Losrijden, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:21

Ik rijd mijn paard op een hele aparte manier los, dit om te voorkomen dat ze de rug aan een kant vast pakt en zo lijkt als of ze kreupelt (1 voorbeen verder weg zetten dan het andere).

Eerst enkele rondjes rustig stappen, dan oppakken en wat ronder instellen, niet te hoog en niet te laag. Veel stelling vragen en heel veel schakelen. Dan begin ik gelijk al met zijgangen, wijken, sb, travers, appuyeren. Wel maar 3/4 passen en dan recht en weer de andere komt. Tot dat ik volledige controle heb.

Dan stel ik haar iets ronder in en galoppeer weg, in een hele rustige handgalop. In de galop stelling vragen en contra stelling, pasjes wijken en sb, maar ook travers en appuyeren. Dit ook de andere galop.

Dan even stappen met lange teugel en dan begint het echte werk.

Immers sla ik ALLEEN de draf over als ze de gehele dag op de wei gestaan heeft en dus inprinciepe al 'los' is en niet stijf is van het op stal staan.

pizza

Re: Losrijden, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:58

Eerst stappen aan de lange teugel, op allebei de handen. Soms vraag ik al eens een paar pasjes opzij (ook nooit meer dan 3, 4) en dan weer rechtdoor, gewoon om te zien dat ze goed aan mijn been is. Daarna neem ik mijn teugels in contact, maar laat haar nog lang en laag, dus voorwaarts-neerwaarts rondstappen en draven. Ik rijd veel overgangen stap-draf en probeer haar daar in zo ontspannen en alert mogelijk te hebben.
Tussendoor stap ik nog vaak en verander vaak van hand.

Mijn figuren blijven in het begin ook altijd ruim en groot, zoals grote cirkels en diagonalen.

Rechte lijnen rijd ik ook niet altijd op de hoefslag, maar vaak eens een aantal meter meer naar binnen.
Ook bij dat indraven doe ik al vaker eens een paar pasjes opzij in een wijken of schouderbinnenwaarts.

Daarna neem ik haar meer op en begin ik meer te vragen. Tussendoor, als ze een oefening goed heeft gedaan ofzo, of efjes een stukje heel goed liep, beloon ik haar door haar weer voorwaarts-neerwaarts te rijden en te stappen. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:46

Ik stap, draaf en gallopeer met zoveel mogelijk lengte in de hals, maar wel aanleuning zodat je wel contact hebt. Dan ga ik hem iets oppakken en stap draaf en gallopeer zo, en maak veel tempo wisselingen zodat hij goed aan mijn been wordt. Dan pak ik hem in z'n geheel op, en rijd ik wat ik ermee wil. :)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:45

ik begin met lekker voorwaarts instappen met een lange teugel, wel contact, maar zo ongeveer met de neus over de grond. Hierbij maak ik een paar figuren en een keer een ophouding, dan ga ik ze oppakken en hem niet meer alle teugel geven die hij eigenlijk zou willen. Vervolgens ga ik een stukje draven en veel overgangen tussen draf en stap en halthouden, ook wat figuren zoals grote voltes en slangenvoltes, een aantal keer van hand veranderen en pas dan ga ik hem echt oppakken en goed aan de teugel rijden. Dit werkt voor hem het beste om hem niet te ruw, maar wel vlot netjes aan de teugel te hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:47

Eerste kwartiertje met een los teugeltje stappen, draven galopperen, tempowisselingen, overgangen enzo.,
Na 15 min. ongeveer pak ik dr op.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:51

Esra rij ik meteen lang en laag maar wel rond en aanleuning dan een paar rondjes stappen, dan met diezelfde halshouding draven en in die draf achtjes rijden en veel voltes, dan galoperen, dan weer die achtjes in draf, dan ga ik stappen en pak ik haar verder op voor het ''echte'' werk. Liberty rij ik heel anders, daar stap ik op, stap een rondje aan de lange teugel draaf dan aan een paar rondjes en ga dan een tijdje los galoperen zonder ook maar iets te vragen gewoon aan de lange teugel galoperen, ik zit dan ook in de verlichte zit. Nadat ik op beide handen alle gangen heb gehad pak ik haar rustig iets op en dan weer voltes etc rijden en dan langzamerhand steeds iets meer oppakken.

Coco_Endiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:43

ik stap altijd met lange teugel denk ongeveer 5 a 10 min en dan ga ik drafen(met teugels gewoon goed op maat) en dan gewoon wat figurenrijden en van alles en nog wat :P

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:05

Eerste rondje lekker lang stappen, daarna oppakken, laag en rond. Wat omstellingen en tempowisselingen rijden, vervolgens ga ik over op wat zijgangen als schoudervoor, wijken en travers. (Dit alles nog in stap.) Omdat mijn paard een lichte vorm heeft van artrose stap ik wel 10/15 minuten met hem, zodat hij lekker warm, soepel en losgestapt is. Dan draaf ik aan, en pak ik hem langzamerhand op. Wij nemen er veel tijd voor zeg maar... ;) Zo ga ik over tot mijn training en vervolgens stap ik hem vijf tot tien minuten uit. Ik rijd zo'n drie kwartier tot een uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:16

rondje links & rechts aan lange teugel, daarna wat oppakken maar laag instellen... Zo wat rond stappen/draven/galoperen incl. veeeeeel voltes, wendingen, overgangen, zijgangen etc. :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:46

Eerst in stap lange teugel wat voltes enzo, daarna overgangen stap/stilstaan,
dan mijn paard iets meer oppakken en weer voltes enzo om aan de buiging te werken.
Dan het zelfde in draf, lekker laag en bezig met de buiging, voltes, 8jes, enzo.
En dan het zelfde in galop, en dat dan links om en rechtsom,
Ik rijd altijd het eerste half uur erg laag, en ben de hele tijd bezig met de buiging en overgangen.
Na dat half uurtje begin ik met schouderbinnenwaards in stap en draf, wijken,
middendraf/galop en daarna galopswissels en schoudervoor enzo.
en het laatste kwartiertje eindig ik weer lekker laag. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:08

Oud topic, bij deze een slotje.