Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
minouesmee schreef:Bij mijn huis om de hoek staat een stal echt allen voor DUURE PAARDEN EN DUURE TROEP. Ze rijden daar allemaal met slof of elastiek. Wat is daar het nut van eigelijk? Ik vind het maar zielig voor die paardjes. Ik vind het verkl*ten van je paard maar dat is mijn mening
Groetjes Esmee
joyce B schreef:Beetje gekleurde poll he... Kon geen antwoord naar tevredenheid invullen...
Nut van slof kan zijn een paard die zijn rug wegdrukt te leren de hals te laten zakken. Of dat je net iets makkelijker weerstand kan bieden bij een paard dat zich op sommige momenten erg sterk maakt of de kop in de lucht gooit om er tussenuit te knijpen.
Voordeel ten opzichte van bijzetteugels is dat je hem kunt gebruiken wanneer je hem nodig hebt, en hij verder niet in de weg zit als je hem niet gebruikt. Je kunt met teugels op maat rijden, maar ook halsstrekken en lange teugel geven.
Een slofteugel is een veelgebruikte hulpteugel, en mits niet misbruikt om een paard in de krul te trekken heb ik er geen problemen mee.
elastiek kan ook fijn zijn en kan op verschillend manier gebruikt worden, zowel bij rijden als longeren. Nadeel is dat sommige paarden er op gaan hangen en dat je hem niet zo snel kunt verstellen.
Ik rijd liever een paard fijn met soepele hand een tijdje met een slof, dan dat ik "weerstand" moet bieden of "kneden" en een strak paard heb die je niet fijn nagevelijk krijgt en zich strak houd in zijn lijf.
Als je dat verschil niet kunt voelen, kun je inderdaad beter ver van hulpteugels zoals een slof vandaan blijven...

Menig goede lesgevers hebben dus gezegd dat het in haar geval zeker geen kwaad kan aangezien je de teugel zelf niet gebruikt. Dus ik ben er NIET van overtuigd dat het schade zou aanrichten in ons geval.
Citaat:Slof en elastiek is toch ook hetzelfde!!
zo zie je maar hoeveel verstand TS ervan heeft .. kun je idd maar beter zo ver mogelijk er bij uit de buurt blijven
??
, en een martingaal kan iedereen gebruiken, dat is niet erg, heeft voor de rest geen inwerking als het niet nodig is.
.
pharagirlke schreef:het nut van een elastiek (ook wel halsverlenger genoemd) heb ik nog niet ontdekt.
Het nut van een slof is dat het een fijn hulpmiddel is om het net wat duidelijker voor je paardenbeest, mits goed gebruik doe je daar niets mis mee.