Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:01

Ik heb me even bijgelezen in dit topic en vind sommige reacties echt kant nog wal slaan.
"Waarom probeer je zelf niks"
"Ga een goed les nemen" En zo nog een paar.

Ik probeer zelf genoeg. En in de intro van dit topic is ook duidelijk uitgelegd dat dit topic ter inventarisatie was. Ik wilde graag weten wat de mogelijkheden en ervaringen waren maar het is niet zo dat ik haar morgen weg ga brengen ofzo. Ik wilde me gewoon wat verder op dit onderwerp orienteren.
Ik heb zelf ook les prive en groeps maar ik ben een groot voorstander van mijn bestaande kennis vergroten in plaats van zelf blijven aanklooien.
Om die reden wilde ik graag weten wat het bij scholen inhield en welke voor en nadelen het met zich mee bracht. Niet om even snel en makkelijk naar het Z te komen of om zelf niks meer te hoeven doen.
Maar om een beter klimaat te creeeren voor zowel mijn paard als mijzelf.

chanouk

Re: Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:23

Ik denk idd ook dat je beter zelf prive les kan gaan nemen ipv je paard weg te brengen want dan kan je paard het maar zelf heb je er niks aan als je niet op dat niveau kunt rijden.
Dit is niet verkeerd bedoeld alleen hoe ik erover denk. Succes in ieder geval.

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:37

ik snap helemaal wat er bedoeld wordt, ik heb zelf een 4,5 jarige ruin, echt een schat van een dier daar niet van hoor, maar hij kan soms zó eigenwijs zijn en dat ik het gevoel heb dat ik hém niet genoeg kan leren. Daarom ben ik deze topic ook even aan het volgen over ervaringen en goede adressen erover, want ik ben er misschien ook over aan het denken om misschien te bijscholen of iets dergelijks. Ik heb nu wel goede begeleiding en ik moet natuurlijk ook niet al te veel verwachten, maar ik ben erg bang dat ik nu iets fout doe.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:22

Goede adressen zijn er genoeg, ga eens een rondje rijden en kijk wie er bij je past. Op vrijwel alle africhtingsstallen kun je een constructie maken dat zowel je paard als jijzelf training krijgen. Dat kan varieren van 6x per week onder begeleiding rijden tot 1x les en je paard de rest van de week laten rijden. Het is maar net hoe je situatie is en wat voor die combinatie de beste aanpak is. Prijzen varieren nogal, hangt maar net van de trainer af. Ga een paar keer kijken en kies een stal die bij jouw wensen aansluit.

Ik ken mensen die het structureel zo doen, maar voor de meesten is het een manier om een tijdje intensiever begeleiding te krijgen en vaak met een specifiek probleem op weg geholpen te worden.

En ik zie nog steeds niet in waarom je daar een slechtere combinatie van zou worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:48

Denk dat het zeker kan helpen, mits jezelf ook extra les neemt. Toen ik net M2 reed, zat ik een beetje in de bekende dip waar veel M2 ruiters last van schijnen te hebben. Ik sta op stal bij mijn instructrice en toen heb ik mijn paard een maand bij haar in 'training' gezet.
Maar dan als verschil dat ze hem ipv 4-5 keer per week maar 1 keer per week reed, en ik daarnaast nog 3-4 keer per week les had.
Is erg goed bevallen destijds, zij kon mij net wat beter uitleggen wat ik moest doen omdat ze precies wist wat ik voelde en hoe mijn paard reageerde. En ik kon de dag nadat zij had gereden goed merken waar we heen moesten. Aan het eind van de maand had ik wedstrijd en reed ik als een van de weinige winst bij een als zeer streng maar rechtvaardig jurylid.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:36

Het is echt verbazingewekkend hoeveel mensen hier klakeloos neerkalken; Misschien moet jezelf eens les nemen ipv alleen je paard wegbrengen.

Ga eens een heel topic lezen of in elk geval de intro voordat je oordeelt als een kip zonder kop.

Sorry maar wordt er echt een beetje MOE van

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:01

Vreemd - en in mijn ogen ook typisch Nederlands - dat hier zo negatief op gereageerd wordt. Waarom zou je iets op een moeilijke manier willen bereiken als het ook makkelijker, veiliger en comfortabeler kan? Een vriendin van mij had een pony waar ze niks mee kon. Ze ging goede les nemen en 't ging iets beter, maar 2 van de 3 keer was het rijden een 'gevecht' dat eerst gewonnen moest worden, wat zo'n 3 kwartier duurde, en daarna kon ze echt rijden. Ze heeft zichzelf en 't paard naar de trainer gebracht. Ze nam 1x per week les daar en 't paard werd elke dag gereden. Sindsdien rijdt ze al twee jaar zonder gevecht. Ze voelen elkaar beter aan en ze wordt er nooit meer afgebokt. 't Heeft wat geld gekost maar is nu allemaal veel soepeler en veiliger. En zij blijft natuurlijk les nemen. :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:36

[quote="Fitch"]Vreemd - en in mijn ogen ook typisch Nederlands - dat hier zo negatief op gereageerd wordt. Waarom zou je iets op een moeilijke manier willen bereiken als het ook makkelijker, veiliger en comfortabeler kan? [quote]

moeilijke manier?.. ik versta onder het 'moeilijke' zelf leren rijden. Zelf je paard aanvoelen, en ook aanvoelen dat hij vooruitgang boekt. Daar leer je zelf van rijden.

ik zal niet zeggen dat je m niet weg mag laten brengen om m door een ander fijn te maken. Maar dan zul je dat zelf nooit kunnen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:11

LadyLynn schreef:
moeilijke manier?.. ik versta onder het 'moeilijke' zelf leren rijden. Zelf je paard aanvoelen, en ook aanvoelen dat hij vooruitgang boekt. Daar leer je zelf van rijden.

ik zal niet zeggen dat je m niet weg mag laten brengen om m door een ander fijn te maken. Maar dan zul je dat zelf nooit kunnen.
[/quote]

Dit is weer zo'n beperkte reactie. Zoals al eerder gezegd breng ik niet alleen mijn paard weg maar ook mezelf. Waarom zal ik zelf mijn paard nooit fijn kunnen rijden als iemand me daarbij helpt? Het zal wat voeten in de aarde hebben maar uiteindelijk echt wel enig resultaat geven.
En wat dat moeilijke betreft; Zelf leren paardrijden is echt niet zo moeilijk. Maar juist het aanvoelen van je paard en het perfectioneren van je paar is heel moeilijk. Waarom zou je daar niet bij geholpen mogen worden door iemand die daar al verder in is dan jij?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:25

quote]

Dit is weer zo'n beperkte reactie. Zoals al eerder gezegd breng ik niet alleen mijn paard weg maar ook mezelf. Waarom zal ik zelf mijn paard nooit fijn kunnen rijden als iemand me daarbij helpt? Het zal wat voeten in de aarde hebben maar uiteindelijk echt wel enig resultaat geven.
En wat dat moeilijke betreft; Zelf leren paardrijden is echt niet zo moeilijk. Maar juist het aanvoelen van je paard en het perfectioneren van je paar is heel moeilijk. Waarom zou je daar niet bij geholpen mogen worden door iemand die daar al verder in is dan jij?[/quote]

zelf leren paardrijden?.. idd het aanvoelen van je paard.. dat leer je toch niet als een ander hem berijd??.. Als je privéles gaat nemen sta ik 100% achter die beslissing.

het perfectioneren van je paard.. waarom zou je dat niet helemaal zelf willen doen.. dan leer je je paard aanvoelen, in plaats van het knopje erop, en jij dan dáármee verder gaan.. Dan leer je toch niks, dan heb je met dat toch al geen ervaring?.. Als je straks een nieuw paard hebt, en je loopt tegen hetzelfde probleem, dan zou je hem weer moeten laten 'perfectioneren', en als je het zelf leert, dan kun je het dan ook oplossen..

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:45

LadyLynn schreef:
Citaat:

het perfectioneren van je paard.. waarom zou je dat niet helemaal zelf willen doen.. dan leer je je paard aanvoelen, in plaats van het knopje erop, en jij dan dáármee verder gaan.. Dan leer je toch niks, dan heb je met dat toch al geen ervaring?.. Als je straks een nieuw paard hebt, en je loopt tegen hetzelfde probleem, dan zou je hem weer moeten laten 'perfectioneren', en als je het zelf leert, dan kun je het dan ook oplossen..

Wat een onzin zeg. Er staat ook niet dat ik geen prive les heb of neem. Maar dat zou ik dan bij de trainer gaan doen.
Wie zegt dat ik het niet het liefst zelf zou doen?
Het lijkt me juist positief dat ik dezelf kritiek heb om te zeggen dit paard is te slim voor mij. Of beter gezegd als ik hiermee door blijf gaan op deze wijze ga ik het verkloten. Dan is het toch juist goed om samen met een instructeur te gaan zoeken naar oplossingen. En als hij je dan helpt door hem ook bij te rijden.
Nogmaals er staat nergens dat ik zelf niet wil leren.
Maar waarom alles perse zelf willen doen? Ergens houd jou kennis toch ook op? Waarom dan blijven door modderen met het risico je paard te verpesten.
Puur en alleen omdat je het zo graag zelf gedaan wil hebben?
Ik vind dat egoistisch.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:18

samen mét een instructeur wel ja.. maar niet de instructeur met jou paard alleen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 10:56

LadyLynn schreef:
samen mét een instructeur wel ja.. maar niet de instructeur met jou paard alleen

Leer eens lezen er staat hier heel duidelijk dat ik niet alleen mijn paard wil wegbrengen. Maar ook mezelf. Als ik het al doe.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:20

Wat een onzin zeg. Er staat ook niet dat ik geen prive les heb of neem. Maar dat zou ik dan bij de trainer gaan doen.
Wie zegt dat ik het niet het liefst zelf zou doen?
Het lijkt me juist positief dat ik dezelf kritiek heb om te zeggen dit paard is te slim voor mij. Of beter gezegd als ik hiermee door blijf gaan op deze wijze ga ik het verkloten. Dan is het toch juist goed om samen met een instructeur te gaan zoeken naar oplossingen. En als hij je dan helpt door hem ook bij te rijden.
Nogmaals er staat nergens dat ik zelf niet wil leren.
Maar waarom alles perse zelf willen doen? Ergens houd jou kennis toch ook op? Waarom dan blijven door modderen met het risico je paard te verpesten.
Puur en alleen omdat je het zo graag zelf gedaan wil hebben?
Ik vind dat egoistisch.[/quote]

Plus het is onzin over dat verhaal met knopjes, buiten mijn verhaal wat ik hiervoor in dit topic heb beschreven, dat je dan niks leert. Je moet immers deze knopjes wel zien te vinden en een groen paard is makkelijker te rijden dan de meeste paarden met knopjes..juist hier leer je ook van. Een Z paard zul je ook goed moeten laten in de B en zo alles klasses door en nee, een z-paard loopt niet uit zichzelf alles en zijn meestal een stuk koppiger. De ruiter moet het immers ook kunnen, niet het paard, dus je zult zelf ervaring moeten op doen en de basis in orde krijgen, dat is dus aan de ruiter. Bij een groen paard moet je onder instructie gewoon veel rijden en oefenen en als jij dan verder goed rijdt, zal je paard goed ingereden worden. Bij een paard met knopjes is dit een stuk moeilijker..en helemaal niet makkelijk!!
De TS heeft al verteld dat ze er zeker zelf mee gaat lessen, dus ik vind het een prima idee om samen hulp te krijgen voordat je inderdaad schade aanricht en natuurlijk wordt het zo veel leuker voor ruiter en paard om problemen op te lossen en weer lekker verder te gaan.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 16:37

Daarnaast gaat het hier niet over een "groen" paard.