Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:22

Toch zal het rode paard in de een honderste seconde nooit dat achterbeen zover naar voren krijgen dat hij dan alsnog gelijk is met de groene.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:27

zap schreef:
Mooie vergelijking, maar ik denk persoonlijk dat je een heel ander beeld krijgt als het achterste paard (dus niet de groene) net een fractie later op de foto wordt gezet. IMO zijn deze bewegingsfoto's niet op dezelfde momenten gemaakt, kijk maar eens naar achterste achterbeen (dat klinkt maf :P), dan zie je dat het ene paard al met de afzet bezig is en zich al duidelijk naar voren beweegt, terwijl het andere paard nog helemaal niet naar voren toe beweegt.

En dan zul je ook zien dat het achterste paard een taktfout maakt, omdat hij met dat gestrekte been al vrij snel weer aan de grond moet staan om zijn evenwicht te vinden en dan heb je dus een taktfout, waarbij er twee (of één) voorbenen aan de grond staan en twee achterbenen nog in het zweefmoment zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:28

Het is hetzelfde moment, kijk naar de lijn die het steunende been maakt, schuin naar voren, net als bij de groene.
Mocht je gelijk hebben en moet het achterbeen nog iets naar voren komen, dan is het voorbeen als weer aan het landen... Gelijk zijn ze (voor en achterbeen)nooit, op geen enkel moment, hoe je het ook wendt of keert....
En dat moet dus wel. Ze moeten in dezelfde kadans, even hoog opgenomen en evenver naar voren geplaatst.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:37

Ze zijn imo echt niet op gelijke momenten gemaakt de foto's, maargoed wie ben ik? Ik kijk naar de hoek die het steunende achterbeen maakt en dan naar de koot/hoef (hoe die gehoekt is zeg maar :P) Dan zie je toch duidelijk dat het ene paard nog 'vol'gewicht op zijn achterbeen heeft en de ander al die druk al niet meer heeft? De ene is nog in de inknikfase bezig, terwijl de ander zich al weer naar voren beweegt.

Als ik dan zo ernaar kijk dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat bij het achterste paard het voorbeen hoger is dan bij het groene paard en dat het achterste paard zijn beenzetting anders is. Op het moment dat het achterste paard verder is in zijn beweging zal hij naar voren bewegen en zal dan zijn gestrekte voorbeen wat meer naar beneden moeten zetten (zoals het groene paard dus). Op het moment dat het paard zich naar voren beweegt zal hij zijn achterbeen ook meer naar voren bewegen.

Goed of slecht, daar kom je imo niet achter mits je filmpjes hebt of de betreffende paarden irl ziet. Ik denk dat je door foto's op verschillende momenten te tonen, je de paarden (en dus de ruiters) niet eerlijk laat zien.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:40

Echt super interessant is dit, vooral met de uitleg van lusitana erbij, en dan die foto's. :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:40

Ik denk dat je de bewegingsafloop van beide paarden op de foto oed kan inschatten als je genoeg paarden hebt zien draven. Ik kan voorspellen dat het voorste paard een mooie cirkel/ovaal trekt met z'n hoef in de bewegingsafloop, terwijl het achterste paard de beweging abrupt zal moeten afbreken en een langer draagmoment heeft als de hoef aan de grond staat, anders gaat hij op z'n neus. Dat pard is dus duidelijk op de voorhand (maar het onderste paard is niet volledig op de achterhand).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:43

zap schreef:
Ze zijn imo echt niet op gelijke momenten gemaakt de foto's, maargoed wie ben ik? Ik kijk naar de hoek die het steunende achterbeen maakt en dan naar de koot/hoef (hoe die gehoekt is zeg maar :P) Dan zie je toch duidelijk dat het ene paard nog 'vol'gewicht op zijn achterbeen heeft en de ander al die druk al niet meer heeft? De ene is nog in de inknikfase bezig, terwijl de ander zich al weer naar voren beweegt.

De lusitano zet meer af, vandaar dat hij ook meer in de koten veert. Kijk eens naar de lijn van het pijpbeen en de schenkel, dat is denk ik wat lusitana bedoelde?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:46

Is dit dan goed zap? Achterhand er mooi onder. toch? ;)
Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:46

Voor de mensen die meer over de bewegingsafloop en rechtrichten ed. willen weten dan is het boek "Correct movement in horses" van Gabriele Rachen-Schöneich en Klaus Schöneich een aanrader.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

kazary schreef:
Afbeelding

Dit is fout: één voorbeen aan de grond en de andere drie in de lucht. Dit is geen draf, maar een andere gang zonder naam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:49

Alicia2u schreef:
kazary schreef:
Afbeelding

Dit is fout: één voorbeen aan de grond en de andere drie in de lucht. Dit is geen draf, maar een andere gang zonder naam.

Het lijkt inderdaad alsof de ruiter de voorbenen van het paard niet onder controle heeft. Gelukkig loopt hij in een rijbaan, zodat de jury niet de takt kan horen :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:50

Jammer dat jullie reageren voordat zap het doet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:52

kazary schreef:
Afbeelding

Ik heb het niet over goed of slecht, ik zeg alleen dat de foto's niet op gelijke momenten genomen zijn ;) en als je de bewegingen van het paard niet irl hebt gezien of een filmpje ervan hebt dat het dan moeilijk vergelijken is als de momenten niet gelijk zijn ;)

Als je toch graag mijn mening wilt weten over de paarden: Ik vind dat het rode paard fijner loopt dan het achterste paard. Niet zozeer door de beenzetting, maar meer doordat het voorste paard een stuk fijner over de rug lijkt te lopen dan het achterste paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:56

zap schreef:
Als je toch graag mijn mening wilt weten over de paarden: Ik vind dat het rode paard fijner loopt dan het achterste paard. Niet zozeer door de beenzetting, maar meer doordat het voorste paard een stuk fijner over de rug lijkt te lopen dan het achterste paard.

Maar de beenzetting hangt samen met het ruggebruik. Of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:57

De beenzetting hangt zeker samen met het ruggebruik ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:58

Natuurlijk hangt dat samen ;) Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar deze twee foto's over elkaar kunt zetten en vergelijken terwijl het imo toch echt verschillende momentopnames zijn :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:58

Dat is dus een van de andere dingen die tegenwoordig sterk vertegenwoordigd is, een ander soort onzuivere draf.

Wat mijn foto´s betreft:
Moment opname of niet, de benen gaan simpelweg niet gelijk op, dus elk moment ervoor of erna of zelfs een film veranderd dat niet. Dus je kunt het echt niet goed praten met moment opname.
Je ziet ook duidelijk de oorzaak als je naar hals, hoofd en bit kijkt. Vergelijk dat ook eens.
Het achterbeen heeft geen goede afzet, dat is juist het hele punt, daarom komt het ook niet goed omhoog en naar voren, de hele stuwing is er uit.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:35

Equimotion schreef:
jirina schreef:
Ik zie - en dat kun je niet tegenspreken - dat de achterbeen in de foto2 niet meegaat.
Dus achterblijft .
Ik vind het fout.

Waarom blijft het achter? Omdat het voorbeen verder weggezet wordt? Kan dat niet liggen aan een grotere bewegingsvrijheid in de schouder? Wie zegt dat het achterbeen hier niet voor het maximale wordt weggezet?

Met plaatjes kijken en lijntjes trekken begeef je je op heel glad ijs. Paarden beoordeel je in beweging, het gaat nog altijd om het geheel.

@equimotion
Plaatjes kijken is soms goed om je beeldend vermogen te ontwikkelen.

De voorbeen wordt niet VERDER weggezet. Als de voorbenen verder gezet zouden worden zou zo'n paard na een paar drafpassen uitelkaar gaan (voorbeen meer naar voren dan de achterbeen).
De voorbeen maak een overdereven stekende beweging en dan komt op z'n normale plaats terecht.

Een 'betere schoudervrijheid".
Dus jij denkt dat die eerste paarden zo gefokt zijn dat ze een grotere schoudervrijheid hebben .
Laat me aub 1 foto zien van een paard met zo'n voorbeengebruik ZONDER toevoeging van een ruiter .
Misschien bestaan zo'n paarden wel, vind ik interessant of het zo is!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:53

Ik kijk liever naar bewegende beelden als je het niet erg vindt.

De foto's van Lusitana vind ik wel een voorbeeld van een achterbeen dat duidelijk niet meekomt, maar de ruiter die jij aanhaalt gewoon niet.

Bewegingsafloop gaat verder dan alleen kijken hoe de benen ten opzichte van elkaar geplaatst zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:43

Toch loop het paard in de eerste foto's op de Olympische Spelen en bij de beste 10. Kennelijk doet hij toch iets goed. |( Ik vind het echter altijd al veel te hectisch en het lijkt alsof hij met weggedrukte rug loopt in de draf. In de piaffe zie je dat het paard dan ook vaak veel moeite heeft om het vol te houden. Ik vond dit paard vroeger (lichte tour, andere ruiter/amazone) veel beter lopen. Dus aan het paard ligt het niet zullen we maar zeggen. Toch doet de ruiter nu ook wel een hoop goed, maar toch, echt perfect is het in mijn ogen dus nog niet. En dan heb ik het dus over basisdingen. Dan maar wat minder hectiek, maar technisch goed (en gezond voor het paard), maar ja, dan krijg je minder punten en als je je brood met de sport wilt verdienen, laat je zien wat de jury waardeert, dus helemaal hem alleen de schuld geven, kunnen we ook niet. }>

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:11

En wij maar trainen op het achterbeengebruik van onze paarden :Z
Helemaal niet nodig!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:17

Nonnekuh schreef:
En wij maar trainen op het achterbeengebruik van onze paarden :Z
Helemaal niet nodig!!

Ooooooh, heb je dan een hobbelpaard? Of wil je naar de OS, want dan schijnt het idd helemaal niet nodig te zijn :+

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:27

Ik stop dus meteen met het trainen van het achterbeen en ga voor de OS!
Anky ( als je nog weer gaat ) here i come!! -:(- :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:34

"Wij" noemen dit extreem bewegen van het voorbeen met die hoef om hoog gooien (zonder dat het achterbeen goed onder treedt) ook wel prikken. Helaas zie je dit best veel, ook bij de pony's en jammer genoeg wordt het aardig hoog beoordeeld door veel jury's vwb een midden/uitgestrekte draf. Tijdens de longeer cursus (theorie gedeelte) van L. Haamstra is dit ook uitgebreid aan bod gekomen en hij keurde dit erg af. Liet toen vele foto's zien van diverse paarden waarbij dit voorkwam (ook GP nivo) en daarnaast foto's van hoe het wel zou moeten (de bekende 3 hoeken) die ik dus op diverse foto's mis.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:34

Er wordt ons vaak verteld dat de paarden van tegenwoordig een betere 'schoudervrijheid' hebben dan de paarden van vroeger.
Hier onder zijn de foto's van jaren ± 1870-1890.
De ruiter is James Fillis (1834-1913).
Hij reed voornamelijk volbloeds.
Volbloeden - wordt gezegd - hebben de 'vlakke' gangen !
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de 'spaanse draf' linkse en rechtse diagonaal.
In de spaanse draf IS de bedoeling dat het paard zijn voorbenen hoog omgooit.
Het wordt geoefend om de schoudervrijheid (bepaalde spieren die het voorbeen omhoog , naar voren, en buigen laten doen) te vergroten.