wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:00

Er word met slof idd niet altijd netjes gereden, maar een thiedemanteugel kan je je paard ook verkloten als je alles lekker strak zet, ja een slof vereist wat meer ervaring in het paardrijden en het is niet de makkelijkste hulpteugel maar het kan een erg goed hulpmiddel zijn, ik zou het zelf niet gebruiken omdat ik hulpteugels niet fijn vind, maar dat heeft niks met de slof zelf te maken.
ik snap trouwens niet waarom je een slof en elastiek met elkaar vergelijkt???
Volgens mij word een elastiek niet zo heel vaak verkeerd gebruikt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:18

ik rij soms met een elastiek,zo los mogelijk,die alleen inwerkt als mijn pony haar hoofd te hoog komt.
hij dwingt haar niet in een houding,daar zit ie te los voor.
dus puur om te voorkomen dat het hoofd te hoog gaat.
rijtechnisch lukt het me nog niet om het zelf in 1x op te lossen,daarom rij ik er onder begeleiding mee.

jammer dat het meteen word gezien als iets om je paard mee te verkl*ten
het zijn sommige mensen die er gewoon misbruik van maken

(en trouwens,spellingscontrole zou voor sommigen ook geen overbodige luxe zijn)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:35

minouesmee schreef:
Bij mijn huis om de hoek staat een stal echt allen voor DUURE PAARDEN EN DUURE TROEP. Ze rijden daar allemaal met slof of elastiek. Wat is daar het nut van eigelijk? Ik vind het maar zielig voor die paardjes. Ik vind het verkl*ten van je paard maar dat is mijn mening ;)

Groetjes Esmee

Beetje gekleurde poll he... Kon geen antwoord naar tevredenheid invullen...
Nut van slof kan zijn een paard die zijn rug wegdrukt te leren de hals te laten zakken. Of dat je net iets makkelijker weerstand kan bieden bij een paard dat zich op sommige momenten erg sterk maakt of de kop in de lucht gooit om er tussenuit te knijpen.
Voordeel ten opzichte van bijzetteugels is dat je hem kunt gebruiken wanneer je hem nodig hebt, en hij verder niet in de weg zit als je hem niet gebruikt. Je kunt met teugels op maat rijden, maar ook halsstrekken en lange teugel geven.

Een slofteugel is een veelgebruikte hulpteugel, en mits niet misbruikt om een paard in de krul te trekken heb ik er geen problemen mee.

elastiek kan ook fijn zijn en kan op verschillend manier gebruikt worden, zowel bij rijden als longeren. Nadeel is dat sommige paarden er op gaan hangen en dat je hem niet zo snel kunt verstellen.

Ik rijd liever een paard fijn met soepele hand een tijdje met een slof, dan dat ik "weerstand" moet bieden of "kneden" en een strak paard heb die je niet fijn nagevelijk krijgt en zich strak houd in zijn lijf.

Als je dat verschil niet kunt voelen, kun je inderdaad beter ver van hulpteugels zoals een slof vandaan blijven...

PonyDakota

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:52

Ik heb Dakota de eerste paar weken met elastiek gereden. Nu rij ik zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:34

joyce B schreef:
Beetje gekleurde poll he... Kon geen antwoord naar tevredenheid invullen...
Nut van slof kan zijn een paard die zijn rug wegdrukt te leren de hals te laten zakken. Of dat je net iets makkelijker weerstand kan bieden bij een paard dat zich op sommige momenten erg sterk maakt of de kop in de lucht gooit om er tussenuit te knijpen.
Voordeel ten opzichte van bijzetteugels is dat je hem kunt gebruiken wanneer je hem nodig hebt, en hij verder niet in de weg zit als je hem niet gebruikt. Je kunt met teugels op maat rijden, maar ook halsstrekken en lange teugel geven.

Een slofteugel is een veelgebruikte hulpteugel, en mits niet misbruikt om een paard in de krul te trekken heb ik er geen problemen mee.

elastiek kan ook fijn zijn en kan op verschillend manier gebruikt worden, zowel bij rijden als longeren. Nadeel is dat sommige paarden er op gaan hangen en dat je hem niet zo snel kunt verstellen.

Ik rijd liever een paard fijn met soepele hand een tijdje met een slof, dan dat ik "weerstand" moet bieden of "kneden" en een strak paard heb die je niet fijn nagevelijk krijgt en zich strak houd in zijn lijf.

Als je dat verschil niet kunt voelen, kun je inderdaad beter ver van hulpteugels zoals een slof vandaan blijven...

Slof en elastiek is toch ook hetzelfde!! :roll:

zo zie je maar hoeveel verstand TS ervan heeft .. kun je idd maar beter zo ver mogelijk er bij uit de buurt blijven +:)+

Lanfir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:41

Ik rijd heel soms onder begeleiding met slof omdat ik anders een uur iets duidelijk aan het maken ben wat met de slof binnen een kwartier kan worden gedaan. Als het dan gelukt is gaat hij los of er helemaal af en gaan we het zonder proberen. Ik heb geen problemen met hulpteugels als je ze er maar niet altijd om hangt, en ze niet verkeerd gebruikt daarom rij ik er alleen mee in een les.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:53

Mijn grootste merrie wordt ook al eens met slof gereden hoor. Het komt zeer miniem voor omdat het mijn vriend z'n paard is en hij die extra dingen veel te onnodig vind, maar af en toe kan het eens nuttig zijn. Die merrie reageert al vanaf dat er een slof aanhangt MAAR hij zit in een knoopje en ligt op haar schoft dus eigelijk komen we er gewoon niet aan :') Menig goede lesgevers hebben dus gezegd dat het in haar geval zeker geen kwaad kan aangezien je de teugel zelf niet gebruikt. Dus ik ben er NIET van overtuigd dat het schade zou aanrichten in ons geval.

Ik ken echter ook gevallen waarin mensen de slof harder aantrekken dan de teugel in kwestie, dan kan ik echt wel op die personen hun vingers gaan tikken!

Met een elastiek heb ik geen ervaring ;)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:09

Citaat:
Slof en elastiek is toch ook hetzelfde!! :roll:

zo zie je maar hoeveel verstand TS ervan heeft .. kun je idd maar beter zo ver mogelijk er bij uit de buurt blijven +:)+

Nee, een slof en elastiek is niet hetzelfde, een elastiek heb je niet zelf in de hand en geeft een paard bewegingsvrijheid.
Een slof heb je zelf in de hand en kan je tijdens het gebruik zo strak aantrekken als je wilt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 05:56

dat is het gevaar van niet om kunnen gaan met de slof,die kan je tijdens het rijden flink strak pakken.

overigens kan je natuurlijk elke hulpteugel zo strak instellen als je wil.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 06:20

Ik longeer er ook mee, gewoon dat ze lekker over de rug gaat lopen en der nek goed gebruikt.
En soms rijd ik der ook mee, omdat ze gewoon te sterk is, en der nek tegen me opzet, heb ik niks meer.
Mijn pony word er alleen maar fijner van, en ook niet sterker of niks.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:58

ik zit juist er over te denken om n paar x met slof te gaan rijden, ik heb een draver en ze steekt nog erg haar neusje uit, ik wil er echt niet voor altijd mee gaan rijden maar meer voor haar zelf dat zij voelt dat het wel kan.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:59

Ik rijd er af en toe mee, mijn pony raced, in de galop, en als ik een slof op heb, gaat hij zelf aan de teugel rijden, en gewoon normaal galoperen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:04

Mijn nichtje heeft voor haar pony een elastiekje. Hier rijd ze af en toe mee. Het is de bedoeling dat de pony wat meer gaat zakken en juiste bespiering gaat ontwikkelen, en zij kan zo leren hoe een goed nagevelijk paard loopt. Ze is nl zelf nog te jong om de pony zo to rijden.

Zelf ben ik nu 2 keer met die pony bezig geweest aan de lange lijnen, ook maar even elastiekje eraan. In stap kan ze dan toch wat zakken, ondanks dat ik het moeilijk vind om contact te houden zo. Maar da's een kwestie van wennen. :)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:13

Als ik zonder beugels rijd om mijn houding te verbeteren , rijd ik ook met een elastiek. Dan loopt de pony nagefelijk en hoef ik me daar al niet meer druk om te maken, zo kan ik me voor de volle 100% concentreren op mijn houding. :)

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:32

Met een slof plaats je zo'n gigantische (hefboom)kracht op zn nekwervels achter z'n oren, dat je er alleen maar een valse knik van kweekt.
Vaak OVERstrekt een paard z'n rug er ook mee en dat heeft niets te maken met ontspanning. Het paard kan dan niet eens z'n achterhand meer ondertreden, waardoor het voor mij een nutteloos ding is :)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:07

Ik weet niet hoe jij je slof doet, maar ik doe hem door mijn teugels heen :) ??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:31

Juist dan kan je enorme kracht uitoefenen... Zowel op het bit als achter de oren... Denk maar eens goed na over hoe zo'n ding werkt.

Een slof is een hulpteugel voor gevorderden, en zou pas gebruikt mogen worden als je precies weet hoe dat ding inwerkt. Maar dat geldt voor alle hulpmiddelen eigenlijk. Een slof kan heel nuttig zijn, kan een paard in korte tijd iets uitleggen waar je zelf veel meer tijd voor nodig hebt (als het je al lukt). Bij verkeerd gebruik is de slof vaak schadelijk, of zelfs gevaarlijk.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:53

Niet hoe ik hem gebruik ;) , en een martingaal kan iedereen gebruiken, dat is niet erg, heeft voor de rest geen inwerking als het niet nodig is.

Ik trek iig mijn paard er niet mee aan de teugel :) .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:53

Mijn paard heeft een tijdje de rotgewoonte gehad om, op de gekste momenten, zijn neus in de lucht te gooien en niet meer te laten zakken. Ik heb na laten kijken of hij last had van een lichamelijk probleem, dat was op niet het geval. Heb eerst met een thiedemanteugel geprobeerd het op te lossen, maar dan hij nog zijn neus te ver omhoog krijgen. Ik heb toen 2 keer met de slof gereden, en de slof is ongeveer 4 seconden aangespannen geweest. Het had wel het gewenste effect.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 00:02

Mijn paardje heeft de eigenschap haar rug vast te zetten in de galop. (Vind ze nog heel moeilijk) Ik wil niet dat ze door het vastzetten rugproblemen krijgt en de galop helemaal spookie vind. Hierom gebruik ik met de galoptraining wel mijn slof.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 00:57

Hoe dan ook vind ik dat er, voordat er naar allerlei hulpmiddelen gegrepen wordt, eerst goede uitleg gegeven moet worden over de werking ervan. Dat geld wat mij betreft voor ALLE hulpmiddelen, van bit (of bitloze optoming) tot hulpteugel of spoortje. Je kan pas goed ermee leren rijden als je weet wat het doet en hoe het werkt.

Natuurlijk kan je elke halve zool een martingaal geven, of een thiedemann. Lekker makkelijk voor de ruiter. Maar ook dezen kunnen pas goed gebruikt worden als men weet waarvoor ze zijn en wat ze doen. Ik heb nog steeds een voorkeur voor mijn paardje zo kaal mogelijk te rijden. (al heeft 2 keer martingaal wonderen gedaan).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 01:03

het nut van een elastiek (ook wel halsverlenger genoemd) heb ik nog niet ontdekt.

Het nut van een slof is dat het een fijn hulpmiddel is om het net wat duidelijker voor je paardenbeest, mits goed gebruik doe je daar niets mis mee. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:59

ik gebruik een elastiek,bij mijn pony helpt het om te zorgen dat ze niet te hoog komt met haar hoofd(beetje begrenzing zegmaar)en van een te directe begrenzing als een slof schrikt ze een beetje.
Het elastiek hangt eigenlijk de hele tijd los,hij spant alleen als het hoofd echt te hoog komt.
Ik als ruiter heb nog niet de vaardigheid om het alleen op te lossen,daarom rij ik er onder begeleiding mee in de les.(ze heeft geen lichamelijke problemen en het zadel past prima)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:45

pharagirlke schreef:
het nut van een elastiek (ook wel halsverlenger genoemd) heb ik nog niet ontdekt.

Het nut van een slof is dat het een fijn hulpmiddel is om het net wat duidelijker voor je paardenbeest, mits goed gebruik doe je daar niets mis mee. :)

Je kunt het gebruiken als je nog niet ervaren genoeg ben voor een slof. ;)
Je paard word uitgenodigt om wat te zakken, en kan zo de juiste spieren in de hals trainen. \
(Is wat ik er van heb begrepen.)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:47

Ikzelf rij nooit met slof of met elastiek.
Maar ben er ook niet op tegen.
Ik rij het liefste met zo min mogelijk hulpmiddelen.