Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hestejente schreef:Myour schreef:Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.
AhaDaar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen?
Citaat:Maar eigenlijk weet ik wel beter. Longeren en Natural Horsemanship gaan eigenlijk niet samen.![]()
vitelli schreef:Ik las hier dat iemand jonge paarden longeert ter voorbereiding op het zadelmak maken?
Longeren is belastend voor het lichaam. Juist voor jonge paarden ! Met name de kniebanden moeten nog versterken. Dat doe je vooral door veel rechte lijnen te lopen. Longeren is een te eenzijdige belasting. Pas vanaf een jaar of 5 zijn de kniebanden sterker. Als je het al gaat doen, doe het dan in een afgezette cirkel. Dan krijg je niet van die situaties dat een paard naar buiten toe weg wil en zal hij iets meer gestimuleerd worden om zijn gewicht goed over al zijn benen te verdelen.
yildiz schreef:NH en longeren gaan niet samen?![]()
En de circling game van Pat Parelli dan? En het werken aan de lange lijnen van Emiel Voest? Kan dus prima samen!
[/quote]
En de meeste daarvan zijn toch echt op driejarige leeftijd ingereden. Maar dat terzijde. Conditie hoef ik overigens niet echt aan te werken, die heeft ie genoeg. vitelli schreef:yildiz schreef:NH en longeren gaan niet samen?![]()
En de circling game van Pat Parelli dan? En het werken aan de lange lijnen van Emiel Voest? Kan dus prima samen!
Circling game is zéker geen longeren. Het gaat daar om de opdracht wegsturen, zelfstandig op de circel blijven, zonder stimulans (van de longeerzweep bijvoorbeeld) en het terughalen. Circling game wordt niet langer gedaan dan 3 tot 6 rondjes. Langer heeft vwb het spel geen zin.
Emiel Voest is geen Parelli. Dat is longeren aan de lange lijnen. Hij doet veel van het andere Parelli werk niet waardoor zijn paarden andere signalen leren.
Het valt heus wel te leren, longeren bij een Parelli paard, maar ik zei al, doe het voorzichtig want je verwart hem waarschijnlijk.
) niet mogen werken aan de lange lijnen? Volgens mij gaat het gewoon om (duidelijke) lichaamstaal en welk etiketje je daar nou op plakt maakt niks uit, zo lang je maar duidelijk en consequent bent kun je je paard niet verwarren.
[/quote]vitelli schreef:Myour schreef:In dat laatste geloof ik niet zo, ik ken geen enkel paard dat zo jong gestorven is en ik ken er toch best veel![]()
Best veel.. Het zijn landelijke cijfers, helaas.
Een vriendin van me is dierenarts bij de AID en controleert de exportslachtpaarden. Ken je die paarden ook ?
Zitten behoorlijk jonge paarden bij. Weet jij trouwens hoeveel veulens het einde van hun opfok niet halen omdat ze zich voor het tweede jaar al beschadigd hebben, ken je die paarden ook? De paarden die afgekeurd worden op hoefkatrol, ken je die ook?
maar nu noem je ook wel extreme gevallen. Paarden die normaal worden opgevoed en beleerd sterven echt niet zo jong.
Heino schreef:Hmm oké, ik vraag me namelijk af of dat echt zo is. En vooral waar dat dan allemaal door komt
vitelli schreef:-lijstje-
Daardoor wordt de indruk gewekt dat de dressuurmiep met name die jonge leeftijd veroorzaakt, maar dat lijkt me sterk. Mij lijken ook eerder lichamelijke klachten de oorzaak, die niet persé door de dressuurmiep veroorzaakt worden