is dat dus ook te vroeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:33

nickyu schreef:
pfffff mensen .. houd het een beetje rustig aub

ts .. dat jij NU nog geen last heb van je rug geloof ik graag
doch meeste mensen die op jonge leeftijd te zwaar cvoor de
rug werk hebben gedaan hebben wel eerder klachten
rond eind twintig soms al vaak rond 30/40 jr
dan moeten ze eigenlijk nog even mee kunnen
zelden voor de 20ste ..

idem voor paarden
je zal dus nooit direct of op kort termijn slijtage zien
of merken aan je paard
heel enkel geval wel voor hun 6e maar meestal in de midden jaren 12/13/14
paarden die ruim voor hun 20ste al versleten zijn

je vraagt om meningen die krijg je
als de antwoorden je niet aanstaan moet je niet om een mening vragen
dat is het risico van vragen om meningen :Y)

doe wat je niet laten kunt .. maar aub neem alle meningen in ogenschouw
kijk naar je paard en wees geduldig ..

TE is nooit goed , behalve tevreden ;)

Tja, ik ben intensief beginnen te rijden op mijn 8ste. Op mijn 18de kreeg ik te horen dat ik moest stoppen met rijden op hoog niveau, of dat ik in een rolstoel zou belanden. Bij het bukken om mijn rijbotten aan te doen geraakte ik op een zeker moment niet meer recht, mijn moeder moest me gewoon recht trekken. Nu leef ik dagelijks met pijn en ongemak. En dit allemaal door het paardrijden. nu doe ik enkel nog wandelingen, want meer kan ik niet meer aan. Bezint eer ge begint, de rekening komt achteraf...

Katja

Re: is dat dus ook te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:15

Moderatoropmerking:
Ik snap dat dit een gevoelig onderwerp is maar probeer toch met respect te blijven reageren op elkaar.
Sommige berichten zijn erg op het randje en het is niet nodig om persoonlijk te worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:56

Maar intensief rijden is hier toch niet aan de orde meliciana??
Ze heeft het over een enkel keertje een kind van 20 kilo op de rug, en het beleren van een 3 jarige shet voor een karretje.
Ik mag aannemen dat ook het karretje geen 1000 kilo weegt, en voor er buitenritjes gemaakt gaan worden en de shet zo is beleerd dat het vertrouwd is om de weg op te gaan is die inmiddels ook al weer 3 1/2! KInderen van 8 jaar doen ook af en toe wel een dingen die misschien belastend zijn voor hun lichaam, maar dat hoeft heus niet altijd gevolgen te hebben later.
En natuurlijk moet TS er rekening mee houden dat ze niet te snel gaat, maar dat zal ze vast niet doen, anders zou ze niet dit topic hebben geplaatst.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:11

aerdenhout1 schreef:
Maar intensief rijden is hier toch niet aan de orde meliciana??
Ze heeft het over een enkel keertje een kind van 20 kilo op de rug, en het beleren van een 3 jarige shet voor een karretje.
Ik mag aannemen dat ook het karretje geen 1000 kilo weegt, en voor er buitenritjes gemaakt gaan worden en de shet zo is beleerd dat het vertrouwd is om de weg op te gaan is die inmiddels ook al weer 3 1/2! KInderen van 8 jaar doen ook af en toe wel een dingen die misschien belastend zijn voor hun lichaam, maar dat hoeft heus niet altijd gevolgen te hebben later.
En natuurlijk moet TS er rekening mee houden dat ze niet te snel gaat, maar dat zal ze vast niet doen, anders zou ze niet dit topic hebben geplaatst.

Dat was een reactie op het feit dat iedereen (mens als dier) ,anders reageren op problemen met de rug :P . Mijn excuses als dit niet duidelijk was.

_jamilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:51

Ik denk dat het gewoon kan.
Hier worden de paarden met 3 zadelmak gemaakt en rond hun 4de kunnen ze al een parcours springen.
dus ik zie het probleem niet ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:53

@Jamilla

Dat wil niet zeggen dat dat goed is voor ieder paard. :D

_jamilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:16

natuurlijk zou het niet voor ieder paard goed zijn, maar de TS begint rustig.
en bovendien vinden veel paarden het leuk om eens wat te gaan doen.

mypoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:27

ik ben het met Jamilla eens, ook bij ons beginnen we met 3 jaar, gwn rustig opbouwen en langsaam toewerken naar het gewenste niveau....
paarden zijn met 3 jaar voldoende gegroeid om fysiek wat werk aan te kunnen en bovendien vinden veel paarden het leuk om eens 'wat nieuws' te gaan doen....
daarnaast zijn de paarden op 3jarige leeftijd nog 'makkelijker in het hoofd' en 'flexibeler in het lichaam', hierbij verloopt de 'makmaakperiode' voor zowel ruiter als paard fijner.. ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:59

mypoonie schreef:
....
daarnaast zijn de paarden op 3jarige leeftijd nog 'makkelijker in het hoofd' en 'flexibeler in het lichaam', hierbij verloopt de 'makmaakperiode' voor zowel ruiter als paard fijner.. ;)

Hier knelt het juist denk ik. juist omdat ze makkelijker zijn in het hoofd en flexibeler in het lichaam, weten veel mensen niet waar hun grenzen liggen, omdat ze meegaander zijn. Maar vroeg of laat kan het verkeerdlopen. Dit kan zelfs nog na jaren. Hierin is de ervaring en het gevoel van de trainer heel belangrijk. Ik denk dat de meesten op het forum hiervoor bang zijn: dat het paardje geforceerd wordt. Maar naar mijn gevoel is er weinig ruimte voor discussie, daar TS alle raadgevingen en opmerkingen gewoon afschermt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:07

Mits je pony er lichamelijk goed uitziet voor zijn leeftijd en geestelijk laat blijken er klaar voor de zijn kan je rustig beginnen met mennen.

Maar hou de kar licht en zorg dat je hem correct inspant.
Heb je een 4 wielige kar of een sulky?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:13

_jamilla_ schreef:
Ik denk dat het gewoon kan.
Hier worden de paarden met 3 zadelmak gemaakt en rond hun 4de kunnen ze al een parcours springen.
dus ik zie het probleem niet ;)

Maar dat wel niet zeggen dat het goed is. Dat het KAN wil niet zeggen dat het GOED is.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:13

Ook geen verstand van mennen maar er kan wel een kindje even op zitten, mits je shet braaf is natuurlijk ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:27

Ik heb met mijn shet veel gefietst tot zijn 3e, spieren gekweekt. Toen begonnen met aan het tuig wennen enzo en heb hem gewoon voor de kar gezet... Op 3 jarige leeftijd ja, een sulky is echt niet zwaar als je het zwaartepunt goed hebt zitten... Ik raad je aan als je wel gaat beginnen, gewoon rechtuit over de weg oefenen, dat is niet zwaar. loop er anders achter om te beginnen.. Door het mennen worden ze ook sterker in het lijf om op latere leeftijd een ruitertje te kunnen dragen.
Rijden is bij ons begonnen op zijn 5e? jaar denk ik, puur omdat er toen een meisje was die dat wilde. Met 3 jaar kan je er beter niet op gaan zitten..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:42

ik ben nu ook bezig met grond werk. beetje lange lijnen. longeerden (met of zonder touw) en gewoon lekker wandelen. wij gaan trouwens vaak heuveltjes op en neer, en toen hij een baby was, liep hij altijd los in het bos en rende hij daar ook over, maar volgens mij kan het geen kwaat, maar is dat wel zo? lijkt me juist goed voor zijn spieren :P in de zomer lekker zwemmen :Y)
Je vraagt hier weer een mening, maar je zegt vanzelf al dat het voor jou geen kwaad kan. een beetje beweging is goed voor de spieren, maar ik vrees dat je er niet bij nadenkt dat je ook zoiets hebt als overbelasting. Er is een verschil dat ze het in vrijheid doen, of wanneer ze moeten van iemand. Jij gaat nu op en neer, en hij doet dat zeer flink, maar in welke frequentie deed hij het vrijwillig. Ik heb zo het gevoel dat je je schattige shetlander een beetje te veel als een speelgoedje beschouwt, waar je maar vanalles mee kunt doen zonder over zijn welzijn na te denken. Want hij laat het toch toe. Shetlanders zijn zeer sterke pony's, maar je moet er niet van profiteren. Het is beter een jaar langer erover te doen, dan hem nu te forceren. Mensen op dit forum geven hun mening, maar of het gaat helpen, weet ik niet. Mss moet jij je er eens voor openstellen, en er eens serieus over nadenken. Een pony kan 30 worden, is toch fijner als hij dan nog mee kan, dan dat hij gebroken is...
maar het word ook nooit de bedoeling dat zij erop gaat rijden hoor :P zoizo niet. ik wil mennen :D[/quote]Waarom laat je haar er dan over hangen???[/quote]

ik laat haar erover hangen, om aan het gewicht wat de kar op de rug geeft te wennen :Y) over dat heuveltje op en af... maar hij doet dat juist zelf :(:) moet ik hem dan tegen gaan houden? of mag hij dat blijven doen? lijikt mij dat het wel kan.
maar ik vraag ook om mening, niet om hulp. ik krijg een mening, ik denk erover na. ik denk of het logisch is, of het waar kan zijn en dan ondhou ik het, en gebruik het :D idefix is ABSOLUT GEEN SPEELGOED! ik koop exeem dekens voor hem, luizen shampoo, worm kuur en de andere basis verzorging (betaal ik gewoon zelf, door ervoor te werken :Y)). komt dat over als een speel goed pony? bij mij niet ;)
ik wil ook wel hulp, maar wel wat binnen mijn manier van trainen valt. ;) maar het spreekt elkaar ook tegen, tus wie moet ik dan geloofen? maar thanks voor je mening :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:45

rensju schreef:
Ik heb met mijn shet veel gefietst tot zijn 3e, spieren gekweekt. Toen begonnen met aan het tuig wennen enzo en heb hem gewoon voor de kar gezet... Op 3 jarige leeftijd ja, een sulky is echt niet zwaar als je het zwaartepunt goed hebt zitten... Ik raad je aan als je wel gaat beginnen, gewoon rechtuit over de weg oefenen, dat is niet zwaar. loop er anders achter om te beginnen.. Door het mennen worden ze ook sterker in het lijf om op latere leeftijd een ruitertje te kunnen dragen.
Rijden is bij ons begonnen op zijn 5e? jaar denk ik, puur omdat er toen een meisje was die dat wilde. Met 3 jaar kan je er beter niet op gaan zitten..

wat leuk dat je ook fietst! doe ik ook altijd! deze winter en ik er ff mee gestopt (als ik er eenmaal was, niet zo veel zin om weer mezelf te laten bevriezen haha) maar wil nu ook weer rustig beginnnen :P heb je nog tips voor extra spieren??

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:54

Paintlinger schreef:
Mits je pony er lichamelijk goed uitziet voor zijn leeftijd en geestelijk laat blijken er klaar voor de zijn kan je rustig beginnen met mennen.

Maar hou de kar licht en zorg dat je hem correct inspant.
Heb je een 4 wielige kar of een sulky?

sulky :Y) ik zal er ff fotos van hem bij doen, kan je zelf beoordelen of hij er goed uit ziet haha. ik vind van wel, maar ben benieuwt wat jij vind :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hij heeft niet zulke lang manen, maar dat komt omdat hij vorig jaar last kreeg van zomer exeem, net toen ik op vakantie was en de gene die ze zou verzorgen had dat dus blijkbaar niet echt gedaan :( maar nu heb ik een exeem deken van JQP ofzo ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

opzich vindt ik 2 jaar en 11 maanden oude genoeg voor de beginselen van het mennen en een lichte kar zonder iemand er op moet kunnen :)

er op zou ik nog een poos mee wachten :)

heb er zelf toevallig ook 1 van 2 jaar en 11 maanden,, maar ik voel me nu nog niet geroepen er iets mee te agan doen daar ik mijn pony nog niet "af" vindt.. die van mij gaat nog een half jaar minstens de wei op :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-05-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:02

kynshiri schreef:
ik vind het wat vroeg eerlijk gezegd, maar denk dat hetgene dat je nu doet geen ramp is, mits je niet teveel kleine rondjes draait enz maar voornamelijk rechtdoor wandelt aan de lange lijnen en hem bv netjes leert halthouden enz... het karretje er een keer achter zetten zodat hij er niet van schrikt, kan voor mij ook; zolang je hem nog niet meteen hele stukken laat trekken is dat ook geen ramp denk ik... Wel zou ik dat alles gewoon aan het tempo blijven doen dat je nu aanhoud en dit vaak genoeg herhalen. Daartegen is hij dan toch zeker de 3 gepasseerd en dan kan je bv al eens een stapwandelingetje met je kar doen om dat dan na verloop van tijd weer uit te bouwen.

voor de kar is inderdaad veel minder belastend voor hun rug als rijden, maar van jongsaf het max. gewicht moeten gaan trekken en meteen stukken draf erbij niet natuurlijk

oke! thanks ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:03

Tat_jana schreef:
opzich vindt ik 2 jaar en 11 maanden oude genoeg voor de beginselen van het mennen en een lichte kar zonder iemand er op moet kunnen :)

er op zou ik nog een poos mee wachten :)

oke, mennen een +, rijden een - ;)

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:21

ik ben het met de meeste eens die zeggen dat het mennen kan en dat je er wel een kindje van max 20 kilo erop kan zetten

en GamblersCup 1 jaar of bijna 3 is wel een verschil hoor die pony kan je al beginnen te mennen want de rug wordt niet belast.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:23

en dan bedoel ik niet met het kindje dat het er heel lang op zit maar paar sec 1x in de 3 weken ofzo

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:32

GamblersCup als je zo een commentaar erop heb en het niet leuk vind waarom reageer je dan nog ???

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:15

Miran_Heidi schreef:
GamblersCup als je zo een commentaar erop heb en het niet leuk vind waarom reageer je dan nog ???

Misschien omdat je hier ook mag posten als je het ergens niet mee eens bent? Dit is een forum, geen toejuich lijst. Het kan gebeuren dat mensen ergens anders over denken dan de TS, of dan het grote deel van de andere posters, en er TOCH voor kiezen om hun mening te geven.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:20

oke je kan je mening geven maar als je dit ook nog steeds meningen noemt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:23

Miran_Heidi schreef:
oke je kan je mening geven maar als je dit ook nog steeds meningen noemt..

Het is nogsteeds een mening. In principe voert zij een discussie, ze voert argumenten aan waarom ze denkt dat de TS beter kan wachten. Dat anderen daarop reageren met dingen als onzin etc. ligt niet aan haar