Paardrijden verleer je niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:17

Ik denk dat het inderdaad wennen is. Heb ik ook gehad.

& Als je het al niet meer weet, dan denk ik wel dat je het sneller weer oppakt!

Poehee

Re: Paardrijden verleer je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:53

Ik denk niet dat je het kan verleren, alleen je spieren verslappen en kunnen het niet gelijk weer optimaal als je na jaren weer zou opstappen.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:12

Ik denk ook dat je er vooral aan moet wennen. Als je gaat paardrijden gebruik je sowieso hele andere spieren dan die je in het dagelijks leven gebruikt, maar ik geloof niet dat je het 'paardengevoel' verleert. Je verleert fietsen toch ook nooit ?

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:54

Denk dat je de basis niet echt verleerd, maar de fijne kneepjes wel, maar deze komen vanzelf weer terug.

Wat meer speelt (en in geval van TS valt dat denk mee = 1 jaar er tussen uit geweest), is hoe lang je er tussen uit ben geweest
en hoe "oud" je inmiddels bent als je weer begint
Ik ben erzelf 16 jaar uit geweest, door lichamelijke problemen en nu 3 jaar geleden weer begonnen.
Buiten de enorme spierpijn, veel oh ja momenten en ook uhhh momenten, speelde er ook veel meer angst en onzekerheid mee
dan vroeger. Nu dat ik wat "ouder" ben, besef ik veel meer wat er allemaal fout kan gaan en dat speelt mee in het koppie en
heeft (be)(on)wust invloed op mijn rijvaardigheden :o

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:44

Denk dat het inderdaad meer ligt aan wanneer dan aan hoelang je er uit bent zoals Beau_ zegt.

Ik heb van mijn twaalfde tot en met mijn 15e paardgereden. Ik ben nu ruim 18 jaar en ga maandag weer beginnen, ik ben me nu wel weer aan het inlezen. Naar mijn gevoel ben ik nu veel serieuzer dan 4 jaar geleden, ik denk veel meer na over de houding van de ruiter en de belangen van het paard.

Volgens mij ontwikkel je je in je jeugd heel snel qua denkwijze en is het verschil van 15 naar 18 groter dan van 32 naar 35. Rond die leeftijd heb je voor jezelf wel een beetje rond wat jij belangrijk vind en dat heb je in de 'pubertijd' nog niet. :o

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:12

Ik heb al eerder gepost hier. Toen had ik een jaar niet gereden. Ik ben gisteren weer begonnen en het ging boven verwachting goed! Het ging zelfs beter dan een jaar geleden! Dit is ook wel logisch, want een jaar geleden was ik nog extreem ziek en kon ik eigenlijk niks. Een paard voelt dat aan en maakt daar gebruik van. Dat was de reden waarom ik gestopt was.
Ik ben nu nog steeds erg ziek, maar ik ben me toch op de één of andere manier bewuster van mezelf en ik kan beter met mijn ziekte omgaan. Ik ben ook weer een heel stuk zelfverzekerder, waardoor ik weer bijvoorbeeld veel consequenter ben.
Ik moet zeggen dat ik misschien één rondje moest wennen, maar daarna voelde het weer als vanouds.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je paardrijden niet verleert! De mate waarin het nog goed gaat zal heus wel verschillen, want de één heeft er toch meer gevoel voor dan de ander en ook de leeftijd speelt inderdaad ook een rol. Maar de basis zal je naar mijn idee niet vergeten.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:17

Je verleert het absoluut niet.
Ik ben in aug/sep weer begonnen na een pauze van 2 jaar en het ging eigenlijk (bijna) als vanouds.
Lichtrijden was wel even wennen in het begin maar na 1 rondje voelt dat ook alweer vertrouwd ;)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:19

Ik heb vanaf afgelopen zomer ( augustus) niet meer gereden ( had daarvoor alleen manegeles) en toen ik in november op een paard ging zitten moest ik wel weer even 2x nadenken hoor! haha. Nu rijd ik wel weer met mijn nieuwe bijrijdpaardje :)
Maar ik denk dat je paardrijden niet echt zult verleren, maar wel weer even de knopjes zal moeten zoeken omdat je immers al weet hoe het zit en alleen weer moet kijken hóe het ook alweer zat :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:22

Ik merkte vooral dat ik veel rustiger was geworden met mijn hulpen. Eerst een zo klein mogelijke hulp proberen, en dat uitvergroten tot er reactie is. Waardoor ik nu op heel andere paarden kan rijden dan vroeger, toen ik veel ruwer en hardhandiger reed dan nu.

Vroeger had ik iets van "ik moet het paard voor zijn" en dus meteen flink erin komen met zowel been als teugelhulpen. Nu heb ik iets van "paard laat wel zien hoe sterke hulpen nodig zijn, we beginnen met bijna geen hulp en zien vanaf daar wel verder". Nu kan ik dus ook op sensibele paarden rijden zonder dat ze over de kook gaan, dat was vroeger voor mij echt een no-go area. Dat durven loslaten van mijn kant is echt een openbaring geweest!

Had in het begin nog wel wat angst (nou ja, wat... Flinke angst beter gezegd) maar heb nu ook mijn oude bravoure en lef weer wat terug. Wat het alleen maar leuker maakt! Al weet ik nu wel waar de grenzen liggen, en hou veel meer rekening met zowel paardlief als mezelf.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:14

Verleer je niet, zal misschien even onwennig aanvoelen, maar daar wen je wel weer aan, veel succes! ;)

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:46

ik denk niet dat je dat zomaar verleerd, zeker niet als je daarvoor best wel intensief gereden hebt.
ik denk dat je het gevoel weer even terug moet hebben, en dat je wel flinke spierpijn zult krijgen,
succes! ;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:59

Ik denk dat je de basis niet zo snel verleerd, maar wel bepaalde dingen en het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je niet gereden hebt. Ik heb nou 3 kwart jaar niet gereden en vorige week weer keer buitenrit gemaakt, maar het ging heel goed eigenlijk.

Als je een lange tijd niet hebt gereden leer je alles wel weer bij met een paar privelessen :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:03

Je verleert het inderdaad niet. Mijn vriendin had 21 jaar niet op het paard gezeten. Na 1 privéles hobbelde ze zo weer in de les mee. :j

MarinaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:57

Na 11 jaar niet gereden te hebben nu (eindelijk!) weer begonnen.
Het gevoel qua zitten en houding ging meteen weer goed zonder erover na te hoeven denken maar de goede hulpen was ik hier en daar wel even kwijt.
Het scheelt misschien ook wel dat de manege waar ik als kind reed niet de meest geweldige lessen had... ;)

Maar aan spierpijn geen gebrek.... de hele week erna. Het was net weer over en toen mocht ik weer. :D

Heel veel succes, én plezier natuurlijk!!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:24

Mijn vader heeft zelf altijd gereden tot hij ging studeren, toen ik ben gaan rijden en we een eigen pony hebben gekocht is hij voor een keertje weer op mijn pony gaan zitten, nou, hij had de eerste paar dagen toch echt wel spierpijn! daarna, paar maand later weer een keertje d'r op en had hij helemaal geen spierpijn.
ik vind dus dat je het niet verleerd.

OnlyEyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:52

Paardrijden is zoals fietsen. Eenmaal je het kan, verleer je het niet meer. Als je het een tijd niet gedaan hebt is het natuurlijk terug aanpassen, maar je leert het snel terug hoor!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:40

Uhrm het heb mij bijna jaar gekost om te kunnen galoperen en of goed in balans te blijven met het draven toen ik serieus was begonnen met het rijden.

Maar er gaan wel ervaring gaatjes omhoog maar bij mij nog heel erg langzaam.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:21

Of het echt zo is weet ik niet, maar als mensen een tijdje niet gereden hebben (zoals mijn moeder) zouden ze het echt niet meer kunnen! Mijn moeder heeft 1x weer op een paard gezeten, wel met mij erlangs anders durfde ze niet, maar ze zat echt als een zoutzak, terwijl ze wel weet hoe je op een paard moet zitten.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:40

Ik ben toen twee jaar gestopt met paardrijden, heb toen ook echt twee jaar niet meer op een paard gereden. Een vriendin van me bood toen aan dat ik op haar paard mocht rijden en toen ik er op zat was het wel even wennen, maar later kon ik gewoon alles wat ik ooit geleerd heb. In twee jaar verleer je het dus niet. :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 04:22

Devenyy, ik denk dat de zit een van die dingen is die in het begin heel moeilijk zijn als je na lange tijd weer opstapt. Dat heb ik ook ervaren. Vroeger zat ik altijd heel netjes rechtop (alleen met iets korte beugels), en toen ik na letterlijk vele jaren weer begon met rijden was mijn zit ook belabberd. Nou speelde daar hoogtevrees en een paard van bijna 1.80 hoog ook wel een rol in maargoed, ik kieperde enorm naar voren en zocht overal steun aan. Nu rij ik beter dan ik ooit gedaan heb en dat heeft maar een paar maanden gekost.

De basishulpen verleer je volgens mij niet. Ook na 10 jaar kan je weer zo wegrijden in stap, draf en galop. Of het meteen helemaal netjes gaat? Meestal niet, maar dat komt over het algemeen ook wel heel snel weer terug.

Vergelijk het met fietsen. Als je 10 jaar niet gefietst hebt ga je in het begin ook nog wat zwabberend over de weg. Maar na een paar keer oefenen komt ook dat wel weer terug en kan je na vele jaren weer gewoon fietsen als voorheen. Met paardrijden is het over het algemeen net zo, al zullen er heus uitzonderingen zijn die veel tijd nodig hebben het "gevoel" weer terug te krijgen.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:45

Paardrijden verleer je niet dat is net zo als fietsen dat verleer je ook niet.
Ik ben altijd wel druk in de paarden geweest ree 7 dagen in de week 4 verzorgpaarden zijn der wel eens meer geweest.
Dus ik heb het niet over 1 uurtje op de dag. :')

Toen was het in eens over ff 3/4 jaar helemaal niks meer.

Toch blijft het kriebelen en blijf je toch zoeken.
Toen kreeg ik weer een ander paard die ik ging rijden ik was ook zenuwachtig.
Ik dacht ook owww en nu daalijk bak ik er niks meer van.

Maar ik stapte op en je rijd eigenlijk zo weg.
Je ben misschien wel iets achteruit gegaan als hoe het is geweest.
Maar verleren nee ik niet in ieder geval.

Het oude gevoel is ook zo weer terug. :D

Daros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:46

Ik ben ook van elke dag rijden naar 1,5 jaar niet meer rijden zo weer begonnen. Flinke spierpijn in het begin! :D En ik vond het ook mega spannend.
Maar je verleerd het echt niet.
Natuurlijk moet je even het gevoel weer krijgen en is een lesje wel fijn om alles op te frissen zeg maar.
Een ander voorbeeld, mijn moeder. Vroeger fanatieke pony amazone en na, ik denk zo´n 25/30 jaar, zo weer opgestapt. Natuurlijk weer even wennen, maar gaat echt heel snel!
Lekker weer beginnen dus!

Pleuntje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:28

Ik ben ook een voorbeeld van heel lang niet rijden. Ik heb vandaag mijn 2e les na 22-23 jaar weer gehad. Vorige week dus de eerste keer. Het gevoel van paardrijden had ik meteen weer. Het lichtrijden, op het goede been e.d. Ik kreeg heel vaak te horen dat het zo goed ging. Maar inderdaad je zit niet meer zo stevig als vroeger. Ik heb ook hele erge spierpijn gehad en kramp in mijn kuit. In het begin vond ik het ontzettend hoog en eng. Ik moest na 5 minuten al draven. Galopperen heb ik nog niet gedaan. Daar wil ik wat meer tijd voor krijgen om weer te wennen.
Ik ben vandaag weer gegaan terwijl mijn spierpijn nog niet helemaal over was. En het ging verschrikkelijk. Ik heb me toch pijn gehad. Ik volg nu priveles op een heel braaf paard. Maar ik heb na 20 minuten moeten stoppen. Gelukkig had ik mijn dochtertje bij en die mocht de les afmaken. Ik kan alleen nog maar met mijn benen uit elkaar lopen. Veel erger dan vorige week nog. Ik heb er nu maar een week tussengelaten om mijn spieren goed te laten herstellen.
Ik lees nu ook wat de reden van de spierpijn is. Je bent het niet verleerd dus rijdt als een "ervaren" ruiter maar de spieren willen niet meer mee. Gelukkig, ik vond het al zo extreem. Ik hoop dat mijn spieren er weer snel aan gewend zijn, want zo is er niet veel lol aan.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:16

Denk je toch aan een aantal groot punten moet nakijken.

Ik heb vrijwel 7 jaar niet gereden.
Heb alleen op Ponie's (en fjords) gereden op de manege en dan alleen van die aardige. Waarschijnlijk zo dramatisch opgelopen ik weg moest ik een hoop lessen kwijt bent.

Het is wel zo kwa omgang met paarden bleef wel hangen dus dat heb ik nooit verleerd maar het rijden zelf heb ik helaas wel verleerd.

Maja in 1 jaar heb ik al de basis wat terug na mate omgang/verzorging/ rijden zelf heb geleerd.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:32

Ik ga zelf ook over een paar weken echt weer beginnen na een stop van minimaal een jaar..
Ik heb wel een paar maanden geleden eens op een Fries van iemand gereden en dat ging heel
goed, totdat we gingen aangalopperen.. Ik was net een stuiterbal :+