Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Het is nl niet zo dat hij hem zelf tegen houdt. En het heeft hier werkelijk helemaal niets met nageven te maken, dit paard staakt gewoon. (en ik heb geen idee of daar misschien goede redenen voor zijn, maar dat is een zinloze discussie want dat weet niemand hier). Hiwer gaat het om gehoorzaamheid en een paard moet voorwaarts reagerenn op je been, gebeurt dat niet zul je eerst ervoor moeten zorgen dat dat wel gebeurt. Al het andere is secundair en volkomen irrelevant hier, dus als je gaat beginnen over nageven heb je het totaal niet begrepen.
Maar wat Rana ook zegt, "Probleempaarden beginnen bij een onkundige ruiter. Maar je kan pas oordelen na wat achtergrond info..."
Ik hou dus op met deze discussie want je zult er nooit achterkomen waarom die ruiter zo raar op zijn paard reageert.
Als je stilstaat, jij ontspant en je teugels iets los laat, geeft je paard na (knikt).
Stravero schreef:Ik ga ervanuit dat dit paard voorwaarts is omdat hij al aanleuning heeft en het paard bovenin loopt. Ik begin zelf met laag en soms rond. En fijn dat je zelf die kennis en ervaring wel hebt.
. Stravero schreef:Ik ga ervanuit dat dit paard voorwaarts is omdat hij al aanleuning heeft en het paard bovenin loopt. Ik begin zelf met laag en soms rond. En fijn dat je zelf die kennis en ervaring wel hebt.
rockwitch schreef:idd die 2e en 3e waren veel te laat en op het moment dat hij al lang weer liep.
beantsje schreef:Gek is dat, iedereen valt blijkbaar over die klap (die ik overigens terecht vind) maar niemand heeft het over die idiote schommel-en-wippartij die hij uitvoert als het paard stilstaat. Hoewel het natuurlijk ongehoorzaamheid is dat het paard zo'n wilde sprong maakt, kan ik me het eigenlijk wel voorstellen. Tot drie keer toe zie je de rug van dat paard helemaal doorveren. Waarom niet een normale beenhulp en als het paard niet reageert, meteen een tik met de zweep gegeven?