Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:53

Als ik het goed interpreteer worden hulpteugels op maneges dus regelmatig gebruikt om paarden die eigenlijk niet geschikt zijn voor beginners toch door beginners te laten rijden (ik lees tenminste een aantal keer over stakende paarden, racende paarden etc)...

Tja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:07

mick75 schreef:
Goed bijzetten is juist een methode om het dier niet kapot te rijden, en de ruiter goed te leren voelen!

Een ruiter die met bijzet heeft leren rijden, en dus weet hoe een paard dat goed loopt voelt, is in staat dat op te merken bij niet- bijgezette paarden en zal proberen het paard wel goed te laten lopen. Als je niet weet hoe een paard hoort te lopen en te voelen, hoe kan je dan ooit een paard goed rijden?

helemaal mee eens.
Paarden in de zitcompetitie worden ook niet voor de show bijgezet, dat heeft een doel.
Toen ik mijn vriend leerde rijden zette ik ook heel losjes bij zodat je geen klappen krijgt op een holle rug (en dat is nu eenmaal niet te voorkomen), want als iets KS in de hand werkt is dat het wel.
Ook ben ik het er helemaal mee eens dat je eerst moet kunnen voelen hoe het zou moeten voelen voordat je daar naartoe kunt rijden. Dat is het het hele principe achter het echte klassieke schoolpaard wat helaas nergens meer te vinden is.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:32

loveidefix schreef:
bij ons hebben heel veel ponys een martingaal (niet dat die in de meeste gevallen nodig is, maar hij zit ook niet strak, en naar mijn idee hebben paarden er wijnig last van)

zelf rijd ik veel paarden met slof! dat zijn wel ijgen paarden, waar ook obsolut geen beginners op rijden.
verder hebben bijna geen andere paarden hulp teugels. alleen als het nodig is (touwtje, omdat ze anders over hun rug lopen)

ik rijd op dezelfde manege, en dat veel pony's een martingaal om hebben klopt. Overigens staan deze inderdaad goed afgesteld, en werken ze gewoonlijk niet in. Ik vind het toch wel veiliger voor de beginners, de pony's doen dan niet zo snel gekke dingen.
Ook worden er wel thiedemanns gebruikt, maar dat is maar bij een paar paarden (waardoor de paarden dus wel beter hun rug gebruiken terwijl er beginners opzitten).

en loveidifix, er zijn maar twee paarden die momenteel met slof worden gereden ;) (Germus en Nacho). Er wordt bovendien tijdens de lessen erg goed gelet op slofgebruik, en als je niet goed genoeg rijdt, mag deze niet gebruikt worden (dan moet je dus vaak wel met martingaal rijden).

Btw, ik vind het wel goed dat je in de lessen léért hoe je een hulpteugel goed moet gebruiken, zo worden ze alleen gebruikt waar ze voor nodig zijn; het zijn niet voor niets hulpteugels!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:51

ik vind zelf een slofteugel geen goede hulpteugel voor een manegepaard.
ik zou dan eerder kiezen voor bv een goed afgestelde thiedeman.

met een slof gaat toch snel wat mis,je moet echt kundig en ervaren zijn om hem correct te gebruiken.
en een heel fijn gevoel te hebben,om op tijd de slof te laten vieren of aannemen zonder daarbij je gewone teugels te lang of te kort te maken.
in een manegeles rij je vaak toch al met meerdere mensen,en er kan niet steeds op een bepaalde persoon gelet worden.
er zijn hele goede mensen bij,maar het risico zou ik niet nemen als het mijn manege was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:44

Overmatig gebruik van hulpteugels is nooit goed. Maakt niet uit over wat voor soort paarden je 't hebt. Ik denk dat het woord overmatig genoeg zegt.

Maar ik ben zéker niet tegen het gebruik van hulpteugels op maneges. Een goed afgestelde en gebruikte hulpteugel kan een paard ook beschermen. Stomweg door het voor paard én ruiter even wat makkelijker te maken om het paardenlijf beter/verantwoorder te gebruiken, waardoor bv de ruiter makkelijker kan zitten, waardoor het paard beter ontspannen kan lopen, etc. En dan heb je ineens een positieve spiraal ipv een negatieve...

Overigens laat ik leerlingen ook wel eens met bv een slofteugel rijden. Ik heb veel liever dat ze het onder mijn begeleiding eens doen, er kennis mee maken, en op die manier de (volgens mij) goede gebruiksaanwijzing ervan leren, dan dat ze er bv zelf mee gaan klooien op een eigen- of bijrijdpaard.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar een thiedemann, stomweg omdat die bij de juiste afstelling (en daar ben ik als instructeur verantwoordelijk voor) niet te misbruiken valt.

Ik vind het mijn plicht om mensen kennis te laten maken met bv hulpteugels, maar bv ook met bitloze optomingen en andere manieren van met je paard omgaan. Pas als ze kennismaken met meerdere stijlen, disciplines etc kunnen ze zelf een bewuste keuze gaan maken waar ze mee verder willen en wat ze wel en niet prettig vinden om te doen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:48

Maar zo'm manege pony kan een heel uur niets anders als in die houding van die afgestelde hulpteugel lopen. Met wat pech nog een uur er achter aan.
Ik ben daar niet voor. Zeker omdat de achterhand er nooit bij gereden wordt is het toch een in de krul methode en geen nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:49

Dan laat je als instructeur de hulpteugel verkeerd gebruiken, als zo'n pony in de houding gedwongen wordt.
Dat is de schuld van de instructeur, niet van de hulpteugel.

Een goed afgestelde en gebruikte hulpteugel BEGRENST maar dwingt niet af.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:51

Ook begrenzen is een vorm van afdwingen, het paard kan namelijk niet lopen waar hij wilde, anders was de heulpteugel niet nodig. En in een manege les is het te druk om een paard vanuit de grond voorwaarts te drijven zodat de achetrhand aan het werk blijft.
Het zou een ander idee worden als het zitles aan de longe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:53

Dan moet je nooit meer op een paard gaan zitten, want rijden is continue begrenzen. Met je zit, met je benen, met je handen...

Waarom is het idee van zitles aan de longe anders? Ook in een groeps- of gewone privéles hoort een paard van achter naar voren gereden te worden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:56

Ik heb niets tegen begrenzen, ik heb iets tegen van voor begrenzen zonder dat er achter iets gedaan wordt. Nogal een verschil lijkt me.

Ja hoort, maar in welke manege groepsles gebeurd dat?
Prive les of zit les, waar 1 op 1 les wordt gegeven is daarom ook anders. Dan kan de instructrice daar wel steeds bij zijn.
Groepsles ben ik daarom tegen een hulpteugel, dat is in de krul op de voorhand.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:06

Ik heb ooit gehoord dat in Duitsland men niet de teugels in de handen krijgt voordat men een onafhankelijke zit heeft.
Dat je begint zonder beugels en teugels.
Weet je al is de helft gelogen ik denk als we zo meer les zouden geven er geen hulpteugels nodig zijn omdat onze paarden dan blij zijn met ons op de rug en goed en ontspannen lopen.
Een HULP teugels is er om het paard even te HELPEN om de juiste houding te vinden.
Uiteindelijk zal het dier het zelf gaan doen en zijn hulpteugels niet nodig.
Dus vooral op een manege. Geef eerst eens goed les en gebruik gezonde paarden met een goed harnachement kijken of ze dan nog nodig zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:07

Helemaal mee eens Myrddin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:09

kazary schreef:
Ik heb niets tegen begrenzen, ik heb iets tegen van voor begrenzen zonder dat er achter iets gedaan wordt. Nogal een verschil lijkt me.

En waarom denk je dat ik de rol van de instructeur zo duidelijk aandik? ;)
Ruiters horen van begin af aan bewust gemaakt te worden van waar het motortje zit, en hoe een paard zijn lijf het meest optimaal kan gebruiken.
Wat jij als voorbeeld geeft vind ik in basis al dusdanig foutief rijgedrag dat ik denk dat je dan als instructeur een heel ander werkje hebt.
Waarom denk je dat ze bij ons allemaal aan de longe beginnen? En niet loskomen voordat ze in alle drie de gangen een onafhankelijke zit hebben? En wat denk je dat we ze in die tijd (behalve kilometers in het zadel) aan theorie meegeven?

Maar laten we er een voorbeeldje bijpakken:

Stel: manegepaard heeft een vrij grote beweging, en bij rug wegdrukken is dat dus niet uit te zitten en wordt het stuiteren.
Wat doe je liever?
Paard niet begrenzen/geen hulpteugel gebruiken en ruiter gewoon kontjeboem op die rug laten stuiteren, waardoor deze verder weggedrukt wordt, de ruiter nog beroerder kan zitten, wat nog meer spanning geeft etc?
Of bv een thiedemann gebruiken, en de ruiter begeleiden in het daar rustig naartoe rijden, waardoor het paard zijn lijf beter gaat gebruiken, waardoor de ruiter makkelijker kan zitten, dus minder verkeerde spanning in paard en ruiter, etc?

Ik weet het wel, waar ik voor kies.

Mijn voorkeur gaat uit naar niets. Met hoe minder het kan, des te beter ik het vind. Maar we leven niet in een perfecte wereld, hebben niet altijd de perfecte combi paard/ruiter, etc.
En als het niet kan zoals het uiteindelijk moet, dan moet het tijdelijk maar zo goed als het kan...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:13

Zoals het dan bij jullie op de manege gaat ken ik er geen 1 hier in de buurt. Hier gaat alles gewoon hup los in de groep, 8 tot 10 ruiters achter elkaar. En dat in de 4 maneges die ik hier ken.
Bij jullie is het dan 1 op 1 les. Is dan daarna nog een hulpteugel nodig in de groepsles?

Ander manege paard kiezen in de beginnersles, dat is geen paard voor beginners.
Als een ruiter een betere zit heeft gekregen is het niet meer kontje boem en kan het paard zonder hulpmiddel gereden worden.
Want dat begeleiden dat naar hoe het hoort, ik ken het hier niet.
Laatst bijgewerkt door kazary op 18-03-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:19

Dan ben je gewoon nog nooit bij een goede manege geweest...

Beginnerslessen zijn bij ons 1 op 1. Je begint aan de longe. Kinderen laten we bij voorkeur zelfs starten met introductiecursussen; daar leren ze over het gedrag van en omgang met paarden, poetsen, zadelen, en elke les een blok voltige. Om vertrouwd te raken met het verschijnsel paard, en om de basis van het zitten en rijden alvast voor te bereiden.

Daarna volgen de longelessen. Geen teugels in de hand, maar zitlessen. En geen 2x en dan de groepsles in, maar net zo lang tot er een nette basis inzit en er een onafhankelijke zit is. Daarna introduceren we rustig aan de teugels. En dan hebben we het nog steeds over 1-op-1 begeleiding.
Pas als ze netjes los rond kunnen sturen, gaan we het over groepslessen hebben, waarbij we dan in eerste instantie de galop nog aan de longe doen. Puur ter bescherming van de paarden, en ter bevestiging van nette ruiters.

Investeren in je paarden, en in de toekomst van de sport...

Overigens MOGEN er bij ons max 8 paarden in een groepsles, maar proberen we zo veel mogelijk max 6 aan te houden...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:24

Nee, dat ben ik ook niet. Vind het ook verschrikkelijk om te zien. Maar het zijn er wel 4. Dus ik kan me niet voorstellen dat de rest van nederland alleen maar de goede lessen heeft zoals bij jou op de manege.
Ik heb het vroeger ook nog geleerd zoals jij beschrijft, maar die manege bestaat helaas niet meer. (wel zonder hulpteugels maar goede zitlessen)

De maneges die ik ken worden er ook hulpteugels aan geknoopt omdat de ponys naar beneden trekken (ruiter eraf) of het hoofd ineens omhoog gooien (bloedneuzen) en dan ga je niet de ruiter leren rijden, nee dan knoop je het paard vast. En dan kan de hulpteugel wel op de goede maat zitten, zonder verder 1 op 1 contact is het niets anders dan in de krul lopen, simpel en makkelijk je lesgeld opstrijken.

En als ik zie hoe tegenwoordig veel ruiters rijden, dan durf ik zelfs de conclusie te trekken dat er veel maneges zijn zoals die 4 die ik ook ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:30

Klopt hoor Kazary, ik ken ze ook. En ik wil d'r nog niet dood gevonden worden.
Maar dit bedrijf, daar kan ik me in vinden. Vandaar dat ik daar ook wel les wil geven, en elders niet :D en dat mijn eigen paarden er ook in pension staan.
Ook in verzorging wordt bv geen verschil gemaakt tussen eigen- en manegepaarden. Sterker nog, als het weideseizoen afloopt zijn het de manegepaarden en -ponies die het laatst nog op het land lopen. En ook in de winter, huppekee alles in groepen de paddocks in. En dan geen 3x3, maar gewoon lekker kunnen spelen en rollen etc. 7 voerbeurten per dag, waarvan 4x ruwvoer, en dát is de basis. Het krachtvoer is de aanvulling.
Ruiters die het paard wensen te behandelen als fiets met haar? Wordt afscheid van genomen.

Het KAN nog wel. Al moet je er soms best hard naar zoeken...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:34

Klinkt echt super!!!!! Was het zo maar overal. :)
Op die manier van les geven en aandacht is er niets mis met een hulpteugel.
Maar wat je ook al zegt, je moet naar zulke plek soms hard zoeken. Vandaar dat ik toch bij de stelling blijf dat ik tegen ben. Omdat ik het idee heb dat de meerderheid van de maneges niet die aandacht er aan geeft.
En de ruiters er dan met de paplepel ingegoten wordt dat als het niet gaat zoals je wilt je er van voor maar wat aanknoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:44

Zijn we het uiteindelijk toch aardig met elkaar eens, want ook ik zie elders vaak zat strak aangetrokken slofteugels, onder het motto "geen gelul trek maar in de krul" en geef d'r nog maar een schop tegenaan.
Ben altijd weer blij dat ik naar huis mag na dergelijke uitstapjes. :j

Overigens ben ik een tijdje geleden ook eens bij een manege geweest waar veel aandacht was voor natural horsemanship, maar ook daar werd ik niet vrolijk van. Klonk allemaal heel vriendelijk, maar de paarden die daar weliswaar op touwhalster maar volledig met de kop in de lucht en weggedrukte ruggen rondgereden werden. Krabbelpasjes en kontjeboem... Brrrrr....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:10

Bij ons op de manege wordt er zonder hulpteugels gereden, alleen een touwtje (niet strak) op sommige pony's van de bitringen naar het zadel omdat sommige pony's hun hoofd bij de hele kleintjes nogal eens naar beneden willen gooien om te krabben ofzo en dan kukelen die kleintjes naar voor en in het slechtste geval eraf, en das ni de bedoeling. De lesgeefster is van het principe dat hoe meer je aan je pony hangt om hem te controleren hoe meer problemen je nadien krijgt als je beter rijd en alles eraf moet halen.
Dit geldt niet voor alle paarden, maar wel voor de paarden/pony's op onze manege.
Sommige pensionklanten hangen wel vanalles aan, maar dat is hun keuze.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:12

Zeg dat wel ja, blij dat je dan weer naar huis mag.

Wat een lief onderschrift heb jij trouwens sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:15

"zonder hulpteugels maar alleen een touwtje van bit naar zadel" vind ik niet bepaald zonder hulpteugels Cassano1. Dat is het effect van een vastgezette slofteugel.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:27

bij de manege waar ik 13 jaar gereden heb loopt er geen 1 met een hulpteugel..je behoord te leren rijden met een goede instructeur/trice niet met een hulpteugel..op de stal waar ik nu sta word er ook geen 1 paard met een hulpteugel gereden..ik schrik ook dat er zoveel maneges zijn waar paarden gereden worden met een hulpteugel..paarden die te fel zijn voor een manege vind ik dat die beter verkocht kunnen worden aan mensen die dat paard wel kunnen rijden.
ik zou ook ieder paard kunnen rijden met een hulpteugel maar zo hoort het niet vind ik!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:46

Tja, das hoe je heb bekijkt, het paard kan evenveel met zijn hoofd doen dan ieder ander paard in een les, alleen niet zen neus in 1 keer naar beneden trekken en zo het kindje eraf gooien. Ook zoals ik al zei is dat echt bij de allerkleinste en de echte beginners (de nog nooit op een paard gezeten hebben) en niet de kracht hebben om terug te trekken of de schok van een naar beneden gegooit paardenhoofd kunnen opvangen.
Dat touwtje heeft rijvaardig gezien geen enkele waarde.
Dus ik beschouw dat niet als een hulpteugel.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:53

dan moet je dat kindje op een pony zetten die niet trekt;)