Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yoshimi schreef:Als je kijkt naar het filmpje van Bent Branderup.. Dat paard staat heel ontspannen, ongedwongen en geconcentreerd te piafferen.

Kinke schreef:Tja, dat is nou eenmaal wat je ziet op tv en bij wannabe Anky's op wedstrijdterreinen, maneges of waar dan ook.
Denk ook dat dit het grote verschil is, de hoeveelheid publiciteit voor een bepaalde manier van rijden.
Het is ook een methode die de gemiddelde prutser kan proberen na te bootsen, terwijl de gemiddelde prutser het idee van eerst pilaren te moeten ingraven waarschijnlijk al reden genoeg vindt om het niet te gaan proberen![]()
Heb dit topic maar even gelinkt naar het Academische Rijkunst topic, misschien zitten daar mensen die er ervaring mee hebben of gewoon mee willen discuzeuren
mij maakt het niks uit op welke manier je je paard rijd, volgens welke stroming of geloof ........ ik vind dat er maar twee manieren van rijden zijn... en dat is goed en fout.... fout modern, goed klassiek en vice versa.....

Jannepauli schreef:Tja........ zoals gebruikelijk bij dit soort topics komen er al snel filmpjes voorbij om te laten zien hoe erg 't allemaal is. En natuurlijk is het beeld op dat filmpje niet fijn. Maar ik vind daarbij wel dat het ook niet terecht is om een dergelijk filmpje af te zetten tegen wat de professionele beoefenaars van de AR doen.

BBreedveld schreef:En heel volwassen komt het eerlijk gezegd ook niet op me over.
dejavu schreef:Het is inderdaad het aanleren van kunstjes.....
Bandida schreef:BBreedveld schreef:En heel volwassen komt het eerlijk gezegd ook niet op me over.
Dat lijkt me ook zowat de kern van dit topic. Nou dames, ik denk niet dat er nog iemand zal komen opdagen die enthousiast die pilaren gaat komen verdedigen en waar jullie dan allemaal nog eens goed naar kunnen uithalen. 't Is hier gewoon een marginaal verschijnsel (gelukkig, houden zo).
Tussen de palen huppelen of tussen een stang en sporen huppelen, het lijkt me voor het paard kiezen tussen cholera of de pest.
) Jannepauli schreef:De meeste filmpjes die als afschrikwekkend voorbeeld gebruikt werden in dit topic (caballos baillandos - dansende paarden) zijn afkomstig uit landen waar het dier sowieso niet in een hoog aanzien staat. (w.o. Pakistan, Mexico). - het heeft ook helemaal niks met AR te maken. Het filmpje van Adil18 is beter.
Ik denk overigens ook dat iedereen zich moet bedenken dat de piaffe ( of dat nou tussen de palen is, of aan de hand, en later onder zadel) niet aangeleerd zal worden bij een nog niet-ontwikkeld paard. (Als een ruiter tenminste verstand van zaken heeft)
In de dressuur is deze oefening het eind-station, ik vermoed dat in de AR dat precies hetzelfde is. En dan is het al heel wat minder "sielugh"..