Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

depaardengek

Re: Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:27

Het is belangerijk om niet teveel te werken als een paard/poney nog aan het groeien is, wat normaal met de leeftijd van 5 jaar stopt, dus wat je doet is goed, 3x per week rijden is prima!! Doe je alleen dressuur met hem? of ook springen? als het ook springen is ga dan niet te hoog, en niet te vaak. *D

Nog veel geluk met je paardje!

bye

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:13

2 tot 4 keer per week (ligt eraan hoeveel tijd ik heb, en hoeveel paarden er staan) variërend van 10-45 minuten, ligt ook weer aan wat ik voor die keer 'bevestigd' wil zien. Als we een week de focus op het aanspringen hebben gelegd, en hij/zij doet dat na 10 minuten 3x goed achter elkaar is t klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:49

mijn nicht heeft een bijna 4jarig paard en rijd 2 a 3 keer in een week, in vakantie 6 van de 7 dagen

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:28

ik heb nu zelf een 4 jarige merrie. en ik rijd haar ong. 5 á 6 x in de week.
maar nu na een kleine blessure minder keren in de week.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:12

mijn 3 jarige rijd ik 3x per week 15-20 min.
1x per week les ( niet intensief natuurlijk, maar ze helpt mij en begeleidt mij elke week)
en 2x gewoon rije of als ik geen zin heb om te rijden eens longeren ertussen.

Mijn bijna 5 jarige die rijd ik 4-5 per week ligt eraan hoeveel tijd ik heb.
Van die keren zit dat toch minstens 1-2 bosritjes bij van ong 3 tot 5 uur, ligt eraan hoeveel tijd we hebben om weg te blijven.
voor de rest doe ik dresuur, of gewoon bakhobelen als ik geen zin heb om serieus iets te doen, of springen. Soms is het ook gewoon dat ik geen zin heb en lekker ga tuttelen of wandelen met hem.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:48

Wow, verbaas me wel hoe vroeg mensen er al mee beginnen. Maar ligt natuurlijk ook wel aan het paard zelf.
De merrie bij ons op stal is (volgensmij) net 5 geworden, wordt net wat meer opgepakt. Daarvoor werd ze eens in de 2 weken meegenomen naar buiten of licht dressuur gereden. Ze wil altijd graag werken en kan alles imo veel beter verwerken dan dat je dr gelijk in het begin zoveel had opgepakt. Je ziet dr met de dag groeien..

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:07

3x per week lopen de jongen paarden bij ons. 20 minuten/half uurtje.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:18

Yentl, dat heeft niks met een merrie van 5 te maken dat groeien, dat zie je bij een 3jarige ook...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:26

YentlKG schreef:
Wow, verbaas me wel hoe vroeg mensen er al mee beginnen. Maar ligt natuurlijk ook wel aan het paard zelf.
De merrie bij ons op stal is (volgensmij) net 5 geworden, wordt net wat meer opgepakt. Daarvoor werd ze eens in de 2 weken meegenomen naar buiten of licht dressuur gereden. Ze wil altijd graag werken en kan alles imo veel beter verwerken dan dat je dr gelijk in het begin zoveel had opgepakt. Je ziet dr met de dag groeien..

Waar zie je dat aan, dat ze 'groeit'?
Verder vind ik tot het 5de jaar eens in de 2 weken er ff op zitten wel weer een andere uiterste :P

Ik krijg/kreeg van mensen in mijn omgeving vaak te horen dat ik te weinig doe met ankie }:0 Ik doe inclusief longeren 3 tot 4 keer per week iets met haar. Soms ook wel eens een buitenrit van 1 of 1.5 uur. Dat zou naar bokt-maatstaven dan juist weer veel zijn := Valt me op dat de mening hier op bokt altijd weer heel anders is dan van mensen irl :D

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:33

Hinke schreef:
Ik krijg/kreeg van mensen in mijn omgeving vaak te horen dat ik te weinig doe met ankie }:0 Ik doe inclusief longeren 3 tot 4 keer per week iets met haar. Soms ook wel eens een buitenrit van 1 of 1.5 uur. Dat zou naar bokt-maatstaven dan juist weer veel zijn := Valt me op dat de mening hier op bokt altijd weer heel anders is dan van mensen irl :D

Ben ik met je eens! Ik rij eigenlijk ook altijd jonge paarden en krijg vaak ook te horen dat ik ze best wat meer aan het werk mag zetten. Terwijl je hier op bokt juist t tegenovergestelde leest :(:) ..
Ik ben nu sinds een paar weken bezig met een 3jarige ruin. Ik rij hem 3-4 keer in de week. Soms is het ook alleen even een rondje buiten stappen, maar als ik hem in de bak train dan train ik hoogstens 20 minuten en werk vooral aan de stap en draf.
Ik merk dat hij nog veel moeite met de galop heeft omdat hij nog sterker moet worden, ik wil hem dus eerst sterker maken in de stap en draf en die galop laat ik nog even voor wat het is.
Ik pak hier en daar wel een rondje galop over de hoefslag mee, maar dat is dan ook alles!
Ik denk dat het helemaal niet erg is om een jong paard een keer of 3-4 in de week te rijden (dit zal ook voor ieder paard anders zijn). Zolang je het maar opbouwt.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:47

onze bijna 4 jarige 'werkt' 5 a 6 keer in de week.
meestal 1 of 2 rustdagen ligt eraan hoe zwaar het werk was.
ze wordt min. 1 keer per week gelongeerd. max. 4 keer gereden.
springen vindt ze ook erg leuk, dat doen we max. 1 keer in de week.
rijden niet langer dan 45. minuten.

_jamilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:53

Onze 3/4 jarige rijden we 5 keer per week.
Eerst worden ze 10 min gelongeerd om hun ei kwijt te kunnen, daarna gaan we dr ongeveer een kwartiertje op.
Als het paard nog niet helemaal mak is dan gaan we hangen en laten we de paarden wennen aan de ruiter.

kimpys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:59

Hallo,
Die van mij is nu bijna 4 jaar en ze werkt sinds afgelopen week 4 dagen (eerst nog 3 dagen).
Daarvan doe ik 1x in de week longeren en de rest rijden.

ps moet er wel bijzeggen dat zo nog maar krap 4/5 maanden onder het zadel is (nog nogal een laatbloeier :D )

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:12

4/5 dagen met een 3 jarige
6/7 dagen met een 4 jarige

beide hebben geen zware trainingen maar gaan wel mee op concour

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:17

Ik reed mijn merrie toen ze 3 was ong. 2/3 keer in de week. Mijn pony kan best 5/6 keer aan maar heb ik gewoon niet gedaan. 23 april heeft ze geveulent en ga ik dit jaar rustig opbouwen tot 5/6 keer in de week :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:20

Ik rijd mijn 3 jarige 1 keer per week.. ik heb alle tijd..
We maken dan meestal een buitenrit van 30/45 minuten, waarin 5 minuten draven zit..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:23

zow hier wordt al hard gereden...

Ik rijd mijn jonge paarden 3x per week rond 40 minuten max.
verder worden ze 2 keer gelongeerd en 2 dagen complete weiderust.
Komen elke dag buiten, molen etc, dus staan wel in 'training', maar ik heb ze wel liever nog fris in de kop. en die beesten groeien best en zelf heb je dit vaak minder snel door (je ziet ze ook dagelijks e :-) ) dus ik pas altijd op.

Echt trainen doe ik pas rond hun 6e jaar, dan wordt er 5 tot 6 maal gereden. Maar weer afhankelijk van het paard...

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:26

Ik rij een 3 en een 4 jarige.
De 3 jarige rij ik nu 2 keer in de week, en longeer ik 4 keer in de week. Rijden doe ik 20 minuten, longeren verschilt (en soms staat ze in de stapmolen, ipv dat ik haar longeer).
De 4 jarige rij ik nu 4 keer in de week, en we rijden sinds kort ook wedstrijden, maar doen dit rustig aan. :) Als we een wedstrijd hebben rij ik maar 3 keer in de week. ;) Longeren doe ik met hem voor het rijden aan meestal 10 minuutjes of minder, en soms niet. ;)

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:59

Loes'sCorner schreef:
Ik vind persoonlijk iedere dag ook erg veel, en dan zeker bijna een uur, maar goed ieder paard is anders.
Verder gebeurt dit natuurlijk ook meer in de sportwereld, als paard 3 en 4 jarige competities moeten lopen, maar het lijkt me niet goed voor de gewrichten.

Ik vind t onzin om een paard maar 3 x in de week te rijden als hij 4 is. Mijn vriendin had een 4-jarig paard die ze ook gewoon elke dag reed en dat beest is er ook niet slechter op geworden als je hem namelijk nu te weinig rijd is het dadelijk een ontzettend vervelend paard.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:10

Wil niet zeggen dat je paard vervelend wordt van weinig rijden, verder ben ik het met je eens.

Mijn inmiddels 4 jarige merrie heb ik vandaag weer voor de 2e keer gereden na lange tijd (wegens problemen met dracht) en ze geniet er echt weer van!
ook deze merrie heb ik 4/5 keer perweek gereden toen ze 3 was, ook wedstrijden en ze mankeert niks hoor.
Nu is deze merrie ook wel bedoelt voor de hogere dressuur later, geloof best dat mensen die puur voor de lol rijden het allemaal rustiger aan doen wat natuurlijk ook prima is

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:13

Persoonlijk vind ik dat de meeste jonkies hier al veel werken..
Ik durf dat zelf echt helemaal niet aan.. mijn kereltje is toch nog in de groei. Hij staat vooral in de wei/paddock..

Ik heb hem elke dag wel in de hand, en we doen buiten 1 buitenritje per week ook een keer wat grondwerk (gewoon basiswerk) en ik wil ook 1x per week aan de lange lijnen gaan werken..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:21

Ik rij een jong paard ( 3 jaar ) bij die ik 1 keer in de week ongeveer 20 a 30 minuten rij en dan wordt ze 2 keer in de week gelongeerd

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:51

TakeThat schreef:
Wil niet zeggen dat je paard vervelend wordt van weinig rijden, verder ben ik het met je eens.

Mijn inmiddels 4 jarige merrie heb ik vandaag weer voor de 2e keer gereden na lange tijd (wegens problemen met dracht) en ze geniet er echt weer van!
ook deze merrie heb ik 4/5 keer perweek gereden toen ze 3 was, ook wedstrijden en ze mankeert niks hoor.
Nu is deze merrie ook wel bedoelt voor de hogere dressuur later, geloof best dat mensen die puur voor de lol rijden het allemaal rustiger aan doen wat natuurlijk ook prima is

Ik rij mijn paard voor de lol, maar ook zeker om hogerop te starten hoor, als we dat redden is het prachtig :D Denk niet dat dit echt iets te maken zou hebben met de duur en hoeveelheid trainen... Ik zou namelijk juist met een paard waar ik vreselijk veel toekomst in zie heel rustig aan doen, zodat ze heel blijft en ik er later veel uit kan halen :P

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:50

Odiepaard schreef:
Loes'sCorner schreef:
Ik vind persoonlijk iedere dag ook erg veel, en dan zeker bijna een uur, maar goed ieder paard is anders.
Verder gebeurt dit natuurlijk ook meer in de sportwereld, als paard 3 en 4 jarige competities moeten lopen, maar het lijkt me niet goed voor de gewrichten.

Ik vind t onzin om een paard maar 3 x in de week te rijden als hij 4 is. Mijn vriendin had een 4-jarig paard die ze ook gewoon elke dag reed en dat beest is er ook niet slechter op geworden als je hem namelijk nu te weinig rijd is het dadelijk een ontzettend vervelend paard.

Dat is helemaal geen onzin. 4-jarige paarden groeien nog volop, dus dan is dagelijks rijden echt niet verstandig. Zéker niet als het paard gewoon fijn te rijden is en dingen snel oppakt. Als je een hele lastige hebt, kun je er misschien beter wel iets vaker op gaan zitten, omdat ze dan iets beter onder controle te houden zijn. Maar waarom zou je een fijn paard direct dagelijks gaan rijden? 3/4 keer per week is meer dan genoeg.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:59

Mijn A-tje (9 mei 2005) rijd ik 3 x hooguit 4 x per week (+/- 45 minuten)