Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:54

een braaf paard is; MIJN paardje :D

Wat ik zie in een braaf paard is alles wat Beauty heeft
Niet bang aangelegd, dus niet voor alles wegspringen. Niet bokken of steigeren
Gewoon een buitenrit kunnen maken zonder dat ze voor alles bang is! (Regelmatig word er door auto's naar ons getoeterd.. Ik schrik me altijd wezenloos! Beauty geeft geen kick :D )
Makkelijk in de omgang. Dus zich makkelijk laten vangen uit de wei/bak/paddock, niet slaan of boos naar mensen doen!

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb de mijne nog nooit met de oren in de nek gezien! Het is zo'n makkelijk beest! Ik denk dat iedereen er wel zo eens als die van mij wil :D

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:57

Bij mij is een braaf paard; Lief in de omgang, schrikt niet/nauwlijks (dus verkeersmak etc) rustig, maar toch naar 'jou' wil lopen (dus wanneer je aanspoort, dat die niet eerst treuzelt, maar snel in de juiste gang gaat. Ook moet hij betrouwbaar zijn. Maar hij moet toch eerlijk zijn.
Het is heel moeilijk, het is en blijft een dier en ze zullen nooit helemaal aan je eisen voldoen. Er is altijd wel iets wat je ander aan hem wilt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:20

Het wordt misschien wat saai maar ik vind de paardjes die ik verzorg ook erg braaf...
:o
Het meeste is al gezegd; beetje bomproof, netjes luisteren, prettig te rijden en te verzorgen en graag z'n best voor je doet. Een beetje ondeugendheid mag best op z'n tijd, leuk juist, maar ook dan is een paard voor mij braaf als ie weet wanneer er gestopt moet worden. Als ze laten merken dat je iets verkeerd doet kan ik ook alleen maar waarderen, vooral als dat op een niet té heftige manier wordt gedaan.
Maar waar ik elke keer weer warm van word is als we tijdens een buitenrit op een galoppad terecht komen en ze netjes, maar met licht ongeduld, wachten op het 'magische woord' voordat ze wegvliegen. En trouwens met hetzelfde gemak weer terugkomen als dat gevraagd wordt! ;)

Het allerbraafst is voor mij ons jongste knulletje, net 3. Hij heeft al twee keer op de kliniek gestaan (met 1,5 maand door een wond in de schouder die geopereerd moest worden en vorig jaar met een koliekoperatie) en allebei de keren heeft hij iedereen verbaast met zijn vriendelijke en meewerkende gedrag, zelfs die keren dat het hem even teveel werd bleef hij netjes! En zeg nou zelf, een 1,5 maand oud veulen dat uit zichzelf netjes op een paardenweegschaal springt (terwijl wij nog aan het denken waren hoe we dat moesten gaan oplossen) ondanks dat ie een flinke wond in z'n schouder had, wat is er nou braver dan dat? :D

Lady1969

Re: Wat is voor jou een braaf te rijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:23

Braaf paard?

Da's de mijne!! Haha!

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:06

Snoevie schreef:
lindake schreef:
Met jou ben ik het ook helemaal eens PG...

Als ik sommige beschrijvingen van bokkers lees heb ik zelfs het gevoel dat een braaf paard een 'dood' paard (bij wijze van spreken) moet zijn voor sommige bokkers.

Terwijl een braaf paard veel ruimer bekeken moet worden in mijn ogen :).

waarom?een braaf paard is voor iedereen weer heel anders.
en er is toch niks mis mee als sommigen gewoon het liefst een erg rustig(of dood,net hoe je het wel noemen)paard hebben.
de omschrijving braaf is voor iedere ruiter weer anders,leuk om te lezen juist :)

Ik lees nergens nog, dat iemand graag een sloom of dood paard wil hebben.
Ik denk dat iedereen denkt vanuit zijn of haar positie.
Iemand die veel buiten rijdt stelt andere belangen voor op, dan iemand die voornamelijk dressuur in een afgeschermde bak rijd.
Of een niet zo dappere ruiter heeft liever een paard de niet overal spoken ziet, terwijl juist iemand anders het weer vreselijk vindt als een paard blijkbaar blind voor de omgeving zijn werk doet.

Ik zelf rijd veel buiten, mijn paarden zien alles en zijn lekker wakker en voorwaarts onderweg wat dus inhoudt dat ik ook heel wakker moet blijven :D
Het zijn brave dieren, met hun eigen karakter en streken.
Maar soms vindt ik het ook wel eens fijn om na een lange werkdag gewoon lekker dagdromend, door het bos te struinen en dan vindt ik mijn paardejes op die ene dag niet braaf genoeg. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:34

lelle schreef:
Snoevie schreef:

waarom?een braaf paard is voor iedereen weer heel anders.
en er is toch niks mis mee als sommigen gewoon het liefst een erg rustig(of dood,net hoe je het wel noemen)paard hebben.
de omschrijving braaf is voor iedere ruiter weer anders,leuk om te lezen juist :)

Ik lees nergens nog, dat iemand graag een sloom of dood paard wil hebben.
Ik denk dat iedereen denkt vanuit zijn of haar positie.
Iemand die veel buiten rijdt stelt andere belangen voor op, dan iemand die voornamelijk dressuur in een afgeschermde bak rijd.
Of een niet zo dappere ruiter heeft liever een paard de niet overal spoken ziet, terwijl juist iemand anders het weer vreselijk vindt als een paard blijkbaar blind voor de omgeving zijn werk doet.

Ik zelf rijd veel buiten, mijn paarden zien alles en zijn lekker wakker en voorwaarts onderweg wat dus inhoudt dat ik ook heel wakker moet blijven :D
Het zijn brave dieren, met hun eigen karakter en streken.
Maar soms vindt ik het ook wel eens fijn om na een lange werkdag gewoon lekker dagdromend, door het bos te struinen en dan vindt ik mijn paardejes op die ene dag niet braaf genoeg. :+

oh, dan heb ik met de pony (is een fries paard van 1.52, maar in vergelijking met de koudbloeden noem ik haar de pony :D) een héél goed paard aan.
de ene keer is ze "blind" voor de omgeving, sjokt lekker haar rondjes, is niet van plan om meer te doen dan nodig.
de andere keer is ze lekker wakkeren actief, en wil ze lopen
en nog een andere keer, (zoals gisteren) ziet ze ALLES, is ze voor alles bang, springt weg, geeft rodeo's ...

dat paard verrast me iedere keer, soms kun je erop stappen als was het een volleerd dressuurpaard, en de dag erop denkt ze dat ze nog niet zadelmak is :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:42

Voor mij is een braaf paard, een paard dat niet snel onder de indruk is van vreemde situaties.
Dus verkeer, vreemde objecten en plotselinge veranderingen zouden hem/haar weinig moeten doen.
En ik hou niet van stakers, die de kop ervoor gooien en waar je dan niks meer mee kan beginnen.

Verder mogen ze best ondeugend zijn, zich sterk maken en een bokje geven.

Dat kan ik rijtechnisch wel oplossen.

Helaas was mijn paard niet zo braaf. Ze is nu met pensioen maar zij is echt een hittepetit.
Onvoorspelbaar, heet maar oh wat kon ze lopen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:49

braaf is voor mij een paard dat in ieder geval samen wil werken. En dan mag er best temperament inzitten, en ik vind het ook niet erg als ik een beledigde reactie krijg als ik een fout maak, en er mag ook best wel eens gestuiterd en geschrokken worden :) Die wil om samen te werken is voor mij de kern. Mijn eigen jonge merrie vind ik ontzettend braaf, terwijl die ook echt kan afgaan als een raket, en ze soms vreselijk eigenwijs of onzeker of hyper kan zijn. Maar ze doet wel heel erg haar best voor me, probeert me zo goed mogelijk te begrijpen. Daarom is ze in mijn ogen heel braaf. Braaf is imo ook niet hetzelfde als mak.

Voor de verhuur noemen we trouwens alleen de doodmakke paarden braaf waarmee je je oma het bos in kan sturen, aangezien de meeste ruiters hun eigen kunnen altijd schromelijk overschatten :D Eigenlijk hebben we alleen maar brave paarden, alleen her en der wel met een gebruiksaanwijziging :D Als iemand anders me een braaf paard te rijden aanbiedt, dan hoop ik in ieder geval een paard aan te treffen dat me niet moedwillig en gepland in de omheining deponeert :D en waar iedere redelijke ruiter veilig op kan rijden :)

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:51

Je hebt "braaf"van karakter en "braaf"in omgang. Ik vind braaf van karakter, een eerlijk paard, niet gemeen, niet overdreven schrikachtig. Ik lees dat sommige mensen bjvoorbeeld braaf vinden; stilstaan bij opstijgen ed. Nu, dat kan je hem/haar toch leren?.
Mijn paardje is heel braaf te rijden door beginners. Niet aan de teugel of zo, maar niet bokken, rennen, stilstaan, afsnijden ed. Drijven is lopen, ophouding is ho. En als deze hulpen niet zo duidelijk/correct zijn, ach zal wel goed zijn denkt ze. Daarentegen zal zij als bijvoorbeeld niet zo snel verkocht kunnen worden. Op stal een zure en aansingelnijd, dus niet braaf. Ik ken haar door en door, vertrouw haar en weet hoe ik hier mee om moet gaan, dus bij mij wel braaf. :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:55

Lelle; sommige ruiters geven de voorkeur aan een rustig paard dat niet snel schrikt,dat word door anderen 'dood' genoemd.
dat bedoelde ik.

het is leuk om te lezen hoe iedereen er anders over denkt

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:06

een braaf paard voor mij is,
een paard dat niet alle kanten op schiet, bokt of trapt.

mijn paard is ook wel braaf :D.
maar mijne schrikt veel, en trapt ook!:(
verder een ge-wel-dig paard (L)!

liefs,

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:39

KiWiKo schreef:
voor mij is een braaf paard een paard dat in ieder geval graag wil werken, goed zn best doet en betrouwbaar is in zijn acties. Wegspringen, schrikken, een keertje bokken mag best maar het moet wel in het handelbare blijven. Ik vind een paard braaf en makkelijk als deze duidelijk is in zijn communicatie naar mij toe.

Een braaf paard heeft respect voor mij en mijn ruimte, en wil graag samen met mij aan het werk

:D Zoiets denk ik voor mij ;)

Vooral het dikgedrukte: mee eens.
Ik heb nu een paard wat voor mij super braaf te rijden is. Dacht ook altijd dat hij gewoon zo was. Tot er een minder ervaren meisje op reed en hij er vandoor ging ik de bak. Voor haar was hij niet braaf te rijden.

Daarom vind ik braaf ook een moeilijk begrip. Voor iemand die goed grenzen aan kan geven zijn bijna alle paarden braaf. Voor iemand die daar (nog) moeite mee heeft, is dat heel anders.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:29

Als het paard naar je luistert ook als die er vandoor gaat.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:45

Een paard wat gewoon zijn ding doet, wat van hem gevraagd word.
Braaf zijn rondjes loopt en niet op of om kijkt, niet rillerig of sensibel is, en je rustig aan een lang teugeltje mee naar buiten kan.

dat is voor mij wel een (extreem) braaf paard denk ik.

al vind ik mijn eigen paard ook wel aardig braaf, ondanks dat ie soms wel rare fratsen kan hebben.
sensibel is en eens kan wegspringt of bokken, schikkerig en vlug kan zijn.
of soms erg macho kan zijn en je compleet aan de kant kan zetten..

Tja dat is ook maar net wat je gewend bent denk ik, een ander zou hem weer totaal niet braaf kunnen vinden.
dat verschilt idd heel erg per paard/ruiter/combinatie van beide, het past je of het past je niet... :)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:56

Onder een braaf te rijden paard versta ik in ieder geval dat ik rustig kan opstappen zonder dat hij opkijkt. Dat ik daarna rustig weg kan stappen en dat het paard het begrijpt. Dat het met moeilijke oefeningen niet in de stress raakt (mits ruiter goede hulpen geeft) en wat dat betreft lekker koel in het hoofd zit.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:31

Een paard wat bereid is mee te werken en mee te denken, eerlijk is naar de ruiter en mij als ruiter afstraft op mijn eigen fouten. Dat versta ik onder een braaf paard.

De merrie waarmee ik nu bezig ben, is braaf. Kan mij gigantisch hard afstraffen als ik hem té hard aanpak, maar neemt mij ook mee op sleeptouw als we voor het eerst gaan springen. Ik had gigantisch veel schrik, maar ze is wel zo fair dat ze hier geen misbruikt van maakt, en toch springt. Ze mogen van mij gerust een keer uit vrolijkheid bokken of even vergeten waar de rem zit. Maar als ze niet gemeen zijn, en je er niet proberen vanaf te werken, vind ik ze 9 van de 10 keer al heel braaf. en als ze dan nog meedenken en meewerken tijdens de training ben ik helemaal blij :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:34

een braaf paard is voor mij een paard die zich door iedereen laat rijden en niet overal spoken ziet :)

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:49

Een braaf paard voor mij is:

-eentje die zich best wel snel laat vangen
-Die niet snel boos word
- eentjie die goed luistert

dat is het wel zo'n beetje :D

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:45

wat voor mij een braaf te rijden paard is:
Een paard dat in mijn vertrouwd.
Niet schrikt van kleine dingetjes als fietsers of katten.
Een paard dat voor je wil werken.
Wel energie vol liefste een betje druk qua bokken & rennen :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:16

Raar antwoord mss maar een braaf paard is een dier wat ik vertrouw. Mijn AV wordt door verschillende mensen afgeschilderd als wild en hevig enz. En ok, het is geen makke ezel maar ik vertrouw hem wel! Hoewel hij wel eens graag bokt (uit vreugde wel te verstaan ;) ), weet ik dat hij dat nooit zomaar zou doen om me eraf te krijgen.
Voor de rest is het een erg meewerkend dier.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:19

Een braaf te rijden paard, vind ik een paard, die meewerkt. Die heus een keer een vreugdebokje mag geven, maar die niet gericht probeert je eraf te krijgen. Steigerende paarden heb ik een hekel aan en dat zie ik een 'braaf' paard dus ook niet doen. Een braaf paard, is geen mietje, die voor alles wegspringt.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Een paard dat wel wat van zn opvoeding heeft geleerd (zodat ie goed luisterd en weet wat ie wel en niet mag (happen enz), Een paard dat door dik en dun te vertrouwen is. Een paard dat mij ook een beetje 'begrijpt'. En ik vind het braaf als ik bijvoorbeeld ergens in de bak langs rijd, en hij er niet langs durft en hij er uiteindelijk toch wel langs gaat!

drovers_run

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:28

Voor mij is een paard braaf als hij goed luistert naar me. Hij mag natuurlijk wel een beetje 'spelen', maar dat ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van het paard. Mooi met de oortjes naar niet bijten , schoppen enz..

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:17

Een braaf paard..
Nou zoals mijn verzorgpony nergens bang voor behalve voor aangespannen paarden en als hij schrikt dan is het enige wat hij doet opzijspringen. Een paard mag best speels zijn maar hij moet er niet met me vandoor gaan ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:53

een braaf paard is voor een paard dat eerlijk is, die me een veilig gevoel geeft, en respect heeft voor mij.
In gans mijn leven (30 :P ) heb ik nog maar 1 paard gereden bij wie ik direct voelde dat er iets scheelde, en achteraf bleek hij gespoten te zijn. Voor de rest heb ik zogezegd rotzakken en probleempaarden gereden, waar niemand mee om kon, maar die mij wel de kans geven hen te benaderen. Voor mij is dat meer dan genoeg, dat zijn brave paarden. Ik ben niet veeleisend :D . Ze mogen gewoon niet vals zijn, punt. Met de rest kan ik wel overweg.