slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:50

En mensen die de slof gebruiken met losrijden vind ik al helemaal slecht. Laat je paard eerst de spieren eens loskrijgen ipv je paard naar beneden dwingen. Je paard hoeft echt niet a la minuut in aanleuning te lopen. Als je na 10 min. de slof niet meer nodig hebt zal je paard de eerste 10 min gewoon de tijd nodig hebben om lekker los te worden...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:52

helemaal gelijk roos_s, vind dat heel goed gezegd :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:55

Gut wat hebben veel mensen in dit topic toch weer veel verstand van een slof *NOT*

Ik dwing niks met een slof, heb er vaak genoeg mee gereden. En die paarden lopen stik ontspannen en heb geen slof meer nodig. De slof is in de verste verte niet slecht. Heb dit vele malen liever als een tiedeman, daar gaat het paard alleen maar van in een houding lopen.
De slof is het beste hulpmiddel die er is zolang je hem goed gebruikt :j
Ik doe hem nooit tussen de benen aan de singel vastmaken, maar aan de zijkant.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:59

dacht je dat ze met een slof niet in een houding gingen lopen dan ;) Tuurlijk zijn er mensen die de slof slecht gebruiken en anderen beter, maar dat ik is toch met ieder hulpmiddel. daarnaast zeg je zelf het al, als je paard ontspannen loopt heb je geen slof nodig, dus waarom gebruik je hem anders dan? om ontspanning af te dwingen?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:11

Ja als je hem verkeerd gebruikt gaan ze in een houding lopen. Ik weet wat jij er allemaal vanaf weet, maar ik vind het knap als je een paard iets afdwingt en hij gaat ontspannen, als ik mijn paard iets letterlijk dwing is hij niet zo ontspannen meer hoor. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:15

casperrr schreef:
Gut wat hebben veel mensen in dit topic toch weer veel verstand van een slof *NOT*

Ik dwing niks met een slof, heb er vaak genoeg mee gereden. En die paarden lopen stik ontspannen en heb geen slof meer nodig. De slof is in de verste verte niet slecht. Heb dit vele malen liever als een tiedeman, daar gaat het paard alleen maar van in een houding lopen.
De slof is het beste hulpmiddel die er is zolang je hem goed gebruikt :j
Ik doe hem nooit tussen de benen aan de singel vastmaken, maar aan de zijkant.

Klopt, de beelden van de mensen die hier reageren zijn gewoon zo als hoe de slof wordt misbruikt. Ze denken dat DAT de norm is... Jammer :n

Aan de zijkant vastmaken kan, maar dat kan soms een belemmering zijn bij het strekken en laag gaan. Zo heeft de bevestiging aan de singel ook wel weer zijn nadelen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:17

ik vind er helemaal niks mis mee als je de slof goed gebruikt ;)
ik gebruik hem zelf ook af en toe zodat hij nog losser in zijn lichaam wordt, ik doe hem tussen de voorbenen vast ik weet eigenlijk niet waarom ;). ik vind niet dat je paard in een zelfde houding gaat lopen als je hem actief van achter hebt en veel tempowisselingen rijd, en je moet vooral de hoofd/hals houding vaak wisselen lang en laag iets hoger ingesteld enz.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:18

casperrr schreef:
Ja als je hem verkeerd gebruikt gaan ze in een houding lopen. Ik weet wat jij er allemaal vanaf weet, maar ik vind het knap als je een paard iets afdwingt en hij gaat ontspannen, als ik mijn paard iets letterlijk dwing is hij niet zo ontspannen meer hoor. ;)

ik snap je niet helemaal??

Ik bedoelde er namelijk mee te zeggen dat je paard niet ontspannen zal gaan lopen als je die naar beneden afdwingt.

Daarnaast wil ik niet zeggen dat jullie er niets van snappen, maar het is mijn mening over slofgebruik. En daarvoor is dit toch ook een discussie ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:18

Ik zou zeker geen slof gebruiken om hem "beter" te kunnen losrijden. Ga dan meer in de stap aan het werk om hem losser te krijgen of ga in verlichte zit galopperen. Zoek naar iets waardoor je paard zichzelf los durft te laten.
Ik zie een slof alleen als oplossing voor een paard dat zich er soms tegenin drukt om te voorkomen dat het een gewoonte wordt omdat hij leert dat hij op deze manier weer alles te vertellen heeft. Maar bedenk dan ook waarom een dier zich eruit drukt, pijn, frustratie.
Naar mijn idee geef je door het rijden met een slof aan dat je je paard nog onvoldoende voor elkaar hebt, net als fietsen met zijwieltjes. Je kan het bijna alleen maar nog net niet helemaal.
En iedereeen wil zijn paard losser, dat is juist 1 van de uitdagingen van de dressuur, je paard gymnastiseren. De wedstrijden zijn niet het doel maar een toetspunt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:20

Mensen, en Arabesk, ga jullie eens goed inlezen over het gebruik van hulpteugels en varieer van bron en expertise. Overweeg je standpunt en de commentaren dan nog eens. Ik zie hier zoveel onwetendheid en een verkeerd beeld van hulpteugels opduiken dat ik mijn bek er maar niet over open trek.

En nee ik ben ook niet blij met het misbruik van hulpteugels, en ja ik gebruik zelf zelden een hulpteugel. Ik gebruik heel soms als hulpje een a twee keer een teugel om net dat steuntje te krijgen van het consequent ingrijpen. Daarna is het hulpje vaak al niet meer nodig en kan ik zelf verder. Uiteindelijk moet je als ruiter toch over de achterhand waken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:21

En met losrijden een slof vind ik inderdaad geen goed idee.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:22

Roos_s schreef:
casperrr schreef:

ik snap je niet helemaal??

Ik bedoelde er namelijk mee te zeggen dat je paard niet ontspannen zal gaan lopen als je die naar beneden afdwingt.

Daarnaast wil ik niet zeggen dat jullie er niets van snappen, maar het is mijn mening over slofgebruik. En daarvoor is dit toch ook een discussie ;)

Mijn punt; ik dwing niks af, ook niet met een slof. Jammer dat er zo veel mensen denken dat als je met een slof rijd je je paard ook gelijk dwingt...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:27

MLoeser schreef:
Mensen, en Arabesk, ga jullie eens goed inlezen over het gebruik van hulpteugels en varieer van bron en expertise. Overweeg je standpunt en de commentaren dan nog eens. Ik zie hier zoveel onwetendheid en een verkeerd beeld van hulpteugels opduiken dat ik mijn bek er maar niet over open trek.

En nee ik ben ook niet blij met het misbruik van hulpteugels, en ja ik gebruik zelf zelden een hulpteugel. Ik gebruik heel soms als hulpje een a twee keer een teugel om net dat steuntje te krijgen van het consequent ingrijpen. Daarna is het hulpje vaak al niet meer nodig en kan ik zelf verder. Uiteindelijk moet je als ruiter toch over de achterhand waken.

Inderdaad zeg.. Er komen een hoop domme (onwetendheid hoop ik) opmerkingen voorbij... De helft vind het nodig om te posten dat 'het nergens op slaat dat je een slof nodig hebt om een paard naar beneden te dwingen'. WAAR staat dat je zo een slof gebruikt dan??? Je kunt het als een hulpmiddel zien bij (BIJV.) een kijkerig paard dat er steeds tussenuit probeert te knijpen. Op het moment dat zo'n paard het hoofd omhoog slaat houdt de slof dat tegen, ipv dat de ruiter al zagend de kop weer naar beneden probeert te krijgen (het andere uiterste). ALS ik een slof gebruik, doe ik het iig zo. Jullie moeten echt afstappen van het idee dat mensen met een slof (GOED gebruik) het hoofd naar beneden trekken daarmee. Daar is zo'n ding helemaal niet voor bedoeld. Net zo min als dat een elastiek daarvoor bedoeld is.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:32

ik vindt niet dat je kan zeggen dat slof Mishandeling is, ik vindt eerder de anderen hulpteugels zoals martigaal etc erger slof heb je zelf in de hand hoe strak of hoe los je er mee omgaat!

zelf rij ik er ook wel is mee, wij bevestigen hem altijd aan de zeikant, paar keer mee gemaakt dat paard met zijn voorbeen in slof ging staan als je hem door zijn voor benen naar beneden doet geen fijn gezicht kan ik je vertellen! ik vindt heel fijn om hem te gebruiken! hoelang je hem gewoon eerlijk gebruikt is er niks mee aan de hand wel een tip rij hem keer met slof in je les dan kan je instructrise ook zeggen als je hem per ongeluk te strak hebt.

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:39

Roos_s schreef:
dacht je dat ze met een slof niet in een houding gingen lopen dan ;) Tuurlijk zijn er mensen die de slof slecht gebruiken en anderen beter, maar dat ik is toch met ieder hulpmiddel. daarnaast zeg je zelf het al, als je paard ontspannen loopt heb je geen slof nodig, dus waarom gebruik je hem anders dan? om ontspanning af te dwingen?

Inderdaad, hier ben ik het mee eens. Als je paard ontspannen is, heb je geen slof nodig. Alleen is dit vaak niet de manier waarop beredeneerd wordt. De mensen hebben vaak een plaatje in hun hoofd en zien niet wat er in werkelijkheid gebeurt. Het is ook jammer dat zelfs jury leden dit niet altijd (kunnen) zien. Gezien de onderschriften.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:18

bietjuhh schreef:
ik vindt niet dat je kan zeggen dat slof Mishandeling is, ik vindt eerder de anderen hulpteugels zoals martigaal etc erger slof heb je zelf in de hand hoe strak of hoe los je er mee omgaat!

Hoe kan een martingaal erger zijn dan een slof? Een martingaal werkt nooit in, pas als een dier echt zijn hoofd omhoog doet maar zakt hij daarna dan is ook gelijk de inwerking verdwenen. Ik vind juist een martingaal een het enige hulpmiddel wat alleen iets doet als het nodig is. Bij andere hulpmiddelen kunnen paarden of ruiters eraan gaan hangen.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:22

Dendrofleur, ik heb vaak zat gezien op manege's dat martigaal ook goed kan inwerken als je niet goeienmaat hebben etc.. en kan je hem ook gemakkelijk mee naar beneden trekken.
daar bij ben ik van mening dat ook niet mag! en heb ik geen bezwaar tegen hulpteugels welke dan ook als ze in goede handen vallen! dat is ook met de slof zo.

ik denk dat alle hulp teugels zijn voor en nadelen heeft ik zou eerder een slof nemen dan martingaal.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:38

Als je iets niet juist vast maakt, werkt alles verkeerd in.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:42

daarom maar dan mag ik mijn voorkeur nog wel hebben voor slof en niet voor een martingaal! vindt zo ie zo niks om iets vast te maken tussen een paard zijn voorbenen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:05

Uit deze discussie begrijp ik dat de voorstanders van de slof allemaal precies weten hoe die inwerkt en hoe ze er mee om moeten gaan.
Als je dan zo fantastisch goed kan rijden heb je imo die slof dus niet nodig. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:10

Goh, daarom miscchien ook mijn opmerking dat ik een huplteugel een a twee keer heb gebruikt...? (even het hele topic lezen? gebruik het dus heeeeeel af en toe, als steuntje/hulpje)

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:15

Betteke waar uit maak jij op dat diegenen die voorstanders er van zijn ze vaak gebruiken?

ik rij er wel is mee 2x int jaar ofz.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:17

Ja Betteke heeft duidelijk ook moeite met lezen. De vergelijking 'weten hoe de slof inwerkt en hoe ermee om te gaan' <--> 'fantastisch goed rijden' slaat bovendien ook weer heulemaal nergens op... :n

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:17

Volgens mij ontbreekt het je werkelijk aan ruiterkunst als je een hulpteugel nodig hebt om een paard naar de ontspanning toe te rijden.
Maar dat is mijn mening. ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:18

Er wordt hier gesuggereerd dat als je niet weet hoe je met een slof moet rijden, dat het dan een dwangmiddel is. Dus de mensen die er wel mee rijden kunnen dat zo goed dat ze ook precies de inwerking ervan weten.
Over lezen gesproken....