''De manegeruiter''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:49

Je bent een goede ruiter als je weet wat je paard nodig heeft om op een gezonde manier een mens te dragen en als je ook weet hoe je dat voor elkaar krijgt.

Wil je daar aan voldoen, dan zijn travers, contraoefeningen en schouderbinnenwaarts een vereiste! Óók voor de recreatieruiter!

Ik heb zelf 14 jaar op de manege gereden, ook op paarden waar alle knopjes tot het Z op zaten en ook jonge paarden gereden en ingereden. Er was zelfs een pony waarmee ik wissels om de 3 kon rijden en de halbe-tritte. Had de pony zelf grotendeels opgeleid (enorm getalenteerd beest). Maar nog steeds geen idee waarom ik die dingen precies van hem vroeg. Jah, omdat het kón, maar dat zou ik nu nooit meer een goede reden vinden.

Ik ben blij dat ik op die stage op een dressuurstal alles heb kunnen voelen en daar kwam ik er ook voor het eerst achter waarom je iets wel of niet moest doen. Rijtechnisch ben ik er ontzettend veel van opgestoken toen, maar ook qua ruitergevoel. Ik zou het iedereen willen aanraden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:50

Alicia2u schreef:
Manegeruiters kunnen vaak goed blijven zitten, maar hebben meestal totaal geen ruitergevoel. De getalenteerde manegeruiter stapt vaak al snel over op verzorgpaarden of eigen paarden, maar de gemiddelde ruiter kan jaren op de manege rijden zonder ooit beter te worden.

Verder ben ik het eens met wat er eerder gezegd werd: instructie op veel maneges is vér onder de maat.

Ik ehb 14 jaar op de manege gereden, maar heb het meeste geleerd van de verzorgpaarden en op de handelsstal waar ik reed. Toen ik eenmaal stage ging lopen op wedstrijdstallen en ook op GP paarden kon rijden merkte ik dat ik nog steeds geen timing en gevoel had, hoewel ik al ruim 10 jaar reed: ik nog niet eens correct halthouden en zat ontzettend vast in mn eigen lijf. Ik heb daar veel geleerd, maar leer nu nog veeeeeel meer nu ik een eigen paard heb.

Nee, ik heb geen vertrouwen in de gemiddelde manegeruiter. De meesten hebben geen ruitergevoel en geen enkele fantasie: ze kunnen alleen maar rondjes rijden en voelen niet aan wat het paard nodig heeft (omdat normaal de instructeur de opdrachten geeft). Tsja... dan kom je niet heel ver. Dan kun je best travers, schouderbinnenwaarts, wissels en contragalop leren, maar als je niet weet waar, wanneer en waarom je die oefening rijdt, kun je wat mij betreft niet rijden.

Over dikgedrukte: Hoe zit het dan met mensen met bijrijdpaard die dáárnaast nog op een manege rijden? Die worden nog steeds als manegeruiter gezien.

Rytm

Re: ''De manegeruiter''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:55

Ja en ik vind pensionklanten op een manegebedrijf ook nog onder manegeruiters vallen.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:56

Ik ben het helemaal met je eens! Ik rijd nu nog op manege paarden omdat ik nu te groot ben voor mijn eigen pony. Als ik een grotere heb rijd ik gewoon op m'n eigen pony in de les mee.

Oke als je mischien een eigen paard heb en je krijgt 4x in de week priv'e les dan leer je wel veel sneller, maar dan hoef je niet te zeggen dat manege ruiters het niet kunnen leren. Het kan nl. wel alleen duurt het gewoon wat langer ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:57

Alicia2u schreef:
Je bent een goede ruiter als je weet wat je paard nodig heeft om op een gezonde manier een mens te dragen en als je ook weet hoe je dat voor elkaar krijgt.

Wil je daar aan voldoen, dan zijn travers, contraoefeningen en schouderbinnenwaarts een vereiste! Óók voor de recreatieruiter!

En waarom dan? Ik snap dat je basis-dressuur moet goed zitten, ook als recreatiemens, maar verder?...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 05-03-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:57

Rytm schreef:
Ja en ik vind pensionklanten op een manegebedrijf ook nog onder manegeruiters vallen.

Want? Dus als je een paard hebt en die toevallig op een manege stalt ben je manegeruiter? Wij hebben ruiters op de manege staan met hun paard die hoog in de dressuur en springsport rijden. Dat zijn dus ook manegeruiters? En als ze verhuizen zijn ze dat opeens niet meer? :+ Beetje rare redenering vind je niet?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:00

@ rytm
dat slaat toch nergens op ??

Tuurlijk is het waar dat je met een manege paard niet grand-prix gaat rijden, vaak ligt het inderdaad aan het talent van de ruiter maar een nog veel belangrijker aspect is dat je het paard totaal niet kent. Wanneer je elke dag op hetzelfde paard rijd stem je op elkaar af en dan groei je ook samen veel beter. En ja na jaren ervaring is het gemakkelijk om elk paard ( ook dat wat je niet kent) tot een zeker hoogte te rijden binnen een uur. Maar betekend het als je geen grand-prix rijd dat je niet kan rijden ?

Ik heb mensen op dat niveau zien rijden die technieken gebruiken die echt niets met talent te maken hebben :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:09

Als het rijden van een GP de norm is voor "goede ruiter" dan kan het overgrote deel inpakken...

Ik denk dat een goede ruiter in staat is te kijken wat het paard nodig heeft en daar naar te handelen. Daarbij de grenzen van het paard in acht nemende. Met de grenzen in acht nemende bedoel ik niet dat je nooit verder komt, maar de vooruitgang maakt in een tempo dat het paard fysiek en mentaal kan bijbenen. Dat het paard genoeg ruimte krijgt om de nieuwe oefeningen te verwerken. En een behoorlijke kennis heeft van de theorie. Of een goede ruiter ook een goede proef kan rijden is een andere vraag.

En daarnaast de basisoefeningen als een correcte stap, draf en galop beheerst alsmede wat zijgangen. Die kunnen ook voor een recreatieruiter/ boscrosser heel nuttig zijn namelijk.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:19

Ik ken genoeg mensen die in de manege lessen rijden, die pittig kunnen rijden!!
Die rijden zo op een jong paard weg, zonder gedoe, gewoon vriedenlijk!
Zelf heb ik een eigenpaard maar ik vind het juist leuk om de manegeklanten te helpen enzo.. gezellig juist..!!
Er zijn ook gewoon veel manegepaarden in het manegewerk met potentie maar die daar om een of andere reden terecht zijn gekomen.
@ Rytm: Die opmerking vindt ik eigenlijk nergens op slaan, sta ook op een MANEGE en heel veel die er gestald staan rijden in de sport, M/Z niveau!
Jij zegt dat klanten die er met hun paard staan en ook van gewoon instructeurs/ instructrices die van buitenaf komen dus echte manegeklanten zijn????? en wat dan nog?? krijg van de eigenaar van stal les(geeft ook manege lessen), maar die weet echt wel waar die het over heeft hoor!!

Mensen die in de manege lessen hebben soms ook de mogelijkheid niet voor een eigenpaard of willen het niet,, is toch super leuk dat ze dan in de lessen kunnen rijden en de rest paarden kunnen bijrijden!! ;)

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:19

Nou, ik vraag me toch wel af waar precies de grens ligt tussen manegeruiter en de "andere" ruiters. Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaar een eigen pony gehad en rij nu weer op een manege. Daarnaast rij ik nog steeds op de pony die ooit mijn pony was. Ik denk dat manegeruiters inderdaad moeilijker ver in de sport kunnen komen, gewoonweg omdat ze niet vaak genoeg rijden. Ook ligt naar mijn mening het lesniveau erg laag en krijg je vaak nauwelijks aanwijzigingen in een les. Zolang jij alles doet wat de instructrice zegt, zal zij jou niet snel aanwijzigingen geven. Ze let meer op de mensen die er een rommeltje van maken is mijn ervaring. Dit vind ik erg jammer want je betaalt genoeg voor zo'n lesje. Daarbij denk ik dat manegeruiters wel op privepaarden kunnen rijden, dit heeft iets met talent te maken. En vaak is het moeilijker om een manegepaard goed dressuurmatig te rijden dan een privepaard, het privepaard heeft het tenslotte al vaker gedaan. (Geldt niet voor alle paarden natuurlijk.) Ik probeer in ieder geval mijn lesje zelf zo interessant mogelijk te maken en ik leer er wel van dat ik steeds op een ander paard zit, dat miste ik toen ik mijn eigen pony had.
Laatst bijgewerkt door Aurelle_ op 05-03-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:20

Wat me opvalt in het algemeen is dat mensen die neerkijken op manegeruiters, zelfs een paard hebben die al Z liep voordat ze hem kochten. Vervolgens door de piste paraderen alsof ze dat paard zelf hebben opgeleid. :+ (En geloof mij, ik heb manegepaarden en Z-paarden gereden en dan zijn de manegepaarden toch een stuk harder werken hoor }:0 )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:21

BraveSpots schreef:
Alicia2u schreef:

En waarom dan? Ik snap dat je basis-dressuur moet goed zitten, ook als recreatiemens, maar verder?...

Travers en schouderbinnenwaarts zíjn de basisdressuur: Dat zijn namelijk voorwaarden om je paard recht te richten. Een scheef paard kan de ruiter nooit correct dragen. Élk paard moet op eigen benen en in balans kunnen lopen, dan kun je niet om deze oefeningen heen, recreatieruiter of niet.

Ruiters die les krijgen op een bijrijdpaard (waar ik in mijn vorige bericht op doelde) zullen niet lang bij een manege blijven hangen (tenzij het paard in kwestie daar gestald staat). Ruiters die zonder les op een verzorgpaard rijden zijn nog steeds echte manegeruiters die over het algemeen niet zo goed kunnen rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:25

Manegepaarden zijn inderdaad veel moeilijker correct te rijden omdat ze alleen aan de 'algemene' hulpen staan, maar haast nooit correct: ze accepteren verschillende hulpen voor hetzelfde ding, waardoor je als 'goede' ruiter vaak minder effectief ben. Manegepaarden zijn goed in gokken: 'ik denk dat ze dat bedoelt'. En lopen het merendeel van de tijd niet correct, maar scheef, niet nagefelijk, in de krul etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:27

Alicia2u schreef:
Ruiters die les krijgen op een bijrijdpaard (waar ik in mijn vorige bericht op doelde) zullen niet lang bij een manege blijven hangen (tenzij het paard in kwestie daar gestald staat). Ruiters die zonder les op een verzorgpaard rijden zijn nog steeds echte manegeruiters die over het algemeen niet zo goed kunnen rijden.

Ik heb verschillende bijrijdpaardjes gehad maar ben daarnaast altijd op een manege blijven rijden. En ik kreeg óók les met die bijrijdpaardjes. Simpelweg bij een manege blijven rijden voor de ervaring van veel verschillende paarden. Nu heb ik geen geld voor een bijrijdpaard en les ik heerlijk door op de manege en leer elke week weer bij. :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:41