Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:28

Ik heb gister nog zonder zadel gereden.
Ik denk zelf dat het niet echt schadelijk is, een paardenrug kan heus wel wat hebben hoor!
:+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:48

Dan verschilt het dus per paard. Jou paard kan het misschien vervelend vinden. Mijne vindt het helemaal niet erg.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:56

Ik durf te zeggen dat 90% van de zadels te ver naar voren ligt, waardoor de schouderpartij niet vrij kan bewegen en paarden dus kortere en krampachtigere stappen moeten maken. Anders stoot immers de schouder bij iedere pas tegen het zadel!
Ook ligt vaak de singel ergens ín de oksel wat ruim lopen ook niet echt bevordert.
Kan me dus goed voorstellen dat sommige paarden ineens veel beter, actiever en voorwaartser lopen als ze zonder zadel worden gereden (mits de ruiter in balans is natuurlijk).

Of zonder zadel rijden slecht is? Geen idee, ik denk wel dat met bijv. bareback beter is omdat die zitbeenknobbels ook niet altijd even prettig zijn voor je paard en je iets minder gaat schuiven over de rug.
Dat stukje over die indianen die zonder zadel reden is onzin: paarden zijn gebouwd zoals ze gebouwd zijn, mensen ook, dus ook indianen duwden met de knobbels in de rug... Daardoor hoeft het nog niet zozeer goed te zijn natuurlijk!

Ik denk dat voor met of zonder zadel rijden hetzelfde geldt als voor met bit of juist bitloos rijden: het ligt aan de ruiter of het wel of niet goed en prettig is voor het paard...

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:29

schadeljik ??. denk het niet :P
maar ik weet mischien wel een reden..
als je gaat draven en je zit meteen door (logish zonder zadel)
dan kan het nogal iriteren bij je paard omdat hij de hele tijd gebonk voelt.. als je eerst lichtrijd (metzadel dan hea) en daarna pas gaat zoorzitten is het minder erg omdat hij al warm gelopen is maar je moet het niet te lang doen.. (doorzitten)
en als je bijv. iedere dag veel draaft zonderzadel krijgt hij iedere keer dat gebonkt (ookal zit je zo stil ) en ontspant hij zijn rug niet..
in Galop en stap maakt het niet zo veel uit denk ik.. maarja mischien is dat het ?

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:35

bij mij op de manege rijd een meisje altijd zonder zadel.
zelfs met losrijden, gewoon altijd !

heb hier zelf ook mijn twijfels over maja.
met uitstappen vind ik het meestal wel leuk en dan ff een galopje ofzoo en dan klaar :P

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:58

ik rij ook best vaak zonder zadel maar ik was het op mijn shetje niet anders gewend die had echt haat aan het zadel dus ik heb toen moet ik eerlijk zijn best een goede "zonderzadelzit"ontwikkeld
maar als je continu zit te wiebelen stuiteren enz dan kan het denk ik best slecht zijn
maar als je het kan is het toch heerlijk mijn vz-pony vind het ook lekkerder zonder als met zadel dat merk je gewoon. :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:05

waarschijnlijk heb je al wel genoeg antwoorden, maar toch.
toen mijn pony rugpijn kreeg van haar zadel, heb ik ook een maand ongeveer zonder gereden.
verder was het ook geen probleem omdat ik (wil niet arro doen of zo :P ) netjes en rustig zit. zonder zadel zelfs beter dan mét :P .
maar ik heb nu wel weer een goed passend zadel (boomloos) en rij nu bijna niet zo vaak meer zonder zadel. af en toe uitstappen of een half uurtje of zo.
ook denk ik dat als je zwaarder bent en slechter zit (hobbelen in draf, glijden in galop etc.) dat het dan wel slechter is voor de rug. bij mij was dit niet het geval, ook omdat ik nog geen 44 kg weeg (43,5 :P ) maar ik zou eigenlijk niet weten of het slecht is om altijd zonder zadel te rijden..

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:04

Lijkt me niet schadelijk. Vroeger reden ze ook altijd zonder zadel. En volgens mij kan je beter zonder zadel rijden dan met een zadel dat niet goed past. Zie niet zo goed het probleem van zonder zadel rijden. Als je het niet uit kan zitten ga je lijkt mij ook niet snel zonder zadel rijden want dat is voor jezelf ook niet fijn.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:23

Als je gewoon goede contact hou tijdens 't draven en 't galloperen.. lijkt 't mij niet echt schadelijk voor de rug van 't paard! En misschien dat er gezorgt moet worden voor een goed passend zadel, op maat gemaakt voor je paard!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:35

Ik rijd al meer dan een jaar volledig zonder zadel, het bevalt zowel mij als mijn paard een stuk beter, ik rijd nu 12,5 jaar en de eerste 6 jaar heb ik op een pannekoek zadeltje gereden (daarop dus leren rijden). Daar leer je van zitten hoor!

Over die zitbeenknobbels, als ik daarop ga zitten doet me dat zeer aan m'n kont joh! Als je dus goed zit dan hebben zowel jij als je paard geen last van te weinig druk verdeling.

Ik heb ook mijn teugels niet nodig om m'n evenwicht te houden, ik rijd altijd met lange teugels.

Als je dus je paard niet lastig valt door klemmen, knellen, trekken, bonken enzo, ben ik ervan overtuigd dat het zelfs beter is dan een zadel. Kan je dat niet, dan heb je nog een boel te oeffenen.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:35

Ik denk als je goed kan doorzitten dat het niet schadelijk is :)

Kelly_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:31

ik hoor iedereen op de boerderij altijd zeggen dat dat juist goed is voor het paard.
en ik zou ook niet weten waarom niet, want een zadel levert toch juist eerder meer druk?
maarja ik weeet natuurlijk niet wat het paard ervan vind..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:35

Ik rijd op mijn pony niet zo graag zonder zadel :D
Ze hobbelt echt heel erg! Blijf dan echt niet zitten xD.
Ik heb nog nooit gehoord dat zonder zadel slecht is, misschien kan het wel zijn..
Sommige mensen met een shet rijden toch altijd zonder zadel? Met die shetten is niks mis?

chantal6262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:37

volgens mij kan het helemaal geen kwaad (ook niet als je het vaak doet)!!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:38

Ik rij vaker zonder zadel dan met zadel, maar ik merk wel dat als ik mijn evenwicht kwijt ben ik draf dat hij zijn rug vast zet, nek erop en niet meer ontspant
Als je dus continu verkeerd zit lijkt het mij inderdaad dat je beter even nog met zadel door kunt oefenen, als je zo zit dat je je paard nauwelijks in de weg zit zie ik de problemen van zonder zadel niet zo in

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:05

s'winters is zonder zadel rijden héérlijk, zo lekker warm...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:21

Dan ga ik toch eens proberen de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Allereerst, ik spring zelf ook wel eens op mijn ongezadelde pony en wil met deze post absoluut niet beweren dat zonder zadel rijden niet kan maar er is wel een puntje om over na te denken.
Ik las het al in een paar posts, de drukverdeling. De punt belasting en de belasting op de rug wanneer je op en neer stuitert maar ook en vooral:
De ruggenwervels zijn er niet op gemaakt om zoveel gewicht te dragen. Een GOED zadel (met of zonder boom) zorgt er dan ook voor dat de ruggengraat vrij blijft en dat de druk verdeeld word over de plekken op de rug die deze druk wel aan kunnen.

Het argument dat men "vroeger" altijd zonder zadel reed houd in mijn ogen geen stand. Vroeger dronk men ook bier ipv water en of dat nou zo gezond is valt ook te betwisten ;).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:20

ladymagic schreef:
Allereerst, ik spring zelf ook wel eens op mijn ongezadelde pony en wil met deze post absoluut niet beweren dat zonder zadel rijden niet kan maar er is wel een puntje om over na te denken.
Ik las het al in een paar posts, de drukverdeling. De punt belasting en de belasting op de rug wanneer je op en neer stuitert maar ook en vooral:
De ruggenwervels zijn er niet op gemaakt om zoveel gewicht te dragen. Een GOED zadel (met of zonder boom) zorgt er dan ook voor dat de ruggengraat vrij blijft en dat de druk verdeeld word over de plekken op de rug die deze druk wel aan kunnen.

Spaar je de moeite, ze willen het toch niet horen. Allemaal "vinden" ze dat het wel moet kunnen, maar geen enkele fatsoenlijke argumentatie ervoor. Ik betwijfel eerlijk gezegd of ze wel enig idee van de anatomie van een paard (en ruiter) hebben :(:)

ladymagic schreef:
Het argument dat men "vroeger" altijd zonder zadel reed houd in mijn ogen geen stand. Vroeger dronk men ook bier ipv water en of dat nou zo gezond is valt ook te betwisten ;).

Jawel hoor, vroeger was het een stuk veiliger om bier (of wijn) te drinken dan water, dat was vroeger niet zo goed ontsmet :+
Wat ik wel bijzonder vind aan die "redenatie" is dat ze allemaal voorbij gaan aan het feit dat men na "vroeger" overal zadels hebben ontwikkeld.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:12

Shira_de_koe schreef:
s'winters is zonder zadel rijden héérlijk, zo lekker warm...

inderdaad zo'n lekker verwaminkje onder je :P

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:24

Volgens mij krijg je uiteindelijk wel een betere houding, zonder zadel, bij mij werkt het wel erg goed tenminste! :o

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:27

Waratje schreef:
ladymagic schreef:

Spaar je de moeite, ze willen het toch niet horen. Allemaal "vinden" ze dat het wel moet kunnen, maar geen enkele fatsoenlijke argumentatie ervoor. Ik betwijfel eerlijk gezegd of ze wel enig idee van de anatomie van een paard (en ruiter) hebben :(:)

ladymagic schreef:

Jawel hoor, vroeger was het een stuk veiliger om bier (of wijn) te drinken dan water, dat was vroeger niet zo goed ontsmet :+
Wat ik wel bijzonder vind aan die "redenatie" is dat ze allemaal voorbij gaan aan het feit dat men na "vroeger" overal zadels hebben ontwikkeld.

Ja, maar het water is nu inmiddels een stuk schoner, en hoewel vroeger bier een beter alternatief dan water was is dat inmiddels vrij achterhaald en dat bedoel ik er maar mee te zeggen. Dat wat vroeger beter was dan andere alternatieven hoeft niet vanzelfspreken nu ook een beter alternatief te zijn.

Maar ach, al die alternatieven :D mensen doen toch wat ze zelf willen. Of dat nu water of bier drinken of met of Zonder zadel rijden is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:13

TE5 schreef:
Zelf rijd ik ook geregeld zonder zadel,
meestal toch wel een keer per week, de laatste tijd i.v.m. slecht passend zadel eigenlijk altijd zelfs.
Ik merk eigenlijk dat mijn verzorgpony alleen maar voorwaartser wordt (en dat is niet bepaald slecht :=),
daaruit trok ik altijd de conclusie dat hij dit prettiger vindt.

Die conclusie is te snel; mijn paard heeft een zadeldrukking gehad en ging als reactie daarop alleen maar sneller stappen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:57

ladymagic schreef:

Een paard is überhaupt niet gebouwd om op te rijden. Laten we het ze dan zo makkelijk en onbelast mogelijk maken. Voor mijn paarden (alle 3) is dat zonder zadel en zonder singel. Ze zijn dan veel ontspannener, lopen ruimer (ja de zadels waar ik mee reed pasten perfect) en ik zit veel lekkerder. Het is mijns inziens kiezen tussen twee kwaaien; of je legt iets meer druk direct op de ruggegraat of je trekt het zadel strak op de rug (met een singel) waardoor er nog meer druk ontstaat. Gezien mijn ervaringen kies ik dan voor de eerste, is voor mij en mijn mede weggebruikers nog een stuk veiliger ook als er iets gebeurt, ik sta er een stuk sneller naast en ik kan spanningen beter voelen aankomen.

aml95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:19

volgens mij als je dat iedere keer doet ja maar soms dan zal het niet zoeen vaart lopen met slecht voor je paard

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:24

piezze schreef:
zonder zadel ben je meer 1 met je paard. Natuurlijk veer je in elke draf en galoppas mee met iedere beweging en dan valt het volgens mij reuze mee met die puntbelasting. Voor iemand die goed kan zitten en vaak zonder zadel rijd kun je zelfs beide benen er vanaf houden en nog goed en licht blijven zitten. En voor wat die druk van de bit betreft. Het is maar net wie die teugels in handen heeft, maar als het goed is, is er alleen licht contact dat met de beweging meegaat. Na spanning komt weer ontspanning.

helemaal mee eens :)