Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

zap schreef:Mooie vergelijking, maar ik denk persoonlijk dat je een heel ander beeld krijgt als het achterste paard (dus niet de groene) net een fractie later op de foto wordt gezet. IMO zijn deze bewegingsfoto's niet op dezelfde momenten gemaakt, kijk maar eens naar achterste achterbeen (dat klinkt maf), dan zie je dat het ene paard al met de afzet bezig is en zich al duidelijk naar voren beweegt, terwijl het andere paard nog helemaal niet naar voren toe beweegt.
) Dan zie je toch duidelijk dat het ene paard nog 'vol'gewicht op zijn achterbeen heeft en de ander al die druk al niet meer heeft? De ene is nog in de inknikfase bezig, terwijl de ander zich al weer naar voren beweegt.
zap schreef:Ze zijn imo echt niet op gelijke momenten gemaakt de foto's, maargoed wie ben ik? Ik kijk naar de hoek die het steunende achterbeen maakt en dan naar de koot/hoef (hoe die gehoekt is zeg maar) Dan zie je toch duidelijk dat het ene paard nog 'vol'gewicht op zijn achterbeen heeft en de ander al die druk al niet meer heeft? De ene is nog in de inknikfase bezig, terwijl de ander zich al weer naar voren beweegt.
Alicia2u schreef:kazary schreef:Is dit dan goed zap? Achterhand er mooi onder. toch?
Dit is fout: één voorbeen aan de grond en de andere drie in de lucht. Dit is geen draf, maar een andere gang zonder naam.

kazary schreef:Is dit dan goed zap? Achterhand er mooi onder. toch?
en als je de bewegingen van het paard niet irl hebt gezien of een filmpje ervan hebt dat het dan moeilijk vergelijken is als de momenten niet gelijk zijn 
zap schreef:Als je toch graag mijn mening wilt weten over de paarden: Ik vind dat het rode paard fijner loopt dan het achterste paard. Niet zozeer door de beenzetting, maar meer doordat het voorste paard een stuk fijner over de rug lijkt te lopen dan het achterste paard.
Equimotion schreef:jirina schreef:Ik zie - en dat kun je niet tegenspreken - dat de achterbeen in de foto2 niet meegaat.
Dus achterblijft .
Ik vind het fout.
Waarom blijft het achter? Omdat het voorbeen verder weggezet wordt? Kan dat niet liggen aan een grotere bewegingsvrijheid in de schouder? Wie zegt dat het achterbeen hier niet voor het maximale wordt weggezet?
Met plaatjes kijken en lijntjes trekken begeef je je op heel glad ijs. Paarden beoordeel je in beweging, het gaat nog altijd om het geheel.
Ik vind het echter altijd al veel te hectisch en het lijkt alsof hij met weggedrukte rug loopt in de draf. In de piaffe zie je dat het paard dan ook vaak veel moeite heeft om het vol te houden. Ik vond dit paard vroeger (lichte tour, andere ruiter/amazone) veel beter lopen. Dus aan het paard ligt het niet zullen we maar zeggen. Toch doet de ruiter nu ook wel een hoop goed, maar toch, echt perfect is het in mijn ogen dus nog niet. En dan heb ik het dus over basisdingen. Dan maar wat minder hectiek, maar technisch goed (en gezond voor het paard), maar ja, dan krijg je minder punten en als je je brood met de sport wilt verdienen, laat je zien wat de jury waardeert, dus helemaal hem alleen de schuld geven, kunnen we ook niet.