cissy schreef:Parelli loopt echt niet alleen maar naast zijn paard en het zijn geen spelletjes, daar sla je de plank al helemaal mis en heb je het niet begrepen wat hij doet. Ik wil jou wel eens bareback en bridelless een proef zien rijden zoals hij dat kan.
Tegen de tijd dat hij dan hetzelfde laat zien als de dressuuruiters die ik goed vind komt hij weer in the picture. Tot die tijd heeft hij wat mij betreft het stempel 'on-interessant'.
Twiggy2008 schreef:Parelli heeft toch heel wat jaren meer ervaring in de wedstrijdsport, dan bepaalde dressuurruiters hier beweren te hebben, hoor.
Misschien niet per definitie van de dressuur, maar toch.....
Precies. Niet in de dressuur. Daarom is het ook voor mij totaal oninteressant wat hij vind van dressuur. Net als dat het voor hem niet interessant is wat ik van carrotstickiezwaaien vind.
Verder even goede vrienden, alleen andere interesses. Moet kunnen vind ik. Dan gewoon niet met elkaar bemoeien.
Twiggy2008 schreef:Verder denk ik dat bepaalde dressuurruiters zich dan ook maar niet met zaken als Parelli moeten bemoeien, als ze er geen verstand van hebben (en kom dat ook alsjeblieft niet in dat soort topics ).
Heb je mij daar wel eens gezien dan? Dit is GEEN NA of NH topic, dus daarom snap ik nog steeds niet waarom Parelli wordt aangehaald in dit topic. Beetje omgekeerde wereld nu denk ik zo?
Twiggy2008 schreef:Want om er altijd maar zo denigrerend over te doen, dan kom je wel heel arrogant over en heb je de clue van zijn training misschien toch niet helemaal begrepen. Het gaat een stuk dieper dan dat.
Volgens mij heb je mijn clue nog niet begrepen: Ik WIL parelli ook helemaal niet begrijpen. Als ik interesse had in Parelli zat ik wel in een ander forum te discussieren.
Twiggy2008 schreef:Ik zie degenen met het grootste commentaar Parelli in elk geval niet nadoen.
Dat is wat mij betreft en volgens mij ook wat veel andere dressuurliefhebbers betreft ook totaal niet de bedoeling. Ik WIL hem niet nadoen. Ik ambieer en/of bewonder niet wat hij doet en ik vind ook niet dat een discussie over hem hier thuis hoort.
LDRD schreef:Ik heb bewondering voor je hoor Jasmijn dat je nog steeds de energie vindt om over dit onderwerp te discussieren.
Ik heb het allang opgegeven. De gemiddelde discussiegenoot heeft nog nooit een paard serieus in training gehad, laat staat wedstrijden op niveau gereden. Waar men dan denkt de kennis hiervan vandaan te halen is mij een raadsel.
Af en toe begrijp ik ook niet waarom ik nog moeite doe. Maar ik ben het echt zat om als fanatieke wedstrijdamazone via dergelijke artikelen en topics steeds in een kwaad daglicht te worden gesteld. Maar goed; reacties van sommige hier spreken al boekdelen wat betreft kennis en ervaring van dressuur.
hestejente schreef:Mijn paard kan springen, wel een centimeter of dertig hoog. Maar van de springsport heb ik geen verstand,
Volgens mij loopt jouw paard ook niet op hoog niveau dressuur, en toch claim je daar wel verstand van te hebben?
Lara_Silver schreef:Mijn kijk op springruiters.. bla bla bla....dat hij nog fijner te rijden is.
Ik denk dat de springruiters hier nu echt het licht zien na het lezen van jouw post
Jij hebt zeker nog nooit gekeken bij de betere springruiters? Ik kan je vertellen dat de meesten hooguit 1 keer per week wat springen. De rest van de week rijden ze.......... JUIST! Dressuur!
timilon schreef:iedereen die zich een beetje heeft ingelezen in de dressuur weet dat dressuur oorspronkelijk een middel is/was.
en dat de dressuur van nu inmiddels een doel is geworden.
Die stelling bestrijd ik juist. Zie mijn eerdere posts. Dressuur was vroeger ook gewoon een doel op zich.
timilon schreef:en volgens mij wil iedereen die van paarden houd zijn paard zo lang mogelijk gezond houden,
Dat lijkt me wel.
timilon schreef:ik denk niet dat je alleen de ruiters/amazones van nu als schuldigen aan kunt wijzen(als er uberhaupt al sprake is van schuld),de fokkers,de wedstrijd-organisaties etc etc zijn hier mede schuldig aan.
De schuld is onwetendheid. En laten we ons daar nou allemaal daar wel eens schuldig aan maken, ongeacht welke discipline/stroming je doet. Want NIEMAND wordt als perfecte ruiter en met een schat aan kennis en ervaring geboren.
CCindy schreef:dat de gemiddelde dressuurruiter het welzijn van hun paard zeker wel belangrijk vind.
Hier is een dressuuramazone die het welzijn van haar paarden het ALLER belangrijkste vind. En als dan een of andere no-no een dom artikel schrijft met als kern van het verhaal dat als je proefjes rijdt je dat niet belangrijk vindt, dan word ik gewoon een beetje fel
cissy schreef:Als je professionele dressuurruiter bent hoeft niemand je te vertellen wat je moet doen en hoe je moet trainen. Er wordt immers getraind voor het scoren van punten.
Hier gaat de auteur de mist in. Voor de betere/proffesionelere dressuurruiters staat de opleiding van hun paard boven het scoren van punten, linten en geld. Kijk bijvoorbeeld naar Edward Gal die Totilas toch thuis houdt van Indoor Brabant omdat hij op zuinig is op zijn paard en het niet wil overbelasten.
cissy schreef:Maar als je nu niet een professionele dressuurruiter bent maar je rijdt wel dressuur en je vindt het tevens erg belangrijk dat je paard gezond blijft en teven evenveel plezier van het rijden heeft als jij, is misschien de tijd aangebroken om jezelf vragen te gaan stellen waarom je zaken doet zoals je ze doet.
En met deze zin insenueert de auteur dat proffessionele ruiters het NIET belangrijk vinden dat hun paarden gezond blijven en plezier houden.
cissy schreef:Als ik wel eens een gezonde discussie heb met mijn dressuur rijdende stalgenoten weten ze vaak niet eens hoe de beenzetting in de galop is maar ze vinden het dan wel raar dat het paard steeds verkeerd aangaloppeerd en weten dan niet hoe ze dat moeten oplossen. Of waarom je op het binnen of buitenbeen moet lichtrijden.
Is het niet zo dat je eerst moet weten hoe iets werkt voordat je kan vragen aan je paard om die oefening te doen? En dat geldt voor iedereen die op een paard rondrijdt dat heeft imo niks met dressuur an sich te maken.
Ik vraag mij af wat jij onder 'dressuurruiters' verstaat? Zijn dat ruiters die wel eens een volte rijden? Ruiters die niet durven springen en/of buitenrijden? Niet iedere ruiter die in een bak zonder hindernissen in de rondte rijdt of ooit eens een B-proef is meteen een dressuurruiter hoor! Als ik mijn paard een Western zadel op doe ben ik toch ook niet meteen een Western ruiter?
cissy schreef:Vroeger waren theorielessen normaal maar worden die nog gegeven tegenwoordig? Echt goede les wordt weinig gegeven en degenen die wel goede les krijgen hebben een streepje voor op de rest.
En jij bent natuurlijk een van de weinige die het nog wel allemaal op de juiste marier heeft geleerd 
Schangah schreef:Ik vanmiddag bij de clinic bij Andreas Hausberger de gevolgen in het paardenlichaam weer eens gezien van het "moderne rijden". (tot niveau prix st. George).
Wie is Andreas Hausberger? Nog nooit van gehoord...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 29-03-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt