Is dit nu western??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:16

Ho, ik heb mijn mening helemaal niet klaar over western, ben ook helemaal niet anti. Vindt bv dat cowcutting echt geweldig.

Waar het mij om gaat is dat er wordt gesproken over verzameling en ik ben van mening dat dat niet het geval is. Ik wordt graag overtuigt dat dat wel het geval is...

ps: ik ben geen haar. ;)

Onali

Re: Is dit nu western??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:38

Dan is er maar 1 manier: ga les nemen :j
Alleen dan zal je erachter komen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:28

TS, misschien zeg ik nu iets wat je allang wist, maar ik vrees van niet dus misschien heb je er iets aan.

Westernpaarden worden wel verzameld, maar daarna volgt er nog een stap, namelijk het loslaten van de teugels. Het is dan de bedoeling dat het paard verzameld blijft lopen aan de lange teugel. Daarmee neemt heeft paard als het goed is een verzameling aan die prettig is en past bij de bouw van het paard. Door het paard zijn hals en hoofd terug te geven, kan hij die gebruiken voor het vinden van de ideale balans. Dat is nodig, want bij western is het basisidee dat paard en ruiter het de hele dag vol moeten kunnen houden. Vandaar ook het lage tempo en de 'flat knee'. Vooral niet te veel actie. Calm, cool and collected. <<< Zag je dat laatste woord? ;)

Wanneer het paard in de training uit de verzameling valt, wordt hij kort opgepakt en volgt er een oefening om hem weer verzameld te krijgen. Daarna wordt het paard weer losgelaten. Na veel training kan het paard dan aan een lange teugel verzameld lopen. In wedstrijden is het niet toegestaan om op die manier in te grijpen, dus paarden die in een wedstrijd op de voorhand vallen worden daarin niet gecorrigeerd en kachelen dus zo door.

De laatste jaren is er binnen de western veel discussie geweest over het op de voorhand lopen, met name in de Pleasure. Dat werd in wedstrijden niet genoeg afgestraft vond men. Daar zijn nu nieuwe regels voor gekomen, en dat leidt hopelijk tot verbetering over de gehele sport.

Als je punt is dat er in de western niet genoeg aandacht is voor verzameling ben ik het daar absoluut niet mee eens. Misschien niet op de manier zoals jij en ik het ooit geleerd hebben, maar dat is inderdaad een kwestie van een open mind.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:11

ik weet niet veel van western maar ik heb het een keer gedaan..
ik vond het veel relaxter dan dresuur en zeker als springen..
volgens mij is het veel diervriendelijker alleen de stangen (bitten) daar ben
ik het niet mee eens..
maar verder..
en daarbij vinden veel paarden het leuk om western te rijden. vooral cowcutting
en bij western wordt er maar 1 keer een commando gegeven en bij dressuur wordt
vaak de hele oefening aan de teugels getrokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

Relaxter dan dressuur? Helaas niet zo :D

En wat is er met een bit mis? Ik rijd ook met bit en als je hand maar zacht is, is het niet erg.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:01

het gaat er om wat voor bit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:36

beestenfreak schreef:
het gaat er om wat voor bit ;)

Sorry, bedoel natuurlijk een shank. Noem eigenlijk alleen shanks een bit. (nee, geen discussie daarover :D Is gewoon een gewoonte om dat zo te zeggen)

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:32

LindyH schreef:
TS, misschien zeg ik nu iets wat je allang wist, maar ik vrees van niet dus misschien heb je er iets aan.

Westernpaarden worden wel verzameld, maar daarna volgt er nog een stap, namelijk het loslaten van de teugels. Het is dan de bedoeling dat het paard verzameld blijft lopen aan de lange teugel. Daarmee neemt heeft paard als het goed is een verzameling aan die prettig is en past bij de bouw van het paard. Door het paard zijn hals en hoofd terug te geven, kan hij die gebruiken voor het vinden van de ideale balans. Dat is nodig, want bij western is het basisidee dat paard en ruiter het de hele dag vol moeten kunnen houden. Vandaar ook het lage tempo en de 'flat knee'. Vooral niet te veel actie. Calm, cool and collected. <<< Zag je dat laatste woord? ;)

Wanneer het paard in de training uit de verzameling valt, wordt hij kort opgepakt en volgt er een oefening om hem weer verzameld te krijgen. Daarna wordt het paard weer losgelaten. Na veel training kan het paard dan aan een lange teugel verzameld lopen. In wedstrijden is het niet toegestaan om op die manier in te grijpen, dus paarden die in een wedstrijd op de voorhand vallen worden daarin niet gecorrigeerd en kachelen dus zo door.

De laatste jaren is er binnen de western veel discussie geweest over het op de voorhand lopen, met name in de Pleasure. Dat werd in wedstrijden niet genoeg afgestraft vond men. Daar zijn nu nieuwe regels voor gekomen, en dat leidt hopelijk tot verbetering over de gehele sport.

Als je punt is dat er in de western niet genoeg aandacht is voor verzameling ben ik het daar absoluut niet mee eens. Misschien niet op de manier zoals jij en ik het ooit geleerd hebben, maar dat is inderdaad een kwestie van een open mind.

Kijk eindelijk een goed verhaal!! Maar dan denk ik toch dat er meer sprake is van horizontaal evenwicht (dus het gewicht van paard en ruiter 50/50 verdeeld). Het grondbeginsel moet zijn dat het de hele dag is vol te houden en dat is in echte verzameling nooit mogelijk. Hoe dan ook, horizontaal evenwicht is ook een mate van verzameling.

Mijn visie op western is nu inderdaad wel ietsjes bijgesteld maar ik blijf denk ik toch lekker springen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:31

jojoni schreef:
ik weet niet veel van western maar ik heb het een keer gedaan..
ik vond het veel relaxter dan dresuur en zeker als springen..
volgens mij is het veel diervriendelijker alleen de stangen (bitten) daar ben
ik het niet mee eens..
maar verder..
en daarbij vinden veel paarden het leuk om western te rijden. vooral cowcutting
en bij western wordt er maar 1 keer een commando gegeven en bij dressuur wordt
vaak de hele oefening aan de teugels getrokken

Dan vraag ik me af hoe jij tegen de stang en trens aan kijkt? En bij het springen hangt er ook nogal eens een hoop ijzerwaar in de mond.
Pluspunt bij western vind ik dat de bitten vaak dun zijn en dat dat meestal veel beter past dan die dikke bustrensen. Overigens reed ik mijn paard altijd met een dubbel gebroken engels bitje :D

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:17

Tja, ik kan me, als westernruiter, in haar methode niet echt vinden. Ik vind het niet schokkend, ze geeft overigens aan het te overdrijven, maar ik ben nogal anti zaag en alles wat er op lijkt tot en met het bekende 'spelen met je handen' wat je in de dressuur wel vaker hoort.

Maar goed, een zo'n filmpje maakt niet de rijstijl, want dan kan ik wel een topic openen met als onderwerp 'Is dit nu springen??' http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=n ... re=related
Het is altijd gevaarlijk je baseren op een filmpje en dan de hele sport over een kam te scheren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:35

Dat filmpje is wel erg heftig aangezien het allemaal op 1 terrein is opgenomen. Welk achterlijk land is dat?

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:26

Ik vind dat Western er best ruig uit ziet soms.
En dan lijkt het net of paarden pijn eraan hebben,
maar de meeste hebben er juist lol aan.
Maarjah, ik vind het soms toch zielig.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:19

De gesproken taal is volgens mij russisch. Maar daar gaat het me niet om, het ging mij erom dat een youtube filmpje niet representatief hoeft te zijn voor een sport.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:23

Jolande schreef:
De gesproken taal is volgens mij russisch. Maar daar gaat het me niet om, het ging mij erom dat een youtube filmpje niet representatief hoeft te zijn voor een sport.

En dat is nu precies wat ik ook vind.

Het is overigens wel een gruwelijk filmpje. Je snapt niet dat zo'n mensen bestaan.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:28

nee, ik zie hier geen actie, eerder gezaag met een heel scherp bit..
ik heb geen mening over DRESSUUR EN WESTERN, Ik merk dat dat al lang
heel gevoelig is tegen over elkaar, meestal...

Ik rijd zelf dressuur en vind dit niet echt leuk om te zien,
gelukkig doet niet iedere western ruiter zo ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:30

Jolande schreef:
Tja, ik kan me, als westernruiter, in haar methode niet echt vinden. Ik vind het niet schokkend, ze geeft overigens aan het te overdrijven, maar ik ben nogal anti zaag en alles wat er op lijkt tot en met het bekende 'spelen met je handen' wat je in de dressuur wel vaker hoort.

Maar goed, een zo'n filmpje maakt niet de rijstijl, want dan kan ik wel een topic openen met als onderwerp 'Is dit nu springen??' http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=n ... re=related
Het is altijd gevaarlijk je baseren op een filmpje en dan de hele sport over een kam te scheren.

mag ik schelden?
wat een vreselijk filmpje....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:11

_Lotteke schreef:
mag ik schelden?
wat een vreselijk filmpje....

Eigenlijk is het helemaal geen vreselijk filmpje als je leest wat er verteld wordt (luisteren naar Russisch valt niet mee ;) ) De beelden zijn niet leuk om naar te kijken, maar dat is ook de strekking van het geheel: de gevolgen van zagen. Dat wordt ook met tekeningen in beeld gebracht wat zo'n bit met de kaken van je paard doet en wat voor schade het kan aanrichten.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:14

ik kan geen russisch,,maar het ziet er wel heel aso uit om eerlijk te zijn....

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:24

Ik word heel naar van dat springfilmpje..

Overigens vind ik het filmpje uit de openingspost een stuk vriendelijker lijken dan wat ik menig dressuurruiter zie doen.. Het spelen met de handen lijkt daar vaak meer op zagen, en dat zie ik hier niet in zulke mate gebeuren..

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:29

trouwens ik had het ook over het springfilmpje
helemaal afgelijd....i am sorry

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:45

Zolang er nog niet zoiets bestaat als 1 type westernruiter en 1 type dressuur/spring ruiter is een discussie als deze toch vrij zinloos?? Ik ben een heel enthousiaste westernruiter en wordt ook behoorlijk misselijk van wat sommige westernruiters uitvreten met hun paard en wordt ook erg misselijk van de te strakke teugeltjes die je vaak ziet bij dressuurruiters.. Maar ja er zijn zat dressuur ruiters die met goed contact rijden en zat westerruiters die goed western rijden..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:15

Ik dacht zwaar geshockeerd af te sluiten, maar dit filmpje valt toch heel erg mee? Haar uitleg klint plausibel, hoewel ze het beter getoond had op een snaffletje, want eens de shank er in zit moet dit onderdeel al héél lang gevestigd zijn en enkel op de benen te vragen zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:37

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:51

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:24