Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
themuisje schreef:als jouw moeder zegt je moet je kamer op ruimen en jij blijft vrolijk bokken. dan vraagt ze het nog een keer.
als je dan nog niet luistert krijg jij toch ook een bokt/computer verbod of iet dergelijks.
dan zal jij maken dat je je kamer op gaat ruimen.
de volgende keer hoeft je moeder het je dan echt geen 2 x te vragen hoor.
dat bedoel ik dus met soms moet het eerst hard voordat het zacht kan.
, en daar kan je jezelf nog wel is mee tegen komen!
Eevj schreef:themuisje schreef:als jouw moeder zegt je moet je kamer op ruimen en jij blijft vrolijk bokken. dan vraagt ze het nog een keer.
als je dan nog niet luistert krijg jij toch ook een bokt/computer verbod of iet dergelijks.
dan zal jij maken dat je je kamer op gaat ruimen.
de volgende keer hoeft je moeder het je dan echt geen 2 x te vragen hoor.
dat bedoel ik dus met soms moet het eerst hard voordat het zacht kan.
Dat is echt geen vergelijking. Sporen zijn niet gemaakt om vooruit te prikken, ze zijn gemaakt om je hulpen te verfijnen. Alleen weinig mensen begrijpen dit. Dus een foute straf, en daar kan je jezelf nog wel is mee tegen komen!
Het is te vergelijken met, je kamer niet op willen ruimen omdat je bokt, en dan bijvoorbeeld je geen tv meer laten kijken. Het is een 'straf' voor het verkeerde, en dus niet consequent.

brittje88 schreef:maar dat komt dus wel neer op een straf omdat hij zogenaamd niet luisterd. Je zoekt de fout niet eens bij jezelf maar je paard is gewoon "vervelend".
omdat ik een hele sloome fjord heb. brittje88 schreef:maar dat komt dus wel neer op een straf omdat hij zogenaamd niet luisterd. Je zoekt de fout niet eens bij jezelf maar je paard is gewoon "vervelend".
_Lieneke schreef:Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.
Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been!![]()
Succes
Sundral schreef:_Lieneke schreef:Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.
Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been!![]()
Succes
wat heb je nou aan een tik met je zweep ? 10 sec later en hij vervalt weer in zijn oude lopen. rijd zelf zelden met zweep, altijd met een wielspoor. vind het ideaal, de paarden reageren er snel op en je kan sneller iets corrigeren met je been dan met een zweep
themuisje schreef:mischien maar hij wordt ook beloond omdat ik ze afdoe als het goed gaat.
anderen hebben ze altijd om dus tja.
Kirr__ schreef:annemariej schreef:ik zou eerst eens kijken of je eem niet voor uitkrijgt met je been hulp maar als dat moeilijk gaat dan zou ik overwegen (als je benen goed stil kan houden) spoortjes te gebruiken
Ik zou als ik jou was misschien even eens lezen wat er hier al allemaal geschreven is, het gebruik van sporen is niet voor snelheid of vooruitgang.
Kirr__ schreef:sporen dienen niet om een sloom paard snel te maken