Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:33

Anya schreef:
de veilige manier van afstappen zit in je paard, niet in de manier. voeten uit de beugels, afstappen op een boomstam, in dameszit en glijden, van de kont afglijden. Het hoort niet uit te maken. Je paard moet stilstaan en gewend zijn aan verschillende bewegingen.

Mee eens. Maar dat moeten ze wel eerst leren :)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:33

Anya dat is inderdaad waar, en het is maar net wat je je paard hebt aangeleerd wat 'normaal' is.
Bij mijn huidige pown stap ik heel verschillend af, was hij erg schrikkerig stap ik via de 'officiele' manier af, maar anders ga ik ook wel eens achter het zadel zitten en dan rechts van zijn kont eraf (erachter durf ik nog niet haha).
Maar bij jonge/nieuwe paarden let ik inderdaad extra goed op dat je het rustig doet, en eerst op je handen steunen en twee voeten uit de beugels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:41

Ik ben bij mijn jongste paard gelijk begonnen met capriolen vanaf het moment dat hij redelijk comfortabel was met mij in het zadel. Expres ook een keer met de voet over de bil schuiven bij het op/afstappen. Er af glijden, dat soort dingen. Hoe voorzichter je doet, hoe meer ze denken dat er wel wat byzonders zal zijn aan op/afstappen.

en hij was al gewend aan rare dingen op zijn lijf. Landbouwplastic als dekentje, een emmer op de billen zetten, dat soort dingen.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:29

Ik heb geleerd eerst 1 voet uit de beugel en over de kont heen zwaaien, dan andere beugel uit en je eraf laten glijden. En zo doe ik het ook nogsteeds. :)

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:49

Ik doe: 2 voeten uit de beugel en dan been erover zwaaien. Zo heb ik het geleerd.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:20

beantsje schreef:
Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Been voorlangs zwaaien is gevaarlijk. Stel je voor dat je paard schrikt en omhoog komt!

Ik doe het áltijd via die manier. Oke, niet helemaal waar, toen ik een paar jaar terug nog een verzorg shet had ging ik er via de kont of de hals af.. :Y)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:22

beantsje schreef:
Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Been voorlangs zwaaien is gevaarlijk. Stel je voor dat je paard schrikt en omhoog komt!

Zo doe ik het idd ook :j

SarahLynn

Re: Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:57

Meestal 2 voeten uit de beugels.
Ook wel eens van de kont, of dameszit.
Maar dameszit moet bij voltige dacht ik..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:31

Rechtervoet uit de beugel en dan je been erover heen zwaaien. Dus met één been.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:41

Ik doe altijd 2 voeten uit de beugels, en dan rechterbeen over zijn ah heen. Dan laten glijden.

Een tijdje geleden zei de juf voor de gein: doe je beugels uit. en dan kwam ze je langs de hals via een glijbaan op de grond brengen, terwijl zij je handen vasthield. Dom!De pony waar ik op zat deed toen ik naar voren wou glijden zijn hoofd omhoofd. Uitkomst: Tand in mijn lip! :+ Nooit meer gedaan..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:38

beantsje schreef:

Zo heb ik het ook geleerd...totdat mijn paard ineens ging lopen en ik viel en met 1 voet in de beugel bleef hangen. Ik denk dat ik toen een jaar of 12 a 13 was en ik weet zelfs nog bij welk paard het gebeurde.
verder geen ongelukken gebeurd ik was weer vrij snel los maar sinds dien stap ik af door beide voeten uit de beugels te doen en dan er af 'zwaaien'.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:51

Ik doe altijd: Rechtervoet uit de beugel, dan been terug naar de linkerkant, op mn buik gaan hangen, linkerbeugel uit en dan me eraf laten "glijden". :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:29

Ik stap altijd af twee voeten uit de beugels dan been er over en dan zo snel mogelijk op de grond staan.

heb wel eens een jong paard mee gemaakt dat het rijden niet eng vond maar het opstappen en afstappen wel. Ben toen bijna een keer blijven hangen omdat ik afstapte op de oficeele manier, omdat paardje lief het heel eng vond en zowat explodeerde. Sindsdien kies ik voor de imo veiligste manier om snel op de grond te staan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:31

beantsje schreef:

Zo doe ik het ook altijd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:39

ik doe altijd 2 voeten uit de beugels, en dan glijden.
maar soms ook via de kont of met 'koprol' dan ga ik met 2 voeten aan 1 kant zitten. pak ik met 1 hand voor en 1 achter. laat ik me achterover leunen todat ik met mijn hoofd zijn buik raak, en dan je benen om hoog doen. natuurlijk houd bij dat laatste altijd iemand hem vast. :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:41

Meestal doe ik 2 voeten uit de beugels en dan in 1x afspreken en heel af en toe als ik lui ben laat ik mijn linkervoet wel eens in de beugel zitten :) Oja, en als het snel even moet ook wel eens links af stappen :o

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:44

Ik doe altijd beide voeten uit de stijgbeugels, al glijd ik er ook graag in dameszit af, en bij de pony altijd met een koprol achterover.. :P Maar op wedstrijden voor het commentaar houd ik een been in de beugels.. ;) Ik varrieer gewoon erg graag.. :)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:55

Stiekem weet ik niet precies hoe k afstap ,
Volgens mij verschilt het wel een beetje,
Ik denk dat ik over het algemeen 2 voeten uit de beugels doe en echt spring, of wel via amazone zit en dan springen ,
Als ik het echt heb over de kont, Het verschilt dus echt ..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:57

2 voeten eruit, been erover en naar beneden laten zakken (bij een groot -rustig- paard eerst nog even 1 voet erin laten, anders doet het zeer aan je voeten :+

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:01

Ann_moi schreef:
Ik doe altijd beide voeten uit de stijgbeugels, al glijd ik er ook graag in dameszit af, en bij de pony altijd met een koprol achterover.. :P Maar op wedstrijden voor het commentaar houd ik een been in de beugels.. ;) Ik varrieer gewoon erg graag.. :)

Haha inderdaad, Ik ook :)) Koprol over zijn schouder is ook leuk, maar dan zit ik sowieso zonder zadel en houdt iemand hem voor me vast.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:05

Benen niet in de beugels, voorover laten vallen, op de nek dus en dan zwiep ik mijn been er overheen :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:06

Ik doe (denk ik, doe het zo snel... denk er niet meer bij na) ook de officiele manier. Dus 1 voet eruit, been over de kont heen, steunen, tweede eruit en rustig neerkomen op beide voeten.

Ik probeer dit zoonlief van 7 ook te leren op de shet. Hij is al ver. Bij hem is het momenteel (maar hij heeft wel een lichamelijke beperking erbij):

staan
steunen op handen en linkervoet
rechtervoet eruit
rechterbeen over rug (nu laatste keer tussendoor niet gesteund op de rug met zijn voet!!! Deed hij eerst wel (zachtjes) om zijn heupen dan te kunnen draaien. Dat wordt dus al soepeler)
aflaten glijden waarbij hij vergeet voet uit stijgbeugel te halen
PLOF op de grond op zijn billen en daarna rug (draagt bodyprotector) :+ met voet nog in stijgbeugel.... }:0

Ja ik sta ernaast, ja ik heb de pony vast, ja we hebben een superbraaf beest die stokstijf stilstaat zodra 1 van mijn kinderen eraf begint te glijden (zij rijden regelmatig zonder zadel) en ja mijn zoon is eigenwijs... :D . Hij kan het zelluf en mama mag dus niet helluppen... :Y)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:19

Ik doe ook 1 voet uit, zwaai mn been achterlangs en 'tegelijk' andere beugel uit en op de grond.
Of ik ga voorlangs (via dameszit dus).
Van mn vorige instructrice moest ik wel eerst 2 voeten uit, maar dat durf ik niet meer.. Want, ik weet het nog precies, de dag voor mn 11everjaardag, stapte ik zo af van een KLEINE pony.. ik landde in een 'kuil' oid.. en brak mijn been.. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:11

Zilfstar: Oeps :+

Was dit nu een les die hij nooit meer vergeet?
(Als het wel eens vaker zou kunnen voorkomen, zou je eventueel veiligheidsbeugels kunnen overwegen, die gebruiken ze bij ons (=paardrijden voor gehandicapten) ook en dat is soms toch wel erg fijn. Afgelopen woensdag nog had ik een ruiter die nog niet helemaal de coordinatie heeft bij het opstijgen. Ze leunde ineens naar achteren ipv naar voren naar het paard, en dan hou je dat dus niet. Toen was ik wel erg blij met die veiligheidsbeugel, want voor ze echt omviel was de voet al uit de beugel, en kon ze opgevangen worden voor ze echt viel, anders was ze zeker ook zo op de grond beland. Nou hoeft vallen niet zo'n drama te zijn, maar als het te voorkomen is vind ik dat toch fijn.)
(En ik ben ook heel blij met pony's die feilloos weten dat er momenten zijn voor geintjes, en momenten om gewoon stil te staan :+: ))

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:14

Shadow0 schreef:
Zilfstar: Oeps :+

Was dit nu een les die hij nooit meer vergeet?
(Als het wel eens vaker zou kunnen voorkomen, zou je eventueel veiligheidsbeugels kunnen overwegen, die gebruiken ze bij ons (=paardrijden voor gehandicapten) ook en dat is soms toch wel erg fijn. Afgelopen woensdag nog had ik een ruiter die nog niet helemaal de coordinatie heeft bij het opstijgen. Ze leunde ineens naar achteren ipv naar voren naar het paard, en dan hou je dat dus niet. Toen was ik wel erg blij met die veiligheidsbeugel, want voor ze echt omviel was de voet al uit de beugel, en kon ze opgevangen worden voor ze echt viel, anders was ze zeker ook zo op de grond beland. Nou hoeft vallen niet zo'n drama te zijn, maar als het te voorkomen is vind ik dat toch fijn.)
(En ik ben ook heel blij met pony's die feilloos weten dat er momenten zijn voor geintjes, en momenten om gewoon stil te staan :+: ))

Nou eigenlijk is dit nu dus zijn manier van afstijgen... De laatste 5 keer. Hij rijdt om en om zadelloos momenteel en dan glijdt ie er gewoon af. Als ie dan met zadel rijdt vergeet ie de beugel af te doen. En het ligt ook aan zijn coordinatie natuurlijk. Nou is hij ongeveer 1,24 en de shet 80 cm dus zo hoog valt ie niet gelukkig. Staat eigenlijk al met zijn rechtervoet op de grond als ie doorheeft dat zijn linker nog in de beugel hangt. Maar dan ligt ie dus al op de grond omdat ie zijn evenwicht verliest }:0 Maar hij is een doorzetter. Inmiddels brult ie niet meer van schaamte als hem dat gebeurd, maar krabbelt ie lachend overeind. Dat is alvast een stap in de goede richting voor hem qua incasseringsvermogen. Vanzelf komt de dag dat ie het goed doet en dan (hem kennende) is het kwartje gevallen en blijft ie het goed doen.

En nee, hij wil geen speciale beugels, want dat is niet stoer en hij is toch niet gek :+ (ik heb het hem net gevraagd...)