Welke figuren rijd jij in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:04

Hier met die jonge beestjes is het meestal zorgen dat het paard fijn in arbeidsgalop galopeerd met soms wat schakelen, gewoon netjes rechtuit en door de hoeken rijden. En vaak voltes en wat gebroken lijntjes :j

Careano

Re: Welke figuren rijd jij in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:42

Het ligt eraan op wat voor paard ik zit ;)
Op mijn eigen reed ik zowat alle figuren in galop die je in draf ook kunt rijden. Bijv. slangenvolte, gewone voltes, kleine voltes, van hand veranderen, rechtsomkeert etc. Maar hij was ook op M2/Z-niveau.

Als ik op een wat jonger paard rijd, rijd ik vooral voltes en rechtuit op de binnenhoefslag. Zo plakken ze niet zo aan de wand en voltes kan je lekker inbuigen etc. :)

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:01

Ik rijd vooral veel voltes, als ze netjes galopeerd ook gebroken lijnen.
Afentoe stukjes afwenden of binnenhoefslag.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:29

*puck* schreef:
ts, als je pony overspringt in de galop op een gebroken lijn tot x rij ze dan eerst eens op 3, 4,5 meter en geef wat stelling naar binnen en je benen er goed bijhouden, ggebroken lijn 10 meter hoeft pas in de m1.

edankt voor de tip! Heb het inderdaag gister ook geprobeerd. Wat minder ver van de hoefslag en de gebroken lijn wat ronder gemaakt nog, en overduidelijk de hulpen voor de betreffende galop erbij houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:32

Ehm, telt rodeo ook? O:)

Nee op het moment is lekker op de volte galoperen moeilijk genoeg voor ons als combi, dus houden we het daar op. Het gaat immers om de kwaliteit.

Vroeger met m'n pas de deux maatje deden we wel eens slangenvolte in galop, en dan iedere keer op de AC lijn passeren. Met twee racemonsters, die vonden dat geweldig. :D
(Mijn moeder vond het eng. :') )

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:07

Ik kan niet echt figuren rijden omdat mijn vzpaardje beslagen is, zonder kalkoengaten ;(
We hebben alleen een weiland om in te rijden en een volte in galop is te glad ;(

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:25

Ik rijd alleen maar voltes in galop. Of gewoon de hoefslag volgen :+ Meer kunnen we allebei nog niet, ant we zijn in de les met andere dingen bezig

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:32

Ik rijd voltes, op de A-C lijn, wat ze erg lastig vind, en stukken op
de binnenhoefslag. :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:35

kathe_blanco schreef:
roybrit schreef:
voltes en af en toe van hand veranderen maar dan wisselt mijn meisie alleen van voor en dan loopt ze overkruist :P heel irritant weet iemand er iets voor ofzo ?

ja! beter omstellen als ze alleen voor over springt op de volte gewoon meer na voren galoperen en stelling na binnen dan springen ze meestal zo om! ;)

Dit is dus helemaal FOUT, jammer genoeg denken heel veel mensen dat je een vliegende galopwissel rijdt door je paard om te stellen, nou niet dus! Je mag je paard niet laten wisselen door hem/haar om te trekken! Vaak springen ze dan de wissels achterna, dus eerst vooraan en dan achteraan. Je moet je paard laten wisselen van achter uit. Tijdens de wissel moet je paard rechtgericht zijn, of liever zelfs een beetje nog gesteld naar de kant waarop je eerst aan het galloperen was! Je paard moet puur op je beenhulpen omspringen. Zet je paard zelfs een beetje schoudervoor, verleg je benen voor de andere galop en geef dan op de juiste (!) moment de hulp met je nieuwe buitenbeen. In het begin kan je dit op een korte diagonaal doen, of op een kleine S.

Mijn paard kende ook nog geen wissels, maar ik heb het hem ook geleerd zonder omstellen of omtrekken. Gewoon op de hulp. Je paard moet natuurlijk goed aan de hulpen staan en jouw galophulp moet dan ook altijd dezelfde zijn. Buitenbeen naar achter, en daarmee geef je dan de hulp om aan te galloperen. De meeste paarden snappen heel snel wat de bedoeling is.

Laat in het begin altijd iemand kijken naar de wissels als je paard ze nog aan het leren is. Doe dit nooit alleen! Je doet vaker meer verkeerd dan goed. Rij de wissels pas alleen als ze echt bevestigd zijn. In het begin sprong ik de wissels ook maar 1x tijdens de week en dat was tijdens mijn les.
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 15-05-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:38

'ik ben er in de 1e week al 3 keer afgevallen
omdat ze met 4 benen tegelijk de lucht in sprong.
nu val ik er niet meer af. '
Komt waarschijnlijk door de wissels dat je er afvalt. Je hebt haar een maand ofzo, vind je het gek dat ik je niet geloof?

Ellis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:46

Ik rij meestal voltes in de galop kleine en grote

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:55

Om maar even back to the point te komen :Y)

Ik rijd veel (kleine) voltes, contragalop-figuren (zoals slangenvolte), gebroken lijn 5 en 10 meter en (een poging tot :') ) appuyeren en héél soms een changement. Maar dat is echt 1 keer per maand ofzo :+
Laatst bijgewerkt door Aranel op 15-05-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:57

Grote voltes en af en toe een gebroken lijn en natuurlijk ook altijd recht uit

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:06

Voltes, gebroken lijnen, afweden bij e/b/a/c e.d. Of van F-X-C (als ik die letters nu goed zeg) en andersom enz.

Moet morgen schrijven bij de pony's o.a. ook Z1 en Z2.. Ben benieuwd of ik daar pirouettes en wissels om de 2/3/4/5/6 passen tegen kom! :P

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:50

voltes en afwenden, heel soms gebroken lijnen

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:53

Voltes, slangenvoltes, contragalop, gebroken lijn, eenvoudige galopwissels, appuyementen en kwart/half pirouettes.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:15

Zoals iedereen al zegt, slangevoltes, voltes, gebroken lijnen.
Er staan ook leuke oefeningen in het proeven boekje zoals bij F afwenden naar X dan een rechte lijn doorrijden en dan tussen X en A overgaan in draf of gewoon doorrijden, is moeilijker als je denkt zo'n oefening!
Maar wel weer een leuke uitdaging! :)

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:38

Ik rij voltes, en die dan verkleinen en weer vergroten, ook oefeningen om van hand te veranderen, en galopwissels om de 2 passen, 3, 4,...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:37

Heelveel voltes, en afentoe een gebroken lijn.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:41

Vaak voltes, 8tjes en soms over de A/C lijn

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:54

Appuyementen, voltes (verkleinen en vergroten), gebroken lijnen, van hand veranderen (met vliegende wissel of eenvoudige), achtjes (met wissel of contra), slangenvoltes.

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:54

hmhm als ik dit zo lees ga ik eens even aan mijn instructrice vermelde dat er in de galop ook talloze mogelijkheden zijn.. veel leuker dan rechtdoor of een volte galopperen!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:07

rechtuit en een enkele volte. Galop moet nog wat gecontroleerder worden maar daar ben ik nu nog niet zo hard mee aan het werk (pony is nog maar 3). verder rijd ik met andere paarden vrijwel alles in gallop.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:18

Juist.

Ik doe in de galop veel oefeningen zoals voltes, en dan op de volte verruimen en teruggalopperen, rechte lijnen rijden op de ac-lijn, kleinere voltes, en van hand veranderen, met een poging tot een wissel, die er volgens de vorige eigenaren inzat, maar dat lukt dus nog niet echt. :+
De laatste tijd ben ik ook een beetje bezig met wijken in galop,
maar dan alleen op de vereniging, omdat thuis de bak ervoor te zwaar is :n
Het scheelt dat m'n pony ontzettend veel heeft geleerd bij de vorige eigenares, want zelf had ik het écht niet allemaal kunnen aanleren :+

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:19

voltes, slangenvoltes (in midden draven dan andere galop), afwenden, veruimen, proberen stoppen en dan rolback...(westernoefening)