Ik denk zelf dat het niet echt schadelijk is, een paardenrug kan heus wel wat hebben hoor!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) netjes en rustig zit. zonder zadel zelfs beter dan mét
.
) maar ik zou eigenlijk niet weten of het slecht is om altijd zonder zadel te rijden.. 

. ladymagic schreef:Dan ga ik toch eens proberen de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Allereerst, ik spring zelf ook wel eens op mijn ongezadelde pony en wil met deze post absoluut niet beweren dat zonder zadel rijden niet kan maar er is wel een puntje om over na te denken.
Ik las het al in een paar posts, de drukverdeling. De punt belasting en de belasting op de rug wanneer je op en neer stuitert maar ook en vooral:
De ruggenwervels zijn er niet op gemaakt om zoveel gewicht te dragen. Een GOED zadel (met of zonder boom) zorgt er dan ook voor dat de ruggengraat vrij blijft en dat de druk verdeeld word over de plekken op de rug die deze druk wel aan kunnen.
ladymagic schreef:Het argument dat men "vroeger" altijd zonder zadel reed houd in mijn ogen geen stand. Vroeger dronk men ook bier ipv water en of dat nou zo gezond is valt ook te betwisten.
Waratje schreef:ladymagic schreef:Dan ga ik toch eens proberen de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Allereerst, ik spring zelf ook wel eens op mijn ongezadelde pony en wil met deze post absoluut niet beweren dat zonder zadel rijden niet kan maar er is wel een puntje om over na te denken.
Ik las het al in een paar posts, de drukverdeling. De punt belasting en de belasting op de rug wanneer je op en neer stuitert maar ook en vooral:
De ruggenwervels zijn er niet op gemaakt om zoveel gewicht te dragen. Een GOED zadel (met of zonder boom) zorgt er dan ook voor dat de ruggengraat vrij blijft en dat de druk verdeeld word over de plekken op de rug die deze druk wel aan kunnen.
Spaar je de moeite, ze willen het toch niet horen. Allemaal "vinden" ze dat het wel moet kunnen, maar geen enkele fatsoenlijke argumentatie ervoor. Ik betwijfel eerlijk gezegd of ze wel enig idee van de anatomie van een paard (en ruiter) hebben
ladymagic schreef:Het argument dat men "vroeger" altijd zonder zadel reed houd in mijn ogen geen stand. Vroeger dronk men ook bier ipv water en of dat nou zo gezond is valt ook te betwisten.
Jawel hoor, vroeger was het een stuk veiliger om bier (of wijn) te drinken dan water, dat was vroeger niet zo goed ontsmet![]()
Wat ik wel bijzonder vind aan die "redenatie" is dat ze allemaal voorbij gaan aan het feit dat men na "vroeger" overal zadels hebben ontwikkeld.
mensen doen toch wat ze zelf willen. Of dat nu water of bier drinken of met of Zonder zadel rijden is. TE5 schreef:Zelf rijd ik ook geregeld zonder zadel,
meestal toch wel een keer per week, de laatste tijd i.v.m. slecht passend zadel eigenlijk altijd zelfs.
Ik merk eigenlijk dat mijn verzorgpony alleen maar voorwaartser wordt (en dat is niet bepaald slecht),
daaruit trok ik altijd de conclusie dat hij dit prettiger vindt.

ladymagic schreef:Dan ga ik toch eens proberen de knuppel in het hoenderhok te gooien.
Het argument dat men "vroeger" altijd zonder zadel reed houd in mijn ogen geen stand. Vroeger dronk men ook bier ipv water en of dat nou zo gezond is valt ook te betwisten.
piezze schreef:zonder zadel ben je meer 1 met je paard. Natuurlijk veer je in elke draf en galoppas mee met iedere beweging en dan valt het volgens mij reuze mee met die puntbelasting. Voor iemand die goed kan zitten en vaak zonder zadel rijd kun je zelfs beide benen er vanaf houden en nog goed en licht blijven zitten. En voor wat die druk van de bit betreft. Het is maar net wie die teugels in handen heeft, maar als het goed is, is er alleen licht contact dat met de beweging meegaat. Na spanning komt weer ontspanning.