Waar het mij om gaat is dat er wordt gesproken over verzameling en ik ben van mening dat dat niet het geval is. Ik wordt graag overtuigt dat dat wel het geval is...
ps: ik ben geen haar.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LindyH schreef:TS, misschien zeg ik nu iets wat je allang wist, maar ik vrees van niet dus misschien heb je er iets aan.
Westernpaarden worden wel verzameld, maar daarna volgt er nog een stap, namelijk het loslaten van de teugels. Het is dan de bedoeling dat het paard verzameld blijft lopen aan de lange teugel. Daarmee neemt heeft paard als het goed is een verzameling aan die prettig is en past bij de bouw van het paard. Door het paard zijn hals en hoofd terug te geven, kan hij die gebruiken voor het vinden van de ideale balans. Dat is nodig, want bij western is het basisidee dat paard en ruiter het de hele dag vol moeten kunnen houden. Vandaar ook het lage tempo en de 'flat knee'. Vooral niet te veel actie. Calm, cool and collected. <<< Zag je dat laatste woord?![]()
Wanneer het paard in de training uit de verzameling valt, wordt hij kort opgepakt en volgt er een oefening om hem weer verzameld te krijgen. Daarna wordt het paard weer losgelaten. Na veel training kan het paard dan aan een lange teugel verzameld lopen. In wedstrijden is het niet toegestaan om op die manier in te grijpen, dus paarden die in een wedstrijd op de voorhand vallen worden daarin niet gecorrigeerd en kachelen dus zo door.
De laatste jaren is er binnen de western veel discussie geweest over het op de voorhand lopen, met name in de Pleasure. Dat werd in wedstrijden niet genoeg afgestraft vond men. Daar zijn nu nieuwe regels voor gekomen, en dat leidt hopelijk tot verbetering over de gehele sport.
Als je punt is dat er in de western niet genoeg aandacht is voor verzameling ben ik het daar absoluut niet mee eens. Misschien niet op de manier zoals jij en ik het ooit geleerd hebben, maar dat is inderdaad een kwestie van een open mind.
jojoni schreef:ik weet niet veel van western maar ik heb het een keer gedaan..
ik vond het veel relaxter dan dresuur en zeker als springen..
volgens mij is het veel diervriendelijker alleen de stangen (bitten) daar ben
ik het niet mee eens..
maar verder..
en daarbij vinden veel paarden het leuk om western te rijden. vooral cowcutting
en bij western wordt er maar 1 keer een commando gegeven en bij dressuur wordt
vaak de hele oefening aan de teugels getrokken
Jolande schreef:De gesproken taal is volgens mij russisch. Maar daar gaat het me niet om, het ging mij erom dat een youtube filmpje niet representatief hoeft te zijn voor een sport.
Jolande schreef:Tja, ik kan me, als westernruiter, in haar methode niet echt vinden. Ik vind het niet schokkend, ze geeft overigens aan het te overdrijven, maar ik ben nogal anti zaag en alles wat er op lijkt tot en met het bekende 'spelen met je handen' wat je in de dressuur wel vaker hoort.
Maar goed, een zo'n filmpje maakt niet de rijstijl, want dan kan ik wel een topic openen met als onderwerp 'Is dit nu springen??' http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=n ... re=related
Het is altijd gevaarlijk je baseren op een filmpje en dan de hele sport over een kam te scheren.
_Lotteke schreef:mag ik schelden?
wat een vreselijk filmpje....
Adrienne schreef: