Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bandida schreef:Citaat:- heb een pony gekend die het neusbeen had gebroken omdat het baasje opeens vond dat bitloos beter was
In verband met veiligheid.. mensen met echt interesse in bitloos buitenrijden kan ik alleen maar aanraden om eens naar de dichtstbijzijnde langer dan zeg 5 jaar bitloos rijdende ruiter te stappen, en daar eens een goed gesprek mee te hebben voor je er zelf aan begint.
.
.) 

MarZZJaa schreef:ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.
maar over dit onderwerp zijn al zo veel discussies geweest en wat hebben we er nu mee opgelost ? niks toch ?
zou je dat aub ook aan mijn paard willen vertellen ??
suleilitha schreef:Als je je paard met een bit pijnprikkels bezorgt, is het goed in de war met je teugelvoering.
Cinnepin schreef:Idd Bandida! Mooi verwoord! Veel mensen willen dit alleen niet inzien!
VivaLaVida schreef:Een bitloos hoofdstel is ook niet pijnloos als je er aan trekt
er zijn ook tussenwegen! Bandida schreef:VivaLaVida schreef:Een bitloos hoofdstel is ook niet pijnloos als je er aan trekt
Nee, maar er is wel een verschil, de marge is bitloos veel groter. De mens heeft niet toevallig de meest efficiënte plaats gekozen om de teugels aan te hangen. De mond is nu eenmaal de gevoeligste plek.
Niet dat ik het een arme stakker van een paard wil aan doen, maar je zou altijd eens kunnen proberen een paard stomweg in de krul te trekken in plaats van te rijden met een bitloos hoofdstel als je het verschil in pijn wil merken. Met een kopstuk met een bit aan lukt dat zelfs menig 10jarig ruitertje.