Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Re: Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:37

ja want als we echt vanuit het paard gaan denken en het helemaal natuurlijk wil moet je ook niet bijvoeren... maar dat terzijde.

Ik blijf er ook bij dat het er meerendeels aan licht wat je op een bepaalde leeftijd doet... je kunt inderdaad met 3 jaar 1/2 keer per week rijden niks op tegen, en met 7/8 omdat ze volgroeit zouden zijn lekker fanatiek aan de slag gaan want je ze zijn uitgegroeid dus nu kan het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:43

Ook om lekker aan de slag te kunnen hoef je geen uren en uren op je paard te zitten, mijn nu vijfjarige werd drie keer in de week drie kwartier gereden toen hij actief in de L2 liep, met winstpunten overigens en elke 3 weken meeging op wedstrijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:44

eversdijk schreef:
Veel mensen vinden een paard met 15 jaar al oud...... terwijl ze dan in de bloei van hun leven zijn. Denk dat dit wel iets te maken heeft met het te vroeg en/of verkeerd (in)rijden waardoor veel paarden geen lange levensverwachting meer hebben. Men vind het niet meer normaal als een paard bijv. 20 wordt want dan is het wel een oudje.

Nee, dat heeft er mee te maken dat een paard al na zijn tiende minder gemakkelijk nieuwe oefeningen leert. En dat is zowel fysiek als mentaal. Eigenlijk zoals ik als dertiger ook nog lang niet oud/bejaard ben, maar geen balletcarriere meer moet nastreven omdat het zowel fysiek als mentaal toch al wel terugloopt.
Zo zal het ook moeilijker zijn een tienjarige die nog steeds alleen grote voltes in de B loopt, op zijn vijftiende een piaffe aan te leren, ook onder een ervaren ruiter.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:51

*ziet Urielle al in tutu* :=

Ik vind 20 een heel normale leeftijd en denk ook niet dat het met inrijdt leeftijd te maken heeft. Denk eerder dat het te maken heeft met de gemiddelde leeftijd waarop paarden het lootje leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:01

omg Linda, dat wil je echt niet zien _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:17

Arabesk schreef:
omdat er nog niet echt onderzoek naar gedaan is.

Nú zijn er overtuigende cijfers van roken, maar een aantal decennia geleden niet. De 'ontdekker' van longproblemen als gevolg van roken is jarenlang verguisd en voor gek verklaard.

Maar wat nú wel bekend is dat de paarden van de spaanse rijschool en andere klassieke opleidingen vaak nog tot hun 30e meelopen in lessen. En die leeftijd haalt een gemiddeld dressuurpaard in NL niet eens. Die gaan al met pensioen/manege Steegemann als ze 20 zijn.

In de klassieke opleidingen worden paarden veel later ingereden en wordt pas veel later moeilijkere oefeningen gevraagd, wordt geen gebruik gemaakt van slofteugels en andere martelwerktuigen.

Arabesk, dan zullen we imo op de vraag van TS geen antwoord kunnen geven tot er WEL onderzoek naar is gedaan.

Topsportpaarden stoppen rond hun 16e a 17e jaar, maar gaan daarna vaak nog een traject basissport in als leerpaard of worden door hun oude ruiter voor de lol nog wat recreatief gereden. Gewoon een kwestie van 'bedankt dat je zoveel jaar je best voor me hebt gedaan, het wordt nu zwaarder dus het hoeft niet meer.'

Genoeg basissportpaarden van 25 die nog op wedstrijd komen.

Waar imo WEL een probleem zit: die lange ranke beentjes van de dressuurgefokte paarden. Ik zie toch echt dat mijn springgefokte paarden, pony's etc. een stuk minder blessuregevoelig zijn, met hun grovere beenwerk. Want vlak niet uit hoeveel paarden er voortijdig stoppen door problemen met de benen. Mijn dressuurgefokte KWPN staat kreupel zodra hij zich een keer goed tegen zijn benen slaat. Mijn springgefokte BWP doet bijna niks anders :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:28

Wat je zegt over het fragiele beenwerk is zeer zeker een goeie, Uriëlle. Dit is mij ook opgevallen bij een aantal paarden die ik ken. En dit heeft niks met jong inrijden te maken maar puur met de constitutie van de benen.
Het tegenovergestelde loopt hier rond ;) een 18-jarige dame, die al haar leven lang zich als een timmerman heeft gedragen in box en trailer, niet vies is van een klap uitdelen als het haar uitkomt en ze is verder als tweejarige betuigd. Ijzersterk en niet kapot te krijgen beenwerk, waarop nog geen schiefeltje te bekennen valt.... nooit stalbenen, nooit een dag kreupel geweest.... Het is overigens een tuiger.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:32

Dat die kwpn'ers kapot gefokt worden roep ik al 10 jaar. Die beesten kunnen niks hebben. Als ik zie hoeveel paarden er bij mij op stal al iets aan de benen hebben...pfff en dan hebben ze de leeftijd van 10 nog geen eens gehaald. Alles kwpn.

Mijn fjord en haflinger zijn nooit kreupel, en stoeien heel wat af.
Okay haffie heeft een blessure gehad maar dat was te verhalen op het gebrek aan rijkunst van mijzelf(is ook weer opgelost).

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:00

IK ben met mijn paard begonnen met 2 jaar begonnen met laten wennen aan hoofdstel met 2.5 zijn we begonnen met zadelmak maken allebei 1x per week soms minder..
vanaf 3 jaar 1 x per week soms niet omdat we toen geen bak hadden tot 4 jaar oud. MEt 3.5 zijn we ook begonnen met 1 keer in de twee maanden wedstrijden om te zorgen dat ze straks al gewend zou zijn als we serieus aan het werk gingen. met haar 4e zijn we naar 2 x per week gegaan. Vanaf dit indoorseizoen zijn we serieus gaan rijden en wordt ze 5 a 6x per week getraind dus rijden en longeren en buitenritten meegerekend... nu is ze 5 en ik heb niet het idee dat dit haar nou slecht heeft gedaan

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:51

Ik denk dat een paard geen rugklachten krijgt van jong ingereden worden.
Ik denk eerder dat hij rugklachten krijgt van een goedkoop en slechte kwaliteit zadel, de gierige Nederlanders kennende...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:06

Ach dat is ook weer betrekkelijk Melsh, 25 jaar geleden kocht je een Stubben van goeie kwaliteit overigens, maar die moest je hele leven mee en die gooide je op praktisch elk paard, mits het paste. En raar maar waar, rugklachten kregen ze niet...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:48

ik vind een paard te vroeg inrijden ook not done. maar ik denk wel dat het aan het paard licht wanneer het ingereden word. op 2,5 vind ik zeker te vroeg ik denk dat je echt moet wachten tot hij 3 is. als ik mijn ruintje nu zie (hij is dan ook nog maar 2 jaar en 2 maanden) dan is het echt nog zo'n kindje,een slungeltje echt duidelijk nog jong en hij moet nog veel groeien. ik hoef met hem voor zijn 3e er echt nog geen zadel op te gooien want dan verknal ik mijn hele paard. ik snap eigenlijk zowieso niet waarom ze zo snel magelijk ingereden moeten worden. dan heb je op t begin een lekker jong paard waarop je lekker kan rijden maar over een jaar of 6 kan je hem afschrijven omdat z'n hele lichaam kapot is.

ik heb een keer een bijrijdpaardje gehad die niet meer wilde lopen zeiden ze. was nog maar 4 en werd veel gereden daarvoor maar ze had er geen zin meer in. vond ik ook niet zo gek toen ik zag hoe ze gereden werd. gewoon een lijntje van de singel naar het bit dat ie mooi in de krul liep en de helft van de tijd galoperen. heb hem gewoon met lange teugel gereden, helemaal niet aan haar mond gezeten en niet te lang en te vaak. toen ging het weer super er werd gewoon teveel van der gevraagd.