Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:35

jasmijn78 schreef:
Wat mij betreft is P.Parelli opper-penny met zijn carrot-stick en al zijn games.
Tegen hem zou ik willen zeggen: 'schoenmaker blijf bij je leest' (m.a.w.: bemoei je niet met zaken waar je geen verstand van hebt)

Je snapt hopelijk dat je met deze post ook meteen dat laatste greintje geloofwaardigheid wat je nog had verloren hebt? :') Mischien moet je ook maar meteen gaan solliciteren als intructeur van Anky?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:21

Ja Jasmijn, ik heb net als LDRD bewondering voor de energie die je in dit topic steekt. +:)+
Maar je zult op bokt altijd mensen tegen blijven komen die echt super anti-dressuur zijn... heel apart is dat. Deze discussies zijn er dan ook niet met springruiters...
Daarom: Lara_Silver en friends: willen jullie mijn vraag asjeblieft beantwoorden. Ik ben zo benieuwd naar jullie kijk op de springruiters. (vooral omdat er hier beweerd wordt dat jullie heel veel kennis van de paardensport in huis hebben :P )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:23

Mijn paard kan springen, wel een centimeter of dertig hoog. Maar van de springsport heb ik geen verstand, hopelijk is er iemand anders die je vraag kan beantwoorden Cerize :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:33

Mijn kijk op springruiters.. Dat ze meer aan dressuur moeten doen! :D En dat meen ik serieus. Zij zullen de oefeningen nooit gaan zien als een doel, gewoon omdat het voor hun verder niet uit maakt hoeveel punten ze er voor krijgen. Ze zullen dressuur rijden om een soepeler, beter regelbaar en wendbaarder paard onder de kont te hebben tijdens het springen. Daarom vind ik het erg dom (niet echt dom maar ik kan even geen ander woord vinden) om met een basisloos paard het parcours in te gaan, bij een metertje red je het nog wel maar hoe hoger en technischer de sprongen worden hoe meer moeite ze moeten doen. Mischien dat ze nog een goede ronde rijden, daar niet van maar ze zullen merken dat zodra ze een beetje goede (!) dressuurtraining in een paard stoppen dat hij nog fijner te rijden is. :) Ik, mischien anderen wel, maar ik ben niet anti dressuur. Uiteraard niet, anders zou mijn pony er ook maar schraal en stijf bij staan! Dressuur is imo een super middel om een paard lichamelijk te verbeteren. :j Maar het is iets wat zorgvuldig gedaan moet worden vind ik. Dus niet meteen zo snel mogelijk naar de hoogste klasse willen crossen zodra je paard een nieuwe oefening een paar keer goed heeft gedaan. Rust en geduld om een paard te bevestigen, daar bereik je veel meer mee. Imo moet je niet blij zijn als je paard een traverse voor het eerst goed uitvoert, imo hoor je pas blij te zijn als je ziet dat hij na een tijdje trainen met deze oefening inbegrepen hoeveel soepeler hij is geworden. Dus niet meteen door proberen te gaan naar de volgende oefening, terwijl deze nog maar half af is, maar een oefening écht bevestigd hebben. Dan kun je nog steeds hoog in de klasses komen maar het gaat wat langzamer. Begrijpen jullie nu mischien meer wat wij bedoelen? Dressuur is niet slecht, maar dat overgehaaste wat je zo veel ziet deze tijden geven mij rillingen. :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:39

jasmijn78 schreef:
Weer het zoveelste artikel/topic dat de 'gewone' dressuurruiter in een kwaad daglicht wil stellen. Voer voor degene die zichzelf graag op de borst willen slaan omdat zij menen een 'hoger' en 'nobeler' doel na streven... Ik als wedstrijdamazone doe er alles aan om mijn paarden happy en gezond te houden (net als veel andere ruiters ide het leuk vinden om eens een wedstrijd te rijden) en ik vind het dus gewoon een belachelijk, generaliserend en dom artikel.

WhiteWolf schreef:
Voor wedstrijdpaarden is dan ook enkel de korte-termijn-gezondheid belangrijk. Zo lang ze net lang genoeg kunnen presteren is het goed en daarna gaan ze met pensioen.

Schei toch uit!!! Er lopen tig paarden in de topsport op een leeftijd waarop mening ander (recreatie)paard allang naar het abbatoir is verdwenen. En wat is er mis met een welverdiend pensioen? Wat een kortzichtig, ononderbouwde en stemmingmankende stelling zeg!

Voor iedereen die dressuurproefjes leuk vindt: gewoon blijven doen hoor! Niets aan de hand. Zorg voor goede instructie/begeleiding en voldoende afwisseling in het werk (ook eens springen of een buitenritje)

Je kunt ECHT sport met je paard doen zonder hem te 'schaden'. Dat mensen in de sport soms wel hun paarden schaden zal ik niet ontkennen. Maar er zijn net zo goed mensen die NIET aan sport doen met hun paard en het schade toebrengen. Het is de ruiter die het verschil maakt, niet in welke discipline of wat voor doel men met het paard heeft.

Al met al: een waardeloos, stemmingmakend, niet-onderbouwd, dom artikel.

INDERDAAD! Ik ben het ook ZO ziek dat wij wedstrijdruiters altijd maar alles fout doen en onze paarden mishandelen.
Jezus zeg, dat is net zoiets als zeggen dat ALLE buitenlanders onrust stoken! Enja hoor, dat zou je dan weer niet mogen zeggen.
Wil ik vragen of jullie hier eindelijk eens mee uit kunnen scheiden, want ik heb het beste met mijn pony voor
en als er ook maar IETS verkeerd zou kunnen zijn omdat ie eerder naar binnen moet of weet ik veel wat, zit ik meteen in de stress.
OH NEE, IK BEDOEL NATUURLIJK IK GEEF ER HELEMAAL GEEN F**K OM WAT MIJN PONY VIND, ALS IK MAAR HOGEROP KOM EN IK HEM DALIJK
WEER KAN DUMPEN ALS HIJ 3 JAAR GELOPEN HEEFT. Want DAT is wat jullie hier zeggen, en het spijt me zeer maar echt, hier op bokt
zijn er zoveel mensen (naar mijn mening) overdreven! Natuurlijk, ik heb mijn pony ook het liefst de hele dag of iig LANG op de wei,
maar wij hebben geen plaats achter in onze tuin en dus moet ik me aanpassen aan een pensionstal. Deze pensionstal is voor mij al
een uur fietsen, maar nog ga ik er 6x in de week heen. Overigens komen ze wel zo'n 7 uur buiten per dag dus dat is redelijk.
Ik rijd erg lichtjes en trek NIET. Ik rijd 4 keer in de week dressuur, 1x laag springen voor de afwisseling en een keer buiten,
en ik ben snel bezorgd omdat mijn pony heel belangrijk voor mij is. mn pony heeft het goed en wordt steeds opgewekter,
als we lekker losgetraind hebben dan merk ik dat hij het fijn vindt. Pony's lostrainen voor vroeger in het leger, zodat ze lekker doodgestoken konden
worden, is volgens dit artikel zeer goed, maar als we het dan doen om fijn te paardrijden en hem lekker los te krijgen,
dan mag het ineens niet meer. Oke de topsport vind ik niet altijd even paardvriendelijk, zoals hindernissen vanaf 1.40,
maar ga niet alle wedstrijdruiters hiermee afvallen, want dat is generalisatie op den top!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:42

hestejente schreef:
Mijn paard kan springen, wel een centimeter of dertig hoog. Maar van de springsport heb ik geen verstand, hopelijk is er iemand anders die je vraag kan beantwoorden Cerize :)

Je maakt je er wel een beetje makkelijk vanaf...

hestejente schreef:
Maar het is iets wat zorgvuldig gedaan moet worden vind ik. Dus niet meteen zo snel mogelijk naar de hoogste klasse willen crossen zodra je paard een nieuwe oefening een paar keer goed heeft gedaan. Rust en geduld om een paard te bevestigen, daar bereik je veel meer mee. Imo moet je niet blij zijn als je paard een traverse voor het eerst goed uitvoert, imo hoor je pas blij te zijn als je ziet dat hij na een tijdje trainen met deze oefening inbegrepen hoeveel soepeler hij is geworden. Dus niet meteen door proberen te gaan naar de volgende oefening, terwijl deze nog maar half af is, maar een oefening écht bevestigd hebben. Dan kun je nog steeds hoog in de klasses komen maar het gaat wat langzamer. Begrijpen jullie nu mischien meer wat wij bedoelen? Dressuur is niet slecht, maar dat overgehaaste wat je zo veel ziet deze tijden geven mij rillingen.

Dan zijn we het toch meer met elkaar eens dat je misschien wel zou willen :D
Dat is ook wat in dit topic door "ons dressuurruiters" gezegd wordt. Je komt er niet zonder geduld, gevoel en goede instructie. Die mensen vallen in de M2 al door de mand.... Ook ik zie (toevallig net vanmiddag nog wedstrijd gereden) best wel eens mensen in de M of Z klasses die met veel te veel druk rijden en een ongelukkig paard hebben die het ook nog eens allemaal braaf over zich heen laat komen... Maar nogmaals die rijden echt geen hoge scores hoor.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:45

Lara_Silver schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik heb het van voor tot achter goed gelezen hoor. Kun jij mij aangeven waar ik de tekst verkeerd interpreteer? Blijf jij geloven in het sprookje dat men vroeger wachtte tot het paard 12-15 was, volledig opgeleid en het het geestelijk klaar was voordat men het meenam in de oorlog? En dat terwijl de mens zelf, nog half kind, met bewapening de oorlog in werd gestuurd?
Even serieus: geloof jij dat ECHT?

Nee ze gingen met 3,5 jarige groene paardjes op oorlogspad om onderweg het risico te lopen het grootste deel van hun rijdieren + mannen te verliezen omdat de dieren naast niet sterk genoeg ook nog eens niet bevestigd waren en het daarom veiliger was op eigen benen dan op een paard. 14 a 15 jaar vind ik overdreven maar 8 -10 j zullen ze allemaal wel geweest zijn. Overigens wint je je over het foute op, namelijk een illustratie.. Maar ook bij de reacties over datgene waar het echt om gaat zie ik wel dat je heel erg fel reageert maar er ontbreekt échte onderbouwing. Misschien moet je ook eens met volle aandacht naar de huidige dressuur gaan kijken, dan zie je wat ze in het artikel bedoelen. Het begint al op de maneges, daar is het hoofd doel van de kleinste ruitertjes al om het paard in een krul te trekken, dat het paard daarvoor zijn buikspieren moet aanspannen, rugspieren ontspannen en achterbenen onder de massa moet brengen om goed nageeflijk te zijn; nee daar weten ze niks van, als hij maar mooi loopt. Maar het gaat verder, zodra de ene oefening gelukt is (gelukt, dat is iets anders dan goed gereden) wordt er naar de volgende gegaan. Het motto van de huidige dressuur is niet meer de oefeningen gebruiken als middel om je paard correct voor elkaar hebben, nee de oefeningen in de huidige dressuur zijn niet meer dan kunstjes, die het paard onder de knie moet hebben, en niet zelden onvolledig. (in de piaffe ontbreekt vaak alle verzameling en in een uitgestrekte draf zit alle actie vooraan terwijl de achterhand te betreuren is) En dit alles zie je echt meer dan genoeg, en dát is de essentie van het artikel.

Overdreven, overdreven en overdreven!
NATUURLIJK gebeurt dit, maar serieus, gebruik je verstand NIET IEDREEN DOET DIT.
En ook zeker niet het grootste deel!
Het zijn er een paar en omdat iedereen er zo tegen is wordt dit ZO verschrikkelijk naar voren gebracht dat
het net lijkt of dat het normaal is! Er zijn genoeg goede ruiters die hun paarden en pony's opleiden waarbij het welzijn van het paard
voorop staat. Genoeg? Ik durf te wedden, de meerderheid. En nog eens, dit kan ik niet bewijzen nee. Maar jij ook niet, dus generaliseer het niet.
Wat ik eerder al zei, omdat het bij een deel zo gebeurt en dit vreselijk is, wordt het veel te overdreven naar voren gebracht. NIET IEDEREEN DOET DIT.
DUS DRESSUURRUITERS ZIJN NIET TEGEN DIERENWELZIJN. Dat is een veel te grove stelling, en zeg niet dat zei ik niet, want de meeste denken dit wel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:46

ik snap niet goed wat het discussie-punt is van de openingspost??
iedereen die zich een beetje heeft ingelezen in de dressuur weet dat dressuur oorspronkelijk een middel is/was.
en dat de dressuur van nu inmiddels een doel is geworden.
dat is denk ik gewoon met de tijd zo gekomen,het paard dat het beste zijn kunstje kan laten zien wint in een wedstrijd.

en volgens mij wil iedereen die van paarden houd zijn paard zo lang mogelijk gezond houden,en helaas worden de paarden tegenwoordig zo gefokt dat er zsm kunstjes mee uitgevoerd kunnen worden.

ik denk niet dat je alleen de ruiters/amazones van nu als schuldigen aan kunt wijzen(als er uberhaupt al sprake is van schuld),de fokkers,de wedstrijd-organisaties etc etc zijn hier mede schuldig aan.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:51

LDRD schreef:
Ik heb bewondering voor je hoor Jasmijn dat je nog steeds de energie vindt om over dit onderwerp te discussieren.
Ik heb het allang opgegeven. De gemiddelde discussiegenoot heeft nog nooit een paard serieus in training gehad, laat staat wedstrijden op niveau gereden. Waar men dan denkt de kennis hiervan vandaan te halen is mij een raadsel.

Inderdaad.
ik heb inmiddels alles in dit topic gelezen en ik benblij dat er hier op bokt toch nog wat mensen zijn die net als ik vinden
dat de gemiddelde dressuurruiter het welzijn van hun paard zeker wel belangrijk vind.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:53

timilon schreef:
ik snap niet goed wat het discussie-punt is van de openingspost??
iedereen die zich een beetje heeft ingelezen in de dressuur weet dat dressuur oorspronkelijk een middel is/was.
dat is denk ik gewoon met de tijd zo gekomen,het paard dat het beste zijn kunstje kan laten zien wint in een wedstrijd.

en volgens mij wil iedereen die van paarden houd zijn paard zo lang mogelijk gezond houden,en helaas worden de paarden tegenwoordig zo gefokt dat er zsm kunstjes mee uitgevoerd kunnen worden.

ik denk niet dat je alleen de ruiters/amazones van nu als schuldigen aan kunt wijzen(als er uberhaupt al sprake is van schuld),de fokkers,de wedstrijd-organisaties etc etc zijn hier mede schuldig aan.

vroeger was het doel om een paard zo krachtig mogelijk te maken, de wijze hoe maakte niet uit, en vervolgens het slachtveld op te sturen zodat deze egoisten een stukje groter land konden bemachtigen.
maar dat is schijnbaar wel een paardvriendelijk doel... ;(

timilon

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:58

hahahaha,ja oke.
maar het discussie-punt ontbreekt imo in de openingspost.
en elke tijd heeft zijn "paarden-goeroe's",en elke tijd heeft zijn "paarden-beulen".
als we nou eens allemaal hand in eigen boezem steken,en eens goed kijken hoe ons paard erbij staat,of hij plezier heeft in wat hij voor ons/met ons moet doen,dan zijn we alweer een stukje dichterbij het meer paardvriendelijke stukje wat men in dit topic blijkbaar voor ogen heeft.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:02

Cerize schreef:
@jasmijn78 en insun: Petje af dat jullie nog de moeite nemen op zo'n topic te reageren. Ik heb er tegenwoordig de energie niet meer voor. Heel goed geschreven en ik hoop dat het een beetje aankomt bij de mensen die helaas blijven geloven dat dressuurruiters (en dan vooral de wedstrijdruiters) dierenbeulen zijn.

:= >;) Zou je (ik tenminste) toch echt geloven als je eens met open ogen op een wedstrijdterrijn rondloopt.......
Dat betekent niet dat iedere ´dressuur´ruiter slecht is en zegt al helemaal niks over ruiters die op een andere manier paardrijden en of met paarden omgaan of ruiters in een andere tak van de sport. Ook is het niet bedoeld om je (of een ander) persoonlijk aan te vallen, maar wel om aan te geven dat er veel dingen, en ook in de sport, echt goed mis zijn.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:05

CCindy schreef:
vroeger was het doel om een paard zo krachtig mogelijk te maken, de wijze hoe maakte niet uit, en vervolgens het slachtveld op te sturen zodat deze egoisten een stukje groter land konden bemachtigen.
maar dat is schijnbaar wel een paardvriendelijk doel... ;(

;(
Ik hoop dat niemand op de wereld het hiermee eens zal zijn ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:19

Ik denk zeker dat er veel mensen dresuurrijden op de verkeerde manier.

Maar moeten alle dressuurruiters daar onder leiden?? Kunnen we dan niet beter proberen de foute ruiters om te scholen ipv zeggen dat dressuurrijden slecht is...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:30

Ja er zijn zeker dressuurruiters die fout bezig zijn inderdaad,ik zie daar ook nog genoeg van.Maar er zijn er ook een hoop die het wel goed doen.Net als in iedere andere dicipline inderdaad,mischien moeten we allemaal wat meer nuanceren en ons niet te snel aangevallen voelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:44

misschien moeten sommige mensen het stuk nog eens opnieuw lezen, ik lees nergens dat dressuur op zich slecht is maar ik lees wel bijvoorbeeld dit en dat zet je wel aan het denken.

Citaat:
Als je professionele dressuurruiter bent hoeft niemand je te vertellen wat je moet doen en hoe je moet trainen. Er wordt immers getraind voor het scoren van punten. Maar als je nu niet een professionele dressuurruiter bent maar je rijdt wel dressuur en je vindt het tevens erg belangrijk dat je paard gezond blijft en teven evenveel plezier van het rijden heeft als jij, is misschien de tijd aangebroken om jezelf vragen te gaan stellen waarom je zaken doet zoals je ze doet. Ook als je enkel in het bos rijdt aan de losse teugel moet je jezelf misschien eens afvragen of je paard niet al schade heeft opgelopen door eventuele verkeerde belasting.

ik denk dat het hier gaat om een bewustwording van hoe men rijdt en wat men doet en inderdaad waarom je zaken doet zoals je ze doet.
Als ik wel eens een gezonde discussie heb met mijn dressuur rijdende stalgenoten weten ze vaak niet eens hoe de beenzetting in de galop is maar ze vinden het dan wel raar dat het paard steeds verkeerd aangaloppeerd en weten dan niet hoe ze dat moeten oplossen. Of waarom je op het binnen of buitenbeen moet lichtrijden.
Is het niet zo dat je eerst moet weten hoe iets werkt voordat je kan vragen aan je paard om die oefening te doen? En dat geldt voor iedereen die op een paard rondrijdt dat heeft imo niks met dressuur an sich te maken.
Nog een simpele vraag, waarom doen het gros van de ruiters hun benen naar achteren om achterwaarts te gaan, vraag het ze en ze kunnen er vaak geen antwoord op geven. Ja, omdat ik het zo geleerd heb, van wie en waarom zo? ehhhh.....

Het gros van de ruiters probeert problemen op te lossen met de handen maar is het niet zo dat het hele rijden voor het grootste gedeelte uit rijden met je benen en zit bestaat? En als je heup en schoudercontrole hebt dat je dan bijna alles voor elkaar kunt krijgen? waarom wordt dat dan niet geleerd op manege´s?
Vroeger waren theorielessen normaal maar worden die nog gegeven tegenwoordig? Echt goede les wordt weinig gegeven en degenen die wel goede les krijgen hebben een streepje voor op de rest. Ook de mensen die verder kijken dan hun neus lang is en goede les gaan zoeken zijn goed bezig.
Maar helaas voor de paarden zijn dat er veel te weinig en wederom geldt dat voor alle onderdelen van de paardensport.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:54

CCindy schreef:
Inderdaad.
ik heb inmiddels alles in dit topic gelezen en ik benblij dat er hier op bokt toch nog wat mensen zijn die net als ik vinden
dat de gemiddelde dressuurruiter het welzijn van hun paard zeker wel belangrijk vind.

Het overgrote merendeel vindt het welzijn van zijn paard zeker belangrijk. Uitzonderingen bevestigen, zoals in alle takken van de paardensport, de regel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:50

Ik heb vanmiddag bij de clinic bij Andreas Hausberger de gevolgen in het paardenlichaam weer eens gezien van het "moderne rijden". (tot niveau prix st. George).
Te diep, neus achter de loodlijn, te veel druk........
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-03-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:19

cissy schreef:
Parelli loopt echt niet alleen maar naast zijn paard en het zijn geen spelletjes, daar sla je de plank al helemaal mis en heb je het niet begrepen wat hij doet. Ik wil jou wel eens bareback en bridelless een proef zien rijden zoals hij dat kan.

Tegen de tijd dat hij dan hetzelfde laat zien als de dressuuruiters die ik goed vind komt hij weer in the picture. Tot die tijd heeft hij wat mij betreft het stempel 'on-interessant'.

Twiggy2008 schreef:
Parelli heeft toch heel wat jaren meer ervaring in de wedstrijdsport, dan bepaalde dressuurruiters hier beweren te hebben, hoor.
Misschien niet per definitie van de dressuur, maar toch.....

Precies. Niet in de dressuur. Daarom is het ook voor mij totaal oninteressant wat hij vind van dressuur. Net als dat het voor hem niet interessant is wat ik van carrotstickiezwaaien vind. :Y) Verder even goede vrienden, alleen andere interesses. Moet kunnen vind ik. Dan gewoon niet met elkaar bemoeien.

Twiggy2008 schreef:
Verder denk ik dat bepaalde dressuurruiters zich dan ook maar niet met zaken als Parelli moeten bemoeien, als ze er geen verstand van hebben (en kom dat ook alsjeblieft niet in dat soort topics ).

Heb je mij daar wel eens gezien dan? Dit is GEEN NA of NH topic, dus daarom snap ik nog steeds niet waarom Parelli wordt aangehaald in dit topic. Beetje omgekeerde wereld nu denk ik zo?

Twiggy2008 schreef:
Want om er altijd maar zo denigrerend over te doen, dan kom je wel heel arrogant over en heb je de clue van zijn training misschien toch niet helemaal begrepen. Het gaat een stuk dieper dan dat.

Volgens mij heb je mijn clue nog niet begrepen: Ik WIL parelli ook helemaal niet begrijpen. Als ik interesse had in Parelli zat ik wel in een ander forum te discussieren.

Twiggy2008 schreef:
Ik zie degenen met het grootste commentaar Parelli in elk geval niet nadoen.

Dat is wat mij betreft en volgens mij ook wat veel andere dressuurliefhebbers betreft ook totaal niet de bedoeling. Ik WIL hem niet nadoen. Ik ambieer en/of bewonder niet wat hij doet en ik vind ook niet dat een discussie over hem hier thuis hoort.

LDRD schreef:
Ik heb bewondering voor je hoor Jasmijn dat je nog steeds de energie vindt om over dit onderwerp te discussieren.
Ik heb het allang opgegeven. De gemiddelde discussiegenoot heeft nog nooit een paard serieus in training gehad, laat staat wedstrijden op niveau gereden. Waar men dan denkt de kennis hiervan vandaan te halen is mij een raadsel.

Af en toe begrijp ik ook niet waarom ik nog moeite doe. Maar ik ben het echt zat om als fanatieke wedstrijdamazone via dergelijke artikelen en topics steeds in een kwaad daglicht te worden gesteld. Maar goed; reacties van sommige hier spreken al boekdelen wat betreft kennis en ervaring van dressuur.

hestejente schreef:
Mijn paard kan springen, wel een centimeter of dertig hoog. Maar van de springsport heb ik geen verstand,

Volgens mij loopt jouw paard ook niet op hoog niveau dressuur, en toch claim je daar wel verstand van te hebben?

Lara_Silver schreef:
Mijn kijk op springruiters.. bla bla bla....dat hij nog fijner te rijden is.

Ik denk dat de springruiters hier nu echt het licht zien na het lezen van jouw post :Z
Jij hebt zeker nog nooit gekeken bij de betere springruiters? Ik kan je vertellen dat de meesten hooguit 1 keer per week wat springen. De rest van de week rijden ze.......... JUIST! Dressuur!

timilon schreef:

Die stelling bestrijd ik juist. Zie mijn eerdere posts. Dressuur was vroeger ook gewoon een doel op zich.

timilon schreef:
en volgens mij wil iedereen die van paarden houd zijn paard zo lang mogelijk gezond houden,

Dat lijkt me wel.

timilon schreef:

De schuld is onwetendheid. En laten we ons daar nou allemaal daar wel eens schuldig aan maken, ongeacht welke discipline/stroming je doet. Want NIEMAND wordt als perfecte ruiter en met een schat aan kennis en ervaring geboren.

CCindy schreef:

Hier is een dressuuramazone die het welzijn van haar paarden het ALLER belangrijkste vind. En als dan een of andere no-no een dom artikel schrijft met als kern van het verhaal dat als je proefjes rijdt je dat niet belangrijk vindt, dan word ik gewoon een beetje fel :o

cissy schreef:
Als je professionele dressuurruiter bent hoeft niemand je te vertellen wat je moet doen en hoe je moet trainen. Er wordt immers getraind voor het scoren van punten.

Hier gaat de auteur de mist in. Voor de betere/proffesionelere dressuurruiters staat de opleiding van hun paard boven het scoren van punten, linten en geld. Kijk bijvoorbeeld naar Edward Gal die Totilas toch thuis houdt van Indoor Brabant omdat hij op zuinig is op zijn paard en het niet wil overbelasten.

cissy schreef:
Maar als je nu niet een professionele dressuurruiter bent maar je rijdt wel dressuur en je vindt het tevens erg belangrijk dat je paard gezond blijft en teven evenveel plezier van het rijden heeft als jij, is misschien de tijd aangebroken om jezelf vragen te gaan stellen waarom je zaken doet zoals je ze doet.

En met deze zin insenueert de auteur dat proffessionele ruiters het NIET belangrijk vinden dat hun paarden gezond blijven en plezier houden.

cissy schreef:
Als ik wel eens een gezonde discussie heb met mijn dressuur rijdende stalgenoten weten ze vaak niet eens hoe de beenzetting in de galop is maar ze vinden het dan wel raar dat het paard steeds verkeerd aangaloppeerd en weten dan niet hoe ze dat moeten oplossen. Of waarom je op het binnen of buitenbeen moet lichtrijden.
Is het niet zo dat je eerst moet weten hoe iets werkt voordat je kan vragen aan je paard om die oefening te doen? En dat geldt voor iedereen die op een paard rondrijdt dat heeft imo niks met dressuur an sich te maken.

Ik vraag mij af wat jij onder 'dressuurruiters' verstaat? Zijn dat ruiters die wel eens een volte rijden? Ruiters die niet durven springen en/of buitenrijden? Niet iedere ruiter die in een bak zonder hindernissen in de rondte rijdt of ooit eens een B-proef is meteen een dressuurruiter hoor! Als ik mijn paard een Western zadel op doe ben ik toch ook niet meteen een Western ruiter?

cissy schreef:
Vroeger waren theorielessen normaal maar worden die nog gegeven tegenwoordig? Echt goede les wordt weinig gegeven en degenen die wel goede les krijgen hebben een streepje voor op de rest.

En jij bent natuurlijk een van de weinige die het nog wel allemaal op de juiste marier heeft geleerd :Z

Schangah schreef:
Ik vanmiddag bij de clinic bij Andreas Hausberger de gevolgen in het paardenlichaam weer eens gezien van het "moderne rijden". (tot niveau prix st. George).

Wie is Andreas Hausberger? Nog nooit van gehoord...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 29-03-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:21

jasmijn78 schreef:
Wie is Andreas Hausberger? Nog nooit van gehoord...

Andreas hausberger is een van de oberreiters van de Spaanse rijschool :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-03-09 21:34, in het totaal 3 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:28

Citaat:
En jij bent natuurlijk een van de weinige die het nog wel allemaal op de juiste marier heeft geleerd
lekker denigrerend ben je zeg, en wie ben jij dan helemaal wel???
ik ga denk ik al langer mee in de paarden dan jij oud bent....
het gaat hier niet alleen om jou en deze discussie begint te verzanden in een ik wil persé gelijk krijgen stuk van Jasmijn78, ik ben er klaar mee! ik hoef me tegenover jou niet te verantwoorden, ik weet wel dat ik goed bezig ben en daar heb ik geen uitslagenbriefje voor nodig.

1e zin van de TS;
Citaat:
In het blad "Vrij Ruiter" het blad voor de recreatieruiter, nr. 1 van 2009

dus wat doen al die dressuurruiters hier???
Laatst bijgewerkt door cissy op 29-03-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:29

In strijd met mijn eerdere aankondiging om niet meer in te gaan op het denigrerende geblaat van Jasmijn:

jasmijn78 schreef:
hestejente schreef:
Mijn paard kan springen, wel een centimeter of dertig hoog. Maar van de springsport heb ik geen verstand,

Volgens mij loopt jouw paard ook niet op hoog niveau dressuur, en toch claim je daar wel verstand van te hebben?

Ik heb hem net drie weken, dus nee, voorlopig heb ik hem nog niet gestart. Dat vind ik niet eerlijk tegenover mijn paard, aangezien hij daar nog niet de vorm voor heeft na vier jaar in zijn neus pulken. Ik ben namelijk geen dressuurruiter die zo gauw mogelijk resultaat wil om door te kunnen naar de volgende klasse, om daar nieuwe kunstjes te laten zien ;) Daarnaast worden niet-grote-warmbloeden nog steeds GEDISCRIMINEERD in de standaard dressuurproefjes en ik heb geen zin om me aan mensen van jouw slag te conformeren.
Verstand van dressuur? Goh, ben er een paar keer per week mee bezig, aangezien ik mijn paard beter aan het lopen wil krijgen, wat best aardig lukt ;)

Over aardig gesproken: wat jammer dat je nog steeds zo fel reageert en mensen omlaag probeert te halen. Maar dan vooral voor jezelf, ik ben vast niet de enige die jou inmiddels niet meer zo erg mag.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-03-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:29

Schangah schreef:
Andreas hausberger is een van de oberreiters van de Spaanse rijschool

OMG! De spaanse rijschool!?!? Ja, die staat echt model voor het 'moderne rijden' :?

Schangah schreef:
Ik heb vanmiddag bij de clinic bij Andreas Hausberger de gevolgen in het paardenlichaam weer eens gezien van het "moderne rijden". (tot niveau prix st. George) Te diep, neus achter de loodlijn, te veel druk........

Of je maakt nu een hele grote schrijffout, of je weet echt niet waar je het over hebt....8)7

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:37

Ik geloof dat bij jou het kwartje nog niet echt valt. De amazones die daar reden waren nederlands die een les kregen van Andreas. Je haalde direct de rijders eruit die volgens LDR reden. :(:)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:43

Schangah schreef:
Ik geloof dat bij jou het kwartje nog niet echt bij je valt. De amazones die daar reden waren nederlands die een les kregen van Andreas. Je haalde direct de rijders eruit die volgens LDR reden.

Ja, klets hier nog maar eens om heen!!! Het doet je geloofwaardigheid echt geen goed.

Maar ik moet zeggen: je hebt mij echt heel erg aan het lachen gemaakt :D Ik lig hier echt helemaal in een deuk! Kom niet meer bij :D

Echt knap hoe je weer zo'n bruggetje weet te bedenken dat als er slecht wordt gereden bij een klassieke/AR instructeur om dan alsnog de 'moderne' dressuur de schuld te geven
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 29-03-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt