Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Brainless schreef:Als je zo goed kan zitten zonder zadel is het fantastisch en heeft je paard er niets onder te lijden.
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
Annn schreef:Brainless schreef:Als je zo goed kan zitten zonder zadel is het fantastisch en heeft je paard er niets onder te lijden.
1 woord: Wauw!
Brainless schreef:Als je zo goed kan zitten zonder zadel is het fantastisch en heeft je paard er niets onder te lijden.
"en ik sprong rustig om hem dat ging heel goed ,,
toen stuurde ik hem rustig naar een hoekje , waar het nog al waaiide door die ene grootte boom
ik ging anders om zitten .
en ben ik er afgedonderd in een waterplas

_Bellami_ schreef:@ Kuggur
Dat je het paard sowieso belast door er op te rijden is een gegeven. Wij kiezen daar voor. Dat je dat op een paard vriendelijke manier wil doen is hopelijk ook een gegeven en dat de meningen daarover (ondebouwd of niet) verschillen snap ik ook. Ookal houd ik zelf meer van steekhoudende argumenten
Wat ik me afvraag is wat het praktisch voor het paard betekent het verschil tussen zz en met.
Wat is het verschil in de slijtage? Hoe veel jaar moet je een paard zonder zadel rijden voor er voor het paard voelbaar meer slijtage is dan evenlang met zadel? Ik ga er bij deze vragen vanuit dat de verdere omstandigheden hetzelfde zijn; zelfde ruiter, goeie zit etc. Als je er voor kiest om zonder zadel te rijden, hoe groot is de kans dat je paard pijn heeft?
Dat zijn mijn vragen. Ik bedoel, ik leef mijn leven ook niet altijd op de gezondste manier maar ik kies ervoor omdat ik het prettiger vind. Er zijn paarden die een echte hekel hebben aan het zadel en de singel. Als het ze praktisch geen problemen zoals pijn etc oplevert waarom dan niet? Dat met zadel beter is, dat is dan zo maar maakt niet zoveel uit. Het gaat dan om het plezier van paard en ruiter.
Ik kan bijvoorbeeld heel goed roomboter eten.. maar plantaardige margarine is beter... zolang ik geen hoog cholesterol heb maakt het voor mij niets uit![]()
Dus... als een paard een sterke rug heeft (geen blessures of gebreken) en de ruiter het paard niet hindert... is het dan pijnlijk of wordt het dan pijnlijk voor het paard of maakt het eigenlijk niet uit maar is met zadel gewoon beter net als plantaardige margarine?
Kuggur; graag reactie![]()
(Ik rijd trouwens alleen met zadel maar ben wel jaloers op de NH filmpjes.. niks mis met romantiek haha)
mvs schreef:ik zie je punt Kuggur maar denk dat het risico niet te vergelijken is met longkanker.
mvs schreef:Kenlijk heb ook jij geen onderzoek uitgevoerd/ingezien waaruit blijkt dat het daadwerkelijk te bewijzen is dat er een hoger risico is buiten het drukverdeling verhaal om
De tegenstanders kunnen niet op basis van onderzoek bewijzen dat de paarden er pijn van hebben of gaan krijgen. De voorstanders moeten eerlijk is eerlijk wel toegeven dat het beter is voor de drukverdeling om met zadel te rijden.. zoals het voor mij beter is om plantaardige margarine te eten als ik minder kans op een hoog cholesterol wil
Ik rijd maar een keer per week en meestal met zadel, maar ik rijd ook weleens zonder maar nu krijg ik et idee dat ikd an heel dr rug verknal. terwijl we het allebei heerlijk vinden om zonder hulpmiddeleen te rijden.
. Niet dus.

Citaat:300 gram per vierkante centimeter wordt als kritische grens aan gehouden en gaat na twee uur problemen opleveren. Er blijken in de praktijk maar weinig zadels aan dit criterium te voldoen: de meeste geven - zelfs bij een juiste ligging - tweemaal zoveel druk op de paardenrug, het slechtpassende zadel laat nog veel hogere waarden zien.