Wel of geen sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je sporen gebruiken bij een traag paard?

Ja
59 (40%)
Nee
81 (55%)
Geen idee
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 147

Flynn_

Re: Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:42

Wel sporen! Geen zweep Knipoog

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:37

soms moet je eerst even hard zijn voor het zacht kan Ja

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:46

ik vind het een beetje raar om te denken "Ohw mijn paardje is zo sloom weet je wat ik prik 2 ijzere staven in z'n buik dan gaat tie wel hollen". Jah als ik ff geen zin had en iemand stond me met een punt in me bil te prikken dan ging ik ook wel ff rennen. Maar vind nou niet dat je het probleem echt oplost hiermee. Zorg voor leuk afwisseld werk, niet altijd alleen maar werken, leuke spelletjes doen en inderdaad goed aan het been proberen te maken. Ik vind die sporen maar niks.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:48

lees mijn post hierboven even Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:52

ik jou post?? .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:53

als jouw moeder zegt je moet je kamer op ruimen en jij blijft vrolijk bokken. dan vraagt ze het nog een keer.
als je dan nog niet luistert krijg jij toch ook een bokt/computer verbod of iet dergelijks.
dan zal jij maken dat je je kamer op gaat ruimen.
de volgende keer hoeft je moeder het je dan echt geen 2 x te vragen hoor.
dat bedoel ik dus met soms moet het eerst hard voordat het zacht kan. Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:58

Denk niet dat je het op die manier kan vergelijken. Volgens mij komt me moeder me ook niet prikken met een stok als ik me kamer niet opruim. Dat kan ook op een normalere manier. Ik ben van mening dat als een paard het naar zn zin heeft met je en het werk gewoon leuk vind hij echt voor je gaat. Dat slome heeft gewoon een rede en komt ergens anders vandaan. Daarom vind ik dat je eerst het probleem moet vinden wil je het oplossen en niet gelijk naar de sporen grijpen. Sporen vind ik dwingen en je paard moet het gewoon leuk vinden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:28

themuisje schreef:
als jouw moeder zegt je moet je kamer op ruimen en jij blijft vrolijk bokken. dan vraagt ze het nog een keer.
als je dan nog niet luistert krijg jij toch ook een bokt/computer verbod of iet dergelijks.

Dat is echt geen vergelijking. Sporen zijn niet gemaakt om vooruit te prikken, ze zijn gemaakt om je hulpen te verfijnen. Alleen weinig mensen begrijpen dit. Dus een foute straf Lachen, en daar kan je jezelf nog wel is mee tegen komen!
Het is te vergelijken met, je kamer niet op willen ruimen omdat je bokt, en dan bijvoorbeeld je geen tv meer laten kijken. Het is een 'straf' voor het verkeerde, en dus niet consequent. Lachen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:53

Eevj schreef:
themuisje schreef:

Dat is echt geen vergelijking. Sporen zijn niet gemaakt om vooruit te prikken, ze zijn gemaakt om je hulpen te verfijnen. Alleen weinig mensen begrijpen dit. Dus een foute straf Lachen, en daar kan je jezelf nog wel is mee tegen komen!
Het is te vergelijken met, je kamer niet op willen ruimen omdat je bokt, en dan bijvoorbeeld je geen tv meer laten kijken. Het is een 'straf' voor het verkeerde, en dus niet consequent. Lachen

ik zeg nergens dat ik het gebruik als een straf Lachen
ik rijd normaal niet met sporen maar als hij alles kent wat ik hem vraag en gewoon niet luistert tja dan pak ik wel eens mijn sporen.
omdat ik van mening ben dat je soms even hard moet zijn voor dat het anders kan Lachen
maarja mischien doe ik het wel helemaal fout dan wil ik daar graag op gewezen worden Ja

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:19

maar dat komt dus wel neer op een straf omdat hij zogenaamd niet luisterd. Je zoekt de fout niet eens bij jezelf maar je paard is gewoon "vervelend".

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:20

brittje88 schreef:
maar dat komt dus wel neer op een straf omdat hij zogenaamd niet luisterd. Je zoekt de fout niet eens bij jezelf maar je paard is gewoon "vervelend".

Danku Tong uitsteken

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:20

Wel sporen Clown omdat ik een hele sloome fjord heb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:36

brittje88 schreef:

mischien maar hij wordt ook beloond omdat ik ze afdoe als het goed gaat.
anderen hebben ze altijd om dus tja.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:46

_Lieneke schreef:
Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.

Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been! Knipoog

Succes Lachen

wat heb je nou aan een tik met je zweep ? 10 sec later en hij vervalt weer in zijn oude lopen. rijd zelf zelden met zweep, altijd met een wielspoor. vind het ideaal, de paarden reageren er snel op en je kan sneller iets corrigeren met je been dan met een zweep

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:58

Sundral schreef:
_Lieneke schreef:
Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.

Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been! Knipoog

Succes Lachen

wat heb je nou aan een tik met je zweep ? 10 sec later en hij vervalt weer in zijn oude lopen. rijd zelf zelden met zweep, altijd met een wielspoor. vind het ideaal, de paarden reageren er snel op en je kan sneller iets corrigeren met je been dan met een zweep

Inderdaad, plus dat als je na 2 keer een kuithulp geen reactie krijgt en je dan een tik geeft met de zweep..je eigenlijk nog niet verkregen hebt wat je wilde..er wordt gereageerd op de zweep. Geef hem liever na 1x aansporen (geen reactie) met dezelfde kuit een rotschop en schud hem eens goed wakker. De volgende keer als je je been aanlegt zal hij snel reageren zo hoef ik thuis niet met zweep en spoor te rijden omdat ze prima aan het been is. Ik hoef met mn kuit maar zacht aan te geven en ze is weg in een actieve draf. Rijdt hem daarna terug op je zit en houd het tempo bij je en in de gaten. Ga eens een flinke middendraf doen of een lekker actieve galop met grote galopssprongen. Veel mensen zijn veel te vaak verzameld aan het werk terwijl de galop en (midden)draf alles vehalve actief is. Lekker actief met je paardje rijden en hem goed bezig houden met figuren en overgangen. Op overgangen moet snel gereageerd worden, zo niet consequent reageren. Sporen zijn inderdaad niet voor deze overgangen bedoelt maar voor verfijningen die je in de M/Z te doen krijgt. Veel plezier samen Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:25

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er aan werken...

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:59

themuisje schreef:
mischien maar hij wordt ook beloond omdat ik ze afdoe als het goed gaat.
anderen hebben ze altijd om dus tja.

ooh dus jij denkt hij begrijpt wel dat als je ze afdoet hij goed bezig is? Denk dat het alleen in jou ogen een beloning is en dat hij dat nog geen eens begrijpt. Nee ik blijf erbij als je het niet zonder kunt doe het dan maar helemaal niet. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:15

Arabische schreef:
Wel sporen :+ omdat ik een hele sloome fjord heb.

wel dan zou je misschien best eens even dit topic doorlezen, om je mening te herzien, sporen dienen niet om een sloom paard snel te maken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:33

Ik rijd zonder sporen.
Mijn paard moet voor het been zijn, en niet voor het spoor.
Om hem scherper te krijgen gebruik ik soms een zweepje, waarmee ik een tik geef achter mijn kuit.

Ik heb niet eens sporen :')

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:39

Nee geen sporen gebruiken. Veel overgangen maken komt paard ook beter voor je been en kan het tempo ook omhoog. Op mijn benen reageren vind ik iets wat basis is, en dus goed voor elkaar moet zijn. Het kost veel tijd & moeite, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Overigens vind ik sporen vanaf het M ook beetje onzin, als je je paard goed op je benen reageert kan je ook prima zijgangen met je benen ,zonder spoor om, rijden. :)

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:16

Kirr__ schreef:
annemariej schreef:
ik zou eerst eens kijken of je eem niet voor uitkrijgt met je been hulp maar als dat moeilijk gaat dan zou ik overwegen (als je benen goed stil kan houden) spoortjes te gebruiken

Ik zou als ik jou was misschien even eens lezen wat er hier al allemaal geschreven is, het gebruik van sporen is niet voor snelheid of vooruitgang.

ja oke maar het is het meest voor het verfijnen van de hulp maar als je paardje niet voor uit te branden is ....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:42

Maar als je paard niet vooruit te branden is.... En je blijft daarom steeds je sporen gebruiken, zal je paard op een gegeven moment ook niet meer op je spoor reageren en wat ga je er dan bijhalen om je paard actief te maken? Dat is namelijk het gevaar van sporen verkeerd gebruiken...

En ik las net iets over mensen die constant sporen om hebben, maar constant sporen om hebben en constant sporen gebruiken is wel een groot verschil!

Ts kan beter investeren in wat goede lessen, waar ze leert om haar paard voor het been te krijgen, dan investeren in sporen waar ze waarschijnlijk nog niet aan toe is om te gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:09

Kirr__ schreef:
sporen dienen niet om een sloom paard snel te maken

Waar dienen ze dan wel voor? De meeste mensen zeggen: 'ter verfijning van de hulpen'. Eerlijk gezegd geloof ik daar dus helemaal niets van, in ieder geval niet op basissportniveau (B-Z). Een beschrijving als 'om een paard scherp te houden/te krijgen' lijkt mij eerder van toepassing. En in dat geval zou je ze prima kunnen gebruiken om een traag paard weer actief te krijgen. De kunst bij een traag paard is echter om je beenhulpen zo licht mogelijk te geven en je sporen er ook zoveel mogelijk uit te houden. Als je die consequent alleen gebruikt op het moment dat je geen reactie op je beenhulp krijgt en dan op zo'n manier dat je die daarna zeker wel krijgt, wordt je paard er juist wel actiever van. Probleem is alleen dat veel mensen bij trage paarden uiteindelijk elke pas met de sporen in de ribbenkast porren en daar krijg je natuurlijk alleen een nog trager paard van (en het paard soms zelfs lelijke littekens).

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:01

Nee, dat zou ik niet doen. Er zijn al veel goede redenen genoemd om het niet te doen, maar voor mij is het het belangrijkst dat ik denk dat mijn houding en beenligging niet goed genoeg is om zeker te weten dat ik een spoortje nooit per ongeluk fout zou gebruiken. Ik wil wel eerst zeker weten dat ik er zelf klaar voor ben voordat ik er ook maar overna zou denken om een spoortje om te doen.