Als je je er zelf maar fijn bij voelt hoe je rijd toch? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je je er zelf maar fijn bij voelt hoe je rijd toch?
BraveSpots schreef:En toch, zet mij op een willekeurig (moeilijk) paard en ik kan er meestal wel een behoorlijk rondje mee rijden. In hoeverre ben ik dan een beginner of gevorderd?
).
kazary schreef:Ik heb zelf het stukje ook in een ander topic geplaatst.
Al zijn er ook een heleboel paarden daar waar je teveel drijft je binnen een half rondje in ren galoop zit. Wat niet gaat gebeuren op bijvoorbeeld een manege paard.
Maar dat is niet wat haar ongeschikt maakt als beginnerspaard, daar zou ze snel genoeg aan wennen. 
Ilova schreef:Ik denk dat je geen beginner meer bent als je je paard in alle drie de gangen onder controle kunt houden. Niet enkel in de bak maar ook buiten. En als je je paard correct kan optomen en verzorgen.
janouk schreef:VOlgens mij moet je onderscheid maken dus beginner als beginnen met paardrijden en beginner als beginnen met een eigen paard.
Naar mijn idee is het woord 'beginner' in de advertenties zoals TS dat bedoelt, een beginnende paardeneigenaar.
Wanneer je jarenlang ervaring hebt als manegeruiter en wekelijks een uur rijdt op een manegepaard: dan kan je over het algemeen redelijk rijden, maar met ervaren paarden, die door verschillende mensen gereden worden wekelijks.
Een "beginner" is iemand die voor het eerst een eigen paard heeft en voor het eerst zelf helemaal verzorgd.
Dat kan iedereen beamen, want dan leer je pas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel over de verzorging, aard, karakter, gezondheid, houden van paarden. Dingen die je niet leert op de manege, simpelweg omdat je er niet elke dag mee omgaat.
En dan ben je echt groen, ondanks je jarenlange ervaring op ervaren manegepaarden.
Want je eerste eigen paard wordt niet wekelijks door andere mensen gecorrigeerd etc waardoor er snel allerlei miscommunicaties optreden in de omgang en het rijden. En sommige paarden zijn daar erg handig in of erg gevoelig voor.
Dat maakt niet ieder paard geschikt voor een beginnende paardeneigenaar. Dan heb je meer aan een ervaren leerpaard te kopen.

Al zijn er ook een heleboel paarden daar waar je teveel drijft je binnen een half rondje in ren galoop zit. Wat niet gaat gebeuren op bijvoorbeeld een manege paard.
Ik ken zo al een handjevol manegepaarden waarbij dat wel gebeurt, misschien wel 2 handjes. Op verschillende maneges ook nog eens.Ilova schreef:Ik denk dat je geen beginner meer bent als je je paard in alle drie de gangen onder controle kunt houden. Niet enkel in de bak maar ook buiten. En als je je paard correct kan optomen en verzorgen.
Alleen moet je het paard ook goed en juist kunnen corrigeren. Juul schreef:kazary schreef:Ik heb zelf het stukje ook in een ander topic geplaatst.
Ooohh gaan we weer.Ik ken zo al een handjevol manegepaarden waarbij dat wel gebeurt, misschien wel 2 handjes. Op verschillende maneges ook nog eens.
Janoek hoe zit het dan met een manegeruiter die een paard least of een vast bijrijdpaard heeft waar hij de enige is die ermee rijd?
Shanna schreef:Ilova schreef:Ik denk dat je geen beginner meer bent als je je paard in alle drie de gangen onder controle kunt houden. Niet enkel in de bak maar ook buiten. En als je je paard correct kan optomen en verzorgen.
Ben ik het helemaal mee eensAlleen moet je het paard ook goed en juist kunnen corrigeren.

janouk schreef:[naam] schreef:
Ooohh gaan we weer.Ik ken zo al een handjevol manegepaarden waarbij dat wel gebeurt, misschien wel 2 handjes. Op verschillende maneges ook nog eens.
Janoek hoe zit het dan met een manegeruiter die een paard least of een vast bijrijdpaard heeft waar hij de enige is die ermee rijd?
Hetzelfde: zo'n bijrijdpaard of leasepaard is meestal van een ervaren paardeneigenaar/manegehouder, die houden toezicht op het paard en bij problemen wordt ingegrepen. Koliek, tijdig ontwormen etc. allemaal dingen die je pas leert als je een eigen paard hebt, want dan wordt het jouw verantwoording.
Het is wel een ideale leerschool om onder toezicht ervaring op te doen in het houden van paarden. En als je rijproblemen of problemen in de omgang krijgt, heb je deskundige hulp in de buurt. (meestal dan), omdat de verantwoordelijkheid van het paard nog altijd bij de eigenaar ligt. Uitzonderingen daargelaten.
Juul schreef:Janoek hoe zit het dan met een manegeruiter die een paard least of een vast bijrijdpaard heeft waar hij de enige is die ermee rijd?

NaNi schreef:kazary schreef:Ik heb zelf het stukje ook in een ander topic geplaatst.
Hahaha helemaal herkenbaar hier
Ik heb op zich al 10 jaar 'paardenervaring', 4 jaar op de manege, en heb daarna twee bijrijdpaarden gehad. De een was een hengst (jawel) van 5, net ingereden maar ZOOOO braaf en makkelijk.. De tweede was een fries die ik ruim twee jaar heb gereden, (meestal) niet vooruit te branden.. Nu zat ik vorige week op een ander paardje, wat iets heter en voorwaartser was.. Ging allemaal prima, paardje liep lekker en makkelijk ontspannen.. Ik dacht, ik doe even een drafje.. Dus ik leg mijn benen voorzichtig aan, en klik zo met m'n tong, omdat dat bij die fries meestal echt wel nodig was.. Bij dat andere paardje zat ik dus inderdaad meteen in galop
Wat dat betreft, ervaring met verschillende (ook 'moeilijkere') paarden, ben ik dus nog best een beetje beginner
Hij snapte er niks meer van. Arm dier.