Er kan al op een 1½ jarig paard worden gezeten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:36

mooney schreef:
Bedankt, verkeerd geformuleerd. ;) Het ging er meer om of je dat vond kunnen, dus niet of het kan, maar welke invloed het op een paard heeft.

Inderdaad scheef geformuleerd. Ik begreep al dat je niet bedoelde of het fysiek mogelijk was, maar dat staat er dus wel ;)

Ik denk dat dit verder een nogal nutteloze discussie is, aangezien een ieder hier heel hard zal roepen dat het te idioot voor woorden is en écht niet kan. Er is heus niemand die dat zal ontkennen. Ongeacht of mensen het misschien in het verleden stiekem ook wel eens hebben gedaan, want als dat het geval was, zouden ze dat vooral niet eerlijk durven te zeggen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:39

0maris0 schreef:
RandyOrton25 schreef:
ik moest een beetje lachen om jou link
niet omdat het grappig is want het is natuurlijk dood zielig maar meer omdat wij ook zo'n idioot rond hebben lopen op stal die op een 2,5 jarig paard rijd.
en wij dit dus ook al meerdere malen hebben geroepen.

Ik was met mijn paardje begonnen met 2,5
Maar 1,5 is wel heel vroeg

ja begonnen met wat?
ik met longeren niet met full time rijden

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:40

Nouks schreef:
mooney schreef:
Bedankt, verkeerd geformuleerd. ;) Het ging er meer om of je dat vond kunnen, dus niet of het kan, maar welke invloed het op een paard heeft.

Inderdaad scheef geformuleerd. Ik begreep al dat je niet bedoelde of het fysiek mogelijk was, maar dat staat er dus wel ;)

Ik denk dat dit verder een nogal nutteloze discussie is, aangezien een ieder hier heel hard zal roepen dat het te idioot voor woorden is en écht niet kan. Er is heus niemand die dat zal ontkennen. Ongeacht of mensen het misschien in het verleden stiekem ook wel eens hebben gedaan, want als dat het geval was, zouden ze dat vooral niet eerlijk durven te zeggen.

Ik heb het topic geopend omdat er een ITP topic werd gebruikt voor een discussie en daar is het niet voor bedoelt. Helaas durven de voorstanders van de stelling zich niet te melden.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:40

RandyOrton25 schreef:
ja begonnen met wat?
ik met longeren niet met full time rijden

Met zadel erop ;)

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:41

Ik heb maar een groot glas drinken gepakt.. pakt zo popcorn erbij voor haar(TS) vertoningen..

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:42

Ik zouw tegen die mensen zeggen:MOEILIJK HE WACHTEN TOT ZE OUD GENOEG ZIJN

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:42

mooney schreef:
mooney schreef:

Ik heb het topic geopend omdat er een ITP topic werd gebruikt voor een discussie en daar is het niet voor bedoelt. Helaas durven de voorstanders van de stelling zich niet te melden.[/quote]

Ik kan het mij haast niet voorstellen dat er voorstanders zijn.. :/

luve_rozes

Re: Er kan al op een 1½ jarig paard worden gezeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:44

Tuurlijk kan dat. Net zo goed als je babies horden kunt laten rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:45

luve_rozes schreef:

Nou.... Niet helemaal, baby's zijn fysiek nog niet in staat te rennen dus je kunt moeilijk zeggen "ren en spring ondertussen over de hordes" ;)
Daarentegen is het wel fysiek mogelijk op een baby te gaan zitten. Dus als je zegt "Er kan al op een baby van 4 maanden worden gezeten": jep.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:47

Yep gewoon op gaan zitten, van het zomer in gaan rijden en dan huilen als ie over een paar jaar afgeschreven is.
Dan krijgt het dier een spuitje of belandt in de handel en wordt het volgende slachtoffer gekocht en krijgt uiteindelijk dezelfde *ahum* toekomst (voor zover je dat toekomst kan noemen)

-:(- NIEHIET BEST!!

Mayflower_

Nouks schreef:
luve_rozes schreef:

Nou.... Niet helemaal, baby's zijn fysiek nog niet in staat te rennen dus je kunt moeilijk zeggen "ren en spring ondertussen over de hordes" ;)
Daarentegen is het wel fysiek mogelijk op een baby te gaan zitten. Dus als je zegt "Er kan al op een baby van 4 maanden worden gezeten": jep.

That's it! En dan ga ik hem later ook maar leren zijn eigen luier te verschonen, hoef ik dat ook niet te doen.

Neskolay

Nouks schreef:
luve_rozes schreef:

:') :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:54

Hannah meld zich! Joepie!

Luister, die foto, is afschuwelijk! (dat paard met ingezakte rug)
Ik ben ook tégen het INRIJDEN op te vroege leeftijd! begrijp me niet verkeerd AUB! Maar, als je er een xtje op gaat zitten (weet niet hoevaak TS vant vorige topic dat deed) dan vind ik het geen probleem, MITS je het bijna nooit doet! eens in de 2 maanden, kan best! (VIND IK!) Tsja, en dan gaan jullie vragen naar onderbouwende feiten.. die heb ik niet! Het is mijn mening klaar! Ik ben er ook gewoon tegen dat paarden te vroeg worden ingereden maar er soms een xtje op zitten..
En tuurlijk, het zal best slecht zijn voor de rug, maar moet je de rug daar dan niet aan laten wennen? Zoals ik zei: Paarden springen toch ook bij elkaar op de rug? Ja, en nu zal iedereen wel gaan zeggen dat ik een penny ben (-.-'' Omy, triestheid heerst) en dat ik geen verstand heb.. dat heb ik wel!
Als ik een veulen had ging ik er ook pas mee beginnen alstie 4 was! geloof me!

Ik ga nu van de pc af dus verwacht maar geen nieuwe antwoorden! ;)

Neskolay

Re: Er kan al op een 1½ jarig paard worden gezeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:56

Maar bij een anderhalf jarige???

Vjestagirl

Ja, daar moet je een rug aan laten wennen. Als hij 4 is.

Biebabeloeba

in het andere topic zei je dat je er vanaf 2 jaar best wel elke maand een keer op kan gaan zitten...zodat de rug kan wennen yeah right....

Captain

Ans schreef:

*Zat er nog even snel op*

Dacht dattie 2 was? :o

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:57

Hannah_Menno schreef:

Ik ben ook tégen het INRIJDEN op te vroege leeftijd! begrijp me niet verkeerd AUB! Maar, als je er een xtje op gaat zitten (weet niet hoevaak TS vant vorige topic dat deed) dan vind ik het geen probleem, MITS je het bijna nooit doet! eens in de 2 maanden, kan best! (VIND IK!) Tsja, en dan gaan jullie vragen naar onderbouwende feiten.. die heb ik niet! Het is mijn mening klaar! Ik ben er ook gewoon tegen dat paarden te vroeg worden ingereden maar er soms een xtje op zitten..
En tuurlijk, het zal best slecht zijn voor de rug, maar moet je de rug daar dan niet aan laten wennen? Zoals ik zei: Paarden springen toch ook bij elkaar op de rug? Ja, en nu zal iedereen wel gaan zeggen dat ik een penny ben (-.-'' Omy, triestheid heerst) en dat ik geen verstand heb.. dat heb ik wel!

Je spreekt jezelf wel héél erg tegen in je mening. Je bent tegen vroeg inrijden, maar 1x in de 2 maanden op een ANDERHALF jarige zitten kan wel?? En wat is zitten dan? Ik vind dat ook een basis van inrijden.
Kom eerst eens met opbouwende feiten, want daaruit bestaat een mening.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:57

Hannah_Menno schreef:
Ans schreef:

Dat is er al 1 die toe gaat geven, toch 99,9 procent bokt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:58

Hannah_Menno schreef:
Ans schreef:

Fout gedacht.

Captain

Mayflower_ schreef:
Hannah_Menno schreef:

Je spreekt jezelf wel héél erg tegen in je mening. Je bent tegen vroeg inrijden, maar 1x in de 2 maanden op een ANDERHALF jarige zitten kan wel?? En wat is zitten dan? Ik vind dat ook een basis van inrijden.
Kom eerst eens met opbouwende feiten, want daaruit bestaat een mening.

Inrijden betekent voor mij dat je er een zadel oppleurt een bit in douwt (of bitloos) en gaat longeren etc.

Cassidy

Ik heb de foto niet gezien, kan dus niet beoordelen of de ruiter te zwaar was. Er zijn wel eerder topics op bokt geweest waar een klein kind op een veulen werd gezet. Zolang het bij een keertje blijft en men de veiligheid in acht neemt, denk ik niet dat het kwaad kan. Als paarden onderling op elkaars rug springen komt er ook gewicht op die rug. Het gevaar schuilt erin dat het gevaar er is dat aansluitend vaker gedaan wordt, dat het niet bij een keer blijft. Of dat het paard wel raar gaat reageren en er een verkeerde start aan overhoudt, met alle gevolgen van dien.

In Amerika worden paarden op driejarige leeftijd geshowd, en daar is dan veel geld mee te verdienen. Op het niveau waar ze moeten presteren gaan ze er dan met 18 maanden al op. Keur ik dat goed? Natuurlijk niet, maar gedaan wordt het wel. De paarden worden op jonge leeftijd geshowd en hard geshowd, en de winnaar hoeft nooit meer een wedstrijd te lopen, wordt aansluitend alleen maar voor de fok ingezet.

Over het te vroeg inrijden, er loopt op western een zadelmak maak topic, daar staat mijn mening in. Het hangt af van het gebruiksdoel van het paard.

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

*Edit: link naar topic toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-01-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:01

@Cassidy er stond toch duidelijk bij in de beginpost van de ts er vaker op zat..
Dus helaas niet eenmalig..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:03

Cassidy schreef:
Ik heb de foto niet gezien, kan dus niet beoordelen of de ruiter te zwaar was. Er zijn wel eerder topics op bokt geweest waar een klein kind op een veulen werd gezet. Zolang het bij een keertje blijft en men de veiligheid in acht neemt, denk ik niet dat het kwaad kan. Als paarden onderling op elkaars rug springen komt er ook gewicht op die rug. Het gevaar schuilt erin dat het gevaar er is dat aansluitend vaker gedaan wordt, dat het niet bij een keer blijft. Of dat het paard wel raar gaat reageren en er een verkeerde start aan overhoudt, met alle gevolgen van dien.

In Amerika worden paarden op driejarige leeftijd geshowd, en daar is dan veel geld mee te verdienen. Op het niveau waar ze moeten presteren gaan ze er dan met 18 maanden al op. Keur ik dat goed? Natuurlijk niet, maar gedaan wordt het wel. De paarden worden op jonge leeftijd geshowd en hard geshowd, en de winnaar hoeft nooit meer een wedstrijd te lopen, wordt aansluitend alleen maar voor de fok ingezet.

Over het te vroeg inrijden, er loopt op western een zadelmak maak topic, daar staat mijn mening in. Het hangt af van het gebruiksdoel van het paard.

Ik heb de foto wel gezien, helaas werd ie snel weggehaald, maar even zo uit mijn geheugen: ging het niet om een klein kind maar om een groter kind (een tiener? in elk geval geen peutertje) die erop zat, zonder zadel, pony aan een halster vastgeknoopt aan de stal, of door iemand buiten beeld vastgehouden. Het commentaar was 'af en toe mag mijn baasje op mijn rug zitten' - of iets van die strekking.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 14-01-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:04

0maris0 schreef:
@Cassidy er stond toch duidelijk bij in de beginpost van de ts er vaker op zat..
Dus helaas niet eenmalig..

Inderdaad.. En de botten zijn nog niet eens volgroeid van een anderhalf jarige. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op mijn jaarling te gaan zitten.