Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Liedje schreef:Wat doen jullie dan als je zelf niet lekker in je vel zit? Stap je er dan op? Rijd je dan anders? Houd je er rekening mee?
Maar als ik zelf echt niet lekker in me vel zit blijf ik er naast staan! Over een week of 3 hoop ik trouwens weer op mijn paard te zitten na een flinke stilstand ivm operatie
KiWiKo schreef:Er zijn paarden met een kronkel in de kop
KiWiKo schreef:ik stap niet op![]()
heeft nul zin
Ik weet vanmezelf dat als ik me niet goed voel het oorlog wordt, dus als ik me echt even niet goed voel blijf ik ernaast staan en ga ik andere dingen doen, maar als mijn bui nog wel meevalt houd ik er gewoon rekening mee en hobbel ik wat rondjes met lange teugel, wat als gevolg heeft dat ik me erna beter voel.

Liedje schreef:Ik weet vanmezelf dat als ik me niet goed voel het oorlog wordt, dus als ik me echt even niet goed voel blijf ik ernaast staan en ga ik andere dingen doen, maar als mijn bui nog wel meevalt houd ik er gewoon rekening mee en hobbel ik wat rondjes met lange teugel, wat als gevolg heeft dat ik me erna beter voel.
KiWiKo schreef:een kronkel vind ik paarden die onvoorspelbaar zijn en in die onvoorspelbaarheid belachelijk groot reageren waardoor ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving
Oamaru schreef:Mee eens. Tot op zekere hoogte.
Mijn paard staat af en toe gewoon stil, en wat je ook probeert hij vertikt het om verder te gaan. Dit heeft niks te maken met lichamelijke ongemakken oid. Puur uit puberij van hem. Verder gaat het super, dus ben niet van mening dat dat een ruiterfout is.
Rianneke schreef:KiWiKo schreef:een kronkel vind ik paarden die onvoorspelbaar zijn en in die onvoorspelbaarheid belachelijk groot reageren waardoor ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving
Maar waarom doen ze dat dan? Vaak is dat toch een gebrek aan opvoeding geweest en dan is het toch weer de fout van de mens
MamboBeach schreef:Ik ga eraltijd van uit dat het een ruiterfout is maar ik denk wel dat er uitzonderingen zijn...
Paarden hebben zelf toch ook een bepaald karakter en er worden ook dieren geboren die dan ook niet helemaal goed uit de verf komen.
FitzChivalry schreef:Ik ben het er mee eens dat de fout 99% van de keren bij de ruiter ligt..
wat ik heel grappig vind is dat 75% dat ook vind.. waarom zijn er dan zoveel topics met "mijn paard wil niet/doet niet wat ik wil., rotpaard doet zijn eigen zin enz..."
Rianneke schreef:KiWiKo schreef:een kronkel vind ik paarden die onvoorspelbaar zijn en in die onvoorspelbaarheid belachelijk groot reageren waardoor ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving
Maar waarom doen ze dat dan? Vaak is dat toch een gebrek aan opvoeding geweest en dan is het toch weer de fout van de mens
Liedje schreef:Wat doen jullie dan als je zelf niet lekker in je vel zit? Stap je er dan op? Rijd je dan anders? Houd je er rekening mee?
.KiWiKo schreef:ik heb er een geboren zien worden, dier heeft de 2 jaar niet gehaald......
Sizzle schreef:Een paard hoeft in de natuur ook niet door een mens opgevoed te worden om zich normaal te gedragen. Als een veulen of jaarling dat eigenlijk nog niet in handen is geweest al onvoorspelbaar gedrag vertoond in de zin van dwars door objecten heen stormen in blinde paniek of dwaasheid vind ik dat in alle opzichten een karakterfout waar de mens niets mee te maken heeft. Blijkt dat gedrag zich vervolgens voort te zetten en blijkt niet corrigeerbaar + consequent gevaarlijk onafhankelijk van de ruiter, dan vind ik het goed ruitergedrag om zo'n paard nooit meer te laten rijden en zeker niet te verkopen
En niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken!FitzChivalry schreef:.. waarom zijn er dan zoveel topics met "mijn paard wil niet/doet niet wat ik wil., rotpaard doet zijn eigen zin enz..."
Maar zo heb ik haar gekocht zonder gebruiksaanwijzing
Heeft me ook verschrikkelijk veel tijd gekost om die bij elkaar te krijgen, maar uiteindelijk valt alles op zijn plaats en vind je het niet gek dat je paard schrikt van kleine bewegingen omdat ie vaak tikken heeft gehad als jonkie.En dan snap je waarom ze der stal niet in wil omdat ze een keer flink met der kop tegen het dak aan heeft gezeten vanwege zo'n onverwachtte tik... En dan snap je dat ze de zweep niet kan hebben omdat ie daar vroeger de stal mee in werd geslagen. Etc etc etc allemaal meegekregen op jonge leeftijd bij de vorige eigenaar... Tsjah probleempaarden worden niet geboren, maar gemaakt