Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:47

ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.

maar over dit onderwerp zijn al zo veel discussies geweest en wat hebben we er nu mee opgelost ? niks toch ?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:54

Bandida schreef:
Citaat:
- heb een pony gekend die het neusbeen had gebroken omdat het baasje opeens vond dat bitloos beter was

In verband met veiligheid.. mensen met echt interesse in bitloos buitenrijden kan ik alleen maar aanraden om eens naar de dichtstbijzijnde langer dan zeg 5 jaar bitloos rijdende ruiter te stappen, en daar eens een goed gesprek mee te hebben voor je er zelf aan begint.

Als je mij citeert, dan zou ik het prettig vinden als je dat in de juiste context doet :) .
(Als je wat verder leest zie je nl dat ik vrijwel hetzelfde zeg als in jou laatste alinea die hier boven staat ;) .)

Anoniem

Re: Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:01

grappig topic dit hahaha

paar weekjes terug heb ik ook nog een ongeluk gehad met mn paard in t bos, en mocht gezellig een nachtje in t ziekenhuis vertoeven. En ja ik reed bitloos :D
Komt door t hoofdstel :j

Liever mn paard zonder bit rijden dan dat ik aan t bit ga hangen als ie er vandoor schiet ( of de teugels vasthouden als je er af kukelt en je zo in de mond trekt ) dan dat ik m tegen hou met pijnprikkels van t bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:04

Als je je paard met een bit pijnprikkels bezorgt, is het goed in de war met je teugelvoering.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:08

MarZZJaa schreef:
ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.
maar over dit onderwerp zijn al zo veel discussies geweest en wat hebben we er nu mee opgelost ? niks toch ?

:') zou je dat aub ook aan mijn paard willen vertellen ??

rij m al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren bitloos
is ook bitloos ingereden hij is onder tussen 20 jr oud (ook niks van te merken
overigens .. zijn leeftijd)
past evt wel smal bitje maar is daar niet blij mee
maar goh joh als jij m duidelijk maakt dat dat die wat minder pittig behoort te zijn
omdat er eigenlijk geen bit inpast
wie weet helpt het :')

nu rij ik mijn bravere , soms behoorlijk temperamentvolle maar zeker
een geval van "ik ga er niet vandoor want daar word ik moe van pown"
wel met een bit

voordat ik beschuldigd word van fel tegen bit te zijn oid :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:22

Het is ook maar wat je onder 'pittig' verstaat. Een nerveuze, voorwaartse hittepetit of bv, zoals de mijne, een oersterke drammer vol eigen initiatief. :D

Ik rij toch gewoon bitloos, hoor, maar ik kan je vertellen dat hij pittig is met rijden, maar misschien op een iets andere manier dan hier gesteld wordt. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:25

Overigens hoor ik graag van diegene die een pony met een gebroken neusbeen heeft gekend, welke bitloze optoming daarbij gebruikt is. Ik zou namelijk echt niet weten hoe ik met mijn bitloze optomingen het neusbeen van mijn paard kan breken. Buiten het feit dat het zaak is de neusriem op de juiste plek te hangen, dan kun je dat been al helemaal niet breken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:48

suleilitha schreef:
Als je je paard met een bit pijnprikkels bezorgt, is het goed in de war met je teugelvoering.

maar.. -O- t was toch zo dat paarden wegrennen voor de pijnprikkels van het bit -O- :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:48

suleilitha schreef:

Hmm enig realisme graag. Een bit is een stuk metaal door de mond van een zoogdier met dezelfde gevoeligheid als onze mond. Aan dat stuk metaal zitten twee teugels waar een gemiddelde ruiter bij 'eens trekken' een paar kilo op zet. Als het tegen zit ook nog een of andere hefboom op, een riempje om te zorgen dat de paardenmond de pijnprikkel niet kan ontlopen, en/of een ketting onder om een notenkrakereffect mee te realiseren. Dat alles zodat de ruiter/koetsier met zijn eigen spierkracht versterkt kan inwerken op het bit. Je mag nog toverhandjes hebben, altijd pijnloos kan dit niet.
Geen waarde-oordeel, maar een van mijn ergernissen in dit soort discussie is dat ruiters die wel met een bit wensen te rijden de simpele realiteit van een bit niet willen inzien. 't Is nochtans gewoon fysica en biologie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:51

Dat ene topic wat jij bedoelt arabesk, daar wandelde ze toch met het paard voor hij ervandoor ging..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:52

Idd Bandida! Mooi verwoord! Veel mensen willen dit alleen niet inzien!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:54

Bandida, idd supergoed verwoord!!! :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:57

Cinnepin schreef:
Idd Bandida! Mooi verwoord! Veel mensen willen dit alleen niet inzien!

Wel, veel mensen hebben er nooit bij stil gestaan, veel mensen weet niet hoe dat dan anders zou moeten, veel mensen willen eigenlijk het beste voor hun paard maar weten niet beter. Hier en daar weet iemand wel hoe het werkt, maar kan die leven met beheerst gebruik, en hier en daar zit nog iemand die pijn een prima manier vind om een paard er onder te houden. Gelukkig komt dat laatste niet veel voor onder hobbymensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:59

Maar hier op bokt zit een groep die best de moeite zou kunnen doen zich er in te verdiepen, maar ze willen hier gewoon niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:00

Een bitloos hoofdstel is ook niet pijnloos als je er aan trekt :?

ookal vind ik het onzin dat het gelijk op bitloos word toegeschreven, je hebt er wel degelijk controle mee want zo zachtaardig is het niet, als je hard inwerkt..net als met bit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:00

Ja is idd wel zo wat je zegt bandida.
Hobby mensen houden t echt voor de hobby dnek ik en willen t beste voor t paard en samen lol hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:01

mensen willen ook niet inzien dat een bit ALTIJD druk geeft, een bitloos hoofdstel alleen als je t verkeerd gebruikt.
Je kan beter een bitloos hoofdstel goed gebruiken dan een vit goed gebruiken!
Ik zou t ook nie lekker vinden dat een stuk ijzer op me o zo gevoelige tandvlees drukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:04

Oh zucht... het niveau wordt hoger en hoger...
Dus mensen die niet alleen voor de hobby rijden willen niet het beste voor hun paard... en een bit is altijd slecht.. en een bitloos hoofdstel niet, ookal kan een paard daarmee ook zich vreselijk pijn doen als hij op zn teugel gaat staan.. net als met bit........ En een bit geeft altijd druk.....ookal niet waar :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:05

VivaLaVida schreef:

Nee, maar er is wel een verschil, de marge is bitloos veel groter. De mens heeft niet toevallig de meest efficiënte plaats gekozen om de teugels aan te hangen. De mond is nu eenmaal de gevoeligste plek.
Niet dat ik het een arme stakker van een paard wil aan doen, maar je zou altijd eens kunnen proberen een paard stomweg in de krul te trekken in plaats van te rijden met een bitloos hoofdstel als je het verschil in pijn wil merken. Met een kopstuk met een bit aan lukt dat zelfs menig 10jarig ruitertje.

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:05

Bit of zonder bit, een ongeluk zit in een klein hoekje, en ik geloof niet dat een bit hier veel tegen kan doen.
Het is ook maar wat je paard of pony gewend is, rijd je hem altijd bitloos en hebt hem hiermee normaal gesproken onder controlle dan kan er net zo snel iets mis gaan.
En dat er steeds meer automobilisten rond rijden zonder verantwoordlijkheids gevoel, en het leuk vinden paarden te laten schrikken is niets nieuws......

Dus gewoon gevaarlijke situatie"s zo veel mogelijk uit de weg gaan, naar mij mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:07

@ Vivalavida, een bit geeft dus wel degelijk altijd druk!!!! Het heeft gewicht op t o zo gevoelige tandvlees. De mond kan niet volledig sluiten ( ,oeilijk he als er wat inzit ) waardoor er lucht in de mond kan komen, dit verstoord de ademhaling weer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:07

Je kunt ook bepaalde dingen weer uit zijn verband trekken natuurlijk. ;)

Mensen die zo overtuigd zijn dat een bitloos hoofdstel zo pijnlijk is, nodig ik van harte uit eens te komen kijken bij mijn paard. Ik zou werkelijk niet weten wat er ooit zo pijnlijk voor hem moet zijn. Ikzelf rij sowieso niet met constante druk. Bovendien denk ik wel dat er een verschil is tussen druk en pijn. Wat je overigens ook met bit kunt hebben. ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:08

het is altijd of of in de paarden wereld, het is goed of fout. Bitloos is goed want mensen met bit rukken en plukken hun paard naar beneden :? er zijn ook tussenwegen!

Anoniem

Bandida schreef:
VivaLaVida schreef:

Nee, maar er is wel een verschil, de marge is bitloos veel groter. De mens heeft niet toevallig de meest efficiënte plaats gekozen om de teugels aan te hangen. De mond is nu eenmaal de gevoeligste plek.
Niet dat ik het een arme stakker van een paard wil aan doen, maar je zou altijd eens kunnen proberen een paard stomweg in de krul te trekken in plaats van te rijden met een bitloos hoofdstel als je het verschil in pijn wil merken. Met een kopstuk met een bit aan lukt dat zelfs menig 10jarig ruitertje.

Dat is verkeerd gebruik :)*

Maargoed, nutteloze discussie want bitloos schijnt heilig te zijn.....
Heb een tijd terug een bitloos paard een bit ingedaan, omdat hij van het bitloos was gaan headshaken..... het snoerde aan :)
verkeerd gebruik... net als paarden die last krijgen van het bit door de hand van de ruiter.... Ligt dus aan de ruiter, niet aan de optoming.

Anoniem

Ook een bitloos hoofdstel kan continue druk opleveren, ik heb wederom een paar exemplaren in handen gehad, afgelopen dagen, en de release is niet goed.
Verder word ik erg moe van al dat gesteggel dat bitloos beter zou zijn, dat is namelijk nog steeds niet bewezen.
Fout bitgebruik is en blijft fout, daar ontkom je niet aan maar het is onzin dat bitloos ten alle tijde beter is.
Ook een bitloze optoming kan incorrect worden gebruikt. Dus niks is heilig. Een optoming, ongeacht welke, is zo scherp of zacht als de hand van de ruiter zelf.

Maar als een paard er echt vandoor wil gaan, stop je hem nog niet met een scheepstros om alle vier benen geknoopt.

Verder is het tandvlees niet gevoeliger dan de neus van een paard.
Cinnepin, een paard ademt niet door de mond, maar door de neus. Bit en ademhaling hebben niks met elkaar te maken. En als de mond niet volledig kan sluiten, heb je gewoon een te dik bit.