Cassidy schreef:Ik heb de foto niet gezien, kan dus niet beoordelen of de ruiter te zwaar was. Er zijn wel eerder topics op bokt geweest waar een klein kind op een veulen werd gezet. Zolang het bij een keertje blijft en men de veiligheid in acht neemt, denk ik niet dat het kwaad kan. Als paarden onderling op elkaars rug springen komt er ook gewicht op die rug. Het gevaar schuilt erin dat het gevaar er is dat aansluitend vaker gedaan wordt, dat het niet bij een keer blijft. Of dat het paard wel raar gaat reageren en er een verkeerde start aan overhoudt, met alle gevolgen van dien.
In Amerika worden paarden op driejarige leeftijd geshowd, en daar is dan veel geld mee te verdienen. Op het niveau waar ze moeten presteren gaan ze er dan met 18 maanden al op. Keur ik dat goed? Natuurlijk niet, maar gedaan wordt het wel. De paarden worden op jonge leeftijd geshowd en hard geshowd, en de winnaar hoeft nooit meer een wedstrijd te lopen, wordt aansluitend alleen maar voor de fok ingezet.
Over het te vroeg inrijden, er loopt op western een zadelmak maak topic, daar staat mijn mening in. Het hangt af van het gebruiksdoel van het paard.
Ik heb de foto wel gezien, helaas werd ie snel weggehaald, maar even zo uit mijn geheugen: ging het niet om een klein kind maar om een groter kind (een tiener? in elk geval geen peutertje) die erop zat, zonder zadel, pony aan een halster vastgeknoopt aan de stal, of door iemand buiten beeld vastgehouden. Het commentaar was 'af en toe mag mijn baasje op mijn rug zitten' - of iets van die strekking.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 14-01-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt