij mijn jonge paard ook gebruikt. de zweep naast de schouder. en zo liep ze beter op de hoefslag. uiteraard weer afgebouwt.

Ook bij de andere paarden (de wedstrijdpaarden) net wat meer bijtikken soms dat ze even bij de les blijven met hun achterbeen:j Ik gebruik het never nooit als strafmiddel

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:28

Om de arrogante wielrenners mee op hun kop te meppen als ze me weer eens met paard en al de dijk af proberen te duwen omdat zij zonodig met zijn 6en naast elkaar moeten fietsen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:35

Ik rijd met een neckrope en zodra ik een hulp geef en hij niet meteen reageerd duw ik ook nog met m'n been.. als hij dan nog niet reageerd of niet goed genoeg geef ik hem een zacht tikje op z'n kont. Dan is hij er weer goed bij.. of ik sla een x tegen het hek.

Verder gebruik ik de zweep om aanwijzingen te geven met VD, dus als verlenging van m'n arm!:D

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:37

Ik gebruik mijn zweep om met het wijken iets anchter je kuit wat meer druk te gevn (kweet niet hoekmoet uitleggen) en voor tikken want met zo'n eigenwijze shet.... xD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 02:41

Zweep is correctie bij mij.
Niet reageren op been => tik
Bokken => tik
steigeren zelfde verhaal.

Als ze een tik krijgt weet ze dat ze iets niet heeft gedaan dat ze moest doen, of dat ze net iets deed dat ze niet mocht doen.

Verder fungeert ie heel fijn om irritante dazen waar ik met mij hand niet aan kan weg te doen :') Ook als ze loopt te sloffen van achter effe attent maken als ze niet reageert op activatie van uit mijn been, effe tikje er bij van "wakker blijven joh!"

Of als ze door mijn been heen loopt, Pret let soms niet op en dan loopt ze door mijn been heen omdat ze ergens naar aan't kijken is. Dan krijgt ze een tikje aan die kant en dan zie je haar echt denken van "woeps!"

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 03:11

ik heb hem meestal alleen mee
en dat weet ze en dan doet ze meestal niks
maar ik gebruik hem alleen als ze ergens niet langs wil
waar het gewoon niet eng is

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 05:18

Ik rijd zelden met zweep, toen ik dresuur reed vond ik hem vaak
te veel in de weg zitten, wil graag mijn handen vrij hebben.
Voorheen reed er ook een die prima liep zonder.
Nu heb ik met hem even een punt gehad waarop hij wat minder actief was met de achterhand, daarbij heb ik de zweep er even bij gehad, maar hoefde er amper iets mee te doen. Even kriebelen. Hij is totaal niet bang voor de zweep (kan hem er overal mee aanraken in alle ontspanning), maar reageert er gelukkig wel op.

Tegenwoordig rijd ik bijna alleen buiten. Dan heb ik hem altijd bij me. Je weet nooit wat er gebeurt. Ik heb al eerder honden weggeduwt met zweepjes. Verder wrijf ik de dazen weg met de zweep. En als het noodzakelijk is dan kan ik met de zweep tegen zijn hals hem opsluiten naar de zijkant van de weg, bij een grote vrachtwagen is dat nog wel eens prettig (god wat een enge dingen, ik hoop altijd maar dat er een brede berm of inrit in de buurt is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 05:29

mijn pony kan echt vreselijk dood zijn voor mijn been, dus ik heb best vaak dat hij bijv bij het aandraven gewoon niet reageert. Dan krijgt hij een tikje. Dat liever dan zitten rammen met sporen oid :')
Ook als hij slaat naar mijn been, dan krijgt hij ook een tikje.

En natuurlijk in het bos, mochten er honden komen die hem aanvliegen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 06:30

Ik rij met zweep, maar gebruik hem nauwelijks. Alleen als het paard waar ik op rij loopt te suffen, en mijn hulpen totaal negeert. Ik mep haar dan niet, maar ze krijgt een zacht tikje. Dat is genoeg voor haar. Zo krijg ik haar weer wakker, en meestal is dat maar heel even in het begin van de les. Vaker leg ik hem daarna ook weg.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:46

mijn pony word meestal zenuwaggie van een zweep omdat er meestal zo'n dingetje aan zit en dan let ie niet op omdat ie de hele tijd naar men zweep zit te kijken dus eigenliijk rij ik liever zonder.
maar als ie errug lui is (wat best vaakk voorkomt :o ) dan gebruik ik hem om de achterhand mee te laten werken en alerter te houden, want hij gebruik zijn achterhand meestal niet goed