Kort uitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Re: Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:42

dat verschilt eigenlijk je ziet ook die grote ruiters die dat ook doen enzo ik denk dat het er ook wel vanaf hangt hoe bezweet je paard is

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:36

minimaal 10 min.. tot ie op adem is en droog is..
Is ie al op adem en droog binnen 5 min? stap ik toch 10 min minimaal uit..

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:43

meestal eindig ik het trainen met oefeningen in stap (lekker nog wat buigen en rekken) en dan stap ik uit tot ze op adem zijn. Droog zal niet lukken: ze hebben allebei een giga teddyvacht

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:27

een paard moet op adem komen en zijn spieren moeten afkoelen voordat het stil wordt gezet. dat zal niet na 2 rondjes al gebeurt zijn als je actief getaind hebt;)

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:17

Meestal gewoonlijk 10 tot 15 min. Maar afgelopen zaterdag reed mijn vriendin op de tinker die samen bijrijden, we hebben met haar een dik 30 min gelopen, lekker buiten stappen aan de hand.. vond ze erg leuk.. we rijden haar nog niet zolang bij!

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:17

Ik stap altijd ongeveer 5 minuten uit. Ook al rijden we niet heel zwaar, 5 minuten rondjes stappen vind ik wel genoeg. Ze heeft darvoor een uur moeten werken, dus die 5 minuten rust verdient ze wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:46

Uitstappen doe je niet alleen voor de spieren/ademhaling/zweet, maar ook voor de benen.

Dankzij het hoefmechanisme worden afvalstoffen snel verwijderd uit de voeten en benen. Als het paard stilstaat, is er geen hoefmechanisme!
Daarom zou je altijd 10 minuten moeten uitstappen.

Omdat dat voor je gevoel best lang duurt, houd ik het altijd bij op de klok.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:43

Inderdaad, uitstappen is niet om 'm alleen maar droog te krijgen en op adem te laten komen. Ook afbouwen van de training.

10/15 min. is echt wel noodzakelijk. :j Meestal stap ik een rondje buiten, omdat tien minuten in de bak stappen wel vrij lang duurt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:47

Ik ga meestal lekker buiten uitstappen, dat hou ik dan wel ff vol.. In de bak ben ik het meestal wel snel zat, vandaar dat ik dan even naar buiten ga..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:49

ik stap altijd tien minuten of langer uit, nooit korter. Vaak zadel ik na een aantal rondjes af en ga dan buiten een stuk wandelen.

Ik zie het bij ons op stal ook gebeuren. Ze komen uit de galop stappen twee rondjes en gooien paard/pony op stal.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 11-03-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:53

ik stap altijd naast mijn paard uit op het harde. hierbij doe ik de beenbeschermers af om optimale koeling te krijgen.
door na inspanning een cooling down te doen verbrand het paard weer een gedeelte van zijn eigen melkzuren waardoor hij minder spierpijn krijgt. Leg dit naast het verhaal over de doorbloeding door het hoefmechanisme en dan lijkt me wel duidelijk wat goed is :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:56

Altijd best lang in ieder geval. Als er verder niemand aan het rijden is (of als het in ieder geval rustig is) stap ik eerst ohz uit en dan ook nog met zadel eraf. Ik vind losstappen en uitstappen altijd erg belangrijk.

Wij hebben er ook een paar op stal die 2 of 3 rondjes wel genoeg vinden, maar dat lijkt me echt niet goed voor je paard. Als je zelf bent gaan hardlopen, dan loop je toch ook uit tot je weer op adem bent.

Pas hadden we stalvergadering en toen had iemand zelfs commentaar dat er sommige ponymeiden te lang uitstappen. (en dan bedoel ik niet als ze aan het kletsen zijn) wat is dat toch voor raar commentaar, te lang uitstappen kan volgens mij niet. Net als te lang losstappen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:02

chuzzle schreef:
meestal eindig ik het trainen met oefeningen in stap (lekker nog wat buigen en rekken) en dan stap ik uit tot ze op adem zijn.

Idem hier: veel buigoefeningen in stap op het einde van het lesuurtje, en echt uitstappen is dan nauwelijks nog nodig. Ik stap wel nog kleine 5 minuutjes uit, maar ook niet zoveel meer.
Maar de stapoefeningen begin ik bijna altijd 10min voor het einde van de les.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:03

Ik stap zelf 10 tot 15 minuten uit.. altijd! Ik ga ook niet direct stil staan nadat ik intensief gesport heb.

Maar ik stap hem ook altijd eerst 10 tot 15 minuten in. Vind het ook belangrijk dat hij goed opwarmd.

En net als vele van jullie zie ik vaak dat mensen letterlijk na 2 minuten stap in draf gaan en 2 minuten later in galop.

ToosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:36

Ik stap met Boy altijd ongeveer 10 minuten uit. Hij is snel alweer helemaal op adem en droog. Bijou loopt nog niet zo heel lang onder het zadel en die stap ik altijd een kwartier uit. ;)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:40

Lieffiefi schreef:
En net als vele van jullie zie ik vaak dat mensen letterlijk na 2 minuten stap in draf gaan en 2 minuten later in galop.

Die zie je helaas idd....vaak zijn het ook dezelfde die na die galop er ook zo weer afstappen in terug in stal zetten :(

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:48

Dat snap ik helemaal niet. Mijn paard is na 2min nog helemaal niet los genoeg door zijn/haar lichaam, om al een nette galop aan te springen!

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:03

Hier nog een....die van mij heeft de +/-10 min echt wel nodig om lekker los te raken, tevens wil ik er niet aandenken wat voor "klappen" die spieren ed krijgen als je zo snel aan het werk gaat :n

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:44

ik stap altijd min 10 minuten uit maar omdat ik een fjord met wintervacht heb leg ik heb zijn zweetdeken op en stap ik aan de hand uit. Dan gaat hij nog even met zweetdeken op stal totdat hij wel droog is.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:48

Ik stap mijn paard na een training uit tot hij op adem is in de bak, dan nog twee rondjes om het zweet naar buiten te transporteren, dan gooi ik de zweetdeken op tegen de wind, stap ik 10 minuten naar de wei terug en laat hem daar nog even met zweetdeken staan, en als hij droog is gooi ik zn regendeken weer op :)

Instappen aan de lange teugel doen we als we op weg gaan naar de bak, zodat ik m daar gelijk kan oppakken :)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 11-03-09 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:24

Eerst even uitdraven aan een vrij lange teugel (waarbij hij wel nageeflijk is) en dan ongeveer 10 minuten stappen. Als hij erg warm is, bijvoorbeeld op concours of na les, minimaal een kwartier.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:18

Ik stap ook nooit zo lang uit..
Tot hij op adem is, helemaal in de kou ga ik geen 15min stappen met mn geschoren pony..
Hij zweet ook amper in de winter als hij kaal is, dat is vaak voor dat ik ga uitstappen al droog..
Ik draaf ook uit met lange teugel, dat wel, wel met contact.
Instappen doe ik wel vaak minimaal een kwartier over..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:23

Ik kan er niet aan denken om paardlief maar 2 rondjes uit te laten stappen en hem dan op stal te dumpen.
Ik stap zeker 5 tot 10 minuten uit en wacht ook zeker tot ze achter niet meer pompt.

Wacht niet tot ze bij neusgaten stopt met sneller ademen want dan kan ik 1 eeuw uitstappen. :+

En vervolgens laat ik d'r ook nog even rollen in de bak
en zet d'r daarna pas nog op stal en als ze hard heeft gezweet ook nog dekentje omdoen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:56

cheyentic schreef:
ik stap altijd naast mijn paard uit op het harde. hierbij doe ik de beenbeschermers af om optimale koeling te krijgen.
door na inspanning een cooling down te doen verbrand het paard weer een gedeelte van zijn eigen melkzuren waardoor hij minder spierpijn krijgt. Leg dit naast het verhaal over de doorbloeding door het hoefmechanisme en dan lijkt me wel duidelijk wat goed is :)

Ik wist niet dat naast gewoon afkoelen en op adem komen het uitstappen ook zo'n invloed heeft op het hoefmechanisme. Maar danb en ik iig blij dat ik op de goede manier bezig ben :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:00

Ik stap ongeveer 10 minuutjes uit.
En als ik naar buiten ga ben ik 20 minuten onderweg.