moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:30

callunairis schreef:
ok, geen rollkur maar

Afbeelding

ok en een ander voorbeeld van moderne dressuur waar GEEN rollkur gebruikt wordt maar het paard wel op de voorhand is, tijdens een zogenoemde 'verzameling'

Op een grote wedstrijd!

Afbeelding

Dit is een bekende ruiter..

en nogmaals, dit is enkel maar 1 voorbeeld en wil dus niet zeggen dat het maar 1 keer gebeurd is...
ik kan jullie best bombarderen met nog meer fotos :P

Dat is dan gewoon een fout voorbeeld, want ook bij "moderne" dressuur is het nog steeds een belangrijk doel om je paard meer op de achterhand te zetten :+ En wederom snap ik niet wat je met dit voorbeeld wilt zeggen. :=

@ Drunksheep, dat zeg ik niet, het is NIET REPRESENTATIEF voor het onderwerp.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:30

mystica, de link gaat echt NIET enkel over rollkur, nogmaals, dit is meer 1 voorbeeld van de moderne dressuur die ik aangekaart heb omdat dit wel het duidelijkste verschil is.

Sterker nog, de rollkur is maar een klein onderdel van de link. Klik dus maar gerust aan, het is echt wel een ineteressante website!

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:31

ik wil met het voorbeeld zeggen dat het niet enkel om de rollkur gaat, daar vroeg je toch om??

:)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:31

callunairis schreef:
mystica, de link gaat echt NIET enkel over rollkur, nogmaals, dit is meer 1 voorbeeld van de moderne dressuur die ik aangekaart heb omdat dit wel het duidelijkste verschil is.

Sterker nog, de rollkur is maar een klein onderdel van de link. Klik dus maar gerust aan, het is echt wel een ineteressante website!

Dan zal ik dat eens doen :Y)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:32

@ Mystica; Ik vind juist dat het losrijden er wél mee te maken heeft. Daar begint alles. Dat is waar je je paard gymnastiseerd [als het goed is] voor je je proefje ingaat.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:32

dat is GEEN fout voorbeeld trouwens want deze dame is erg hoog geeindigd in deze wedstrijd, ONDANKS de 'fout'

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:33

callunairis schreef:
ik wil met het voorbeeld zeggen dat het niet enkel om de rollkur gaat, daar vroeg je toch om??

:)

Jup, maar een paard op de voorhand heeft toch ook niets met moderne dressuur te maken? Dat is gewoon een fout, in beide "soorten" :) En iedereen weet dat je steeds foto's van Anky plaatst, dus hoe ze geeindigd is zal ook iedereen wel weten ;)

callunairis

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:35

nee maar het feit dat deze fout wel beloond wordt heeft wel degelijk met moderne dressuur te maken. Dit wordt bij klassieke dressuur niet beloond met een hoge plaats :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:36

@ Mystica; Toch vind ík haar een goed voorbeeld van moderne dressuur. En moderne dressuur is over het algemeen genomen, niet élke ruiter rijdt persé zo. Maar de insteek van moderne dressuur is in de meeste gevallen anders dan van de klassieke. Kijk, Anky zal het allemaal wel verdiend hebben om zo hoog te eindigen, maar ík ben er geen fan van. Een paard hoort als '1 geheel' te piafferen en niet met 3 losse delen. Als mijn instructeur mij zo zou zien rijden wist ik zeker dat 'ie me van me paard sleurde :') De insteek is simpel. Een paard gymnastiseer je met oefeningen. Doordat het paard moet verzamelen gymnastiseer je je paard en maak je het dier los.
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 06-02-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:37

En er was niemand die op die OS reed, die je wel goed vond rijden?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:38

Mystica schreef:
En er was niemand die op die OS reed, die je wel goed vond rijden?

Heb je dat tegen mij?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:39

Jup :)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:39

Sammie, ik begrijp wel wat je met 'eerlijke' fotos wilt zeggen, maar een foto is een foto en is eerlijk, omdat het daadwerkelijk gebeurd is (te zien op de foto)
Verder is er een reden dat deze discussie steeds gevoerd wordt, is omdat dit veelvuldig gebeurt, en niet zoals enkelen hier vinden dat het 'af en toe' een keer 'een fout' is.

Daarnaast heeft Dr. Gerd Heuschmann (OA!) er een zeer duidelijk boek met eerlijk ;) fotos en tekeningen over geschreven
'dressuur onder het vuur'

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:40

Mystica schreef:
Jup :)

Dat heb je mij niet horen zeggen, haha. Maar meerendeel van de ruiters vind ík idd niet waard om op de Olympische Spelen te rijden. Maar hey, het is een jurysport, ik heb daar geen zeggenschap over. Net alsof ze naar een meisje zoals ik zouden luisteren ;) Ik geef mijn mening er alleen over.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:43

@ Drunksheep: Mijn vraag was omdat callunairis beweerde dat huidige oefeningen niets meer met gymnastiseren te maken heeft. Uit jou argumenten maak ik op dat jij het met haar stelling hier, eens bent. Maar die ruiters op de OS voerden wel dezelfde oefeningen uit. :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:45

Mystica schreef:
@ Drunksheep: Mijn vraag was omdat callunairis beweerde dat huidige oefeningen niets meer met gymnastiseren te maken heeft. Uit jou argumenten maak ik op dat jij het met haar stelling hier, eens bent. Maar die ruiters op de OS voerden wel dezelfde oefeningen uit. :)

Je vat het verkeerd op ;) Wij - klassieke dressuurruiters - voeren dezelfde oefeningen als de rest uit, alleen met een andere insteek. En dat betekent niet per definitie dat elke ruiter op de OS spelen dezelfde oefeningen uitvoert dús het fout doet. Dat is b*llshit.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:47

mystica,
Philippe Karl is bijvoorbeeld een erg goede ruiter.
Die doet niet mee met de OS omdat hij het er niet mee eens is

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:49

Drunksheep: Jij begrijpt mij ook verkeerd :') Maar dat geeft niet, want van dit soort discussies heb ik geen kaas gegeten als het gaat om duidelijk uitleggen wat ik bedoel ;) Ik beschouw mezelf ook als een "klassieke ruiter" omdat ik anders rij en heb leren rijden dan tegenwoordig gebeurd, maar wat klassieke dressuur en moderne dressuur precies inhouden is me nog steeds duister.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:51

en de dame van de website die ik noemde doet ook mee met (moderne) wedstrijden maar dan met haar klassieke 'insteek' om even jou term te gebruiken drunkscheep.
Zij voert de oefeningen dus op een klassieke manier uit en niet op de moderne manier.

(hoofd wel in een soort krul maar vanuit de achterhand gereden)

Mystica, het wordt vast wel duidelijker als je de website doorgelezen hebt.
Neem er de tijd voor want er staat veel interessante info op.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:52

@ Mystica; Haha okee :') Hmpf, hoe ga ik het uitleggen. Zelf vind ik het ook moeilijk uitleggen, hoor. Nuja, bij de Klassieke dressuur proberen we gewoon onze paarden te gymnastiseren mbv oefeningen, niet om het als 'kunstjes' te vertonen omdat het ons voorgeschreven wordt. Bij de moderne dressuur word een paard getraind om die oefeningen uiteindelijk te kunnen doen. En dat is slechts 1 voorbeeld. Ik ben nog even aan het denken voor je hoe ik het voor de rest ga uitleggen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:55

Maar dat wat jullie nu beweren is NORMAAL in mijn ogen en ook in die van iedereen die ik ken. Ik denk dat er op bokt ook weinig tot geen mensen zullen zijn, die het daar niet mee eens zijn.

Ik lees de website btw ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:58

Hmm, de eerste 2 hoofdstukken worden geupdate en daar staat nu dus niets. Ik kijk later nog wel een keer :Y)

Drunksheep

Mystica schreef:
Maar dat wat jullie nu beweren is NORMAAL in mijn ogen en ook in die van iedereen die ik ken. Ik denk dat er op bokt ook weinig tot geen mensen zullen zijn, die het daar niet mee eens zijn.

Ja en toch zijn er weinig mensen die het werkelijk waarmaken. En dat is niet om mensen zwart te maken, maar meerendeel van de ruiters die ik ken rijden gewoon omdat hun paard dingen moet bijleren. Kan die schouderbinnenwaarts? Strepen we die weg, gaan we verder met travers. Wat ik bedoel is dat wij meestal op zo'n manier rijden dat we gewoon kijken wat zou kunnen werken om het paard te verbeteren. Moet hij leren zichzelf meer op het binnenbeen te dragen? Wat meer schouderbinnenwaarts oefenen bijv. Ik rijd nu bijvoorbeeld L1 en ik doe ook travers ed, dat heeft niets te maken met 'ik moet het persé kunnen voor de proef' maar met het trainen van mijn paard.

[EDIT]Een link voor het omschrijven van de Klassieke dressuur en het doel er van; http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=10
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 07-02-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Klassieke dressuur is het paard dmv oefeningen soepel, sterk en lenig te maken.
Zodat het paard de hoge-school oefeningen zonder problemen kan maken
Men neemt daar ook simpel weg de tijd voor.
Een klassiek getraind paard is op zijn top rond zijn 14de levensjaar.

De moderne dressuur gebruikt truukjes om het paard zo vlug mogelijk op top-niveau te hebben.
Vaak al met 8 jaar.
Die paarden zijn gewoon nog niet volgroeid en sterker gemaakt om de oefeningen gezond aan te kunnen.

DAt vind ik een groot verschil in de moderne en klassieke dressuur.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:03

Drunksheep schreef:
Mystica schreef:

Ja en toch zijn er weinig mensen die het werkelijk waarmaken. En dat is niet om mensen zwart te maken, maar meerendeel van de ruiters die ik ken rijden gewoon omdat hun paard dingen moet bijleren. Kan die schouderbinnenwaarts? Strepen we die weg, gaan we verder met travers. Wat ik bedoel is dat wij meestal op zo'n manier rijden dat we gewoon kijken wat zou kunnen werken om het paard te verbeteren. Moet hij leren zichzelf meer op het binnenbeen te dragen? Wat meer schouderbinnenwaarts oefenen bijv. Ik rijd nu bijvoorbeeld L1 en ik doe ook travers ed, dat heeft niets te maken met 'ik moet het persé kunnen voor de proef' maar met het trainen van mijn paard.

[EDIT]Een link voor het omschrijven van de Klassieke dressuur en het doel er van; http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=10

Kort samen gevat, die mensen hebben de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt ;) Ben ik met je eens :j Om met dit gegeven op de stelling te reageren, dit hoeft niet schadelijk te zijn voor het paard, zolang het op de juiste manier wordt gedaan en onder begeleiding van iemand die wel weet waarom hij het iemand laat doen en niet onder dwang :)