KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:45

als je alleen maar met stang en trens rijd voor het plaatje... dat vind ik persoonlijk vreemd, dan laat je een hoofdstel maken dat van die ijzeren plaatjes aan de zijkant heeft zodat het net lijkt of je paard een S&T aan heb ;) en toch bitloos dan he haha. heb je EN bitloos, EN jij je plaatje nog :j

even uitleg dat ik het vreemd vind als je zo'n plaatje wil behouden: waar gaat het je dan om? om waarmee je het paard zover kunt krijgen? ik zou zeggen: waar juist niet mee. want ja, dan kom ik weer met die sporen. als ik dan zonder sporen de ring in stap en mn paard gaat niet genoeg vooruit raden ze sporen aan. maar ik vind juist nee het moet vanuit mij komen toch.
iemand die met sporen rijd, zal het paard 'sneller' zover krijgen misschien dan ik, maar ik weet tenminste dat ik het wel kan, vanuit mezelf en niet met van die prikkende, voor het paard niet fijne, sporen. Dan kan het er wel sjiek, glimmen, of 'stoer' uitzien, maar ik heb ze niet nodig hoor, ik ben liever 1 met mn paard.
en daarom, het kan er wel interessant en groot uitzien zo'n stang&trens, maar ik vind het véél knapper als je je paard al die pasjes met een gewoon, of zelf zónder bit kan laten doen. omdat het míj om de dressuurpassen gaat, en de samenwerking met het paard en zijn ruiter, en niet om de afdwinging dmv zulke middelen en daardoor dus de gehoorzaamheid van het paard van de ruiter...

die roem die de S&T uitstraalt komt volgens mij alleen maar omdat je die vanaf zo'n hoge klasse moet dragen, dus mensen kunnen dan dus daar aan zien hoe hoog je bent. dus gaat het er om hoe mensen naar je kijken... je paard snapt dat niet hoor. die denkt alleen maar ohnee weer winstpunten, weer een ander bit er in ;)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:00

FahyaFemke schreef:
als je alleen maar met stang en trens rijd voor het plaatje... dat vind ik persoonlijk vreemd, dan laat je een hoofdstel maken dat van die ijzeren plaatjes aan de zijkant heeft zodat het net lijkt of je paard een S&T aan heb ;) en toch bitloos dan he haha. heb je EN bitloos, EN jij je plaatje nog :j

even uitleg dat ik het vreemd vind als je zo'n plaatje wil behouden: waar gaat het je dan om? om waarmee je het paard zover kunt krijgen? ik zou zeggen: waar juist niet mee. want ja, dan kom ik weer met die sporen. als ik dan zonder sporen de ring in stap en mn paard gaat niet genoeg vooruit raden ze sporen aan. maar ik vind juist nee het moet vanuit mij komen toch.
iemand die met sporen rijd, zal het paard 'sneller' zover krijgen misschien dan ik, maar ik weet tenminste dat ik het wel kan, vanuit mezelf en niet met van die prikkende, voor het paard niet fijne, sporen. Dan kan het er wel sjiek, glimmen, of 'stoer' uitzien, maar ik heb ze niet nodig hoor, ik ben liever 1 met mn paard.
en daarom, het kan er wel interessant en groot uitzien zo'n stang&trens, maar ik vind het véél knapper als je je paard al die pasjes met een gewoon, of zelf zónder bit kan laten doen. omdat het míj om de dressuurpassen gaat, en de samenwerking met het paard en zijn ruiter, en niet om de afdwinging dmv zulke middelen en daardoor dus de gehoorzaamheid van het paard van de ruiter...

die roem die de S&T uitstraalt komt volgens mij alleen maar omdat je die vanaf zo'n hoge klasse moet dragen, dus mensen kunnen dan dus daar aan zien hoe hoog je bent. dus gaat het er om hoe mensen naar je kijken... je paard snapt dat niet hoor. die denkt alleen maar ohnee weer winstpunten, weer een ander bit er in ;)

:D hahaha :D je moet niet vergeten dat ik een standaard ouderwetse dressuurmiep ben he :D
maar je heb een punt, ik persoonlijk vind het er mooier uitzien en natuurlijk is het een stuk status.
Maar ik ben zoals je in me vorige post kan lezen wel heel benieuwd hoe het bitloos rijden werkt ik ken het niet en zou er best meer over willen weten en leren.
Het is dus niet zo dat ik stug vol blijf houden dat andere methodes niet werken.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:03

Citaat:
@ botjes, vind je dan niet dat dressuur dressuur is en ook zo beoordeeld moet worden, ongeacht de optoming?

Dat klopt, dressuur is dressuur, maar met alle verschillende optomingen binnen de bitloze hoofdstellen is het wel even wat anders. Het plaatje moet zeker hetzelfde blijven, dat is en blijft de basis van de dressuur, laten we het daar over eens zijn. Omdat er niet met bit wordt gereden mag het er niet opeens anders uitzien. Ik vind ook dat op den duur bit en bitloos gewoon samen in een rubriek moeten starten, maar wat er nu gebeurt is in ieder geval een begin, en een erkenning van de KNHS wat betreft het rijden zonder bit.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:12

botjes schreef:
Citaat:
@ botjes, vind je dan niet dat dressuur dressuur is en ook zo beoordeeld moet worden, ongeacht de optoming?

Dat klopt, dressuur is dressuur, maar met alle verschillende optomingen binnen de bitloze hoofdstellen is het wel even wat anders. Het plaatje moet zeker hetzelfde blijven, dat is en blijft de basis van de dressuur, laten we het daar over eens zijn. Omdat er niet met bit wordt gereden mag het er niet opeens anders uitzien. Ik vind ook dat op den duur bit en bitloos gewoon samen in een rubriek moeten starten, maar wat er nu gebeurt is in ieder geval een begin, en een erkenning van de KNHS wat betreft het rijden zonder bit.

als de optoming het zelfde moet zijn word dat toch al lastig in het Z lijkt mij?
kom ik weer met me stang en trens :D (zeikerd)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:04

neejoh
ik zal es een hoofdstel uit vinden wat er op lijkt, en toch bitloos is!! :D
ik vind mijn hoofdstellen iigv wel al basis dressuur.
je kunt er een leuke frontriem aanmaken naar keuze.
alleen de neusriem is niet te vervangen..
en toch blingbling ringen aan de zijkant 8-)

Ik zie het al voor me. aan de zijkanten dan ook wat fabriceren wat er uitziet alsof je S&T inhebt haha en een ketting(toch?) er nog bij

}:0

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:09

Ik zeg gemend. Zo kunnen de mensen die bitloos rijden laten zien
dat als je bitloos rijdt je net zo goed kunt scoren dan wanneer je er
een S&T in hebt hangen.

Even offtopic: met FNRS proeven mag je toch al wel bitloos rijden?

FahyaFemke

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:05

oh daar ben ik ook benieuwd naar. dat zijn de zgn "f proefjes" toch?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Ja , de f proefjes noemen ze dat ja..
Die rij ik nu.. En ik wil eigenlijk de volgende keer bitloos gaan
rijden. Maar dan moet ik het wel mogen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:20

Ik rij zelf met bit en op 1 paard om en om. Maar toch zou ik het zelf fijner vinden als de wedstrijden gescheiden bleven. Ik kan wat mijn gevoel daarbij is niet zo goed uitleggen. Maar ik rij op "inderlingen" wedstrijden ook met bit. En zou het zelf op een 1 of andere manier niet zo leuk vinden als ik tegen mensen zou moeten rijden die bitloos rijden. NIET dat ik iets tegen bitloos heb want ik rij zelf dus ook soms bitloos. Ik kan het gewoon niet zo goed uitleggen wat ik daarbij voel.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:49

Ik zie dit topic nu pas, het gaat dus echt gebeuren? je mag bitloos rijden op wedstrijden? :D Ik hoop het zo, want dan stap ik volgende maand nog over naar bitloos vrees ik! Wil het al zo lang maar wedstrijdambitie weerhield me ervan

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:48

FahyaFemke schreef:
je paard snapt dat niet hoor. die denkt alleen maar ohnee weer winstpunten, weer een ander bit er in ;)

Grappig dat een paard zo denkt ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:57

casperrr schreef:
FahyaFemke schreef:
je paard snapt dat niet hoor. die denkt alleen maar ohnee weer winstpunten, weer een ander bit er in ;)

Grappig dat een paard zo denkt ;)

haha nouuu:P
:+
twas un grapjehh

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:26

Gescheiden houden!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:24

Samen.
Iedereen moet gelijke kansen krijgen vind ik. Of je nu voor bit-loos bent of tegen!

Grappig dat ik dit nu lees eigenlijk. Ik ben mijn paard in aant rijden, is drie jaar en heb een beetje moeite met de rem :D. Nu zei de stal eigenaar laatst tegen mij, probeer eens een stang! :( Ik wist niet wat ik moest zeggen!
ff voor de duidelijkheid, heb er net 5x opgezeten ofzo dus logisch dat het nog niet helemaal wilt lukken!
Toen ik dat hoorde van de eigenaar dacht ik: ik ga fijn bit-loos rijden :D
Mja, nu vraag ik me af, is het verstandig om een paard ook al meteen bit-loos in te rijden?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:45

tuurlijk. als je weet wat je doet/begeleiding neemt komt dat goed.
waarom denk je dat ik bitloos vraag;) heb haar bitloos ingereden :) dus ze weet niet beter. dus het is voor mij met haar echt wel of niet.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:57

Ja, maar ik woon in Limburg. En als ik eerlijk ben, heb ik bij mij in de omgeving nog nooit iemand bit-loos zien rijden. Of er ook ooit maar iets over gehoord! En dat is best jammer.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:06

Ik rij mijn paardje sinds kort bitloos maar uiteraard nog niet op wedstrijd omdat dit nog niet toegestaan is.Als het zover is mag het van mij gewoon gemend blijven.Ben ook bang dat er niet genoeg animo zou zijn in klasses "bitloos"en heb zeker geen zin om er eventueel ver voor te reizen.
In mijn geval wil ik gewoon beoordeeld worden op mijn proef of het nu met of zonder bit is.

en oww rij ook al jaren ijzerloos ben daar zeker nog nooit op afgerekend op wedstrijden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:20

UIteindelijk zie ik het graag gemengt, maar ik denk dat het verstandig is om het eerst even gesplitst te testen.
Want:
- Je moet weten hoeveel animo er voor is en in welke klassen zodat je kan inspelen op het aantal extra starts binnen de kring.
- Je moet de verse deelnemers even de kans geven het niveau te testen aangezien zij hier nog nooit eerder gelegenheid voor hebben gehad en het voor sommigen best eens tegen kan vallen.
- Er moeten ineens wellicht 40 ruiters tegelijk op de hoogte zijn van geschreven en ongeschreven regels bij het losrijden e.d. die ze nog niet kenden en dat gaat geheid ook veel tijd kosten voor de organisatie om allle vragen te beantwoorden. Ofwel je hebt extra mensen nodig.
-Je moet de jurys de tijd geven hier mee om te leren gaan en dus evt ook wat meer tijd per proef geven voor evt discussie of vragen aan de ruiter.
- Je moet uittesten met wat voor optomingen men zo op komt dagen en of je deze wel of niet wilt toelaten (er komt altijd dan wel iemand met een geel/rood gestreept touwhalster aanzetten). Dit kost dus ook extra tijd en expertise en daar is geen ruimte voor op een volle normale wedstrijd dag.

Is alles een beetje uitgedokterd dan zie ik ze graag tussen de bit mensen verschijnen. Wat mij betreft: dressuur=dressuur ongeacht de optoming.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:29

gemengd :) Om de simpele reden dat ik denk dat er te weinig bitloze ruiters zijn om een fatsoenlijke competitie op te zetten, en daarnaast blijft er voor bit ruiters dan nog steeds een struikelblok om bitloos te gaan rijden omdat je dan in een andere (minder professionele) competitie moet gaan rijden mocht je je paard een keertje bitloos willen starten.

Jurering moet niet uitmaken vind ik, natuurlijk ziet de ene jury bepaalde dingen liever dan de andere jury. Maar uiteindelijk gaat het er toch om hoe de oefeningen worden uitgevoerd, en gezien dat prima bitloos als met bit kan moet het dus geen verschil maken in jurering.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:50

Ik vind gewoon gemengd. Het is en blijft hetzelfde proefje wat je moet rijden en ook dezelfde 'houding' en hetzelfde beeld, beide groepen moeten even netjes rijden. Dus waarom zou het apart moeten?
Ik zou wel vinden dat als het gemengd wordt er wel bepaalde eisen komen aan de hoofdstellen, zodat je niet met alle kleuren van de regenboog mag gaan starten en ook bijvoorbeeld niet met optomingen die heel andere rijstijl nodig hebben. (heb er geen verstand van zoals je kunt lezen :P maar ik bedoel hiermee de optomingen die te sterk in werken bij contact, die zijn er toch dacht ik ooit ergens gelezen te hebben?)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:44

Citaat:
UIteindelijk zie ik het graag gemengt, maar ik denk dat het verstandig is om het eerst even gesplitst te testen.
Want:
- Je moet weten hoeveel animo er voor is en in welke klassen zodat je kan inspelen op het aantal extra starts binnen de kring.

Dat is natuurlijk onzin, je weet normaal ook niet hoeveel mensen er bijkomen die een startkaart aanvragen

Citaat:
- Je moet de verse deelnemers even de kans geven het niveau te testen aangezien zij hier nog nooit eerder gelegenheid voor hebben gehad en het voor sommigen best eens tegen kan vallen.
De B is voor iedereen gelijk ;)

Citaat:
- Er moeten ineens wellicht 40 ruiters tegelijk op de hoogte zijn van geschreven en ongeschreven regels bij het losrijden e.d. die ze nog niet kenden en dat gaat geheid ook veel tijd kosten voor de organisatie om allle vragen te beantwoorden. Ofwel je hebt extra mensen nodig.
Als ze de rijbaanregels niet kennen? Bitloze rijders rijden toch ook in de bak? en helemaal als ze dressuurwedstrijden gaan rijden?

Citaat:
-Je moet de jurys de tijd geven hier mee om te leren gaan en dus evt ook wat meer tijd per proef geven voor evt discussie of vragen aan de ruiter.
Waarom meer tijd per proef? Er wordt alleen maar bitloos gereden, het blijft gewoon dezelfde dressuurproef

Citaat:
- Je moet uittesten met wat voor optomingen men zo op komt dagen en of je deze wel of niet wilt toelaten (er komt altijd dan wel iemand met een geel/rood gestreept touwhalster aanzetten). Dit kost dus ook extra tijd en expertise en daar is geen ruimte voor op een volle normale wedstrijd dag.

Als dat in de regelementen staat kan de jury dat zo nakijken. Van de deelnemers mag je verwachten dat ze weten welke optomingen zijn toegestaan

Citaat:
Is alles een beetje uitgedokterd dan zie ik ze graag tussen de bit mensen verschijnen. Wat mij betreft: dressuur=dressuur ongeacht de optoming.
Precies!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

Arabesk schreef:
aerdenhout1 schreef:
Gescheiden...maar meer voor de juryleden als voor de deelnemers. Het is al zo moeilijk om te jureren, laat staan dat je ook nog eens bitloos, ijzerloos en boomloos tussen de "normale" dressuurruiters gaat krijgen.

ijzers/geen ijzers is volgens mij niet zo'n probleem, er zijn zat mensen die zonder ijzers dressuurwedstrijden rijden hoor.

Citaat:
Waar leg je dan de grens en hoe eerlijk word dan de jurering? Een jury die voorstander is van NH zal dan hogere punten gaan geven aan de bitloze ruiters, terwijl een "normale" jury dit misschien juist niet wil zien.

Ik denk niet dat er veel pro-bitloze juryleden rondlopen eigenlijk ;-)

Dan vind ik die juryleden maar bekrompen.
Verder ben ik het met Nibbit eens.
Ik vind dat het gemengd mag. De bitloze amazones en ruiters mogen wat mij betreft laten zien dat ze hun paard zonder bit net zo goed kunnen rijden als iemand met bit. Het gaat om het lopen van het paard en we beoefenen gewoon allemaal dezelfde sport. En of er nou een stuk ijzer in zit of ene stukje touw om de neus, mag eigenlijk niks uitmaken toch. We willen allemaal hetzelfde bereiken. Laat die juryleden maar hun ogen openen. En als nummer 1 tot 10 altijd allemaal bovenaan staan met bit en nummer 10 tot 20 allemaal onderaan zonder bit dan heeft de knhs (en alle andere amazones en ruiters) dat ook gauw genoeg in de smiezen.
Je hebt nu ook heel veel mensen die iets 'oneerlijk' vinden, mijn paard is blauw dus ik was geen eerste :Z

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:19

botjes schreef:
Ik vind het een beetje vreemde discussie, men mag al blij zijn dat er wedstrijden worden uitgeschreven voor bitloze combinaties. Het is een stap in de goede richting, en wie weet worden de wedstrijden op een gegeven moment wel gemengt, maar op dit moment mag men blij zijn dat er al iets veranderd. Het zal voor de jury ook wennen zijn.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er ook eens eindelijk bitloze wedstrijden komen.
De knhs vind ik ook altijd erg achterlopen en erg ouderwets in hun ideeen en opvattingen (ook nu pas de sporen niet meer gaan verplichten... duss). Het is inderdaad een stap in de goede richting :j
In principe hoeft het voor de jury niet wennen te zijn, of een paard nou een bit in zijn mond heeft of een sidepull o.i.d. als een paard nageeflijk is is die nageeflijk. Als een volte rond is is de volte rond... :)

poekie schreef:
Ik rij mijn paardje sinds kort bitloos maar uiteraard nog niet op wedstrijd omdat dit nog niet toegestaan is.Als het zover is mag het van mij gewoon gemend blijven.Ben ook bang dat er niet genoeg animo zou zijn in klasses "bitloos"

juist, dit denk ik ook..

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:21

Ik zou het liever gemengd zien. Een bitloze dressuurruiter wil ook serieus genomen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:45

Apart voor mij graag. De inwerking is anders met bit, als bitloos. de uitwerking zal ook anders zijn.

Buiten dat is de klassieke dressuur gebaseerd op rijden met bit.

Je kunt best dressuur bitloos willen rijden, niks op tegen, maar dat is dan niet klassiek, en dus een andere competitie :)