Zonder zadel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:01

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:14

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:15

Annn schreef:
Brainless schreef:
Als je zo goed kan zitten zonder zadel is het fantastisch en heeft je paard er niets onder te lijden.

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

1 woord: Wauw!

Ik vind het te gek dat ze kan blijven zitten tijdens de stops.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:26

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:21

Ja wauww idd.

Ik denk als je onafhankelijk kan zitten en uit de rug blijft en je hebt een goed ruitergevoel dan belemmer je ook met je zitbeenknobbels de rug niet, je moet niet tegen gaan werken , maar juist zo bewegen dat je mee gaat met de beweging van het paard , wat is dan het probleem van zonder rijden?
Dierenartsen of fisio`s hebben het ook niet altijd bij het rechte eind.
Er zijn meer sportpaarden verreden met zadel door een fouten technieken , dan de paarden die zonder zadel gereden worden, zelfs door minderen ruiters.
Kan me voor stellen dat als je een dagtocht gaat maken , je niet heel de dag uit de rug van het paard kan blijven, maar elke dag een uurtje een goeie training of eens een bosritje van een uurtje of 2 , lijkt me dat dat echt geen probleem hoeft te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:29

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:32

mijn pony van 3 jaar stond in de bak Vingers aflikken "en ik sprong rustig om hem dat ging heel goed ,, Knipoog toen stuurde ik hem rustig naar een hoekje , waar het nog al waaiide door die ene grootte boom Clown ik ging anders om zitten . Haha!
maar toen schrok Koeran Clown en ben ik er afgedonderd in een waterplas Bloos Vork Tong uitsteken
maar ik rij zomers ook wel eens zonderzadel Haha!

xx

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:58

@ Kuggur

Dat je het paard sowieso belast door er op te rijden is een gegeven. Wij kiezen daar voor. Dat je dat op een paard vriendelijke manier wil doen is hopelijk ook een gegeven en dat de meningen daarover (ondebouwd of niet) verschillen snap ik ook. Ookal houd ik zelf meer van steekhoudende argumenten Knipoog

Wat ik me afvraag is wat het praktisch voor het paard betekent het verschil tussen zz en met.
Wat is het verschil in de slijtage? Hoe veel jaar moet je een paard zonder zadel rijden voor er voor het paard voelbaar meer slijtage is dan evenlang met zadel? Ik ga er bij deze vragen vanuit dat de verdere omstandigheden hetzelfde zijn; zelfde ruiter, goeie zit etc. Als je er voor kiest om zonder zadel te rijden, hoe groot is de kans dat je paard pijn heeft?

Dat zijn mijn vragen. Ik bedoel, ik leef mijn leven ook niet altijd op de gezondste manier maar ik kies ervoor omdat ik het prettiger vind. Er zijn paarden die een echte hekel hebben aan het zadel en de singel. Als het ze praktisch geen problemen zoals pijn etc oplevert waarom dan niet? Dat met zadel beter is, dat is dan zo maar maakt niet zoveel uit. Het gaat dan om het plezier van paard en ruiter.

Ik kan bijvoorbeeld heel goed roomboter eten.. maar plantaardige margarine is beter... zolang ik geen hoog cholesterol heb maakt het voor mij niets uit Lachen

Dus... als een paard een sterke rug heeft (geen blessures of gebreken) en de ruiter het paard niet hindert... is het dan pijnlijk of wordt het dan pijnlijk voor het paard of maakt het eigenlijk niet uit maar is met zadel gewoon beter net als plantaardige margarine?

Kuggur; graag reactie Lachen

(Ik rijd trouwens alleen met zadel maar ben wel jaloers op de NH filmpjes.. niks mis met romantiek haha)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:32

ja, _bellami_ daar ben ik ook wel benieuwd naar.
ik kan me overigens niet voorstellen dat je je paard pijn doet op het moment dat je hem rijdt zonder zadel, dus met je zitbeenknobbels of iets dergelijks, dat zou je toch merken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:40

_Bellami_ schreef:
@ Kuggur

Dat je het paard sowieso belast door er op te rijden is een gegeven. Wij kiezen daar voor. Dat je dat op een paard vriendelijke manier wil doen is hopelijk ook een gegeven en dat de meningen daarover (ondebouwd of niet) verschillen snap ik ook. Ookal houd ik zelf meer van steekhoudende argumenten Knipoog

Wat ik me afvraag is wat het praktisch voor het paard betekent het verschil tussen zz en met.
Wat is het verschil in de slijtage? Hoe veel jaar moet je een paard zonder zadel rijden voor er voor het paard voelbaar meer slijtage is dan evenlang met zadel? Ik ga er bij deze vragen vanuit dat de verdere omstandigheden hetzelfde zijn; zelfde ruiter, goeie zit etc. Als je er voor kiest om zonder zadel te rijden, hoe groot is de kans dat je paard pijn heeft?

Dat zijn mijn vragen. Ik bedoel, ik leef mijn leven ook niet altijd op de gezondste manier maar ik kies ervoor omdat ik het prettiger vind. Er zijn paarden die een echte hekel hebben aan het zadel en de singel. Als het ze praktisch geen problemen zoals pijn etc oplevert waarom dan niet? Dat met zadel beter is, dat is dan zo maar maakt niet zoveel uit. Het gaat dan om het plezier van paard en ruiter.

Ik kan bijvoorbeeld heel goed roomboter eten.. maar plantaardige margarine is beter... zolang ik geen hoog cholesterol heb maakt het voor mij niets uit Lachen

Dus... als een paard een sterke rug heeft (geen blessures of gebreken) en de ruiter het paard niet hindert... is het dan pijnlijk of wordt het dan pijnlijk voor het paard of maakt het eigenlijk niet uit maar is met zadel gewoon beter net als plantaardige margarine?

Kuggur; graag reactie Lachen

(Ik rijd trouwens alleen met zadel maar ben wel jaloers op de NH filmpjes.. niks mis met romantiek haha)

Je brengt inderdaad prima punten naar voren, rijden is inderdaad een (zeer onfysiologische) belasting voor het paard. En ja ook ik kies daar voor, en dan op een voor het paard zo minst belastende wijze.

Zoals je zelf al aangeeft zijn je vragen prima te onderzoeken als je alle factoren constant houdt, en als enige variabele het zadel /geen zadel, daarbij moet je het onderzoek met voldoende grootte uitvoeren, en over jaren, liefst een hele paardenleeftijd.
Als je een goed gekwantificeert antwoord wil moet je een dergelijk onderzoek uitvoeren/vinden, geen simpele zaak.
Het gaat echter om het nemen van een bepaald risico (niet iedere roker krijgt longkanker...). Mijn enige punt in dit topic is dan ook dat je met het rijden zonder zadel je je paard blootstelt aan een hogere belasting dan noodzakelijk (voor paardrijden), je daardoor meer risico loopt op slijtage in de rug.
Als mensen dit acceptabel vinden moeten ze dat vooral doen, ik vind het persoonlijk niet eerlijk tegenover mijn paarden.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:55

ik zie je punt Kuggur maar denk dat het risico niet te vergelijken is met longkanker. Kenlijk heb ook jij geen onderzoek uitgevoerd/ingezien waaruit blijkt dat het daadwerkelijk te bewijzen is dat er een hoger risico is buiten het drukverdeling verhaal om

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:28

mvs schreef:
ik zie je punt Kuggur maar denk dat het risico niet te vergelijken is met longkanker.

Natuurlijk niet slimmerik, dat staat er ook niet!

mvs schreef:
Kenlijk heb ook jij geen onderzoek uitgevoerd/ingezien waaruit blijkt dat het daadwerkelijk te bewijzen is dat er een hoger risico is buiten het drukverdeling verhaal om

En driemaal raden waarom niet. Tip; heeft met methodologie te maken. Je zou ook zelf kunnen bedenken waarom het niet nodig is.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:28

ik rijd bijna niet zonder zadel als ik het doe doe ik het na het rijden even zonder zadel maar niet echt dat ik een half uur zonder ga rijden, heel af en toe in de zomer dat ik er ff op spring en dan even voor de lol zonder zadel ga rijden en even een galopje o.i.d, ik vind het zelf niet echt fijn zitten en ik doe het ook niet vaak omdat ik ook denk dat ik beter met zadel kan rijden en ik denk dat m'n pony het ook fijner vind Knipoog

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:05

Volgens mij zijn we er uit :) De tegenstanders kunnen niet op basis van onderzoek bewijzen dat de paarden er pijn van hebben of gaan krijgen. De voorstanders moeten eerlijk is eerlijk wel toegeven dat het beter is voor de drukverdeling om met zadel te rijden.. zoals het voor mij beter is om plantaardige margarine te eten als ik minder kans op een hoog cholesterol wil :)

Het gaat dus om een risico hoe klein of groot weet niemand hier.

Het draait er dus uiteindelijk op uit dat elke paarden eigenaar zelf de verantwoordelijkheid neemt voor het eventuele risico dat zijn of haar paard loopt. Het paard kan helaas zelf niet kiezen one way or the other..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:01

Ik kan me prima vinden in je samenvatting Bellami.

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:17

Is het dan zo dat als je bijvoorbeeld 1x per week zonder zadel rijd je dan meteen heel zn rug verknalt? :\ Ik rijd maar een keer per week en meestal met zadel, maar ik rijd ook weleens zonder maar nu krijg ik et idee dat ikd an heel dr rug verknal. terwijl we het allebei heerlijk vinden om zonder hulpmiddeleen te rijden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:21

Ik rijd bijna elke dag zonder zadel. Dus dan is de rug van mijn paard er echt vreselijk aan toe :'). Niet dus.

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:35

Ik denk dat je best zonder zadelkan rijden, maar je moet het wel eerst leren met.. Ik bedoel, ja kan best een beginner op een paard zetten zonder zadel.. maar die ligt er toch binnen de korste keren af... En dat het super slecht is voor de rug van je paard vind ik onzin, als je maar op de goede manier zit en op de goede plaats. Dat Sommige mensen daar anders over denken omdat er bewijs voor is. Dat is dan hun mening. Maar die van mij is dat zonder zadel rijden echt niet slecht is voor je paard,mits je met wel eeen goede zit hebt.:p

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:48

Ik denk ook wel dat de bouw van je paard belangrijk is om te kijken of je paard last van je heeft of niet.

Verder denk ik dat af en toe niet erg is. Elke dag lijkt mij niet goed omdat je dan de rug telkens op dezelfde plaats belast.

Dat is ook met een zadel, daarom vind ik ook dat je rijden met andere dingen moet afwisselen.

Dit is slechts mijn mening, geen feit.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:09

Ik heb Anky eens in een interview horen zeggen dat ze het jammer vindt dat er tegenwoordig zo weinig zonder zadel gereden wordt.
Aangezien zij daar heel veel van geleerd heeft.
:o
En trouwens, eens zonder zadel rijden is toch heerlijk. Al dat gedoe over drukverdeling, tja. Het is natuurlijk wel waar dat de drukverdeling met een zadel beter is, maar je kunt een paard niet met een mens vergelijken. Inderdaad, onmogelijk als iemand met hakken over je rug loopt (las ik hiervoor ergens), maar ik vind deze vergelijking niet reeël. Als ik mijn Fries een half uurtje zonder zadel rijd, overleeft ze het echt wel hoor. Weet je wel hoe sterk zo'n dier is? (Daar heeft de drukverdeling volgens velen natuurlijk niets mee te maken. Maargoed!)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:44

bellami heeft idd een prima samenvatting.. maar ben zelf toch wel erg benieuwd naar de risico's .. maar daar zal ik in deze discussie wel geen antwoord op krijgen.. :P

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:45

Tja, heb van beide kanten veel argumenten gelezen maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik ben wel van mening dat als je altijd zonder zadel rijdt dat dat niet goed is, maar afentoe kan naar mijn weten geen kwaad. Ik vind het een leuke afwisseling, en het is ook een stukje vertrouwen in je paard dus vandaar dat ik het zeker wel belangrijk vindt dat het moet kunnen :j

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:18

@ mvs

De antwoorden zijn te gecompliceerd.. er moet een zeer langdurig onderzoek worden gedaan bij een representatieve groep paarden (zeker 50) die alleen met en een evengrote groep zonder zadel worden gereden. En dat wel 15 jaar lang. Ik denk niet dat veel mensen dat onderzoek gaan doen ;)

Verder is het waarschijnlijk ook van het paard afhankelijk.. van de erfelijkheid van rugklachten in die bloedlijn bijvoorbeeld of het ras.

Een pasklaar antwoord over de risico's is er dus niet.. als je minder risico wil lopen moet je met zadel rijden. Maar ja.. dat is niet het antwoord dat de mensen hier willen.. en misschien krijgt jouw paard helemaal geen last van zijn rug ookal rijdt je hem regelmatig zonder zadel..

Daarom zei ik al.. iedere paardeneigenaar doet het op zijn eigen manier,,,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:23

In "Het zadelboek" van Tineke Dekker staat keurig vermeld dat de maximale druk die huid en spierweefsel kunnen hebben:
Citaat:
300 gram per vierkante centimeter wordt als kritische grens aan gehouden en gaat na twee uur problemen opleveren. Er blijken in de praktijk maar weinig zadels aan dit criterium te voldoen: de meeste geven - zelfs bij een juiste ligging - tweemaal zoveel druk op de paardenrug, het slechtpassende zadel laat nog veel hogere waarden zien.

Als het met zadels al vaak niet lukt om onder die druk te blijven, hoe ga je dat dan doen zonder zadel? Deze getallen gelden overigens voor alle paarden, ras maakt dus niet uit.
Daarnaast heb je natuurlijk de individuele zaken als gevoeligheid, training en basisbouw en -houding die per paard meespelen.

Natuurlijk kun je best eens voor de lol (let op de lol van het paard!!!) een keertje zonder zadel rommelen, kunnen de meeste paarden best hebben, maar goed is het niet, nooit. En dan is het inderdaad aan de eigenaar om te bepalen of hij risico's wil nemen met de rug van zijn paard of niet.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:53

bellami,

ja ik weet inderdaad dat het een lang onderzoek zou zijn.. maar zou wel heel benieuwd zijn naar eventuele resultaten.. dat bedoelde ik meer :P