Onrustige benen : beugels aan singel vast maken, of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:20

K1MmEl schreef:
[heb het inderdaad verkeerd begrepen.. nog vind ik het niet praktisch.. als je er af valt kun je zo nog eerder in beugel blijven hangen, omdat beugel niet mee gaat naar kant dat jij op wilt, dus raakt voet moeilijker los.. nog steeds gevaarlijk vind ik!! waarom rare dingen gaan doen als het anders op gelost kan worden?!?
kunt beter beugels weg doen of zadel weg doen.. zitles nemen.. paard goed aan het been zetten, dan hoef je al minder met je benen te bewegen..

Toch werkt het heel goed, vooral in de springsport wordt het veel gebruikt. Dan kun je boven de sprong je benen niet meer te ver in de lies leggen. En als je ze er afhaalt blijf je zo doorrijden. Maar het systeem is idd te gevaarlijk om op een forum voor jan en alleman aan te prijzen.
Zonder beugels rijden ben ik niet helemaal mee eens. Het steunpunt van je voet in de beugel is een onderdeel van een correcte balans. Vaak zie je dat ruiters die vaak zonder rijden hun knieen gaan klemmen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Als je zonder beugels rijd helpt het al veel om je hakken omlaag te blijven drukken, om dat te voorkomen. Verder ontstaan onrustige benen door te weinig getrainde beenspieren. Zeker als je veel paarden op een dag rijd worden je benen vaak bij de laatste paarden onrustiger. Oplossing: zwemmen!

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:59

Ik gebruik het ook af en toe. Het zijn speciale klittebandjes dus die schieten makkelijk los. Ze zijn vrij lang dus een stoelzit krijg je er absoluut niet mee. Mij heeft het echt heel erg geholpen. Je voelt veel beter welke spieren je moet gebruiken om stil te zitten. In galop heb ik nu een stille beenligging terwijl het voorheen niet zo was. Met lichtrijden is het precies hetzelfde. Na een paar keer heb je hem eigenlijk ook niet meer nodig omdat je 'gevoeld' heb hoe je moet zitten.
Ik vind het echt een uitvinding!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:54

maikymouse3 schreef:
Ik gebruik het ook af en toe. Het zijn speciale klittebandjes dus die schieten makkelijk los. Ze zijn vrij lang dus een stoelzit krijg je er absoluut niet mee. Mij heeft het echt heel erg geholpen. Je voelt veel beter welke spieren je moet gebruiken om stil te zitten. In galop heb ik nu een stille beenligging terwijl het voorheen niet zo was. Met lichtrijden is het precies hetzelfde. Na een paar keer heb je hem eigenlijk ook niet meer nodig omdat je 'gevoeld' heb hoe je moet zitten.
Ik vind het echt een uitvinding!

Ik heb mijn benen tijdens het rijden juist tever naar achter liggen? Waardoor ik mijn paard steeds aanspoor om harder te lopen terwijl dit niet nodig is .. dit is trouwens alleen met draven en galopperen. Heeft iemand hier misschien nog handige tips voor? Heb er zelf erg veel moeite mee om ze naar voren te duwen en daar te houden, ga dan mijn hele lichaam spannen en dat is niet goed ..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:46

Is de balans van je zadel wel goed. Mijn beenligging wordt onrustig als ik op en zadel zit dat te ver achterover ligt.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:48

ik zou het niet doen!!
kan gevaarlijk zijn!! straks blijf je nog hangen!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:56

GABY19 schreef:
[
Ik heb mijn benen tijdens het rijden juist tever naar achter liggen? Waardoor ik mijn paard steeds aanspoor om harder te lopen terwijl dit niet nodig is .. dit is trouwens alleen met draven en galopperen. Heeft iemand hier misschien nog handige tips voor? Heb er zelf erg veel moeite mee om ze naar voren te duwen en daar te houden, ga dan mijn hele lichaam spannen en dat is niet goed ..

Dan zou ik aan je zit in het geheel gaan werken en niet specifiek op je benen. Alles staat met elkaar in verbinding en als je al niet lekker in je zadel zit wordt je beenligging er ook niet beter op.
@michiemuis: dit is een oud topic ;)
En of je blijft hangen hangt van andere factoren af(veiligheidsbeugels, stalen nopjesblokjes erin etc.)

Anouk1605

Re: Onrustige benen : beugels aan singel vast maken, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:20

Mij lijkt het niet prettig rijden, als je ze vast maakt. Ook lijkt het me een beetje gevaarlijk. Maar als het echt 'bewezen' is dat het helpt. Misschien is het dan de moeite waard om het te proberen?

Scum

Re: Onrustige benen : beugels aan singel vast maken, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:08

Oud topic, slotje.