Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prestige___

Re: Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:50

je koopt toch ook geen fantastisch springpaard,als je een dressuur ruiter bent Tong uitsteken
Moet je ook op proef neme,voor je hem koop natuurlijk Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:52

Prestige, dat lijkt mij ook niet, maar er zijn wel meerdere nuances natuurlijk. Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:13

Wat mij betreft gaat het er nog niet eens om of je met je paard de sport in wil of niet. Tegen de tijd dat ik een paardje kan kopen wordt dat, jawel, een recreatiepaard waar ik af en toe eens een proefje mee wil rijden. Als het paard niet aan dat doel beantwoordt of als het rijtechnisch of qua karakter niet klikt zou ik hem toch van de hand doen en een paardje zoeken waar ik gelukkiger van word. Aangezien ik me er maar 1 kan veroorloven mag die ook best wel perfect zijn (voor wat ik ermee wil doen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:34

goede vraagstelling TS

Ik heb momenteel ook een veulen en het is natuurlijk maar afwachten allemaal

maargoed ik denk dat ik mijn beslissing zou overwegen met het feit hoe ik tegenover het paard sta

Hou ik zielsveel van het dier dan zou ik mijn tak van sport aanpassen
Is de band minder dan zou ik hem verkopen aan iemand die graag dezelfde tak als mijn paard beoefend en zelf op zoek gaan naar een dier die wel in mijn tak ligt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 01:36

Prestige___ schreef:
je koopt toch ook geen fantastisch springpaard,als je een dressuur ruiter bent Tong uitsteken

Dat is wel heel erg makkelijk gesteld. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die hun paard op de proef mee geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:49

Prestige___ schreef:

En waarom dan wel niet? Springpaard/dressuurpaard is maar een labeltje dat wij mensen op een paard plakken, als het paard nou ook geschikt is voor dressuur maakt het toch verder niet uit dat er niet een stempel "DRESSUURPAARD" op zijn kop staat? Datzelfde geldt ook voor begrippen als "dressuurruiter", dressuur is geen sport, het is africhting, een middel om je doel te bereiken (ook al zijn er volop mensen die dressuur een middel vinden) Een springpaard heeft ook dressuur nodig. Echt, ik vind het zo raar als mensen alles maar in een hokje willen stoppen Koe

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 02:10

Met m'n pony lukte niet wat ik wilde, door onze eigenwijze karakters, maar dat karakter van hem maakte hem wel zo geweldig voor me. Heb toen besloten om een paard te kopen om bepaalde doelen na te streven, maar goed... dat paard heb ik gekocht als veulen, wordt dit jaar 7 en heeft ook nog weinig hoeven doen van mij. Zou voor mij geen reden te zijn om te verkopen hoor, want dat ik niet doe met mijn paard waarvoor ik haar heb gekocht is mijn keus, terwijl ze wel kan wat ik wilDE.

Dus ik denk dat er van beide kanten een beetje toegegeven moet worden Lachen
Of op zoek naar een ander paard als de sport belangrijker voor je is dan het paard zelf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:35

Ik ben altijd al een dressuurruiter geweest (zoals in: 9 jaar op een dressuurmanege gehobbeld en maar héél af en toe een klein sprongetje), toen ik mijn eigen paard kreeg ging ik dus ook de dressuurkant uit. Hij vond het ronduit vreselijk, de lessen liepen heel stroef, dus heb ik in overleg met mijn instructeur beslist western te gaan rijden (mijn instructeur is in de eerste plaats een western-lesgeefmens)

Al vanaf les 1 veranderde mijn paard volledig, helemaal ontspannen Lachen Omdat zowel ik als mijn paard niets van western kunnen, vorderen we maar langzaam, maar nu doen we wel iets dat we allebei graag doen, en dan is elk stapje vooruit op training de moeite waard Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:04

Solleke_Noah schreef:
Ik ben altijd al een dressuurruiter geweest (zoals in: 9 jaar op een dressuurmanege gehobbeld en maar héél af en toe een klein sprongetje), toen ik mijn eigen paard kreeg ging ik dus ook de dressuurkant uit. Hij vond het ronduit vreselijk, de lessen liepen heel stroef, dus heb ik in overleg met mijn instructeur beslist western te gaan rijden (mijn instructeur is in de eerste plaats een western-lesgeefmens)

Al vanaf les 1 veranderde mijn paard volledig, helemaal ontspannen Lachen Omdat zowel ik als mijn paard niets van western kunnen, vorderen we maar langzaam, maar nu doen we wel iets dat we allebei graag doen, en dan is elk stapje vooruit op training de moeite waard Lachen

Jammer dat je als manegeruiter min of meer standaard de dressuurkant op wordt geduwd, en dat ze het nog dressuur noemen ook. Tot en met het Z is het gewoon basis hoor Knipoog Fijn dat je wat hebt gevonden wat goed bij jou en je paardje past, en dat je verder hebt gekeken dan wat je al kende OK dan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:29

@hestejente: ik snap wat je bedoeld maar het is wel een "echte" dressuurmanege. Dingen als appuyement en renvers/travers, contragalop, ... worden regelmatig meegepakt (maar in hoeverre dit lukt, daar zullen we maar over zwijgen Tong uitsteken ) Maar western ligt me toch wel beter Lachen

edit: neemt niet weg dat de meesten daar idd wel 'basis' reden, diegenen die serieus trainden waren toch eerder de pensionklanten.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 02-01-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:31

Dat bedoel ik, dat ze dat soort dingen aan een manegeruiter willen gaan uitleggen Gestoord en nu werk je met je paardje vast naar iets dergelijks toe alleen heet het anders. Maar ja, Engelse "dressuur" is de norm...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:51

Ik denk dat ieder paard een fantsoenlijke proef kan lopen en ook een parcoursje. Maar veel hangt af van de training. Ik ken iemand die heeft een veulen bij ons gekocht (en ECHT een goed veulen, springefokt maar ENORM bewegen, maar we hebben vantevoren gewaarschuwd, het zijn geen schatjes! maar je moet ze door pakken -niet met geweld!-) Ik kreeg nog geen week toen hij weg was mail dat ze hem geen halster aan konden doen. En daar begint het ze lieten hem maar even lopen dat het veulen 'went', maar die weet precies wat er aan de hand is en probeert gewoon de baas te spelen.
Ik denk doordat veel mensen 'bangig' met paarden om gaan er veel verloren gaat. Soms projecteren ze hun eigen angsten op paarden (bv tractor ofzo) en paard reageerd dan ook. Andere ruiter doet wonderen Haha!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:58

Mijn eerste paard was echt een recreatie paard, zij had t meeste plezier in de bospaden afrennen. Toen ik mijn eerste paard kocht had ik nog niet echt een doel wat ik wou bereiken in de paardenwereld, toen ik haar een tijd had besloot ik dat ik wou gaan springen. Hier bleek zij echter niet altijd zo'n plezier in te hebben en liep ze liever langs de hindernis af omdat ze het niet echt leuk vond. Bij haar heb ik wel de keuze gemaakt om haar te verkopen aan een meisje waarvan ik wist dat mijn oude paard veel voor haar zou kunnen betekenen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:58

ik heb het ook gehad. Veulentje gekocht met het doel om uiteindelijk een leuk rijpaardje te hebben. Het was heel leuk om zelf een veulen op te fokken en op te voeden, en het inrijden ging ook prima. Hij is pas op zijn 4,5de gecastreerd omdat hij zo superbraaf was in de omgang. Helaas is het nooit het leuke rijpaard geworden wat ik had gehoopt, hij bleek toch te veel bloed (AVS) voor mij, en echt leuke ontspannen ritjes heb ik er eigenlijk nooit mee gemaakt. Springen ging niet, en dressuur maar matig. Uiteindelijk heb ik na 10 jaar de knoop doorgehakt en hem verkocht. Daar heb ik ook geen seconde spijt van gehad. Ik heb veel van dit paard geleerd.. oa dat ik nooit meer een jong veulentje wil.
mijn volgende paard was er dus een die al goed doorgereden was en waar ik meteen mee verder kon en wist wat ik er aan heb.

de keus om mijn eerste paard uiteindelijk te verkopen is wel moeilijk geweest, ik heb daar ruim 2 jaar over gedaan. Nog een keer van stal verhuisd en mn zusje heeft goed geholpen door hem te rijden tijdens mijn zwangerschappen, maar de klik was er gewoon niet meer, en ik had er geen plezier meer in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:02

juval schreef:
ik heb het ook gehad. Veulentje gekocht met het doel om uiteindelijk een leuk rijpaardje te hebben. Het was heel leuk om zelf een veulen op te fokken en op te voeden, en het inrijden ging ook prima. Hij is pas op zijn 4,5de gecastreerd omdat hij zo superbraaf was in de omgang. Helaas is het nooit het leuke rijpaard geworden wat ik had gehoopt, hij bleek toch te veel bloed (AVS) voor mij, en echt leuke ontspannen ritjes heb ik er eigenlijk nooit mee gemaakt. Springen ging niet, en dressuur maar matig. Uiteindelijk heb ik na 10 jaar de knoop doorgehakt en hem verkocht. Daar heb ik ook geen seconde spijt van gehad. Ik heb veel van dit paard geleerd.. oa dat ik nooit meer een jong veulentje wil.
mijn volgende paard was er dus een die al goed doorgereden was en waar ik meteen mee verder kon en wist wat ik er aan heb.

de keus om mijn eerste paard uiteindelijk te verkopen is wel moeilijk geweest, ik heb daar ruim 2 jaar over gedaan. Nog een keer van stal verhuisd en mn zusje heeft goed geholpen door hem te rijden tijdens mijn zwangerschappen, maar de klik was er gewoon niet meer, en ik had er geen plezier meer in.

Staat je AV nu toevallig op de Zilfia's hoeve? (even in je profiel gespiekt)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:20

Ik zit nu precies met dit probleem. Nou ja, niet helemaal precies, want het is niet mijn eigen paard, maar ik lease het paard van de manege waar ik rij.

Ik ben eraan begonnen omdat het in de lessen heel goed klikte met het paard, en het een braaf paard was. Ookal ben ik niet zo bang uitgevallen (of beter gezegd: wás), toch wilde ik graag een heel braaf en betrouwbaar paard, omdat ik vooral gewoon lekker relaxed buiten wil rijden. Thor leek echt hét brave paard, dat nergens van op keek, en ontzettend koel was. Verder wilde ik ook graag wat dressuren en springen. Hij is springgefokt, en ookal is hij wat lomp, hij kan een redelijk sprongetje maken. Dressuurmatig was het echt een manegepaard, met ook nog eens een hele slechte basis. Dat vond ik juist wel een uitdaging, omdat ik zo het idee had dat hij best heel leuk kon lopen.

Uiteindelijk is het (in mijn ogen) op een ramp uitgedraaid. Het is namelijk een stijgeraar! Zoals ik al zei, was ik niet zo bang uitgevallen, maar er is 1 ding wat ik echt heel eng vind, en dat is stijgeren. Eerst dacht ik nog wel dat hij misschien ergens last van had, maar ik ben er inmiddels achter dat hij gewoon doorheeft dat ik het eng vind. In de manege doet hij het niet, maar daar gaat hij altijd in een grote groep naar buiten, en hoeft hij in de les nooit zoveel te doen, "want hij kan het toch niet". Als je wat strenger wordt, of als je met een klein groepje weg bent, vind hij het niet leuk, eng of whatever, en dan gaat hij de lucht dus in. In de bak kan ik het nog wel aan, maar hij doet het dus ook buiten. Bij voorkeur midden op de weg, en als ik doorzet, laat hij zich omklappen. Dat heeft hij een aantal weken terug dus ook gedaan, en sindsdien ben ik als de dood voor het stijgeren.

Toen kwam ik voor een moeilijke keuze: ga ik hiermee door of niet. Het is niet mijn eigen paard, maar zo voelt het evengoed wel. Toch vind ik mijn veiligheid belangrijker dan het gevoel dat ik het door zou "moeten" zetten (sommige mensen op de manege verklaren me voor mietje omdat ik niet doorzet, ik zou toch een eigen paard ook niet zomaar verkopen??). Daarnaast is "de klik" die ik met dit paard hoopte te hebben toch niet aanwezig. Aangezien ik totaal geen begeleiding en steun krijg, en de manier waarop er gereageerd is, heb ik nu toch besloten om ermee te stoppen. Dat was de druppel zeg maar... Als het mijn eigen paard was geweest was het denk ik toch iets anders geweest, dan had ik eerst de dierenarts erbij gehaald, de fysio, en anders waarschijnlijk professionele begeleiding. Maar bij een eigen paard zou ik ook kritischer geweest zijn bij aankoop.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:37

hestejente schreef:
Dat bedoel ik, dat ze dat soort dingen aan een manegeruiter willen gaan uitleggen Gestoord en nu werk je met je paardje vast naar iets dergelijks toe alleen heet het anders. Maar ja, Engelse "dressuur" is de norm...

Waarom zou een manegeruiter dit niet mogen leren?

Als ik een paard zou kopen waar ik mee naar de hogere dressuur wil, en ik kom in feite niet verder als een M proef zou hij weg gaan, anders wordt het toch alleen maar ruzie, frustraties en dingen die ik niet wil hebben. Maak je mij niet blij mee en het paard al helemaal niet. Dus waarom zou ik hem dan niet verkopen aan een baasje die perfect bij hem past?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:41

Ik ga met degenen mee die zeggen: als de klik er is, pas ik me aan. Zo niet, gaat we ieder een andere kant uit. En dan maakt het niet uit of je een dier hebt gekocht of zelf hebt gefokt.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:35

Ik denk dat dat per mens heel verschillend is.. Is de band met je dier belangrijker voor je? Of is de sport belangrijker voor je?
Als je echt je hele leven op de sport hebt gericht kan je misschien wel beter een ander paard kopen, gefrustreerd zijn is namelijk ook niet leuk voor je paard. Iemand anders kan datzelfde paard wel helemaal geweldig vinden en dat is dan voor het beestje veel leuker. Als je het niet over je hart kan verkrijgen om m weg te doen..dan weet je genoeg.. je bent er zo gek op dat de sport dan ondergeschikt is en je geniet van het samen zijn met je dier hoe dan ook..

Tja.. en een paard op proef nemen .. lijkt me heel logisch..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:34

Heel simpel, als mijn paard niet past bij mijn wensen, mag hij een andere baas zoeken die dezelfde wensen heeft als hij. Een paard is geen pakje boter, het is een hele uitgave en kost per maand ook nog eens een vermogen. Als ik dan niet optimaal kan genieten van mijn paard, houd het op.

Een band kan je met elk dier opbouwen, je komt er vlug genoeg achter wanneer een dier wel bij je past of niet. (Ervan uitgaande dat je een volwassen paard koopt) Natuurlijk neem ik een paar maanden de tijd om het dier een kans te geven, om te kijken of het op een andere manier op te lossen is. Maar als ik een paard koop om mee de sport in te gaan, en ik moet hem bijna de bak in dragen. Tsja, is zo een paard dan gelukkig bij mij? Ik denk het niet. Ik denk dat zo een paard wel prima een andere baas kan vinden, genoeg mensen die wel met hem 7 dagen door het bos willen rijden.

Ik zou nooit mijn wensen aanpassen aan het paard wat ik op dat moment heb. Er zijn honderden paarden, mijn wens is om te sporten met het dier, dressuur en mennen. Dan ligt het niet in mij om te zeggen; Agh weet je wat, dan gaan we wel alleen maar over de straat rijden. Dus als het paard een hekel heeft aan dressuur of niet voor de wagen wil lopen. Helaas, dan gaat hij de deur uit en ga ik op zoek naar een nieuwe topper.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:52

Nou gelukkig is dit mij niet overkomen, maar ik zou het paard houden denk ik. Weet niet waarom, ik kan het niet zo goed argumenteren. Het is ook weer zo'n gedoe als je je paard weer moet verkopen en dan weer een ander moet zoeken. Als je het leuk het met het paard, ondanks dat hij toch niet geschikt was voor het geen wat je graag wilt, dan zie ik het probleem er niet van in om het paard te houden.

Ik heb een haflinger gekocht om van alles mee te doen, Natural horsemanship, dressuur, springen, recreatief, maar ze zal nooit meer weg gaan ook al kon ze helemaal niets :D

Valkyrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

Veel paarden gereden, lang niet allemaal van mij. Weinig te kiezen dus, en heb me altijd aangepast aan het paard, de trainingen en evt. wedstrijden daar ook op aangepast.
Maar elk paard kan van alles wel wat tot een bepaalde hoogte met de juiste training.

Elk paard dat lichamelijk gezond is kan dressuurmatig gereden worden, dat hoeft natuurlijk niet wedstrijdgericht te zijn. Niet ieder paard heeft talent om te springen, maar ieder paard kan een huppeltje maken. En met ieder paard kan buitengereden worden....

Voor mij genoeg keus en afwisseling, het paard geeft de doorslag, en zal daarom bij mij blijven, ongeacht waar de talenten van het dier liggen. Het is aan mij als ruiter die talenten te vinden en me daarop aan te passen. :)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:14

Poeh ja wat zal ik eens typen.

Mijn oude merrie heb ik gekocht toen ze elf was. De bedoeling was lekker recreatief bezig zijn (wel lessen etc maar geen wedstrijden) en het bos in.
NOu het eerste half jaar was een drama. Mevrouw heeft een groot improvisatievermogen. :D
Het was rennen in de bak. We laten even baasje uit! :o En buiten was ze ook niet 100% safe.
En dit terwijl ik de luxe heb gehad haar te mogen uitproberen bij een kennis van mij.
Daar ging alles perfect.
In eerste half jaar dus druk doende met haar. Wel naar buiten en langzaam eea geoefend.
Rijtechnisch eea opgepakt. Dit door lessen maar ook het volgen van mijn gevoel.
Ik heb wel eens gedacht laat maar!!!!! Maar nee we gaan door. Het rijden gaat niet altijd over rozen.
Na 2 a 3 jaar heb ik eindelijk het gevoel gekregen dat we een geweldig paar zijn.
Ik weet haar wensen ze kent die van mij en we laten elkander in onze waarde.
Ik kan heerlijk met haar rijden binnen en ook heerlijk buiten. Ik zou niet meer zonder willen.
Maw soms kost het dus ook heel veel werk en tijd om tot een geweldig team te komen.
Nu ga ik binnenkort met haar dochter beginnen. Deze heb ik zelf 4 jaar geleden gefokt.
Ik hoop dat het klikt. Zo in de omgang zijn we een team. Nu nog erop! We zullen zien.
Maar het is wel zo dat als het niet kikt het voor beide partijen beter is om de wegen te laten scheiden.
En dat is voor mijn gevoel op dat moment dan ook het enige juiste beslissing die je kunt maken. Voor jou maar vooral voor je paard.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:24

Goede vraag :j

Ik denk dat het er ook aan ligt in hoeverre je zelf de ambitie hebt om in een bepaalde discipline te (kunnen) rijden. Als je zelf van de wedstrijden bent en hogerop in de dressuur wilt komen, tja dan kan ik me voorstellen dat je het niet kan waarderen als je paard het niet leuk lijkt te vinden of het gewoon niet zo goed kan.

Ik ben zelf puur recreatief en heb zeker niet de ambitie om hogerop te komen. Wel houd ik van springen, vindt ik prachtig! Nu heb ik een pony die absoluut een dombo is in het springen en toch ben ik er helemaal wijs mee. In haar karakter is ze helemaal geweldig en ze is zo vrolijk dat me dat springen absoluut niet meer uitmaakt. Sterker nog, ik zie er een uitdaging in om haar toch zover te krijgen dat ze het wel kan en leuk gaat vinden. Nu kunnen we heel goed over hindernisjes heen huppelen tot kniehoogte, meer is echt levensgevaarlijk :P. Maar het interesseerd me niet, we gaan lekker naar buiten en dressuren.

Mocht ik echt een wedstrijdruiter zijn, dan was deze pony zeker al verkocht :j. Maar ik zie de 'beperkingen' als uitdagingen in plaats van als beperkingen en ga ermee aan de slag en pas me verder aan. En het is nu eenmaal zo dat als mijn pony het naar haar zin heeft, ik het zelf ook naar mijn zin heb!

Ik zeg altijd maar: paardrijden is mijn hobby en als ik mijn paard niet bij mijn hobby past dan is het tijd voor een ander paard :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:28

ik zou me aanpassen aan mijn paard en proberen tot een passend compromie te komen waarop we het beiden naar ons zin hebben. er zijn tegenwoordig zoveel leuke mogelijkheden.

Bij uitzondering zou ik voor een andere eigenaar kiezen, maar alleen als ik en mijn paard echt qua karakter elkaar in de weg zitten en elkaar op die manier ongelukkig maken.
maar dan nog kies ik voor mijn paard.