Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:45

Ach joh 't is ook maar een woordje. ;) Als je je er zelf maar fijn bij voelt hoe je rijd toch?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:45

Als ik een bijrijder zou zoeken zou ik het heel belangrijk vinden dat de ruiter naast ervaring op de manege ook ervaring op andere paarden heeft.
En dan serieuze ervaring, dus niet ponykamp paarden ofzo :Y)

Het ligt er ook aan voor wat voor paard ik een bijrijder zou zoeken. Zou ik voor een recreatiepaard een bijrijder zoeken zou ik best een manegeruiter als bijrijder willen. Geen probleem mits de bijrijder verantwoordelijk is en naar mijn mening goed voor mijn paard is.

Zou ik dressuur of springgericht zijn dan zou ik toch willen dat de ruiter hier zéer veel ervaring mee heeft en dus niet alleen nog maar op een manege heeft gereden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:49

BraveSpots schreef:
En toch, zet mij op een willekeurig (moeilijk) paard en ik kan er meestal wel een behoorlijk rondje mee rijden. In hoeverre ben ik dan een beginner of gevorderd?

Niet persoonlijk bedoeld, maar dit vind ik een mooi voorbeeld om toe te lichten wat ik bedoel. Ik weet zeker dat iedereen met een vriendelijke hand zo rond rijdt op onze Raimaer, in alle gangen. Er hebben diverse echte beginners op gereden, en dat is geen enkel probleem. Toch is ze absoluut niet geschikt voor beginners, omdat ze heel subtiel steeds meer haar eigen zin zal doordrijven en als je dat niet bijtijds corrigeert, heb je na drie maanden een volkomen onhandelbaar paard, zowel met rijden als in de omgang.
Voor mij zit het al of niet beginner zijn niet zozeer in het kennen van kunstjes als pootje-over en zo, maar in het consequent en duidelijk kunnen omgaan met de meeste paarden, en rekening houden met zijn of haar eigenaardigheden zonder daarbij de leiding - en het wederzijds respect - te verliezen. En dat is bij het ene paard makkelijker dan bij de andere, en daarom zijn sommige paarden niet geschikt voor beginners. Soms omdat ze erg sensibel zijn met rijden en dus een gevoelige ruiter met stille zit nodig hebben, soms omdat ze bang zijn en een leider nodig hebben die ze vertrouwen geeft, soms omdat ze brutaal zijn en een leider nodig hebben die ze hun plaats wijst, etc. Maar zo ken ik ook paarden die ondanks een onzekere ruiter trouw doen wat hen gevraagd wordt.

Met het stuurbekrachtiging verhaal van hiervoor ben ik het niet helemaal eens. Er zijn genoeg heel fijn afgerichte paarden waar je als beginner prima mee uit de voeten kan. Je zult mss wat oefeningen krijgen waar je - dacht je - niet om had gevraagd, maar dat is niet erg. Bovendien slijt die fijnafstelling snel genoeg ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:57

De definitie van een échte beginner (volgens mijn inzicht dan ;) ).

- Kan niet opzadelen.
- Heeft geen inzicht in wanneer een paard niet lekker is (kreupel, koliek, etc).
- Heeft geen balans in de gangen (niet netjes stil/recht zitten, absoluut niet onafhankelijk).
- Gebruikt de teugel als 'stop'.

Dat is voor mij een échte beginner maar daarna wordt het vaag...
Imo iemand die kan zadelen, ziet wanneer een paard kreupel is, redelijke balans heeft en snapt dat de teugel niet alleen een stop is maar verder wat door de bak sjokt (niet verder komt dan een volte oid) is in mijn ogen nog wel een redelijke beginner.
Maar wanneer ben je uit dat stadium?
Wanneer noem je iemand gevorderd?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-03-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:59

Ik heb zelf het stukje ook in een ander topic geplaatst.
Al zijn er ook een heleboel paarden daar waar je teveel drijft je binnen een half rondje in ren galoop zit. Wat niet gaat gebeuren op bijvoorbeeld een manege paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:01

kazary schreef:
Al zijn er ook een heleboel paarden daar waar je teveel drijft je binnen een half rondje in ren galoop zit. Wat niet gaat gebeuren op bijvoorbeeld een manege paard.

dat zou bv op Raimaer zeker gebeuren, en dat heb ik ook wel eens gezien :)) Maar dat is niet wat haar ongeschikt maakt als beginnerspaard, daar zou ze snel genoeg aan wennen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:02

Als je dat doorzet misschien wel ja. Maar dan maar hopen dat de persoon niet eerder is verongelukt. Ik zou het niet aan durven om eerlijk te zijn.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:05

Ik denk dat je geen beginner meer bent als je je paard in alle drie de gangen onder controle kunt houden. Niet enkel in de bak maar ook buiten. En als je je paard correct kan optomen en verzorgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:05

Ik zeg niet dat dat voor alle paarden zou gelden, maar ik denk zeker dat heel veel subtiel afgerichte paarden ook weer prima kunnen wennen aan een minder subtiele manier van rijden. Dat gebeurt niet van de ene dag op de andere, maar dat ontwikkelt zich. Net zo goed als dat de ruiter zich aanpast, want die merkt vanzelf wat er gebeurt als je constant blijft drijven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:06

VOlgens mij moet je onderscheid maken dus beginner als beginnen met paardrijden en beginner als beginnen met een eigen paard.

Naar mijn idee is het woord 'beginner' in de advertenties zoals TS dat bedoelt, een beginnende paardeneigenaar.

Wanneer je jarenlang ervaring hebt als manegeruiter en wekelijks een uur rijdt op een manegepaard: dan kan je over het algemeen redelijk rijden, maar met ervaren paarden, die door verschillende mensen gereden worden wekelijks.

Een "beginner" is iemand die voor het eerst een eigen paard heeft en voor het eerst zelf helemaal verzorgd.
Dat kan iedereen beamen, want dan leer je pas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel over de verzorging, aard, karakter, gezondheid, houden van paarden. Dingen die je niet leert op de manege, simpelweg omdat je er niet elke dag mee omgaat.
En dan ben je echt groen, ondanks je jarenlange ervaring op ervaren manegepaarden.
Want je eerste eigen paard wordt niet wekelijks door andere mensen gecorrigeerd etc waardoor er snel allerlei miscommunicaties optreden in de omgang en het rijden. En sommige paarden zijn daar erg handig in of erg gevoelig voor.
Dat maakt niet ieder paard geschikt voor een beginnende paardeneigenaar. Dan heb je meer aan een ervaren leerpaard te kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:07

Ilova schreef:
Ik denk dat je geen beginner meer bent als je je paard in alle drie de gangen onder controle kunt houden. Niet enkel in de bak maar ook buiten. En als je je paard correct kan optomen en verzorgen.

je paard of de meeste paarden? Ik ken genoeg ruiters die prima aan deze eisen voldoen, maar waarvan ik wel denk dat ze met een ander paard al heel snel een hoop problemen hebben.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

janouk schreef:
VOlgens mij moet je onderscheid maken dus beginner als beginnen met paardrijden en beginner als beginnen met een eigen paard.

Naar mijn idee is het woord 'beginner' in de advertenties zoals TS dat bedoelt, een beginnende paardeneigenaar.

Wanneer je jarenlang ervaring hebt als manegeruiter en wekelijks een uur rijdt op een manegepaard: dan kan je over het algemeen redelijk rijden, maar met ervaren paarden, die door verschillende mensen gereden worden wekelijks.

Een "beginner" is iemand die voor het eerst een eigen paard heeft en voor het eerst zelf helemaal verzorgd.
Dat kan iedereen beamen, want dan leer je pas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel over de verzorging, aard, karakter, gezondheid, houden van paarden. Dingen die je niet leert op de manege, simpelweg omdat je er niet elke dag mee omgaat.
En dan ben je echt groen, ondanks je jarenlange ervaring op ervaren manegepaarden.
Want je eerste eigen paard wordt niet wekelijks door andere mensen gecorrigeerd etc waardoor er snel allerlei miscommunicaties optreden in de omgang en het rijden. En sommige paarden zijn daar erg handig in of erg gevoelig voor.
Dat maakt niet ieder paard geschikt voor een beginnende paardeneigenaar. Dan heb je meer aan een ervaren leerpaard te kopen.

Ik kan me helemaal in het bovenstaande vinden :j
Hoewel sommige paardeneigenaren altijd bij 'hobbelen' blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

kazary schreef:

Ooohh gaan we weer. :D Ik ken zo al een handjevol manegepaarden waarbij dat wel gebeurt, misschien wel 2 handjes. Op verschillende maneges ook nog eens.

Janoek hoe zit het dan met een manegeruiter die een paard least of een vast bijrijdpaard heeft waar hij de enige is die ermee rijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:14

Ilova schreef:

Ben ik het helemaal mee eens :) Alleen moet je het paard ook goed en juist kunnen corrigeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:15

Juul schreef:
kazary schreef:

Ooohh gaan we weer. :D Ik ken zo al een handjevol manegepaarden waarbij dat wel gebeurt, misschien wel 2 handjes. Op verschillende maneges ook nog eens.

Janoek hoe zit het dan met een manegeruiter die een paard least of een vast bijrijdpaard heeft waar hij de enige is die ermee rijd?

Hetzelfde: zo'n bijrijdpaard of leasepaard is meestal van een ervaren paardeneigenaar/manegehouder, die houden toezicht op het paard en bij problemen wordt ingegrepen. Koliek, tijdig ontwormen etc. allemaal dingen die je pas leert als je een eigen paard hebt, want dan wordt het jouw verantwoording.
Het is wel een ideale leerschool om onder toezicht ervaring op te doen in het houden van paarden. En als je rijproblemen of problemen in de omgang krijgt, heb je deskundige hulp in de buurt. (meestal dan), omdat de verantwoordelijkheid van het paard nog altijd bij de eigenaar ligt. Uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:16

Shanna schreef:
Ilova schreef:

Ben ik het helemaal mee eens :) Alleen moet je het paard ook goed en juist kunnen corrigeren.

Vind ik niet want als je een heel mak paard hebt kan die prima onder controle blijven met wie dan ook erop. Alleen of die nou echt lekker loopt voor z'n rug enzo is iets anders. Denk dat je dat er ook wel bij kan zetten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

Dan wil ik daar graag eens naar toe. Ga ik daar mijn benen eens aanleggen zoals het hoort en kijken wat er gebeurd. :)

Met Ilova ben ik het eens als dat gaat over alle soorten paarden. Van trage paarden aan het werk kunnen zetten tot sensibele paarden de rust kunnen bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

janouk schreef:
[naam] schreef:

Hetzelfde: zo'n bijrijdpaard of leasepaard is meestal van een ervaren paardeneigenaar/manegehouder, die houden toezicht op het paard en bij problemen wordt ingegrepen. Koliek, tijdig ontwormen etc. allemaal dingen die je pas leert als je een eigen paard hebt, want dan wordt het jouw verantwoording.
Het is wel een ideale leerschool om onder toezicht ervaring op te doen in het houden van paarden. En als je rijproblemen of problemen in de omgang krijgt, heb je deskundige hulp in de buurt. (meestal dan), omdat de verantwoordelijkheid van het paard nog altijd bij de eigenaar ligt. Uitzonderingen daargelaten.

Hmm okee ik denk dat ik je redenering wel snap. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:18

Juul schreef:

volgens mij gaat het om de grote lijnen, en de verantwoordelijkheid die je hebt voor een paard.
Ik weet wel dat het nog een hele stap is van veel (verschillende paarden) rijden naar het hebben van een volledig eigen paard inclusief alle zaken er omheen. Hoewel ik ook weer heel handige stalruiters ken, die zelf nooit een eigen paard hebben gehad.

Maar voor mij zit de kern echt in de vaardigheid die je hebt om ieder (nou vooruit, de meeste) paard(en) te kunnen behandelen op de manier hij/zij nodig heeft.

xShoeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:52

Ehm.. Als je stil in het zadel kan zitten, niet aan de teugels trekt -gewoon voorzichtig met de mond bent- en wel een beetje ervaring hebt met paarden, ben je geen beginner meer denk ik.. Maar eigenlijk heb ik geen idee waar de grens is..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:16

Ehm, toen ik mijn meid kocht was ik een beginner als paardeneigenaar. Toch ben ik door goede voorbereiding, bijrijdpaarden en gewoon veel leeswerk nog nooit verrast door gedrag en weet wanneer de hoefsmid moet komen, laat de veearts komen wanneer het nodig is en jaarlijks de smoelensmid. Ik kan aardig rijden, dat wil zeggen stap, draf en galop en wat zijgangen (ongeveer L2/ M1 nivo volgens iedereen die mij kent) maar zal nooit meer reageren op een advertentie waarin alleen maar wordt gezegd "niet voor beginners". Al stond Miepje ook aangegeven als "absoluut niet geschikt voor beginners en als eerste paard". Toch gaat het bij ons prima.

Waardoor ik toch weer uitkom op hoe de combinatie in de praktijk is en eventueel waar het paard komt te staan. Gaat een koper van een eerste paard het dier thuis stallen of op een grote pensionstal/ manege? Is er hulp voorhanden voor als er iets niet gaat als gewenst of er problemen zijn? Hoe is de combinatie samen? Kan de ruiter een beetje aardig rijden?

Er zijn zoveel dingen die meespelen dat je zelden zomaar kan stellen dat een paard wel of niet voor "beginners" (in de zin van eerste eigen paard) geschikt is. En zelfs niet voor mensen die pas kort rijden en alleen manege-ervaring hebben.

Ik denk dat je bij de verkoop van een paard op je gevoel moet afgaan en goed moet informeren waar en hoe het dier gestald gaat worden. En of de "magische klik" er is tussen paard en koper. Als dat allemaal in orde is komt het meestal wel goed. En een uitgebreide advertentie met zoveel mogelijk informatie helpt ook enorm mee! Dan weten een hoop potentiele kopers al dat ze niet eens hoeven te gaan kijken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 19:07

kazary schreef:

Hahaha helemaal herkenbaar hier ;)

Ik heb op zich al 10 jaar 'paardenervaring', 4 jaar op de manege, en heb daarna twee bijrijdpaarden gehad. De een was een hengst (jawel) van 5, net ingereden maar ZOOOO braaf en makkelijk.. De tweede was een fries die ik ruim twee jaar heb gereden, (meestal) niet vooruit te branden.. Nu zat ik vorige week op een ander paardje, wat iets heter en voorwaartser was.. Ging allemaal prima, paardje liep lekker en makkelijk ontspannen.. Ik dacht, ik doe even een drafje.. Dus ik leg mijn benen voorzichtig aan, en klik zo met m'n tong, omdat dat bij die fries meestal echt wel nodig was.. Bij dat andere paardje zat ik dus inderdaad meteen in galop :')

Wat dat betreft, ervaring met verschillende (ook 'moeilijkere') paarden, ben ik dus nog best een beetje beginner :P

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:22

NaNi schreef:
kazary schreef:

Hahaha helemaal herkenbaar hier ;)

Ik heb op zich al 10 jaar 'paardenervaring', 4 jaar op de manege, en heb daarna twee bijrijdpaarden gehad. De een was een hengst (jawel) van 5, net ingereden maar ZOOOO braaf en makkelijk.. De tweede was een fries die ik ruim twee jaar heb gereden, (meestal) niet vooruit te branden.. Nu zat ik vorige week op een ander paardje, wat iets heter en voorwaartser was.. Ging allemaal prima, paardje liep lekker en makkelijk ontspannen.. Ik dacht, ik doe even een drafje.. Dus ik leg mijn benen voorzichtig aan, en klik zo met m'n tong, omdat dat bij die fries meestal echt wel nodig was.. Bij dat andere paardje zat ik dus inderdaad meteen in galop :')

Wat dat betreft, ervaring met verschillende (ook 'moeilijkere') paarden, ben ik dus nog best een beetje beginner :P

Maar dat is niet vreemd als je op een vreemd paard zit dat dit een keer gebeurd.
Je moet hem/haar toch even aanvoelen hoeveel je moet doen.

Heb het een keer gehad dat ik van mijn hete kruising fries af stapte en daarna mijn tuiger ging rijden die veel fijnere teugel hulpen gewend was.
Ik zat lekker in galop en wil hem terug nemen naar draf met een ophouding, zat nog een beetje met dat ander paard in mijn hoofd denk ik want ik stond gelijk stil vanuit galop en hij liep achteruit. hahaha oeps :+ Hij snapte er niks meer van. Arm dier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:23

en ik denk dat je beginner-af bent als je je binnen pak-em-beet 5 minuten aan een volkomen ander paard kan aanpassen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:27

Ik vind dat je wel beginner af bent als je een onafhankelijke zit hebt en je paard in eender welke situatie de baas kan.

Dan ben je best wel al 'gevorderd' :D Volgens mij bestaat er niet iets als half-gevorderd, je kunt het of je kunt het niet. Zo leerde mijn instructrice het toch :')