Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:06

in dit geval vind ik het echt not done... en zoiezo heeft het echt geen voorwaartste kracht om het paard tussen de oren te slaan. ze raken er alleen maar van in paniek. Als een paard echt helemaal niet meer reageerd, op een tik op zijn achterste, dan kan bovenhands oplossen, heel goed helpen, maar bij poepen slaat het echt nergens op om dat te doen....

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:12

vindt ik absoluut niet kunnen.
ik zou het wel bespreekbar maken met de eigenaar, cosmo kan dat niet....

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:58

tita schreef:
Toch ben ik van mening als je geen wedstrijden rijdt en je paard poept liever stilstaand waarom niet.

Hoe oud is cosmo?

Mijn pony deed het vroeger nooit ineens gaat ie stil staan ik was het niet gewend en deed zachtjes drijven soms liep ie door.
Op een dag voelde ik ook dat ie tijdens het poepen zijn hele rug omhoog gooide hij moest dus duidelijk persen het kost hem nu moeite

Verder wil ik je niet bang maken maar ong 9 maanden later nadat ie stil wilde staan tijdens poepen lag ie in de kliniek met koliek.
Dunnen darm en endeldarm waren zwaar beschadigd.
Nu mag mijn paard stilstaand poepen ik ben allang blij dat ie het weer doet (een jaar alweer )

Omdat ik wel wedstrijden ga rijden ;)
En Cosmo is 12.

Midasje

Re: Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:02

Een paard kan best doorlopen met poepen een tikje op de kont of ff goed beengeven (dus niet schoppen) moet ook kunnen . maar je slaat paarden niet onder geen enkele omstandigheid op het hoofd met een zweep. Wat nou als je "per ongeluk" in zijn oog slaat ???

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:08

Ja, daarom.
En weetje, Cosmo gaat er NOOIT vandoor, flipt nooit, schrikt nooit, het is echt een pony die je blind kunt vertrouwen. Maar hoe ie tekeer ging toen zij hem op zijn hoofd sloeg? Ik herkende hem niet eens meer..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:09

Sonja schreef:
Als het een van mijn verzorgers was geweest, dan zou ik als eigenaar toch wel graag op de hoogte gesteld worden.

Ik zou m'n verzorger er niet a la minute voor op straat zetten, maar wel even een serieus gesprekje met haar aangaan om te achterhalen waarom ze zich zo gedragen heeft, en om haar te vertellen hoe ze het beter aan zou kunnen pakken. Bij geen of onvoldoende respons of herhaling is het onherroepelijk exit.

Als ik er achter zou komen dat een verzorgster zo met mijn paard om zou gaan, kan ze meteen vertrekken. :evaw: :j
Maar goed, ik zou van tevoren al precies aangeven wat wel en niet mag en dan had ze het al kunnen weten dat dit bij mij valt onder 'verboden gedrag'.

(Moet ook eerlijk zeggen dat ik geen verzorgsters/bijrijders wil hebben in de buurt van mijn paard. Ik verzorg hem liever zelf, dan heb je ook nooit dit soort problemen).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-05-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:10

Dit vind ik echt niet kunnen en al helemaal niet op het hoofd.
Een paard poept toch het fijnst als de rug vrij is en het ene paard is daar weer makkelijker in dan het andere.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:11

Chaneltjee schreef:
Ja ik vind het ook weer zo wat om het tegen de eigenaar te zeggen, want dan is zij die pony wss kwijt. En dat kan ík als buitenstaander toch niet maken?

Ik zou het wel zeggen! meschien doet ze het wel vaker dat soort dingen
of zij hem dan kwijt is zou me niks kunnen schelen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:12

Twiggy2008 schreef:
Sonja schreef:
Als het een van mijn verzorgers was geweest, dan zou ik als eigenaar toch wel graag op de hoogte gesteld worden.

Ik zou m'n verzorger er niet a la minute voor op straat zetten, maar wel even een serieus gesprekje met haar aangaan om te achterhalen waarom ze zich zo gedragen heeft, en om haar te vertellen hoe ze het beter aan zou kunnen pakken. Bij geen of onvoldoende respons of herhaling is het onherroepelijk exit.

Als ik er achter zou komen dat een verzorgster zo met mijn paard om zou gaan, kan ze meteen vertrekken. :evaw: :j
Maar goed, ik zou van tevoren al precies aangeven wat wel en niet mag en dan had ze het al kunnen weten dat dit bij mij valt onder 'verboden gedrag'.

(Moet ook eerlijk zeggen dat ik geen verzorgsters/bijrijders wil hebben in de buurt van mijn paard. Ik verzorg hem liever zelf, dan heb je ook nooit dit soort problemen).

Ben het zwaar met je eens!

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:15

Twiggy2008 schreef:
Sonja schreef:

Ja, maar verder word er niks met die pony gedaan, wij zijn de enige die rijden/verzorgen etc. Als wij niet komen wordt hij af en toe eens gepoetst, of losgegooit. Het beestje is 1.25, is een HaflingerXIJslander en kan veel gewicht dragen maar de eigenaar gaat er niet op want die is veel te lang :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:19

Chaneltjee, dat snap ik allemaal wel, hoor :) . Maar ik verzorg en train mijn eigen paard dagelijks en heb ook geen verzorgster nodig. Anders had ik mijn paard ook niet gekocht, heel eerlijk gezegd. Ik heb zelf jarenlang paarden van anderen verzorgd en bereden en toen ik mijn eigen schat kocht, was dat ook, omdat ik NIETS met iemand te maken wilde hebben. Ik was dat na al die jaren spuugzat, hoe lief de eigenaren ook waren en hoeveel vrijheid ze me ook gaven. Het was uiteindelijk nooit mijn eigen paard en dat vond ik op bepaalde momenten wel eens moeilijk (als ze verkocht werden bv). ;)

En ik moet zeggen dat ik veel te kritisch ben met mijn eigen paard. :+

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:27

Nou dat is begrijpelijk, toch! ;)
Als ik een eigen paard krijg hoef ik ook geen verzorgster (A)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:30

Dan snappen wij elkaar. :)
Maar als je die mogelijkheid (nog) niet hebt, dan is een verzorgpaard heerlijk natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:19

Zo dan... meisje eraf sleuren, capje eraf en es kijken hoe hard dat grietje rent als je haar om de oren slaat ohh, foei hestejente.

Maar even serieus: ik zou het ook tegen de eigenaar zeggen, om dezelfde redenen die al genoemd zijn. Als verzorger heb je toch de taak om ervoor te zorgen dat het paard het zo goed mogelijk heeft? Als ik een bijrijder zou hebben die mijn paard op z'n hoofd slaat en iemand zou dat weten en niet tegen mij zeggen... hebben ze allebei een PROBLEEM.

Overigens mag m'n paard niet stilstaan bij het poepen onderweg, 't is er zo eentje die daar misbruik van zou maken na een tijdje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:23

Ik denk dat ik iets milder ben Twiggy, ik heb zelf op de leeftijd die mijn verzorgstertjes voor mijn oude merrie nu hebben, ook grote fouten gemaakt. Waar volwassenen me toen zeer resoluut maar vriendelijk op gewezen hebben, waardoor ik er veel van heb kunnen leren.
Die kans gun ik een ander ook.
Echter bij onvoldoende respons/begrip of herhaling... wegwezen en nooit meer terugkomen...

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:29

Nou dat zagen wij een keer in de les dat meijes heeft haar zweepje altijd omhoog vroeg me al af waarom en maar tikken tussen die oren ookv or de lol
dus me moeder kwaad van he hou daar eens mee op en zelfde antwoord moet hij maar luisteren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:57

Sonja schreef:
Ik denk dat ik iets milder ben Twiggy, ik heb zelf op de leeftijd die mijn verzorgstertjes voor mijn oude merrie nu hebben, ook grote fouten gemaakt. Waar volwassenen me toen zeer resoluut maar vriendelijk op gewezen hebben, waardoor ik er veel van heb kunnen leren.
Die kans gun ik een ander ook.
Echter bij onvoldoende respons/begrip of herhaling... wegwezen en nooit meer terugkomen...

Ik denk ook dat jij milder bent, Sonja. ;)
Ik heb als kind absoluut fouten gemaakt met paarden (wie niet?), maar slaan tussen de oren heb ik nog nooit gedaan. Ik was sowieso niet zo van het slaan, mijn fouten lagen op andere vlakken. :+
Heb me altijd gerealiseerd dat ik met een dier, een levend wezen, te doen had (en als ik ergens dol op was, als kind, waren het wel dieren).

Met mijn paard nu ben ik voorzichtig, ja :) . Ik heb hem zelf ingereden en hem alles geleerd wat hij tot nu toe kan (en we zijn nog lang niet klaar ;) ) en de enige die hem ooit mag verzorgen, mits ze er net zo als ik in staat, is mijn eigen dochter. :)
En gelukkig heeft zij ook dat medeleven, dat zorgzame, wat ik als kind ook had voor dieren. Ik zie helaas veel kinderen die dieren als voorwerpen zonder gevoel behandelen. En dan staan de ouders er ook nog eens bij te kijken en vinden dat blijkbaar ook normaal. Ik snap daar niets van, maar ik zal wel een hele rare zijn. :\

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:00

Bij mij op de manege deed een meisje dat ook en die werd van haar paard gestuurd en mocht in een andere les gaan rijden, mijn instructrice wilde haar niet meer in de les.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:03

Sorry, vind dit helemaal niet kunnen. zo maak je paarden kopschuw, wantrouwig en angstig. En hij legt de link nog niet eens tussen het poepen en het slaan.
Ik zou het wel aankaarten bij de eigenaar van het paard. Je moet je hierover niet slecht voelen, want zo te lezen is ze toch niet echt bezig met het welzijn van het paard. Dan moet ze hiervoor de gevolgen maar dragen. Jij hebt ook een verantwoordelijkheid naar het paard toe, vergeet dat niet. Want vroeg of laat wordt hij onhandelbaar, door haar toedoen. En zit jij er ook mee. Niet twijfelen, maar naar de eigenaar stappen, en haar er proberen af te houden!

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:09

Ja, ik weet wel dat dit moet, maar ik vind dat zo moeilijk..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:23

Zouden je ouders misschien mee kunnen gaan als je met haar (de eigenaar) gaat praten? Dat is misschien makkelijker voor jou, en ik denk ook prettiger voor haar. Als ze uitlegt dat je het moeilijk vindt om te zeggen en daarom je ouders hebt meegebracht denk ik wel dat ze snapt dat je er echt mee zit. En heb je ook minder kans dat ze je verhaal als gestook/geruzie op zal vatten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:56

mijn paard behoort ook door te lopen met poepen. Als die dat niet kent dan tik ik die ook gerust aan met de zweep, echter nooit tussen de oren! gewoon een tik op de kont is meestal meer dan voldoende

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:33

Roos_s schreef:
mijn paard behoort ook door te lopen met poepen. Als die dat niet kent dan tik ik die ook gerust aan met de zweep, echter nooit tussen de oren! gewoon een tik op de kont is meestal meer dan voldoende

Poep jij ook lopends of zit dan je vriend / man achter je aan met de zweep :?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:41

eet jij ook gras dan?? vind zo raar een mens met een paard te gaan vergelijken!!

een paard kan makkelijke poepen terwijl die loopt hoor!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:42

Roos_s schreef:
eet jij ook gras dan?? vind zo raar een mens met een paard te gaan vergelijken!!

een paard kan makkelijke poepen terwijl die loopt hoor!

Niet alle paarden hoor := Bij ieder paard zijn de ingewanden verschillend en bij de een ligt het allemaal 1 cm naar links en bij de ander 1 cm naar rechts. En zo belachelijk is het niet om een paard met een mens te vergelijken :=