Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Tuurlijk zijn er mensen die de slof slecht gebruiken en anderen beter, maar dat ik is toch met ieder hulpmiddel. daarnaast zeg je zelf het al, als je paard ontspannen loopt heb je geen slof nodig, dus waarom gebruik je hem anders dan? om ontspanning af te dwingen?
casperrr schreef:Gut wat hebben veel mensen in dit topic toch weer veel verstand van een slof *NOT*
Ik dwing niks met een slof, heb er vaak genoeg mee gereden. En die paarden lopen stik ontspannen en heb geen slof meer nodig. De slof is in de verste verte niet slecht. Heb dit vele malen liever als een tiedeman, daar gaat het paard alleen maar van in een houding lopen.
De slof is het beste hulpmiddel die er is zolang je hem goed gebruikt
Ik doe hem nooit tussen de benen aan de singel vastmaken, maar aan de zijkant.

. ik vind niet dat je paard in een zelfde houding gaat lopen als je hem actief van achter hebt en veel tempowisselingen rijd, en je moet vooral de hoofd/hals houding vaak wisselen lang en laag iets hoger ingesteld enz. casperrr schreef:Ja als je hem verkeerd gebruikt gaan ze in een houding lopen. Ik weet wat jij er allemaal vanaf weet, maar ik vind het knap als je een paard iets afdwingt en hij gaat ontspannen, als ik mijn paard iets letterlijk dwing is hij niet zo ontspannen meer hoor.
Roos_s schreef:casperrr schreef:Ja als je hem verkeerd gebruikt gaan ze in een houding lopen. Ik weet wat jij er allemaal vanaf weet, maar ik vind het knap als je een paard iets afdwingt en hij gaat ontspannen, als ik mijn paard iets letterlijk dwing is hij niet zo ontspannen meer hoor.
ik snap je niet helemaal??
Ik bedoelde er namelijk mee te zeggen dat je paard niet ontspannen zal gaan lopen als je die naar beneden afdwingt.
Daarnaast wil ik niet zeggen dat jullie er niets van snappen, maar het is mijn mening over slofgebruik. En daarvoor is dit toch ook een discussie
MLoeser schreef:Mensen, en Arabesk, ga jullie eens goed inlezen over het gebruik van hulpteugels en varieer van bron en expertise. Overweeg je standpunt en de commentaren dan nog eens. Ik zie hier zoveel onwetendheid en een verkeerd beeld van hulpteugels opduiken dat ik mijn bek er maar niet over open trek.
En nee ik ben ook niet blij met het misbruik van hulpteugels, en ja ik gebruik zelf zelden een hulpteugel. Ik gebruik heel soms als hulpje een a twee keer een teugel om net dat steuntje te krijgen van het consequent ingrijpen. Daarna is het hulpje vaak al niet meer nodig en kan ik zelf verder. Uiteindelijk moet je als ruiter toch over de achterhand waken.
Roos_s schreef:dacht je dat ze met een slof niet in een houding gingen lopen danTuurlijk zijn er mensen die de slof slecht gebruiken en anderen beter, maar dat ik is toch met ieder hulpmiddel. daarnaast zeg je zelf het al, als je paard ontspannen loopt heb je geen slof nodig, dus waarom gebruik je hem anders dan? om ontspanning af te dwingen?
bietjuhh schreef:ik vindt niet dat je kan zeggen dat slof Mishandeling is, ik vindt eerder de anderen hulpteugels zoals martigaal etc erger slof heb je zelf in de hand hoe strak of hoe los je er mee omgaat!