Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:37

Het gaat ook niet over wijken of een appuyement kennen.
De basis is rechtrichten en een paard op de achterhand laten lopen. Die krul die komt dan vanzelf omdat hij jou als ruiter gaat dragen. Draagt hij jou niet, loopt hij met een weg gedrukte rug dan kom je een keer in de problemen betreffende gezondheid. Daar voor haal je dus les. Maar als mensen niet inzien dat het gaat om die dingen, wat kun je dan nog aanbrengen als argumenten?
Ik zie dat eerlijk gezegd toch aan een gebrek aan ervaring.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:38

Juul,

Wat versta jij dan precies onder je eigen rijstijl? Want je loopt jezelf alleen maar de hemel in te prijzen, gun ons eens een blikje in jouw rijden?

De grootste fout die je kunt maken is JUIST lessen bij véél verschillende instructeurs. Een paard is een routine dier, als je allerlei verschillende rijstijlen op zo'n dier gaat botvieren, kun je binnen mum van tijd, hem stil zetten op het land.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:38

kazary schreef:
De basis is rechtrichten en een paard op de achterhand laten lopen. Die krul die komt dan vanzelf omdat hij jou als ruiter gaat dragen. Draagt hij jou niet, loopt hij met een weg gedrukte rug dan kom je een keer in de problemen betreffende gezondheid. Daar voor haal je dus les. Maar als mensen niet inzien dat het gaat om die dingen, wat kun je dan nog aanbrengen als argumenten?

Helaas maar waar, weet denk ik 80% van bokt, nieteens hoe een dragend paard aanvoeld.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:39

Zelf vind ik het ook wel belangrijk dat je eerst rond gaat kijken bij instructeurs voordat je 'zomaar' ergens les van gaat nemen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:40

Wat versta jij onder les dan?
Ik iemand die je op je fouten wijst, maar vooral iemand die jou goed uit kan leggen hoe je die fouten moet verhelpen. Die je per pas helpt.

Waarom verschillende instructeurs? Als je een goede hebt is veranderen niet nodig. Een goede is wat ik hierboven benoem.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:42

Oké ik ben het wel eens over dat een paard los gewerkt moet worden over zijn rug van voor tot achter! Wanneer je echt traint.
Maar vaak wanneer je recreatief rijdt, loopt je paard in zijn'/ haar natuurlijke houding. Dus hoofd omhoog, en lopen waar hij/zij wil. (wanneer we eventjes uitgaan van iemand die niet in de mond trekt, en de basis wel onder de knie heeft) En met de natuurlijke gang van het paard is niks mis! ook niet wanneer deze een ruiter op zijn/haar rug heeft.

eenitraM

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:42

Gewoon laten.

Je weet zelf beter ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:43

Province schreef:
kazary schreef:

Helaas maar waar, weet denk ik 80% van bokt, nieteens hoe een dragend paard aanvoeld.

Juist! En daar zit het probleem. En dat zijn dan om eerlijk te zijn ook de mensen die wel als eerste zeggen, ik weet wel hoe de basis moet, dat heb ik een keertje gehad. En dan staan mijn tenen krom, dat heb ik een keer geleerd. Dat leer je namelijk niet een keer. Daar ben je je hele leven mee bezig. Op elk niveau. Het is geen auto waar je een keertje hebt geleerd welke pedaal gas is en welke rem.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:43

Uitgeleerd ben je nooit, er valt altijd wel wat te verbeteren

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:45

Weet niet of de vraag voor mij was bedoeld wat ik onder les versta?
Maar wat ik eronder versta is dat iemand mij goed uit kan leggen hoe het paard aan moet voelen, die mij op mijn fouten wijst en wat ik er dan aan moet veranderen. En natuurlijk wil ik ook vooruitgang zien als je een aantal lessen hebt gehad, het is dus ook belangrijk dat wat ik tijdens de les heb geleerd ook thuis als ik voor mezelf aan het rijden ben uit kan voeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:46

maradhja schreef:
Oké ik ben het wel eens over dat een paard los gewerkt moet worden over zijn rug van voor tot achter! Wanneer je echt traint.
Maar vaak wanneer je recreatief rijdt, loopt je paard in zijn'/ haar natuurlijke houding. Dus hoofd omhoog, en lopen waar hij/zij wil. (wanneer we eventjes uitgaan van iemand die niet in de mond trekt, en de basis wel onder de knie heeft) En met de natuurlijke gang van het paard is niks mis! ook niet wanneer deze een ruiter op zijn/haar rug heeft.

En dat is dus een verkeerde opvatting. Een paard is helemaal niet gebouwd om te dragen op de rug. Omdat hij daar niet voor gemaakt is moeten wij als ruiter waakzaam zijn dat hij dit doet op een voor hem zo gezond mogelijke manier. En dat is dus waarom je leert wat jij beschrijft; over de rug van voor naar achter.
De natuurlijke gang is prima, zonder de onnatuurlijke ruiter.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:47

kazary schreef:

Ben het zeker met jou eens.
Maar gebrek aan ervaring is wat anders dan eigenwijs zijn en denken dat je het wel alleen kunt.
Kinderen, (Ookal praat ik hier bij over de zelfde leeftijd als ik heb ) die kun je dat uit hun hoofd praten. En de les in sturen, maar eigenwijsheid, of gebrek aan ervaring is wat anders. En kun je wat je ook zecht, NIET uit hun hoofd praten...
Want ze kunnen hun Zwarte volbloed hengst toch wel alleen zadelmak maken?! ;(
En ik denk ook dat heel veel procent van onze bokkers NIET weet , hoe een paard voelt dat over zijn rug loopt.
Of te wel... Dragend... :n

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:49

Justalive,

Helemaal niet vervelend bedoeld, want je zit zeker op de goede weg, maar met alleen ruggebruik, heb je nog geen dragend paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:51

Daar heb je helemaal gelijk in JustaLive.Eigenwijs zijn is wellicht beter verwoord dan gebrek aan ervaring.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:53

Toen ik vroeger op een bepaalde manege reed was ik op een gegeven moment wel uitgeleerd. Ik ben toen bij een andere manege gaan rijden en daar weer het eea bijgeleerd. Nu ik een eigen paard heb en serieus train (dus niet alleen mezelf maar ook bezig ben om mijn paard te trainen) besef ik dat ik nooit uitgeleerd raak, op welk niveau ik ook zal rijden. Ik ga dan ook regelmatig naar les, 1 à 2 keer per week en leer steeds weer bij, met name ook het verfijnen van de hulpen, het paard sterker maken (meer op de achterhand rijden) etc. Ik heb het afgelopen jaar (zolang volg ik weer lessen) zooo ontzettend veel bijgeleerd, dit had ik zonder lessen echt niet gered. Toen ik begon met lessen was ik net in staat om een klein winstpuntje in de B te halen, inmiddels heb ik de punten voor de L2 en ga binnenkort de overstap naar deze klasse maken.

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat kinderen/mensen dit roepen, zeker degene die op een manege rijden, want op bepaalde maneges kom je ook gewoon niet verder omdat ze bv geen geschikte paarden hebben of ze voeren een beleid waar je bv het paard niet aan de teugel mag rijden oid of niet hoger mag springen dan 50 cm. Ik kan me dan goed voorstellen dat de lol en uitdaging er dan wel af gaat en dat ze dan roepen/denken dat ze uitgeleerd zijn. Tegen deze mensen wil ik dan zeggen zoek een andere manege of zoek een verzorgpaard/eigen paard. Ook voor mensen die geen ambitie hebben en ontspannen/recreatief willen rondhobbelen is het belangrijk om les te nemen, aangezien fouten er snel insluipen en dit de gezondheid van het paard kan schaden, bijvoorbeeld als iemand geen goede onafhankelijke zit heeft en die constant aan de teugels loopt te trekken of met z'n zit te hard in de rug van het paard zit te beuken. Alleen daarom al is het volgen van les al zo belangrijk ;)

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:54

vroeger dacht ik dat ik al heel goed was, ik ging elke dag met mijn verzorgknollie naar het bos, maar bedacht dat ik helemaal niet goed was. Ik ging met hem op les en merkte toen dat ik echt nog heeeeeeeeeel veel moest leren. Ik vond het lessen echt geweldig en verheugde me er telkens weer op.
Nu heb ik mijn eigen paard en ik ben niet meer zo van het boshobbelen (af en toe nog naar het bos), maar ik begin het dressuren steeds leuker te vinden omdat ik het ook steeds beter kan. Ik verheug me echt weer op elke les.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:55

kazary schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in JustaLive.Eigenwijs zijn is wellicht beter verwoord dan gebrek aan ervaring.

Gebrek aan ervaring, maakt niks uit, Je kunt altijd nog wat leren, en gebrek aan ervaring, VALT iig bij te leren, maar eigenweis heid is puur iets van je zelf. En eigenweisheid is heel wat anders dan gebrek aan ervaring.

Tenslotte denk ik inderdaad dat eigenweisheid een beter woord is...

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:53

Sommigen weten misschien niet beter hé?

Met paardrijden ben je gewoon niet uitgeleerd.
Je leert altijd weer bij. Er komen altijd weer nieuwe dingen bij of dingen waar je beter aan moet werken.

En als je een nieuw paard hebt om te rijden moet je alles misschien ook weer anders doen.
Niet elk paard reageert het zelfde.

Het belangrijkste van paardrijden blijft nog altijd het paard onder controle houden, Weten hoe je paard reageert op dingen, een paard ontspannen laten lopen en je paard gewoon aanvoelen.
Tenminste ik vind dat het belangrijkste.
En lang niet iedereen kan dat gelijk.

Dus er kan wel gezegt worden dat ze niet meer hoeven te leren.
maar 1 keer een andere prive les en je leert zo weer wat nieuws.
En dan zullen ze vast anders denken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:58

kazary schreef:
Wat versta jij onder les dan?
Ik iemand die je op je fouten wijst, maar vooral iemand die jou goed uit kan leggen hoe je die fouten moet verhelpen. Die je per pas helpt.

Waarom verschillende instructeurs? Als je een goede hebt is veranderen niet nodig. Een goede is wat ik hierboven benoem.

Omdat goede instructeurs ook fouten maken. ;)

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:03

Zelfs Anky krijgt nog les, dus............ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:06

Ik ben het met beide kanten eens.
IMO kan een recreatieruiter prima zonder les, of het slim is is weer wat anders.
Het paard loopt meestal ook niet goed met zijn achterhand en scheef, zie je vaak met buitenrijden.
Ik kan me in sommige antwoorden in Juul vinden, maar ook zeker in de andere.
Wel vindt ik dat hier vaak vergelijkt wordt met Anky, maar er zijn ook nog andere topruiters hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:11

Jorine_Falco schreef:
Ik ben het met beide kanten eens.
IMO kan een recreatieruiter prima zonder les, of het slim is is weer wat anders.
Het paard loopt meestal ook niet goed met zijn achterhand en scheef, zie je vaak met buitenrijden.
Ik kan me in sommige antwoorden in [naam] vinden, maar ook zeker in de andere.
Wel vindt ik dat hier vaak vergelijkt wordt met Anky, maar er zijn ook nog andere topruiters hoor.

Idd, daar val ik ook over, over dat laatste. Alsof Anky de beste ruiter van de wereld is en zelfs nog les nodig heeft. Kun je meteen roepen: Maar ze is de beste van de wereld! Daar zijn ook de meningen over verdeeld. :+ Ik heb haar laatst nog zien trainen en daar kan ik geen respect voor opbrengen (voor al het geruk en getrap met sporen in die buik). En ja dat zeg ik als 'groentje'. ;) Tussen hoog in de wedstrijdsport en goed rijden zit nogal verschil. En ik snap dan ook niet hoe sommige mensen zo hoog komen, dat die paarden het allemaal pikken joh en er überhaupt nog op reageren. Zijn veel te lief die beessies. :)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:15

Ik met het met jullie eens dat een mens (en paard) nooit uitgeleerd zijn. Mensen die eigenwijs zijn, en denken dat ze alles al kunnen, moeten zichzelf nog maar eens achter de oren krabben.

In de aanhef van dit topis staat: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden.

Tussen alles kunnen en tevreden zijn met wat je kunt zit volgens mij nog wel een wezenlijk verschil.

Persoonlijk wil ik altijd blijven leren, en zoals ik lees de meeste mensen op dit topic. Maar als een recreant tevreden is over zijn/haar rijden, en geen nieuwe dingen meer wil leren..alla. Daar kan ik mij persoonlijk niet zo druk om maken, men heeft andere ambities of prioriteiten..ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:17

Afgelopen maand was ik bij een wedstrijd aan het kijken met een vriendin, daar was een zeer dapper paard, respect voor.

Ruiter reed M, zeer strenge ruiter, veel getrek en geschop en gepluk.
Ruiter liet hem te veel gaan met middendraf, paard galopeerde aan en ze gaf hem een ontieglijk harde schop en ruk.
Paard bleef in de hoek stilstaan, deed niks meer.
Geloof me, daar kan ik respect voor hebben :j.

maargoed, daar gaat het nu niet over. Een ruiter die jaren es heeft gehad en zo af en toe nog eens gaat en lekker recreatief rijd, moet het ook zonder les kunnen. Denk dat juist heel veel mensen zonder les rijden.Ik wil ook graag blijven leren hoor, net als seabiscuitje. Maar daarover zijn de meingen verschild.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:21

Jeetje, ik weet best wel dat er veel andere ruiters zijn die goed zijn, het gaat mij niet om Anky speciaal........... :o

Willen jullie dan een hele serie namen zien, of had ik moeten schrijven:

De TOP van de wereld, amazones en ruiters krijgen allemaal nog les.
Vanaf de grond kan je vaak beter zien of het goed gaat als dat je zelf op het paard zit! :D