als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Liedje

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:18

Wat doen jullie dan als je zelf niet lekker in je vel zit? Stap je er dan op? Rijd je dan anders? Houd je er rekening mee?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:23

vroeger toen ik echt nog trainde reed ik niet als ik haast had....ergens heen moest ofzo....en dan nog 'even' snel een uurtje rijden.

Dat werkt dus niet....dan lopen ze te klieren,ze voelen dat feiloos aan op een of andere manier.
En omdat ik altijd 'goed' wil stoppen met rijden moet je gewoon geen haast hebben.....slecht afsluiten is het slechtste wat er is,dan kun je er beter niet opstappen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:25

Liedje schreef:
Wat doen jullie dan als je zelf niet lekker in je vel zit? Stap je er dan op? Rijd je dan anders? Houd je er rekening mee?

Ligt eraan wat er is... Als ik me een beetje niet lekker voel ga ik het mezelf niet te moeilijk maken en vraag niet teveel van mijn paard maar rij gewoon een lekker rondje :+ Maar als ik zelf echt niet lekker in me vel zit blijf ik er naast staan! Over een week of 3 hoop ik trouwens weer op mijn paard te zitten na een flinke stilstand ivm operatie :(:)

KiWiKo schreef:
Er zijn paarden met een kronkel in de kop

Maar wat vind jij een kronkel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:25

ik stap niet op :D :D heeft nul zin :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:27

een kronkel vind ik paarden die onvoorspelbaar zijn en in die onvoorspelbaarheid belachelijk groot reageren waardoor ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:28

vooral paarden die onvoorspelbaar zijn tegen iedereen,dus geen uitzondering maken...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:34

KiWiKo schreef:
ik stap niet op :D :D heeft nul zin :)

Ligt eraan. :j Ik weet vanmezelf dat als ik me niet goed voel het oorlog wordt, dus als ik me echt even niet goed voel blijf ik ernaast staan en ga ik andere dingen doen, maar als mijn bui nog wel meevalt houd ik er gewoon rekening mee en hobbel ik wat rondjes met lange teugel, wat als gevolg heeft dat ik me erna beter voel. :)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:36

Mee eens. Tot op zekere hoogte. :D

Mijn paard staat af en toe gewoon stil, en wat je ook probeert hij vertikt het om verder te gaan. Dit heeft niks te maken met lichamelijke ongemakken oid. Puur uit puberij van hem. Verder gaat het super, dus ben niet van mening dat dat een ruiterfout is. :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:39

Liedje schreef:
Ik weet vanmezelf dat als ik me niet goed voel het oorlog wordt, dus als ik me echt even niet goed voel blijf ik ernaast staan en ga ik andere dingen doen, maar als mijn bui nog wel meevalt houd ik er gewoon rekening mee en hobbel ik wat rondjes met lange teugel, wat als gevolg heeft dat ik me erna beter voel.

Zo ben ik ook :+

KiWiKo schreef:
een kronkel vind ik paarden die onvoorspelbaar zijn en in die onvoorspelbaarheid belachelijk groot reageren waardoor ze een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving :)

Maar waarom doen ze dat dan? Vaak is dat toch een gebrek aan opvoeding geweest en dan is het toch weer de fout van de mens ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:49

Oamaru schreef:
Mee eens. Tot op zekere hoogte. :D

Mijn paard staat af en toe gewoon stil, en wat je ook probeert hij vertikt het om verder te gaan. Dit heeft niks te maken met lichamelijke ongemakken oid. Puur uit puberij van hem. Verder gaat het super, dus ben niet van mening dat dat een ruiterfout is. :)

DAT is nou juist een ruiterfout :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:50

Rianneke schreef:
KiWiKo schreef:

Maar waarom doen ze dat dan? Vaak is dat toch een gebrek aan opvoeding geweest en dan is het toch weer de fout van de mens ;)

ik heb er een geboren zien worden, dier heeft de 2 jaar niet gehaald......

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:59

helemaal mee eens, ruiterfout. Wil wel toevoegen dat het niet alleen een passende ruiter kan zijn maar ook een passende methode van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:03

Ehh dit is wel een open deur. alles wat niet of ook wel lekker loopt is de verantwoordelijkheid van de mens.
Dat geldt bij hond, kat, goudvis en dus ook paard.

Maar ondanks dat kun je er lekker over discussiëren. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:04

Ik ga eraltijd van uit dat het een ruiterfout is maar ik denk wel dat er uitzonderingen zijn...

Paarden hebben zelf toch ook een bepaald karakter en er worden ook dieren geboren die dan ook niet helemaal goed uit de verf komen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:05

Ik ben het er mee eens dat de fout 99% van de keren bij de ruiter ligt..

wat ik heel grappig vind is dat 75% dat ook vind.. waarom zijn er dan zoveel topics met "mijn paard wil niet/doet niet wat ik wil., rotpaard doet zijn eigen zin enz..."

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:12

MamboBeach schreef:
Ik ga eraltijd van uit dat het een ruiterfout is maar ik denk wel dat er uitzonderingen zijn...

Paarden hebben zelf toch ook een bepaald karakter en er worden ook dieren geboren die dan ook niet helemaal goed uit de verf komen.

Maar als het extrerieur aangeeft dat je problemen gaat krijgen en je desondank erop gaat zitten is het echt een ruiterfout.
Met karakters moet je leren omgaan, de ene ruiter kan dat wel de andere niet.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:14

FitzChivalry schreef:
Ik ben het er mee eens dat de fout 99% van de keren bij de ruiter ligt..

wat ik heel grappig vind is dat 75% dat ook vind.. waarom zijn er dan zoveel topics met "mijn paard wil niet/doet niet wat ik wil., rotpaard doet zijn eigen zin enz..."

Ik denk niet dat die mensen hier durven posten aangezien het gros wat hier post aangeeft het over het algemeen een fout van de ruiter vinden. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:15

Ja, daar zeg je wat, maar niet alles is aan de buitenkant te zien, dat begrijp je toch ook wel. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:15

Rianneke schreef:
KiWiKo schreef:

Een paard hoeft in de natuur ook niet door een mens opgevoed te worden om zich normaal te gedragen. Als een veulen of jaarling dat eigenlijk nog niet in handen is geweest al onvoorspelbaar gedrag vertoond in de zin van dwars door objecten heen stormen in blinde paniek of dwaasheid vind ik dat in alle opzichten een karakterfout waar de mens niets mee te maken heeft. Blijkt dat gedrag zich vervolgens voort te zetten en blijkt niet corrigeerbaar + consequent gevaarlijk onafhankelijk van de ruiter, dan vind ik het goed ruitergedrag om zo'n paard nooit meer te laten rijden en zeker niet te verkopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:16

precies :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:17

Liedje schreef:

Als ik weet dat ik sjaggie ben ga ik niet trainen in de bak, dan weet ik dat het helemaal niet gaat lukken en ik boos word, dus vaak ga ik lekker langs de weg een heerlijk ritje maken en dan ben ik daarna echt weer blij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:21

Heb zelf een paard gehad wat niet makkelijk was, waar iets niet helemaal correct was in de bovenkamer.
Paard heb ik uiteindelijk moeten verkopen en is naar iemand toe gegaan die haar heeft geprobeerd te verkopen wat niet lukte en is daarna bij de slacht beland.
Ik vond het heel erg om dat te horen maar voor mens en dier is het waarschijnlijk wel het beste geweest met oog op ongelukken en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:24

Aha dit doet me denken aan het veelgehoorde 'hij doet het niet, maar hij kan het wel hoor, de rotzak' :D.
Er is wel een beetje een uitzondering op en dat vind de manegepaarden die zich een eigen programmaatje hebben ontwikkeld en zich misschien niet zo openstellen voor een nieuwe ruiter. Dan kan het zijn dat je de eerste keer niet echt lekker aan het rijden bent, maar dat je er een paar keer over doet om uit te vogelen wat er onder die bestofte knopjes nog meer zit. Een goede ruiter heeft daar geduld en begrip voor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:24

hoeveel tijd is acceptabel om een paard goed te krijgen
na hoeveel ruiters en goeroes zeg je tot hier en niet verder ..

er was eens een zwarte merrie
geboren en opgeroeid en ingereden bij / door 1e eigenaar
kon er mee lezen en schrijven

zij word ziek en haar man neemt het over
waarom weet niemand maar merrie word gevaarlijk
valt aan bokt net zo lang tot ruiter er af ligt en gaat er uit het niets van door

2e tot 6e eigenaar zelfde missere ..

wij hebben paardje gekocht ..
na tijdje helemaal goed gekomen

dochter van kiwiko heeft er nog op gereden
op "vreemd"terrein

ik ging er zelfs letterlijk boodschappen mee doen

paard pastte niet helemaal bij mijn wensen / lichamelijke mogelijkheden
(als in tijd , frequentie en intensiviteit van rijden .. met langzaam slechter worden lijf geen blijvertje
en besluit merrie te verkopen

kopers ervaren mensen zijn 2 maal wezen proefrijden
ging heel erg goed !

na paar weken gaat het knopje weer om
geen idee waarom ..
mensen zochten fout bij zich zelf

ondanks meerdere instructrices en goeroes
niet meer goed gekregen .. en geen idee wat er fout ging / was gegaan
laatste wat ik hoorde
was ze weer verkocht .. geen idee aan wie of hoe het gaat

kan me niet voorstellen dat het geen ruiterfout is
in de duidelijkste vertaling van het woord ..maar

kan me wel voorstellen dat mensen het na 10 kopers / rijders / goeroes
niet meer zien zitten

hoe lang en hoe vaak geef je een paard een kans ..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:25

KiWiKo schreef:
ik heb er een geboren zien worden, dier heeft de 2 jaar niet gehaald......

Dat zegt mij niks :+
Ken meerdere succesverhalen van paarden die een kronkel zouden hebben en nu gewoon normaal gereden worden... Kwestie van juiste plaats, juiste tijd en juiste eigenaar/ruiter. Zeg niet dat dit in alle gevallen is, maar het kan wel!

Sizzle schreef:
Een paard hoeft in de natuur ook niet door een mens opgevoed te worden om zich normaal te gedragen. Als een veulen of jaarling dat eigenlijk nog niet in handen is geweest al onvoorspelbaar gedrag vertoond in de zin van dwars door objecten heen stormen in blinde paniek of dwaasheid vind ik dat in alle opzichten een karakterfout waar de mens niets mee te maken heeft. Blijkt dat gedrag zich vervolgens voort te zetten en blijkt niet corrigeerbaar + consequent gevaarlijk onafhankelijk van de ruiter, dan vind ik het goed ruitergedrag om zo'n paard nooit meer te laten rijden en zeker niet te verkopen

En dat is weer een fout van de mens. Je moet niet fokken met een merrie die der eigen veulen niet opvoed ;) En niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken!

FitzChivalry schreef:
.. waarom zijn er dan zoveel topics met "mijn paard wil niet/doet niet wat ik wil., rotpaard doet zijn eigen zin enz..."

Mijn rotpaarden doen ook wel eens hun eigen zin...Het blijven toch dieren! Mijn paard is in alle opzichten moeilijk. Ik beschrijf haar als contactgestoord ofzo :o Maar zo heb ik haar gekocht zonder gebruiksaanwijzing :(:) Heeft me ook verschrikkelijk veel tijd gekost om die bij elkaar te krijgen, maar uiteindelijk valt alles op zijn plaats en vind je het niet gek dat je paard schrikt van kleine bewegingen omdat ie vaak tikken heeft gehad als jonkie.En dan snap je waarom ze der stal niet in wil omdat ze een keer flink met der kop tegen het dak aan heeft gezeten vanwege zo'n onverwachtte tik... En dan snap je dat ze de zweep niet kan hebben omdat ie daar vroeger de stal mee in werd geslagen. Etc etc etc allemaal meegekregen op jonge leeftijd bij de vorige eigenaar... Tsjah probleempaarden worden niet geboren, maar gemaakt ;)
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 17-05-09 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt