Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:08

pharagirlke schreef:
Omdat bitloze ruiters altijd beweren dat bitloos zoveel zachter en beter en weetik wat allemaal is voor je paard. Als je er even streng mee kan inwerken, wáárom dan toch die afkeer naar bitruiters?

Ok, terug on topic? Want daar ging dit topic nu net niet over..

Ayasha
Blogger

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:10

Bandida: dat is een heel logische vervolg vraag die van mij part ook via PB beantwoord mag worden. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:11

Arabesk schreef:
Élk paard krijgt dezelfde nadelen van het bit te verduren: verstoring van de ademhaling

Ademt jouw paard met z'n mond? :?

Mij lijkt bitloos eigenlijk ook best eng, gewoon omdat ik altijd met bit heb gereden. Mijn paard (flinke hals, zo koppig als de pest, loeisterk) is mij nu aan het uitproberen, ik heb 'm nu een paar weken en het is eindelijk zo ver: hij begint praatjes te krijgen :D Dat gaat van: kop omlaag, bit beet, vroemmm. Dan ben ik toch wel blij dat ik 'm met een bitje rijd, hij is gewoon stout en ja, het is zielig voor 'm dat het zeer doet als ik 'm in MIJN tempo vraag maar dan moet hij maar gewoon luisteren. Ik overweeg wel om zodra de dominantieverhoudingen weer beslist zijn bit af te wisselen met bitloos, ik denk dat dat een goede afwisseling zou zijn voor 'm. Maar voorlopig blijft het bit er lekker in, al was het inderdaad alleen maar voor het idee dat dat veiliger is. Míjn idee ja.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:12

Begrijp me niet verkeerd maar ik voel niet zo'n behoefte om die vraag te beantwoorden, 'k vind de vraag niet goed, noch boeiend, sorry ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:13

hestejente schreef:
Mij lijkt bitloos eigenlijk ook best eng, gewoon omdat ik altijd met bit heb gereden.

Ik denk dat dat de essentie is, (nog) niet de kans gehad er ervaring mee op te doen, veel info op vb. Bokt, maar weinig juiste enz.. angst door onwetendheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:14

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:14

Geen probleem hoor, menig bitloos ruiter ontwijkt die vraag. Lijkt een hele enge te zijn :j Dat maak wel dat ik me soms af vraag of ze er zelf wel zo overtuigd van zijn maar goed. :) Bij deze zal ik weer on-topic gaan en (tevergeefs) hopen dat er wel iemand is die moeite wil doen om het om een fatsoenlijke manier door te PB'en :) Ik sta open om te leren maar ik mag niet :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:18

De zoekfunctie kan wonderen doen Pharagirlke, over het hoe, wat en waarom van bitloos rijden wordt hier al jaren geschreven, en het antwoord op jou vraag staat er tientallen keren tussen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:18

pharagirlke: Ik denk niet dat je alle bitloze ruiters over één kam kunt scheren. Ik heb net duidelijk gezegd dat ik JUIST van mening ben dat bitloos ook sterk kan inwerken, en ook dat ik helemaal geen afkeer van bitruiters heb.

Nee, niet waar. Toch iets. Er zijn inderdaad onderzoeken die zeggen dat een bit zeer nadelig is. Nu ben ik altijd bijzonder kritisch op onderzoeken, en ik ga ook niet zeggen dat ze de waarheid zijn. Maar ik ben nog nergens een onderzoek, waarheidsgetrouw of niet, tegengekomen met argumenten waarom bitloos niet goed is, of een bit juist wél heel goed.

Hestejente: niet specifiek jouw situatie, maar als algemene observatie..in zo'n geval kan bitloos juist een voordeel zijn. Een bit kunnen ze vastpakken, een neusriem niet, dus die voelen ze altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:20

Ja, helaas wel allemaal sites opgesteld door mensen die zelf zo geobsedeerd zijn door het bitloze idee, ik zou graag eens een neutrale site zien waarin zowel voor en nadelen van bitloos én bit opstaan. En niet alleen bit als mishandeltuig afschrijven en bitloos de hemel in prijzen. Daar heb ik niets aan, dat is zoals aan de uitvinder van een product die daar grof geld mee vangt gaan vragen of het wel een goed product is ;)

Zoekfunctie al gebruikt, en weet je wat mijn conclusie is? Dat die vraag telkens weer onbeantwoord blijft. Er word altijd een uur lang omheen gedraait, een hoop woorden en letters neergetypt maar er word niets gezegd ;) Dus neen, ik heb het ook met de zoekfunctie nog niet gevonden :(:)

DaniBanani: dat is niet de bedoeling, sorry als het zo overkomt :) Er zijn idd bitloze ruiters die wel begrijpen dat er nu eenmaal paarden zijn die er niet zo goed mee kunnen... :)

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:23

Ik heb nog nooit bitloos gereden, dus ik weet niet hoe het voelt, maar ik wil het zeker eens proberen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:23

Leen dan misschien eens een paar bitloze kopstukken en rij een jaartje zo? dan heb je ook een antwoord (en ongetwijfeld ook zéér veel vragen ;-))

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:24

Dat ben ik volledig met je eens, en vind ik ook erg jammer. Dat die onderzoeken toch een bepaalde voorkeur lijken te hebben, en willen zeggen: lees dit maar, dan zie je wel waarom wij gelijk hebben!

Terwijl ik toch echt een duidelijke voorkeur heb, maar ik denk te veel na, en ben te kritisch om elk onderzoek zomaar te geloven. Want ik lees alles, en vind het echt logisch klinken. Maar dan denk ik al weer: waarom zijn er zoveel paarden die zonder problemen een bit innemen? Zouden ze niet vreselijk gaan protesteren als ze er zo'n last van hadden?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:25

pharagirlke schreef:
Er zijn idd bitloze ruiters die wel begrijpen dat er nu eenmaal paarden zijn die er niet zo goed mee kunnen... :)

Er zijn bij mijn weten alleen ruiters die er niet zo goed weg mee kunnen. In het ergste geval combinaties die er mee in de knoop komen. Maar het eerste paard moet ik nog tegen komen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:26

Kom maar :) Ik nodig je met alle plezier uit. Als je haar zo ver krijgt zou ik alleen maar happy zijn. :)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:26

Ik heb m'n pony bitloos ingereden. Het gaat prima, dus waarom zou ik er een bit inhangen? Het lijkt mij voor m'n pony fijner, niet zo'n koud stuk dik ijzer in haar mond, ff stilstaan tijdens een buitenrit om even wat te eten..

Maar ik ben zeker niet tegen ruiters die met bit rijden. Allleen denk ik echt wel dat een bit meer kwaad kan dan bitloos (&dan heb ik het over een sidepull)

Volgens mij gaat een paard er niet snel echt vandoor, als je een goede band hebt met elkaar. Er kan altijd wat gebeuren, elk paard springt wel eens weg van iets, maar dat houd je met bit niet tegen, en ook niet zonder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:27

DaniBanani schreef:
Hestejente: niet specifiek jouw situatie, maar als algemene observatie..in zo'n geval kan bitloos juist een voordeel zijn. Een bit kunnen ze vastpakken, een neusriem niet, dus die voelen ze altijd.

Dat weet ik. Hij pakt ook graag iets met zijn mond, speelt met alles dat hij tegenkomt en zit hopeloos vast in zijn orale fase. Bitloos zou vast wonderen doen voor zijn concentratie. Wat het punt is is dat ik het idee heb dat ik met een bit meer te vertellen heb en ook al weet ik rationeel dat dat niet zo is, als ik me zekerder voel met bit voelt mijn paard dat en dat scheelt al de helft. Het is een boefje die een zeer consequente aanpak nodig heeft en met bit voel ik me consequenter :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-04-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:30

Grappig is dat, dat we (want ik stiekem ook, moet ik helaas toegeven) tóch blijven geloven dat een bit meer controle biedt.

Ik zie het tegendeel elke dag, vertel het aan iedereen, en toch word ik af en toe aan het twijfelen gebracht door alle (bit)ruiters om me heen, die het maar eng vinden ("ja maar, je gaat toch niet serieus buíten rijden met dat ding?!"). Dan denk ik weer 'is het dan echt zo onveilig?' En voila, weer twijfels. Maar een bit is bij mij stomweg geen optie, dus dat maakt het nogal gemakkelijk :D

En dan snap ik je ook wel hoor, want je eigen zekerheid is inderdaad erg belangrijk.

Even tussendoor trouwens: vandaag ging een stalgenootje (dressuurruiter) eventjes op mijn paard. Eerst vond ze het erg eng, maar al gauw merkte ze twee dingen op: dat mijn paard supergevoelig was voor been en zit, en dat het eigenlijk toch wel goed werkte als stuur.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:32

pharagirlke schreef:
Kom maar :) Ik nodig je met alle plezier uit. Als je haar zo ver krijgt zou ik alleen maar happy zijn. :)

Tja kijk, en zo werkt het dus niet..er is echt wel wat scholing voor nodig.
Omgekeerd ook niet overigens, ik zou je met plezier uitnodigen, maar jij kan net zo min zomaar op mijn paard stappen en er bitloos mee weg rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:33

@ DaniBanani: ik weet niet of ik dat wel geloof. Alleen is dit niet het moment om met bitloos te gaan experimenteren :+ Hij heeft me de afgelopen week drie keer flink genaaid en dat wil ik eerst met 'm uitvechten. Met bit. Dat kent hij, dat ken ik. Nieuwe dingen komen later wel.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-04-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:33

Als je het niet wil komen doen, moet je IMO niet zomaar beweren dat het aan de ruiter ligt ;) Als je daar heel zeker van was kwam je nl. :) En echt, ik zal je niet kwaad aan kijken als het niet lukt, en nog minder als het je wel lukt. :) Zou het fijn vinden als ze met meerdere optomingen kon net als de hengst. Maar voor haar werkt het niet. En tenzij jij het tegendeel wil komen bewijzen, moet je niet beweren dat het aan de ruiter ligt. Want dan heb ik het idee dat jij denkt dat ik mijn merrie niet ken. En ik ken dat ding door en door. En daar heb ik hard genoeg voor gewerkt dus daar kan ik niet tegen als mensen mij het idee geven dat zij het vanachter hun schermpje wel beter weten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:39

pharagirlke schreef:
Want dan heb ik het idee dat jij denkt dat ik mijn merrie niet ken. En ik ken dat ding door en door. En daar heb ik hard genoeg voor gewerkt dus daar kan ik niet tegen als mensen mij het idee geven dat zij het vanachter hun schermpje wel beter weten.

Misschien moet je het niet zo persoonlijk nemen, zo is het namelijk niet bedoeld. Afgezien van de laatste opmerking, die was aan jou gericht.

Maar terug on topic, dat je twijfelt is herkenbaar hoor DaniBanani. Zeker als je er eens stevig vanaf knalt of zo.. was met bit zeker niet gebeurd ;) . Het blijft wel een beetje tegen de stroom in roeien, zeker als je in een traditioneel milieu rondrijdt.

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:40

DaniBanani schreef:
Grappig is dat, dat we (want ik stiekem ook, moet ik helaas toegeven) tóch blijven geloven dat een bit meer controle biedt.

Ik zie het tegendeel elke dag, vertel het aan iedereen, en toch word ik af en toe aan het twijfelen gebracht door alle (bit)ruiters om me heen, die het maar eng vinden ("ja maar, je gaat toch niet serieus buíten rijden met dat ding?!"). Dan denk ik weer 'is het dan echt zo onveilig?' En voila, weer twijfels. Maar een bit is bij mij stomweg geen optie, dus dat maakt het nogal gemakkelijk :D

En dan snap ik je ook wel hoor, want je eigen zekerheid is inderdaad erg belangrijk.

Even tussendoor trouwens: vandaag ging een stalgenootje (dressuurruiter) eventjes op mijn paard. Eerst vond ze het erg eng, maar al gauw merkte ze twee dingen op: dat mijn paard supergevoelig was voor been en zit, en dat het eigenlijk toch wel goed werkte als stuur.

En daar denk ik dat het , hem in zit. als jij bitloos gaat rijden en je bent er niet zeker van heb je minder controle in de zin van dat je paard voelt dat je niet zeker bent. Daarom denk ik dat veel mensen met bit blijven rijden. Want ik denk dat het grof gezegd geen r**t uitmaakt of je met bit of zonder rijd want zoals al vaker is gezegd; als je, je paard pijn wilt doen om controle te houden om het zo maar te zeggen kan dat makkelijk zonder bit en met bit.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:43

Alles gelezen. :)

Ik rijd op mijn eigen paard zonder bit, op mijn bijrijdbeest met bit.
Ik durf simpelweg niet zo goed. :7
En inderdaad: ik heb ervaren dat ik zonder bit net zo grappig dressuur rijd en door het bos rijd, als met bit. Persoonlijk vind ik zonder bit fijner. (Althans, mijn paard reageert er beter op.)

Op de merrie die ik rijd durf ik niet zonder bit op, en ik weet niet waarom, gezien mijn ervaring tot dusver positief is. Hoe onnozel is dat?! Het zit bij mij tussen de oren.

Citaat:
Omdat bitloze ruiters altijd beweren dat bitloos zoveel zachter en beter en weetik wat allemaal is voor je paard. Als je er even streng mee kan inwerken, wáárom dan toch die afkeer naar bitruiters?

Om vooraf iets duidelijk te maken: mij boeit het niet wie met of zonder bit rijdt. Ik ben niet anti-bit/bitloos. :)

Je kunt inderdaad met bit even streng inwerken als zonder bit. Als jij op je merrie rijdt en jij hangt vol in de teugels, dan is dat met of zonder bit even streng, maar anders. Het verschil zit het 'm erin dat die druk met bit voornamelijk in de mond zit. Het zit 'm dan bepaalde onderzoeken die jij ongefundeerd vindt waar wordt geschreven over ademhaling en dergelijke.

Tsja, die onderzoeken, ik weet het ook niet. Wat ik wel weet is dat mijn eigen paard veel prettiger te rijden is zonder bit als met. Ik baseer daar mijn keuze op. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:45

Ga nu even nadenken..volgens mij ben ik er vaker mét dan zonder bit afgevallen, dus dat kunnen ze in ieder geval niet zeggen, haha. :P

Wat ik wel regelmatig heb: ik rijd vaak met behoorlijk lange teugels, gebruik eerst mijn zit, dan stem, dan been, dan pas neem ik de teugels aan. Als ze dan ineens besluit niet te luisteren, duurt het dus ietsjes langer voor ik de teugels voldoende op maat heb om iets dwingender te kunnen zijn. Reactie: "ja, zie je wel, dan luistert ze toch niet hè, dus je mist toch een beetje die controle."

Ja..als ik met bit met lange teugels rijd, gebeurt dat ook hoor. :Z

Sunset: daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, dat mensen inderdaad die zekerheid missen. En als ze het dan al proberen zijn ze bang, paard reageert daarop en wordt druk, dus: 'zie je wel, bitloos werkt niet voor ons.'

Dejavu: ja, stom is dat hè? Maar je bent dus niet de enige die last heeft van die twijfels zonder reden :P