wat doen jullie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: wat doen jullie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:30

Gemiddeld doe ik de helft rijden, helft grondwerk, en 1 dag rust. Dat komt meestal neer op 1 week vooral rijden, daarna een week vooral grondwerk. Dit omdat mijn paard in golfjes werkt - iets gaat een aantal dagen helemaal super, dan op een dag heeft ze geen zin meer. Dus dan ga ik aan de gang met iets anders. :P

En dan met rijden wissel ik ook af: dressuur-basis; oefenen met sturen op zit en beetje neckreining; sinds kort buitenritten..probeer iedere dag een andere focus te vinden.

Grondwerk: vrijheidsdressuur, soms makkelijke oefeningen, soms oefenen met lastigere dingetjes; schriktraining; spelen met de bal, of samen rennen; netjes naast me lopen, opzij als ik dat vraag, dat soort oefeningen.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:54

Mijn mannen staan vooral paard te zijn.
Maar mijn mannen zijn ook nog te jong om er teveel mee te doen.
Ik wandel wel lekker veel met ze en doe veel aan schriktraining en een goede basis leren
Zoals voetjes geven, om, overal aan laten raken.
Zoonlief op de rug en allerlei spullen op de rug neerleggen
Ze blinddoeken of tegen ze aan duwen }>
Ook staan ze lekker dag en nacht buiten het hele jaar door.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:11

Het gaat nu worden.
Maandag les
Dinsdag bijrijder
Woensdag longeren
Donderdag les
Vrijdag bijrijder
Zaterdag longeren/rust/concours
Zondag rijden

Ik zelf rijdt dressuur met hem en mijn zusje neemt hem mee met het springen.
Soms ga ik ook wel eens een stuk met hem wandelen of spelen we in de bak of mag hij met andere paarden in de bak gek doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:47

ik rijd al lang nie op mijn paard omdat ze juist geveulent heeft is van december geleden, morgen rustig rijden, voor de rest met mijn merrie spelen, poetsen,...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:50

Ik rij zodra het weer het toelaat buiten, de ene dag een uurtje, de andere dag een rit naar het strand van 3 uur. Dan woensdag meestal met de les mee en donderdag om de week spring les. Verder ook om de week privé les en natuurlijk (bijna) elke dag lekker wandelen...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:52

5 dagen in de week rijden. 1 dag daarvan een privéles.
Die andere 2 dagen. Longeren of even wandelen, of even '''spelen''.
Maar soms heb ik een week dat ik alleen maar ''speel''

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:51

Pff... eigenlijk is elke week wel anders! Hij heeft altijd 1 dag vrij. Ik laat hem wel eens vrijspringen, ongeveer 1x per week springt hij met mij erop, eens in de twee weken (denk ik ongeveer) gaan we op buitenrit, ik wandel met hem, longeren doe ik af en toe ook, ik rijd in de binnenbak of in de buitenbak en heb ook wel eens wedstrijd.
Ik merk aan mijn paard meteen als hij weer aan wat anders toe is, dan heeft hij geen zin en is 'lui.' Logisch ook! Je moet het voor je paard natuurlijk ook leuk houden!
Ook al dressuur je alleen maar en heb je niet de mogelijkheid om ook nog buiten te rijden of wat dan ook, dan kun je de training afwisselend houden. Er valt altijd wel iets leuks te bedenken of iets anders te doen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:09

2 á 3 keer in de week max. een half uurtje dressuurmatig rijden, waarvan 1 x een half uurtje les. De rest van de week wordt opgevuld met vrije dagen, longeerwerk, grondwerk of een lekkere wandeling door het bos. Zodra stuur, gas en rem bevestigd zijn gaan we ook buitenritjes maken.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:13

1 keer in de week gaan kijken in de wei...

Over 2 weken staat ze eindelijk bij mij! Heb haar pas gekocht en ze staat nog bij de verkoper.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:43

zelf doe ik het niet, maar je kan voor de afwisseling van rijden ook eens longeren als je bijvoorbeeld moe bent ofzo, een rustdag lijkt me ook handig, en vrijheidsdressuur versterkt de band tussen paard en ruiter :D

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:08

onze paarden worden ongeveer 3 of 4 keer in de week dressuur getraint. ene keer zwaardere training dan andere keer. maar 1 keer in de week op stang en trens, rest gewoon op trensje. 2 keer in de week buitenrijden meestal en soms een keer nog longeren, soms ook niet. wel veel afwisseling. tijdens de dressuur doen we zware oefeningen maar soms ook alleen balkjes draven enzo. proberen ook op t grasveld te rijden ipv alleen de bak. en om en om buiten rijden en dressuren. lekker afwisselen en een keer in de week een dagje alleen maar op t land (lekker vrij!!)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:26

Hoe de wind waait en onze zin is... Oftewel; ik ga elke dag naar knollie toe, maar de ene keer krijgt ze alleen een aai en een knuffel in de wei, de andere keer krijgt ze een lekkere Barbie-Bo-beurt (pennie-en, maar dan in Bo-style... ;) ) en als we allebei zin hebben gaan we lekker samen naar het bos. Dat is gemiddeld zo'n vier keer in de week. Soms vijf of zes, soms ook maar drie. De ene keer wordt Bo aangekleed, de andere keer rijden we ZZ (Zonder Zadel, niet te moeilijk :D )

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:02

werk aan de hand, werk aan de lange teugels, longeren en rijden
elke dag aan het werk, ook al is dat soms 10 minuten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:08

Ik geef mijn pony 5 keer per week beweging nu. 2 dagen heeft ze 'vrij'

De dagen dat ik met haar werk wissel ik wel veel af.
Ik longeer met bijzet, of ik rijd haar. Als ik ga rijden wissel ik ook weer af; of gewoon dressuur (les) of een buitenrit, crossen of springen) Heel af en toe longeer in zonder bijzet, of gooi haar los. (Dan gaat ze altijd uitsloven en rennen)
De dagen dat ze vrij heeft ga ik met haar wandelen. Zondag hoeft ze helemaal niks te doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:10

Wij doen eigenlijk vanalles, waardoor mijn paardje fris en happy blijft. Ook hij geniet echt van afwisseling, dus ik probeer het werken voor hem zo afwisselend mogelijk te houden.

Wat wij doen...
* Dressuur
*Buitenritten
*Grondwerk
*Wandelen
*Longeren
*Lange lijnen
*En niet geheel onbelangrijk, regelmatig een vrije dag. Sowieso 1 per week en soms meer, afhankelijk van hoe hard hij die week gewerkt heeft.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:57

1x in de week dressuurles, 1x in de week springen of springles, 1x of 2x in de week een dagje vrij, en voorderest gewoon dressuurtrainen... en ik sta op een boerderij dus dan moet je in de zomer ook wel eens koeien uit het land halen omdat ze gemolken moeten worden maar dat doe ik dan vaak als in- of uitstappen... en als het mooi weer is ga ik natuurlijk ook wel eens naar buiten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:14

Om de week heb ik les op een van de paarden van mijn lesgever, dan is mijn eigen knollie dus vrij. Die weken zien er voor hem zo uit:
maandag: grondwerken
dinsdag: vrij
woensdag: dressuurmatige training in de bak
donderdag: grondwerken
vrijdag: eindje hobbelen in het bos, of galoptraining
zaterdag: grondwerken
zondag: langere buitenrit, vaak samen met stalgenootje.

De andere weken:
maandag: grondwerk
dinsdag: lekker naar buiten, of nieuwe dingen doen in de bak (beetje met balkjes klooien oid)
woensdag: grondwerk
donderdag: meestal les van de dressuurmevrouw
vrijdag: vrij, eventueel een eindje naar buiten
zaterdag: grondwerk
zondag: langere buitenrit.

Eigenlijk zijn alleen de lessen en de weekeinden vast, de rest is ter indicatie. Wel zorg ik ervoor dat ik min of meer om de dag rijd, mijn paard train ik op dit moment om hem wat bespierder te krijgen en dan vind ik iedere dag rijden niet zo'n goed idee. Grondwerken vinden we allebei heel erg leuk om te doen en voorlopig hebben we volop inspiratie :D Wil ook beginnen met lage sprongetjes, balkjes lopen vindt hij leuk en ik wil binnenkort eens een kruisje voor 'm bouwen en dat uitbouwen. Wat ik precies met 'm doe hangt er ook een beetje vanaf in wat voor bui we zijn en hoe moe ik ben :+

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:16

Ik rijd zo'n 3 tot 4 keer per week, waarvan minimaal 1x buiten en 1x springen. Stef heeft standaard 2 dagen vrij per week (zomers altijd in de wei 24/7 en in de winter of wei of paddock).

Verder gaan we ook nog wel eens wandelen, zeker in de winter fijn om grasjes te kunnen eten :) En longeer ik ook nog 1x per week (dubbele longe of los).

Juist door de afwisseling loopt hij momenteel erg fijn, en ook met buitenrijden kan je dressuuroefeningen rijden :)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:38

Ik rij mijn paard ongeveer 5 dagen per week dressuurmatig in de bak. We longeren 2 dagen in de week met een passoatuig of touwtje. Ongeveer 1 x per maand maken we een spongetje en ik streef ernaar om ongeveer 1 x per 2 maanden naar het bos te gaan. We staan nogal verweg van het bos, dus moeten we met de trailer. Helaas heb ik deze niet zelf en ben ik dus afhankelijk van mijn stalgenoten.
In de zomermaanden staat mijn paard lekker buiten op de wei, dus ze heeft genoeg ontspanning.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:39

Ik haal er op het moment alleen een borstel over en geef ze een knuffel, verder hebben ze lekker vakantie. *D Ben op het moment zwanger dus vind ik het onverantwoord om te gaan rijden.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:12

Ik rijd vaak buiten en heb 2 keer in de week een half uur les. Per week staat ze twee dagen alleen maar in de wei want als ik heel de week met haar rijd is ze stik chagerijnig ook hang het af van het weer of ik wel buiten kan rijden.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:46

Ik heb 2 veulens eentje van een jaar en de ander van bijna een jaar en daar ga ik dan mee over het te rein lopen en door het weiland en afentoe het bos in om daar ook al vast aan te wennen ( wel lopend dan hea ;) ) Verder heb ik een verzorg paard van 19 en die rij ik 2x in de week meestal les ik een keer en ga ik de andere keer naar het bos en soms maak ik een uitstapritje in het bos na de les en dan niet al te lang ;)

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:29

ik REE 2a3 keer perweek.
en 1xperweek longeren.
en de andere dag lekker rust. :)

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:54

Meestal in de bak.
Dan dressuur ik of springen, of gewoon een keer lekker niet aan de teugel enzz..
Gewoon lekker ontspannen.
Ook rij ik af en toe buiten.
Ook zit ik nog is op les (dressuur) maar meestal rij ik in een bak alleen.
En daar met andere ponys dat dat is voor me pony ook een soort afwisseling. ;)

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:55

Ohja longeren en los in de bak gooien doe ik ook nog.
en hij staat elke dag buiten.