opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:12

Hmm geen idee.

Ik ben 1,65 en me paard is 1,70.
Ik heb geen krukje nodig ik stap zonder moeite zo op.
Maar bij mij op stal gebruikte iedereen een krukje van de ikea.
Ik dacht in het begin naja??? :7

Heb hem uit eindelijk ook maar een keer gebruik of het nu veel verschil uit maakt...
En dat ging toch wel makkelijker moet ik zeggen. :')

Ik heb er nu ook 1 gekocht en ben eigenlijk gewoon een lui nest. :')
Maar denk dat het voor je paard ook aangenamer is.
Dan dat je uit je zelf uit op stapt omdat je toch op 1 kant hangt uit eindelijk met je hele gewicht.

Dus ik ben lui maar voor je paard is het ook wel makkelijker lekkerder om zo op te stappen.
* Denk ik. :')

lientjeds

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:27

Ik ben vorige week de allereerste keer opgestapt met een stoel.

Die stoel staat sinds deze winter wij ons id piste (1vd eigenaars heeft hem achtergelaten), en wordt alsmaar meer gebruikt door eigenaars om op te stijgen.

Ik moest de eerste keer op mijn jonge paard, dat 1.70m is ipv de andere pony's van 1.60m.;)

En het voelde echt goed aan, 't is zeker voor herhaling vatbaar!

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:42

Bij ons op stal stappen ze allemaal op via het krukje, het scheelt toch wel dat hang moment.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:45

Ik stijg ook zoveel mogelijk op met krukje of ander opstapje als ik in het bos rij.

Prettiger voor mijn paard, beugelriemen, zadel, zadelligging etc

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:54

Miryamk schreef:
Ik heb een hele kleine poown en stap nog met een krukje op :+
Ik zag er laatst een foto van, geen gezicht maar voor hem wel prettig :D

:wave:
Hier nog zo eentje! Ik schaam me er niet voor hoor. Ik zou makkelijk zo op kunnen stijgen maar ik vind het krukje/stoepje/kistje/oid een veel fijner idee, ook voor de pony. :) Hij blijft ook keurig staan totdat ik zit. :)

Volgens mij maakt het niet uit of je lang bent of niet. Misschien is een lang iemand nog wel zwaarder als een korte :+ . dus meer belasting voor het paard.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:38

Ow dat doet de mijne niet die moet eerst een stap naar vore en naar achter.
Dan meestal is het hey hou je nou op en dan zie je al aan die kop OKEEEJJ.
En dan blijft hij staan. :')
Maar toch altijd even een stappie naar voor en naar achter.
Verveel. :')

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:41

niemand hier ergens een enorm talent voor natuurkunde? dan kan je het zo uitrekenen helaas heb ik nniet zo'n grote natuurkunde knobbel dat het zo een twee drie kan maar zal t aan mijn natuurkunde leraar vragen :D

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:35

Je kan je been er als het ware direct over zwieren zonder eerst aan zijn schoft te 'hangen' als je opstapt . voor het paard is dit veeeeeel beter.
ook al ben je groot , je moet jezelf nog steeds aan het zadel omhooghijsen en dt geeft heel wat gewicht op die schoft en rug van het bestje .

Krukje is dus ook voor jou nodig hoor ! :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:51

Slim idee, voor als ik dalijk wat meer ga rijden. Waar haal je een goede vandaan? Ikea zit hier nl niet in de buurt. eigenlijk niks hihi.
Heeft bv blokker ze ook ofzo?

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:11

Het maakt niet uit hoe groot je bent en je hoeft ook niet voor te schamen, het is alleen maar beter voor je paard als je een krukje gebruikt dan trek je niet zo aan je zadel en het is beter voor de rug van je paard.

daphne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:35

Een krukje is een ideale oplossing heb het laatst voor het eerst gedaan maar is toch beter voor het paard ..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

Als de mogelijkheid er is stap ik altijd op met krukje of met een voetje.
Veel beter voor je paard en je zadel.
Volgens mij maakt het niet uit of je nu lang of kort bent, tijdens het opstappen komt er een flinke zijwaartse druk op de rug van het paard te staan. Dat is nooit goed natuurlijk.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:00

Het gaat er ook over, dat wanneer jij je gewicht 10jaar lang in dezelfde beugel riem ineens hangt, dat je kans zou hebben dat die kant scheef wordt, (is mij verteld)

Dus ik stap zelf altijd met krukje op, heb geen zin in een scheef zadel!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:06

Ik stap ook altijd op met een krukje. Ik ben niet zo lenig, dus wil m'n paard niet belasten met onnodig lang opstijgen. Het is ook veel beter voor je zadel en natuurlijk voor de rug van je paard. Die eenzijdige druk lijkt me niet echt zo gezond. Met een krukje zit je er zo op !
Op de verenigingsles ben ik de enige die zo opstapt en worden d'r wel eens opmerkingen in het rond geslingerd. Maar lekker laten lu llen !

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:00

Nou ik heb ook mijn krukje hoor. Heerlijk om zo met een barebackpad te kunnen rijden. Ik kwam er voorheen zonder hulp nl niet op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:18

Hier ook krukje, (plastic IKEA lekker makkelijk verplaatsen) ideaal, paard staat heel braaf stil ernaast ipv weglopen als ik amper zit. Maakt rit en stuk relaxter als je rustig kan starten.

Wat de natuurkunde betreft : zover ik weet geeft opstijgen van de grond een belasting van 3x het lichaamsgewicht ongeacht de manier van opstijgen of de lengte ruiter. Krukje om dat te verminderen heeft dus altijd voordeel voor rug paard en zadel. Plus dat minder belasting vaak ook bravere paarden geeft, en dat scheelt ook een boel frustratie en atletische acties om erop te klimmen.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:30

Ik stap zoveel mogelijk met krukje op!
Anders belast je het paard alleen maar op een slechte manier, terwijl dat niet eens hoeft..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:36

Ik stap via een picknicktafel op. In eerste instantie uit nood geboren door rugklachten. Toen keek ik nog om me heen of niemand me gezien had. Maar ik kwam er wel achter dat dit ook veel beter is voor je paard en je zadel. Mijn paard had op één hand veel meer moeite om door haar lijf te buigen, dat gaat nu echt beter. En als je eens goed naar zadels kijkt, moet je eens opletten hoeveel kussens links verder zijn ingezakt dan rechts. Zonder opstapje zouden we eigenlijk moeten afwisselen tussen links en rechts opsteigen, maar wie doet dat nou?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:39

Op een ander forum kwam ik dit opstapje tegen:
http://www.curverwebshop.nl/scripts/pro ... oduct=5192
Blokker schijnt deze te verkopen .. dat wordt dus zo snel mogelijk shoppen :j

Ik gebruikte al een plastic 2-treeds opstapje, maar deze lijkt me ideaal .. nou ja, bijna dan.
Ga zelf nog even knutselen om er wat klemmen op te krijgen waar een bezemsteel in kan zodat ik 'm uit de bak kan zetten als ik alleen ben ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:36

Wanderers schreef:
Op een ander forum kwam ik dit opstapje tegen:
http://www.curverwebshop.nl/scripts/pro ... oduct=5192
Blokker schijnt deze te verkopen .. dat wordt dus zo snel mogelijk shoppen :j

Ik gebruikte al een plastic 2-treeds opstapje, maar deze lijkt me ideaal .. nou ja, bijna dan.
Ga zelf nog even knutselen om er wat klemmen op te krijgen waar een bezemsteel in kan zodat ik 'm uit de bak kan zetten als ik alleen ben ..

Dan kan je beter naar IKEA gaan voor een plastic krukje van 4.95. Zitten gaatjes in voor je vingers, daar een touwtje door en je slingert hem zo een hoekje in als je op je paard zit.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:43

Snoevie schreef:
dat eurostar krukje klinkt goed,waar is die nog meer te koop?

Nu bij Divoza in de aanbieding voor € 12,95. Ik ga hem vanmiddag halen en dan druk bezig om mijn paard te leren stil te staan naast het krukje ;)

Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:18

Heey mexx hoe hoog is die?

Ik wil ook een krukje of stoel gebruiken, is was prettiger voor mijn knie en natuurlijk ook voor paard en zadel. Als ik ga beginnen met [***] rijden lijkt het me erg handig dat ze er zelf ook gelijk aan went, en dús blijft stilstaan ernaast :7
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-04-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:19

Mexx schreef:
Snoevie schreef:
dat eurostar krukje klinkt goed,waar is die nog meer te koop?

Nu bij Divoza in de aanbieding voor € 12,95. Ik ga hem vanmiddag halen en dan druk bezig om mijn paard te leren stil te staan naast het krukje ;)

Afbeelding

Deze heb ik ook en is erg stevig inderdaad!

Gaat bij mij nooit wiebelen dus dat is ook prettig!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:46

Ik stap altijd met krukje op. Anders heb ik het gevoel dat ik zo aan het zadel hang en dat vind ik niet prettig voor mijn paarden. Ik ben zelf overigens 1.70 en mijn paarden net iets kleiner ;)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:58

suus_ schreef:
Heey mexx hoe hoog is die?

Weet ik eigenlijk niet, ik heb hem niet opgemeten. Maar ik schat zo'n 30 à 40 cm?

@W00P, is hij groot genoeg om te gebruiken als opstapkrukje? Leek mij wel, maar jij hebt er natuurlijk al ervaring mee ;)