Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:23

In principe moet een gemiddelde ruiter op een normaal volgens de algemene hulpen correct gereden paard zo weg kunnen rijden.
Ik denk dat een eerlijke L-ruiter dus op ieder paard een B-proefje weg moet kunnen rijden.
Niet tegenstaand weet ik uit de praktijk dat niet ieder paard correct gereden is waardoor het erg moeilijk wordt die B-proef weg te rijden.
Bij ons kan een gemiddelde L ruiter zo een B proef weg rijden voor het niveau kaartje dat we aan een paard hangen kan een ruiter die dat niveau aan kan zo wegrijden.
En ik denk dat dat een streven moet zijn van iedere ruiter, correct de paarden rijden zodat die ook gemakkelijk na te rijden zijn.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:27

suleilitha schreef:
Robbertcv schreef:
het gaat toch redelijk lastig worden om op een 3 jarige die net zadelmak is weg te rijden en dan meteen een nette B proef neer te zetten.

Nee hoor, voor een door de wol geverfde ruiter is het echt een peuleschil. Het is maar B. Kwestie van correct rijden en knap kunnen sturen, dan rij je zo nog een winstpunt ook.

En een paard wat dan alleen het zadel kent, maar geen beendruk enzo?

magda_90

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:29

Ik weet wel dat het mij iig niet gaat lukken :+

Mijn ervaring en handigheid is daar nog niet goed genoeg voor, ben nog lerende daarin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:31

Robbert, iemand die veel paarden heeft ingereden, correct rijdt en een boel ervaring heeft, rijdt echt binnen een keertje of zeven een groentje onder het zadel te hebben gehad, naar winst in de B, believe it... or not.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:47

Toch vind ik het cru dat mensen zeggen dat ze op elk paard wegrijden, hebben die ze allemaal al gehad dan? :+

Ik durf wel op veel paarden weg te rijden, maar ik weet zeker dat ik bij minstens de helft wel even tijd nodig heb om een normaal rondje te kunnen rijden!

Citaat:
In principe moet een gemiddelde ruiter op een normaal volgens de algemene hulpen correct gereden paard zo weg kunnen rijden.

Maar we hebben het hier niet alleen over 'normale' paarden, of ben ik de weg kwijt?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:00

Ik zie niet in waarom je op elk paard weg zou willen kunnen rijden. Als je paardrijden als hobby hebt is dat toch nergens voor nodig? Als je voor je beroep paarden corrigeert en beleert is dat wel nodig, maar dat doet de meerderheid van de ruiters nou eenmaal niet.

Ik kan zeker niet op elk paard weg rijden en daar heb ik ook totaal geen enkele behoefte aan ;)

KiWiKo schreef:
ik weet dat ik op elk paard wegrijd........... echt....... noem het kapsones, dat mag.......

ik ben slechts in een ding goed in mmijn leven en dat is het aanvoelen van paarden en daar adequaat op reageren :)

:= Ja hoor! Ik denk het ook. Mn ouders hebben nog wel een leuke metal merrie voor je staan, mag je daar even op weg rijden. Vorig jaar is ze m1 geweest, maar nu heeft ze een jaartje stil gestaan. Eerlijk paard, maar wel bloederig, en als ze een poosje stil heeft gestaan heeft ze de neiging als je dan weer op wilt stappen helemaal uit haar stekkerdoos te gaan :P Je mag het proberen als je wilt! (*laad alvast de batterij van de videocamera op*)
Dan kun je wel een paard goed aanvoelen maar imo moet je gewoon heel handig zijn, héel rap kunnen opstappen, en veel lef hebben.

Er zijn wel mensen die op elk paard wegstappen, en dat zijn meestal beroepsruiters. Van die jonge kerels die zonder cap opstappen en nooit van een paard afvallen, omdat ze gewoon heel handig zijn en daarnaast heel veel lef hebben.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:11

Citaat:
Mn ouders hebben nog wel een leuke metal merrie voor je staan, mag je daar even op weg rijden. Vorig jaar is ze m1 geweest, maar nu heeft ze een jaartje stil gestaan. Eerlijk paard, maar wel bloederig, en als ze een poosje stil heeft gestaan heeft ze de neiging als je dan weer op wilt stappen helemaal uit haar stekkerdoos te gaan Je mag het proberen als je wilt! (*laad alvast de batterij van de videocamera op*)

Oeh leuk, zet je het ook op YouTube? *D Dat wil ik niet missen :D *zoals je haar ook omschrijft, bloederig }:) *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:26

Citaat:
Dan kun je wel een paard goed aanvoelen maar imo moet je gewoon heel handig zijn, héel rap kunnen opstappen, en veel lef hebben.

Er zijn wel mensen die op elk paard wegstappen, en dat zijn meestal beroepsruiters. Van die jonge kerels die zonder cap opstappen en nooit van een paard afvallen, omdat ze gewoon heel handig zijn en daarnaast heel veel lef hebben.

ik weet uit zeer betrouwbare bron dat Kiwiko ruimschoots aan de gestelde eisen voldoet, heel handig, rap met opstappen en voorzien van een gezonde dosis lef....
Verder is het niet zo dat elke ruiter die op elk willekeurig paard weg rijdt, beroeps is, en bovendien is het niet gezegd dat dat alleen voorbehouden is aan jonge kerels die ook nog eens, wow wat stoer, geen cap op de kop zetten :+
Sterker nog, er zijn vrouwen die veel "betoefter" zijn in dit werk binnen de paardensector. En er zijn meer bloederige paarden dan alleen Metall-nakomelingen, wat te denken van Jazzkindjes, de Gribjes, de Krackjes en ga zo maar door...
Anyway, als je toch de camera gaat opladen, het is voor mij maar een paar stappen en een paar koprollen :Y) (lees: bijna bij de achtedeur) en echt, een Metall-nakomeling krijgt me niet de boom in, noch op de kast... bovendien is deze minimaal zadelmak... is het overigens die uit die Indoctro-merrie?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:42

@janientje :D Het is niet extreem hoor, er zijn nog wel veel drukkere paarden.

Tsjah als je rap en handig bent moet je imo ook enigszins atletisch en gespierd zijn..

Overigens lijkt het mij énig om dat eens uit te proberen sul. Ik ben altijd erg cynisch als mensen over zichzelf gaan vertellen wat ze allemaal kunnen, maar nu kan ik mss IRL zien dat je gelijk hebt. Overigens is dat paard zeker al goed doorgereden, vorig jaar is ze nog m1 geweest. Misschien gaat ze nu niet zo erg uit haar dak als toen maar ze zal niet helemaal rustig blijven staan denk ik.

Het is trouwens niet mijn paard, dus ik zal eerst ff toestemming vragen! Hebben we dan een afspraak? Het is wel goed als dit paard weer opgestart wordt, dus dat is alleen maar mooi meegenomen!
Laatst bijgewerkt door Hinke op 24-03-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:42

Volgens mij denken ook sommige mensen dat hun paard echt zoooo bijzonder is, lees hier ook al dat Twiggy en Hinke denken dat op hun paarden niet weg te rijden is. Ik denk dat als je een handige ruiter bent (dus niet eentje die maar wat probeert, zoals ik) dan kan je ook op zulke paarden gewoon rijden. Het draait gewoon om ruitergevoel, opstappen met zelfvertrouwen en veeeel ervaring.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:44

Het is niet mijn paard! :D Ik heb er zelfs nog nooit op gereden. Dus er valt voor mij weinig eer te behalen hoor ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:45

Twiggy2008 schreef:
sjaantje schreef:
Precies suleilitha. Het heeft niets te maken met dwang, maar met een beetje handigheid van de ruiter.

Maar niet elke ruiter is handig. :)*

maar heb je mijn andere bericht überhaupt wel gelezen dan?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:47

Misschien dat jij hem moet gaan rijden.
Is zonde als je ouders iemand in moeten huren terwijl jij ook kunt rijden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:47

Ik wil deze wel rijden hoor Hinke. Ik ben wel een oud wijf maar conditioneel en kwa spieren ben ik goed bewaard gebleven.

En verder is het vooral met paarden met wat bloed zaak om zelf rustig te blijven. als je van jezelf er al opgefokt op gaat zitten weet je zeker dat het mis gaat.
Maar eh, jullie zoeken dus een soort van boktest-dummy begrijp ik? :D (niet dat dat me afschrikt trouwens...) Verder ben ik nog steeds benieuwd of dit inderdaad om de nakomeling van de Indoctro gaat ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:50

Anoeska schreef:
Volgens mij denken ook sommige mensen dat hun paard echt zoooo bijzonder is, lees hier ook al dat Twiggy en Hinke denken dat op hun paarden niet weg te rijden is. Ik denk dat als je een handige ruiter bent (dus niet eentje die maar wat probeert, zoals ik) dan kan je ook op zulke paarden gewoon rijden. Het draait gewoon om ruitergevoel, opstappen met zelfvertrouwen en veeeel ervaring.

Dat wilde ik nou net zeggen :+ De hoeveelheid mensen die denken of zeggen dat anderen écht niet op HUN paard kunnen wegrijden is énorm. Zegt dat iets over die paarden of over de eigenaren/ruiters?

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:53

Over de eigenaren/ruiters lijkt me ;)
Blijkbaar kunnen ze het probleem zelf niet oplossen of is het in hun oog te moeilijk paard, dus kan niemand er zomaar op weg rijden. Dan doen ze volgens mij zelf wat fout.

Het paard is het spiegelbeeld van de ruiter, & de schuld ligt niet bij het paard maar bij de ruiter, werd mij vanmiddag tijdens mn les gezegt.
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 24-03-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:54

Wel ik kan heel eerlijk zeggen dat ik niet op elk paard weg rij. Ik rij er op heel veel zo weg, meer als heel wat anderen, maar ik ben er toch twee tegengekomen waar ik niet ver gekomen ben. Een ontplofte nog voor ik goed en wel zat, maar die zou ik nog wel eens willen proberen aangezien dat na de eerste 3 min rodeo een heel makkelijk paard is, maar op dat moment was ik een beetje fout neergekomen. De andere heeft me na een zeker B-Proef met winst-waardige rit tegen een muur aangeplakt na een oncontroleerbare vlucht en daar stap ik niet meer op.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:55

@suleilitha: Nee, het is niet een nakomeling van indoctro. We hebben geen crashtest dummy nodig hoor. Als dit paard opgestart moet worden kan er iemand op rijden die in de buurt woont en ook geen problemen heeft met dit soort paarden, die kan dat ook wel. Misschien geef ik de verkeerde indruk: het paard is niet zo gek als een deur, maar gewoon een beetje gevoelig en bloederig. Maar mss moeten we dit per pb doen want dit is denk ik off-topic.

Billy: Ik rij niet op dit paard, en dat zal ik ook niet doen. Ze hoeven niet iemand in te huren want ze hebben een bijrijder die heel handig is met dit soort paarden. Het is ook absoluut geen probleempaard maar je moet er gewoon wel een beetje voor kunnen rijden.

Maar dit is mss off-topic ;)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 24-03-09 21:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:56

Goeie vraag Sjaantje, he-le goeie vraag ;)
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eigen paard een keer een meervoudig Z-mens alle hoeken van de bak heeft laten zien, gewoon hilarisch eigenlijk, maar dat bedacht ik pas toen de dame in kwestie ongeschonden op stond uit het zandbed... terwijl hij een goeie handige "basisruiter" echt wel zijn of haar gang laat gaan...
Ik ben zelf ook maar een basisruitertje, kan paarden klaarmaken voor de wedstrijden, heb met tegenzin een startkaart aangevraagd voor mijn eigen, maar het zegt allemaal niks...... je hebt ZZZZZZZZZZ in het kwadraat tot de achtste macht x wortel zoveel ruiters die nog geen bok kunnen uitzitten en je hebt van die puddingacademie mensen die ooit in een stoffig verleden met de oude puntentelling eens L zijn geweest maar beschikken over bisonkit aan de billen... het is handigheid, lef, aanvoelen, kortom, ruitergevoel en daar hangt geen nivo op papier aan vast.

@Hinke, ik dacht dat het om een kind van Oniki ging en niet van Uniki.
Maar goed, je had al in gedachten een lachfilm op te gaan nemen met in het zand happende vrouwen en je lachte vast al bij het vooruitzicht een uitgevloerde Kiwiko of Suleilitha met een hark bijeen te kunnen schapen uit de bak, ik denk dat je iets te optimistisch was ;) maar goed, evengoed wel grappig ;) , ik kan er wel om lachen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:58

Lisa_Dries schreef:
Heehee :D

Ik vroeg me eens af, mijn instructrice zegt altijd: ja je moet op elk paard zo kunnen wegrijden..
Oke op het ene paard zal je wat meer kunnen dan op de andere maar het moet inprincipe kunnen...
Nou zouden jullie zo op iedereen paard kunnen *'weg rijden'?

* Onder weg rijden versta ik een fatsoenlijk B proefje kunnen rijden, hoeft natuurlijk niet perfect te zijn maar je begrijpt het denk ik wel ;)

Brand los :+

Was het maar waar!!!
Alleen de echt handige ruiters die gevoel hebben voor een paard kunnen dat...als ik al de berichtjes moet geloven , dan kan bijna iedereen een paard "zomaar" even wegrijden??
Waar blijven dan die handige ruiters die ik zoek voor div. paarden?
De eerste, echte handige, moet ik nog binnen zien komen!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:00

suleilitha schreef:
Goeie vraag Sjaantje, he-le goeie vraag ;)
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eigen paard een keer een meervoudig Z-mens alle hoeken van de bak heeft laten zien, gewoon hilarisch eigenlijk, maar dat bedacht ik pas toen de dame in kwestie ongeschonden op stond uit het zandbed... terwijl hij een goeie handige "basisruiter" echt wel zijn of haar gang laat gaan...
Ik ben zelf ook maar een basisruitertje, kan paarden klaarmaken voor de wedstrijden, heb met tegenzin een startkaart aangevraagd voor mijn eigen, maar het zegt allemaal niks...... je hebt ZZZZZZZZZZ in het kwadraat tot de achtste macht x wortel zoveel ruiters die nog geen bok kunnen uitzitten en je hebt van die puddingacademie mensen die ooit in een stoffig verleden met de oude puntentelling eens L zijn geweest maar beschikken over bisonkit aan de billen... het is handigheid, lef, aanvoelen, kortom, ruitergevoel en daar hangt geen nivo op papier aan vast.

Dat is een goed verhaal :+

Zo is het met instructeurs trouwens precies hetzelfde. Ze kunnen 10000 papiertjes of 3000000 x ZZZZZ zijn geweest, maar minder goed iemand anders kunnen helpen dan een persoon die dat allemaal niet heeft gehad, maar wel óntzettend handig is, veel ervaring heeft en bijzonder veel kijk erop.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 24-03-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:01

Dank je Sjaantje, ik was nog vergeten er bij te zetten dat je zo alert moet zijn dat je een paard ten alle tijde een slag voor bent.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:03

En dat is meestal nog een probleem, het paard voor te zijn.
Zelf moet je sneller reageren dan je paard, zolang je hem/haar bezig houd, zullen ze meestal niet zelf dingen verzinnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:06

Nee hoor, dat hoeft geen probleem te zijn mits je genoeg vlieguren maakt. Maar met twee uurtjes in de week in het zadel ga je dat inderdaad niet redden, nee. Kwestie van vaak en veel doen, dat is alles en tegelijk het geheim van de smid ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:07

Citaat:
@Hinke, ik dacht dat het om een kind van Oniki ging en niet van Uniki.
Maar goed, je had al in gedachten een lachfilm op te gaan nemen met in het zand happende vrouwen en je lachte vast al bij het vooruitzicht een uitgevloerde Kiwiko of Suleilitha met een hark bijeen te kunnen schapen uit de bak, ik denk dat je iets te optimistisch was maar goed, evengoed wel grappig , ik kan er wel om lachen.

Had ik nog niet gezegd dat het een metal was, dus geen indoctro? Ik moest idd al een beetje lachen om die gedachte, maar misschien heb ik het wel helemaal mis, ik ben benieuwd.

*denkt even heel hard na* oh ze hebben idd ook een indoctro. Die is niet zo gevoelig, dat is gewoon een ongeduldige flapdrol ;)

@denisse: ook al kun je dat, sommige paarden zijn gewoon hittepetitten en vliegen af en toe de lucht in.