"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:45

sjaantje schreef:
Euh, omdat ze doodsbang is voor die zweep boven haar misschien? Het is een koppige merrie, dus niet eentje met geweldig veel vertrouwen in de mens, waarmee ik wil zeggen dat je iets niet 123 afleert.

Angst voor de zweep boven haar is ook af te leren. Je kunt met stick en string vanaf de grond een soort helicopterbeweging boven haar hoofd maken. Maakt geluid, moet een paard aan wennen. Maar er is aan te wennen.

Verder heb ik de indruk dat jullie denken dat het met een sessie bekeken is? Omscholen is trainen, herhalen. Een paard heeft twee hersenhelften, eentje om na te denken, en eentje voor instinct. Ratio in een paard valt te trainen, en omdat er maar beperkte ruimte is tussen die oren, zal de instinctreactie steeds minder vaak voorkomen. Maar je moet herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen. Wat je niet oefent, zakt weg. Niet voor niets moeten de paarden van de bereden politie ieder jaar weer als voorbereiding voor Prinsjesdag het strand op om weer even aan vuurwerk te wennen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:46

Lydia_ schreef:
Pluizebolpum schreef:
En daar heb je zeker buiten alleen maar voordeel bij.

En dan lees ik toch vaak hier het woord buiten, wat is buiten nou zo anders als binnen? De band tussen jou en je paard zijn toch hetzelfde? Verder heeft een paard natuurlijk wel kwestie van wennen nodig, maar waarneer jij de leider kant aanneemt, en je een goede band hebt met je paard is die volgzaam. Waarom is een brievenbus zo anders als een stapel dekens in de hoek van je bak? Als je paard een keer niet langs die stapel dekens wil sla je hem er toch ook niet langs? Laat je hem toch rustig wennen? Zelfde toch met een brievenbus? Heb je toch geen zweep voor nodig? Lachen

Waar dat op slaat is als een paard voldoende vertrouwen in je heeft je daar buiten ook voordeel van hebt, niet dat je buiten een zweep moet meenemen (doe ik nooit, zit me dan alleen maar in de weg). Paard in kwestie weet ondertussen niet beter dan dat als het eng is in haar ogen ze op mij kan vertrouwen en dát is soms erg handig buiten (of in de bak, alhoewel daar niet zo vaak staatsgevaarlijke objecten rondzwerven). Een zweep is imo alleen een extra hulpmiddel tijdens het doen van oefeningen, ter begeleiding of begrenzing. Een bang paard voorbij een obstakel slaan is zo ongeveer het laatste wat je me zal zien doen...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:46

Lydia_ schreef:
Pluizebolpum schreef:
En daar heb je zeker buiten alleen maar voordeel bij.

En dan lees ik toch vaak hier het woord buiten, wat is buiten nou zo anders als binnen? De band tussen jou en je paard zijn toch hetzelfde? Verder heeft een paard natuurlijk wel kwestie van wennen nodig, maar waarneer jij de leider kant aanneemt, en je een goede band hebt met je paard is die volgzaam. Waarom is een brievenbus zo anders als een stapel dekens in de hoek van je bak? Als je paard een keer niet langs die stapel dekens wil sla je hem er toch ook niet langs? Laat je hem toch rustig wennen? Zelfde toch met een brievenbus? Heb je toch geen zweep voor nodig? Lachen

Hangt er vanaf wat de achtergrond is. Koppigheid, angst enz. In principe zal een paard dat buiten veel eng vindt, het binnen ook eng vinden. En soms met je wel eens een tik geven ja om er een dr langs te krijgen. Wil niet zeggen dat het bij elk paard helpt, ik ben er nog geen tegengekomen waarbij het werkte. Wel eentje die braver was met zweep in de hand, omdat ie dan dácht dat ie anders klappen kreeg. Maar dat was dan gewoon een zeikzak die altijd zo deed en niet angstig was.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:47

ik vind het aanstellerij en verwend gedrag van de paarden, mijn paard en oude pony (die verkocht is) wouden dat ook niet. Gewoon een kort zweepje in de hand houden!!! als hij ff wakker geschud moet worden heb ik toch liever een zweepje in de hand beter dan trappen geven als hij er niet op reageerd. (ik geef hem liever een tikje dan een schop) dus zou ik gewoon een springzweepje pakken, je hoeft hem niet te slaan aanleggen zou genoeg zijn als hij er zo fel op reageerd. ik rij ook met sporen maar die gebruik ik niet om hem voorwaarts en actief te rijden puur voor verfijning vandaag mijn zweepje. Met longeren wouden ze ook nooit een longeerzweep zien, maar die hield ik er ook gewoon bij, geen zin in die aanstellerij, ik sla ze er niet eens mee Gaaaap

dit niet verkeerd begrijpen, er zijn gevallen die gewoon uit angst zo op de zweep reageren maar dan nog moeten ze erdoor heen en leren dat de zweep niet eng is!! gewoon rustig aan doen vandaar een kort zweepje pakken en zo nodig eerst niet eens aanleggen maar gewoon in je hand houden!!

succes!!!
Laatst bijgewerkt door AnneMaaike17 op 10-01-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:48

Lydia_ schreef:
Maar daar kan die ook nog wel aan de kletter gaan Lachen Kan je er ook nog lelijk vanaf vallen, kan je paard zich ook nog lelijk verwonden. Wat dacht je van de spiegels? Paard dat een beetje gek in de kop is zou zijn benen er zo tegen aan kunnen leggen.. Verder is die band nog steeds het zelfde, en als je het binnen kan oplossen zonder zweep, waarom buiten dan niet?

Nomaals, waar in hemelsnaam lezen jullie dat situaties buiten met de zweep opgelost worden? Begrijpend lezen is duidelijk een probleem hier.
En als je je voorbereiding goed hebt gedaan, gaat hij ook binnen niet aan de kletter.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:49

Cassidy schreef:
sjaantje schreef:
Euh, omdat ze doodsbang is voor die zweep boven haar misschien? Het is een koppige merrie, dus niet eentje met geweldig veel vertrouwen in de mens, waarmee ik wil zeggen dat je iets niet 123 afleert.

Angst voor de zweep boven haar is ook af te leren. Je kunt met stick en string vanaf de grond een soort helicopterbeweging boven haar hoofd maken. Maakt geluid, moet een paard aan wennen. Maar er is aan te wennen.

Verder heb ik de indruk dat jullie denken dat het met een sessie bekeken is? Omscholen is trainen, herhalen. Een paard heeft twee hersenhelften, eentje om na te denken, en eentje voor instinct. Ratio in een paard valt te trainen, en omdat er maar beperkte ruimte is tussen die oren, zal de instinctreactie steeds minder vaak voorkomen. Maar je moet herhalen, herhalen, en nog een keer herhalen. Wat je niet oefent, zakt weg. Niet voor niets moeten de paarden van de bereden politie ieder jaar weer als voorbereiding voor Prinsjesdag het strand op om weer even aan vuurwerk te wennen.

Ik begrijp best dat zoiets niet in 1 sessie weg is, zo stom ben ik nou ook weer niet en ik neem aan de rest hier ook niet. Maar ik vraag me gewoon nog steeds af of dit bij een ouder paard, eentje die al 10 jaar dit gedrag vertoont, überhaupt wel af te leren is.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:50

Cassidy schreef:
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Nee hoor, zo'n " type" ben ik helemaal niet... Mijn paard is buiten namelijk nergens bang voor, dus ik rij nooit om.

Problemen uit de weg gaan? Waarom moet je perse met zweep rijden als het niet nodig is?
Mijn paard is ook altijd onrustiger als ik met zweep rij. Het liefst rij is dus zonder, waarom zou ik ,et opzet die onrust in haar losmaken?
En over dat een-nul: ik geloof eerlijk gezegd niet dat een paard met opzet bang is voor de zweep zodat jij die zweep weglegt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:51

sjaantje schreef:
Ik begrijp best dat zoiets niet in 1 sessie weg is, zo stom ben ik nou ook weer niet en ik neem aan de rest hier ook niet. Maar ik vraag me gewoon nog steeds af of dit bij een ouder paard, eentje die al 10 jaar dit gedrag vertoont, überhaupt wel af te leren is.

Neem maar van mij aan, het is af te leren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-01-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:51

Marloes_R schreef:
En over dat een-nul: ik geloof eerlijk gezegd niet dat een paard met opzet bang is voor de zweep zodat jij die zweep weglegt...

Hoeveel paarden ben jij in je leven tegengekomen?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:53

Bokt is nog altijd om ieder zn mening te geven en elkaars mening te respecteren en daar eventueel van te leren.
En niet zo afkatten.. Bloos

Lydia_

Pluizebolpum @ Jij en je paard kunnen dus buiten rijden zonder zweep, toch alleen maar fijn? Verder was het helemaal niet aanvallend tegen jou gericht hoor, maar mijn gedachten waren gewoon, als jij je paard binnen langs die enge dekens kan krijgen zonder zweep kan je toch ook je paard langs die enge brievenbus krijgen? Lachen

sjaantje @ Daar zeg je zelf dat het gewoon een zeikzak was, en niet angstig, daar zit dus het verschil in. Bij een angstig paard bouw je alleen maar meer angst op als je met een zweep buiten gaat rijden om hem langs die enge brievenbus te krijgen. Bij een zeikzak laat je meer zien wie nou de baas is.

Marloes_R

Genoeg Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:54

Cassidy schreef:
sjaantje schreef:

Neem maar van mij aan, het is af te leren.

Haha! Eerst zien, dan geloven.. Niet direct dus..

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:55

Cassidy

Citaat:
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Dit heb ik toch duidelijk een paar keer gelezen en het komt hier over dat jij je paard langs die enge brievenbus leid doormiddel van je zweep als die het eng vind Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:57

Lydia_ schreef:
Cassidy

Citaat:

Dit heb ik toch duidelijk een paar keer gelezen en het komt hier over dat jij je paard langs die enge brievenbus leid doormiddel van je zweep als die het eng vind Lachen

mee eens

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:57

Ik rijd mijn pony zonder zweep om 2 redenen.

Reden nummer 1 is omdat alle ontspanning dan heel ver weg is
en ze met tactfouten door de bak heen rent.

Reden nummer 2 is omdat het een hete en voorwaartse pony is die heel goed aan het been is en ik het dus onnodig vind om met zweep te rijden.

Mocht ze niet zo voorwaarts en op het been zijn dan had ik haar wel rustig aan een zweep leren wennen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:00

Lydia_ schreef:
Cassidy

Citaat:

idd!! helemaal mee eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:03

Zucht. Die brievenbus was een voorbeeld voor het uit de weg gaan van problemen. Het ontwijken van dingen. En geen voorbeeld dat ik een dergelijke situatie met de zweep zou oplossen.

Maar geeft niet hoor, ik kan begrijpen dat jullie tussen de regels door dingen lezen die er niet staan. Ik gebruik wel vaker voorbeelden waar een ander me niet bij kan volgen. Maar goed dat is mijn probleem.

Verder begin ik het in mijn computerhokje koud te krijgen, dus ik trek met voorlopig even terug uit deze discussie.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:03

Dan lezen jullie allemaal niet goed, want dat staat er echt niet

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:05

@ cassidy, met jou laatste zin ben ik het een keer wel eens. Ik denk dat deze discusie tot niet leid omdat we toch wel totaal verschillende rij stijlen hebben. Ik begrijp bijv. totaal niets van jou stick en string ofzo..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:06

Ik heb ook lang gedacht dat mijn verzorgpony bang was. Zodra er een zweep bij kwam, zat er geen rem meer op het paard. Ze deed alleen nog maar rennen, zonder enige ontspanning. Zelf hou ik ook niet van zwepen, dus ik heb mij er nooit vreselijk druk om gemaakt. Totdat ik hier te horen kreeg dat ik maar eens met grondwerk moest beginnen (de oplossing voor elk probleem, naar het schijnt Haha!) en in mijn boek stond dat daar absoluut een zweep bij moest. Nou ja, vooruit dan maar. En eigenlijk ging dat best goed, dus toen ze geen angst meer toonde op de grond, heb ik het ook eens onder het zadel geprobeerd. De keren dat ik met zweep rij, zijn nog steeds op een hand te tellen. Alleen als de paardrijjuf zegt dat het wel een goed idee zijn om eventjes een zweep vast te houden. Maar eigenlijk reageert ze nauwelijks meer erop. Het gaat niet meer rennen en vliegen, maar ik heb nou ook weer niet het idee dat ik iets wereldschokkends heb gedaan waardoor er opeens een omslag kwam. Behalve dus af en toe een zweep in haar buurt houden zonder daar meteen mee te slaan, zoals ze gewend was. Blijkbaar is dat genoeg.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:07

Cassidy, waarom zou deze discussie nergens naar toe leiden? Verschillende mensen, verschillende manieren, verschillende meningen. Als jij je paard zou laten 'wennen' als die meneer met de hoed doet, zou mij het niet uitmaken hoor, het is namelijk joún paard. Maar doe je dat bij mijn paard, kom je hier het erf niet meer op, en dat is mijn mening. Dat mag toch?

Verder kwam uit joun voorbeeld naar mij toch duidelijk dat jij het wel zo zou oplossen. Zou ik zelf nooit doen, en volgens mij waren er meer mensen met mij er over eens dat het zo over kwam. Waarom zouden mijn oogjes dan dingen lezen die er niet staan?

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:10

Waarom een paard aan de zweep laten wennen als je weet dat je de zweep toch niet nodig hebt? Je veroorzaakt alleen maar een hoop stress voor het dier.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:13

heb niet hele topic gelezen
maar toen wij onze anda kregen
en we maar in de buurt kwamen met iets wat evt op een zweep kon lijken , stond die trillend aan de andere kant vd bak
trok zich los als die vast stond of andere zijde weiland

heeft wat tijd gekost maar kan , indien ik wil , nu weer met zweep rijden , met een stik aanwijzingen geven , aaien kriebellen etc etc
maar men .. dat heeft wel wat energie en tijd gekost

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:14

Mijn pony was ook doodsbang voor de zweep, konden er niet eens mee naast staan, laat staan rijden.
Dit hebben wij echt heel rustig opgepakt en beetje bij beetje speels eraan laten wennen. Uiteindelijk ging het steeds beter maar nog is hij er niet dol op.

Ik rijdt ook nog steeds niet met zweep, eigenlijk puur omdat het bij hem ook echt niet nodig is. Wel merk ik dat hij er wel nog steeds op reageert, krijgt er een paard in de bak een keer een flinke tik om het een of ander dan issie wel even gestrest, maar echt veel minder als voorheen.