Eerst de ontspanning of eerst aan de hulpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:09

Ik rijd mijn pony eerst naar de ontspanning, na een minuut of 10 a 15 pak ik hem pas op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:24

beantsje schreef:
Idd! Je moet uiteraard wel meteen eraan werken dat je paard aan de hulpen is. Dus ook met een losse teugel dient je paard correct op je been/zithulpen te reageren.

Bij het losrijden aan de lange teugel hobbel je dan ook niet maar wat rond over de hoefslagen maar rijd je binnenhoefslag, voltes, wendingen, overgangen naar het halthouden enz. Leuke uitdaging met een echte losse teugel en je paard leert op je gewichtshulpen te reageren.

Daarna is je paard zowel fysiek opgewarmd als mentaal ontspannen en gaat het allemaal een stuk gemakkelijker.

Nu is het scheve figuren rijden ook wel doordat het gewoon even duurt voor ze warm is en lekker inbuigt.
Ook is het paard behoorlijk scheef, dus dat speelt ook mee natuurlijk.
Niet omdat ze niet aan de hulpen staat, na verloop van het losrijden gaat dat steeds beter.
Daarbij is het ook raseigen het een langere tijd nodig hebben om soepel te worden.
Ik vind het ook heerlijk relaxt moet ik zeggen dat rondrijden met lange teugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 06:06

beantsje schreef:
Idd! Je moet uiteraard wel meteen eraan werken dat je paard aan de hulpen is. Dus ook met een losse teugel dient je paard correct op je been/zithulpen te reageren.

Even losstaand van de discussie dan verder: stel, je krijgt dus een paard onder je als deze merrie, wat dan?

Overigens wordt zij nog steeds van te voren gelongeerd (en dat werkt ook fijner bij haar) en staat ook regelmatig op de wei, dus eerst vrij bewegen van tevoren zit al in het programma.

Case: je legt been aan, paard reageert terug ipv vooruit. Nog meer been resulteert in een paard wat naar je been slaat of bokt, bij correctie met de zweep komt ze er helemaal fel tegenin. Voltes enzo kan allemaal wel gewoon, inbuigen op het binnenbeen ook. Dus in die zin kun je wel wat 'werken', maar niet op jouw tempo (en dat is dus normaal mijn eerste aandachtspunt).

Je kunt haar best doorpakken en uitzitten, maar dan ben je dus anderhalf uur verder voor het verzet eruit is en de volgende dag krijg je hetzelfde liedje, dat mindert dus niet. Als je haar wat op haar eigen tempo laat dabben, geeft ze na ongeveer een kwartier een bries, zakt in de aanleuning en dan mag je er ook aankomen.

WinBinChes

Re: Eerst de ontspanning of eerst aan de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:23

Nou dan doe je dus lekker dat laatste. Elk paar dis anders en elk paard dient anders gereden te worden. Geen probleem toch?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:30

KiWiKo schreef:
dat is inderdaad per paard verschillend :) ik heb nooit een vastomleind programm :)

bij 75% is het inderdaad eerst aan de hulpen en dan de rest, bij 10% is het eerst de ontspanning en daarna de leerfase, bij 10% is het per dag wisselend en bij 5% moet je gewoon helemaal alle creatieve ideeen uit de kast trekken ;)

Same here...

Bij mijn eigen paard gaat bovenstaande zelfs op. stap ik rustig los, stel ik hem op verschillende hoogtes in (ik start niet meer, maar train wel nog op ongeveer Z2 niveau om paard los en soepel te houden) en begin dan met een drafje. Echter, soms is paard zó fanatiek dat ik echt met een arbeidsgalop moet beginnen anders is hij niet tot ontspanning te krijgen…

Maar ieder paard werkt weer anders en bij sommige paarden verschilt het zelfs dus per keer…

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:32

Wat voor het ene paard wel werkt, werkt voor het andere paard niet.
Zo rij ik al 4,5 jaar een friese merrie waarbij ik eerst moet zorgen dat ze ontspant en lekker met haar neusje over de grond loopt en dan pas voorwaarts kan gaan rijden.
Dat komt omdat dit paard blokkeert in de rug zodra je meteen voorwaarts gaat rijden en dan ben je een uur aan het kloten en heb je nog niks bereikt. Zodra ze ontspant, blokkeert ze niet meer en kan ze ook voorwaarts en staat ze ook super aan de hulpen.

Maar..

Ik stap ook af en toe op een andere friese merrie, die heel wat gezondheidsproblemen heeft gehad, en die moet je echt eerst flink voorwaarts (voor zover dat het eerste kwartier lukt) rijden, zodat ze gaat bewegen en echt warm loopt. Pas dan kan ze ontspannen.. Als je bij haar niet fanatiek begint, zal ze niet eens in draf gaan, gewoon omdat ze dat op dat moment niet kan. Doe je dat wel, dan loopt ze na een minuut of 20 zo heerlijk en voorwaarts dat je 'niets' meer hoeft te doen.

Denk dat je echt heel erg moet aanvoelen wat voor jouw paard werkt. Paardrijden doe je immers op gevoel en net zoals elk mens, is elk paard ook anders.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:27

NehnaDagmar schreef:
Wij trainen volgens het Duitse systeem en hebben daar een stappenplan voor.
De eerste stap is takt; dus elke pas moet hetzelfde zijn, regelmatige passen.
De tweede stap is denk ik wat jij bedoelt; losgelassenheit. Ontspanning in de spieren en in het hoofd van het paard. Minimaal 10 minuten aan de lange teugel stappen, waarbij het paard de hals laat zakken (totale ontspanning) en inbuigen links/rechts enzo. Dit ook in draf. En als het paard helemaal losgelassen is en in de goede takt loopt, dan ontstaat aanleuning.
Kortom: Als je een regelmatig tempo hebt waarin je paard ontspant in hoofd en lichaam, dan krijg je vanzelf de aanleuning en kun je vanuit daaruit werken naar de volgende stappen: schwung, rechtrichten en verzamelen.

Deze manier vind ik ook de juiste.. :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:33

Ik denk dat je zonder ontspanning nergens kunt komen. Dat bewijst deze merrie maar weer. Allicht zijn er paarden die zich alsnog laten vertellen wat zij moeten doen. Maar wanneer je die ontspanning mist ben je net het verkeerde pad aan het ontbossen en zul je niet op de top komen.

Als je geen ontspanning hebt, heb je dus spanning. Dat kan een paard op heel veel manieren uiten en daar kan de ruiter op heel veel manieren op reageren. Maar altijd zal het eindigen in een soort gevecht. Spanning tegen spanning, dat botst. Met als gevolg dat het paard en de ruiter niet fijn aan het werk zijn.
Daarom denk ik dat je eerst die ontspanning moet opzoeken en dat de controle daarbij wat minder van belang is. Want als jij een nieuwe taak moet doen en er staat constant iemand op je vingers te kijken die zegt wat je moet doen en je meteen straft als je het fout doet. Dan zul je je ook niet ontspannen. Wat ook weer niet wil zeggen dat je je paard maar moet laten flierefluiten, maar er is (vind ik) wel degelijk een verschil tussen controle hebben en leiden.

Daarom zou ik in allereerste instantie op een plaats gaan rijden waar het paard vertrouwd is. Bijv een longeerbak, of een andere bak waar hij al vaker gelongeerd is. Dan zorgt de omgeving iig niet meer voor spanning.
Vaak lijkt stap aan de lange teugel dan het gemakkelijkste, maar draf is uiteindelijk een veel makkelijkere gang om te werken met je paard. Dan heb je meer drang naar voren waar je wat mee kunt. Dus ik zou vrij vlot gaan draven met een relaxte teugel, geen waslijnen, maar alleen een zachte verbinding.
Wanneer het paard in zijn arbeidstempo wil ontspannen, kun je prima wat tempowisselingen gaan vragen. Maar alles afgetast op het paard. Bouwt hij snel spanning op, vraag dan niet meer dan 5 cm verruimen en beloon hem dan weer met zijn arbeidsdraf waarin hij kan ontspannen.

In de beginfase is het ook logisch dat een paard nog niet helemaal weet wat het met de hulpen aanmoet. Het lijkt erop dat deze merrie dat ook heeft (als dit niet zo is, dan is er namelijk lichamelijk iets niet in orde, een paard verzet zich van nature namelijk niet tegen een vriendeljke voorwaartse hulp). Ondersteun haar daarom met je stem, geef een klikje tegelijk met je been of een andere stemhulp.