Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:28

Hihi ik schrijf me alvast in ROFL

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:50

Esther28 schreef:
Laat hij ook duidelijke de gevolgen zien van dat verkeerd rijden (dus wat er in/met het lichaam gebeurt en welke klachten/blessures er hierdoor ontstaan?). En wat dan wel de correcte manier is, waarbij je ook kan zien wat er in/met het lichaam gebeurt?
Ik wil graag weten of hij het ook echt kan onderbouwen door middel van voorbeelden. Want alleen roepen dat iets slecht is en vervolgens niets kan onderbouwen lijkt me zo handig.

ja HEEEEL duidelijk zelfs

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:00

Mag ik vragen wat je zo slecht vond aan de whispelaere arabesk? Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:02

poes schreef:

het viel me gewoon tegen hoe hij reed, het was niet superslecht ofzo, maar voor zo'n 'goeroe' had ik beter verwacht.

Z'n onderbenen slingerden nogal in draf en hij rijdt nogal flink 'staan zit staan zit' en hij mag ook wel wat vriendelijker zijn in de mond

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:05

Ok het is alweer lang geleden dat ik hem bezig gezien heb, maar ik weet dat ik in het algemeen wel fan was van zijn 'methode' van rijden, eerder duidelijk naar het paard toe vooral.

Verder heb ik de indruk dat ik gewoon erg veel mazzel heb gehad met mijn eerste instructrice, diegeeft nooit een duimbreed toe als het op rijden aankomt: eerst die basis, altijd maar die basis, maar zij heeft nog nooit een kreupel paard gehad, en dat voor een manege Clown Paarden lopen er beter dan het gemiddeld competitiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:08

Niet best dat de paardenminnende mens tegenwoordig boeken nodig heeft om te moeten leren hoe je een paard naar de filistijnen moet rijden, waar is de kennersblik gebleven'????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:10

Iemand moet je wel eerst vertellen hoe het hoort, en als je de gemiddelde instructeur hoort word je niet vrolijk

Er zijn nog steeds mensen die geloven dat, als je je teugels maar gewoon nog een stukje korter neemt, je paard dan beter gaat lopen. Het komt in maar heel weinig mensen op dat je dat stukje teugel zomaar cadeau krijgt als je de rest goed voor elkaar hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:13

Het hoofd moet naar beneden. Verder dan dat komen ze niet. En of dat hoofd goedschiks of kwaadschiks naar beneden gaat maakt niet uit.

Nog altijd hebben mensen het ideaalbeeld voor zich van Anky's paard in de krul. Zij is goed, dus zal die krul ook wel goed zijn.

Inderdaad poes, ze draaien oorzaak en gevolg om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:15

Nou dan moeten ze toch een bril, want nageeflijkheid begint door een paard van achteren naar voren te rijden. Kop in de krul heeft geen zin als de rest van het lijf niks doet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:17

Zelfde als met hulpteugels: 'hij loopt er zo LICHT op dus is het zonder druk'.

Zowat elk paard heeft na twee rukken wel door waar de grens zit en krult zich op.

Mijn idee blijft: wie een paard correct en actief kan uitschuiven, zal hem moeiteloos verzamelen ook. Dat is imo de volgorde: eerst lang, laag, ontspannen, actief en voorwaarts en dan beetje bij beetje naar de verzameling. En dat doe je niet door je teugel korter te nemen, maar door het niveau van de oefeningen (en de intervallen ertussen) op te schroeven. Het paard neemt vanzelf de goede houding aan voor de arbeid die hij dan levert.

Maar opbouwen duurt en duurt en duurt en de meeste mensen vinden het normaal dat je na een maandje of twee toch al perfect sb moet kunnen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:19

by the way, vanaf welke leeftijd mag je een paard starten in de dressuur hier in NL? 3 jaar toch?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:20

B staat voor Baby's toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:25

oh is het per categorie ook nog verschillend, kun je me dat even per pb sturen? Ik was er naar op zoek namelijk. Die van endurance heb ik al gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:27

Een paard mag in de B starten met dressuur in het najaar van het jaar dat het drie jaar is geworden en geloof me, als het een normaal ontwikkeld dier is is dit een makkie.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:29

Het lijkt me een best interessant boek, waar veel uit te leren valt Knipoog

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:32

Ik heb het boek wel gelezen, de dvd heb ik niet gezien. Het viel me op dat het eigenlijk helemaal niet een "anti-LDR boek" c.q. Anky-bashing is, dat had ik vantevoren wel verwacht. Zeker na de inleiding, waar hij tekeergaat over de Europees Kampioen van 2006, dat die weinig met een correct gaan dressuurpaard van doen had.

Wat Heuschmann doet is neerzetten wat hij onder goed rijden verstaat, waarom dat zo is, en wat hij onjuist vindt aan als er niet zo gereden wordt. Het Duitse "showrijden" (wij noemen dat op stal altijd "veilingrijden") komt er net zo slecht vanaf als rond en diep rijden.

Wat ik nou zo jammer vindt is dat er alwéér geen echt duidelijk anatomische verklaring wordt gegeven van het hoe hen waarom. Dat paard bovenin met die weggedrukte rug, dat is heel duidelijk. Maar het paard dat achter de loodlijn wordt getraind, daarbij komt ook Heuschmann niet verder dan aangeven dat het "slecht" is, maar hij kan het mij, als ik echt kritisch lees tenminste, niet duidelijk maken. Ja, het ligament dat langs de bovenlijn loopt wordt "overstrekt". Maar hoe dan, en waarom een paard VWNW profiteert van de positie van de wervelkolom maar als je een paard dan ronder maakt ineens niet meer, dat legt hij ook niet duidelijk uit. Hij komt niet verder dan aangeven dat het in zijn ogen niet overeenstemd met klassiek rijden, maar hangt daar dan wel onmiddellijk een negatief waardeoordeel aan.

Ik las op een ander forum een opmerking over dit boek dat ik een hele goede vond. Heuschmann grijpt terug op een Duits geschrift dat begin vorige eeuw (dus een dikke 100 jaar geleden) is opgesteld. Als je aan iets van 100 jaar geleden blijft vasthouden als De Waarheid, dan ontken je dat een sport kan evolueren en ontwikkelen.

Schaatsers van nu staan anders op het ijs dan ze 100 jaar terug deden, die gebruiken hun lichamen dus ook anders. Waarom zou dat in het geval van een paard dan ineens bijzonder slecht zijn?

Ik vind het een hele goede ontwikkeling dat paarden steeds meer als athleten worden gezien en de kennis vanuit de humane sport en sportgeneeskunde ook overslaat en in de hippische sport gebruikt wordt. Je kunt constateren dat Salinero een andere bewegingsafloop heeft dan de Olympisch kampioen van 40 jaar geleden, (sterker nog, kijk eens een video van Rembrandt en probeer te bedenken hoe die op dit moment in een kampioenschap zou scoren) maar dat hoeft wat mij betreft helemaal niet per definitie negatief te zijn. Als Salinero's pezen en banden allemaal overstrekt zouden zijn, komt ie volgens mij nooit een Olypmische proef door dus ik wil graag wat duidelijker anatomische inzicht voorbij zien komen voor ik die conclusie wil overnemen.
Laatst bijgewerkt door MarisdB op 02-01-09 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:37

Kortom, slecht onderbouwd gewauwel, dus.
Ik barst ook van de spierpijn, omdat ik momenteel vooral rechtuit schaats terwijl dat normaal rondjes van 400 meter zijn, dus een recht stuk van 100 meter en dan alweer een bocht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:37

Arabesk schreef:
Het hoofd moet naar beneden. Verder dan dat komen ze niet. En of dat hoofd goedschiks of kwaadschiks naar beneden gaat maakt niet uit.

Nog altijd hebben mensen het ideaalbeeld voor zich van Anky's paard in de krul. Zij is goed, dus zal die krul ook wel goed zijn.

Het valt me steeds vaker op hoe slecht jij op de hoogte bent van hoe een goedgaand paard eruit dient te zien. Hierdoor vraag ik me ook af wat voor artikel jij aan het schrijven bent over dressuur? Als bovenstaande kreten je uitgangspunten zijn, dan is en blijft dat ook ononderbouwd gewauwel Lachen. Besides, er wordt al honderden jaren over dressuur geschreven en al even zo lang staan er verschillende inzichten tegenover elkaar, maar al even vaak kwam er geen winnaar en zo zal het nog wel even blijven. Daarom vraag ik mij ook af tot welk inzicht jouw artikel ons dan zou moeten brengen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:56

MarisdB schreef:
Ik heb het boek wel gelezen, de dvd heb ik niet gezien. Het viel me op dat het eigenlijk helemaal niet een "anti-LDR boek" c.q. Anky-bashing is, dat had ik vantevoren wel verwacht. Zeker na de inleiding, waar hij tekeergaat over de Europees Kampioen van 2006, dat die weinig met een correct gaan dressuurpaard van doen had.

Wie was dat Blond

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:15

Anky Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:22

Als je marijke van paardenbegrijpen een keer ziet met haar schimmel, bitloos, zadelloos en dan zie je dat het dier ook hoofd naar beneden doet en die "krul", voor sommigen is het nl altijd een krul. Zij legt dan uit dat als het dier sterke achterbenen heeft gekregen om zijn gewicht te dragen en als hij gaat dragen dat hij dan van voren vanzelf zich rond maakt dat dat het logische gevolg is van ruggebruik en op de achterhand gaan, de voorkant krijg je dan kado. Mits je natuurlijk weet hoe je dat je paard laat doen..

Dus als dressuurpaarden zo gereden worden, is dat gewoon de enige echte, eerlijke en verantwoorde manier om op een paard te zitten en te rijden, (m.i. zet ik er dan maar even bij, om bij mijn eigen mening te mogen blijven) Al het andere is slijtage van je paard en als dat ook nog zonder zadel is, dan zit je letterlijk op een paar ruggewervels te drukken en te bonsen.

Deze niet rondgereden paarden hebben het stukken zwaarder dan de paarden die dus wel rondgereden worden en de meeste dressuurpaarden worden wel rondgereden waardoor ze ruggebruik hebben, dragen vanuit de achterhand. Alleen jammer dat er veel mensen zijn die niet zien dat het dier zonder ruggebruik loopt, die hals gebruiken kunnen ze ook zonder rug, niet de juiste manier, maar die rug is het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:27

Arabesk schreef:
poes schreef:

het viel me gewoon tegen hoe hij reed, het was niet superslecht ofzo, maar voor zo'n 'goeroe' had ik beter verwacht.

Z'n onderbenen slingerden nogal in draf en hij rijdt nogal flink 'staan zit staan zit' en hij mag ook wel wat vriendelijker zijn in de mond

Ik heb een clinic van hem gezien en vond dat juist helemaal niet. Je zag helemaal niet dat hij wat deed, juist heel vriendelijk in de mond. Kan het zijn dat hij een klein paard reed en hij is volgens mij zelf niet klein, lange benen. Als ik op een pony zit met kleine pasjes dan slingeren mijn benen ook en moet ik ook heel erg snel lichtrijden, vind dat niet fijn. Misschien reed hij een jong paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:30

russel schreef:
Als je marijke van paardenbegrijpen een keer ziet met haar schimmel, bitloos, zadelloos en dan zie je dat het dier ook hoofd naar beneden doet en die "krul", voor sommigen is het nl altijd een krul. Zij legt dan uit dat als het dier sterke achterbenen heeft gekregen om zijn gewicht te dragen en als hij gaat dragen dat hij dan van voren vanzelf zich rond maakt dat dat het logische gevolg is van ruggebruik en op de achterhand gaan, de voorkant krijg je dan kado. Mits je natuurlijk weet hoe je dat je paard laat doen..

Daar ga je al mank met je bewering dat je de voorkant kado krijgt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:57

suleilitha schreef:
Nou dan moeten ze toch een bril, want nageeflijkheid begint door een paard van achteren naar voren te rijden. Kop in de krul heeft geen zin als de rest van het lijf niks doet.

Nee, maar gas geven en zo hard rijden dat het paard niet eens de kans krijgt te ontspannen en de bovenlijn op te rekken door hem los te laten en dus maar strak met hoofd in de lucht rondjakkeren terwijl je van voren de rem erop gooit heeft al helemaal geen zin.

Ik wil een paard eerst ontspannen hebben in zijn lijf en dan speciaal die bovenlijn. Dus eerst ontspannen lang en laag kunnen lopen zonder handrem of hard, strak lijf en dat wanneer je gas geeft, of de teugels iets meer aanneemt ze niet direct weer omhoog komen of strak worden. En dat stukjes gas geven pas ik aan aan hoeveel moeite het paard heeft om ontspannen in balans te blijven lopen. En die ontspanning en durchlassigkeit krijgen vind ik vaak al moeilijk genoeg om voor elkaar te krijgen bij bepaalde paarden.

Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van dat boek. Vraag me ook af of dit nou het boek is waar Aqua8horse (weet niet nieuwe boktnaam, maar oude garde herinneren zich haar vast wel) het steeds over had in haar discussies. Wel veel geld voor die DVD! Hoe duur is het boek?

Snap verder wel waarom dressuur onder vuur ligt...
Bij de hogere klasses draait het om zulke extreme expressie die gevraagd wordt, dat je met een gewoon paard, met gewone bewegingen, die minder op druk wordt gereden, gewoon niet meer mee kunt draaien. Je krijgt bijna geen 60% meer met een braaf en correct gereden proef. En dat vind ik raar. De mate van expressie en explosiviteit die je onder controle kunt houden is toch geen maatstaaf voor een correct opgeleid en fijn gereden paard?
Laatst schreef een Nederlandse dressuuramazone dat ze haar manier van rijden aangepast had, naar meer druk om beter te scoren, maar dat die manier toch niet bij haar paste en ze het rijden met zoveel druk niet fijn vond en het weer wat teruggedraaid had.
Het gaat toch om het fijne rijden en dat alles er ontspannen, lichtvoetig en makkelijk uitziet? Een op het randje van ontploffen gespannen paard lijkt mij ver van het oorspronkelijke doel van FEI-dressuur...

Ik vind het raar dat zelfs al vanaf de basiswedstrijdjes paarden op zo'n "gevorderde" manier moeten lopen (gedragen, op het achterbeen en liefst opgericht in de kru en met veel expressie, terwijl je dat van beginnende wedstrijdruiters eigenlijk nog niet kunt verwachten dat zo'n ruiter een paard al (op een correcte manier) zo kan rijden/opleiden/voor elkaar heeft.
Waarom niet in de basis een paard correct bijzetten en de ruiters beoordelen op netjes zitten en rijden en correcte hulpen geven en een correcte proef rijden? En dan de moeilijkheidsgraad zoeken in de controle door steeds moeilijker figuren of dingen sneller op elkaar te laten komen en enkele eenvoudige gehoorzaanheidsoefeningen of gymnasticerende oefeningen?
Er zit vaak een groot gat tussen manege-niveau en het beginnende gevraagde wedstrijdniveau bij de KNHS. Als men die overstap kleiner maakt door eerst de nadruk op de ruiter te leggen en het in de krul lopen van de paarden nog niet gevraagd wordt, en men zo minder met druk hoeft te rijden, dan worden er misschien minder paarden in de krul getrokken en is het ook leuk voor ruiters die nog niet zo ervaren zijn dat ze een paard zelf echt goed nagevelijk en over de rug kunnen rijden of een paard hebben die dat moeilijker vind. Een beetje het idee van die FNRS-proeven, maar dan met eigen paarden.
En als dat bitloos kan of met een "los teugeltje" en dan wel alles netjes ontspannen,licht aan de hulpen, over de rug en correct uitvoeren, dan moet dat toch ook goed zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:35

joyce B schreef:
Bij de hogere klasses draait het om zulke extreme expressie die gevraagd wordt, dat je met een gewoon paard, met gewone bewegingen, die minder op druk wordt gereden, gewoon niet meer mee kunt draaien. Je krijgt bijna geen 60% meer met een braaf en correct gereden proef.

Ik start sinds kort in de subtop en ik moet zeggen dat dat best wel wel meevalt. Het is wel zo dat je voor de hogere dressuur gewoon een correct paard nodig hebt met 3 goede gangen. Maar goed, we hebben het over hogere dressuur, dus het lijkt mij logisch dat een paard daar wel enigzins aanleg voor moet hebben. Maar je kunt echt wel 60% rijden zonder een heel spectaculair paard te hebben hoor! Het probleem is dat je technisch heel correct moet rijden. En dat is moeilijk. Dus ik zie het meer zo dat als je technisch niet heel correct kan rijden dat het dan lastig wordt mee te draaien in de hogere klasses.

Afgelopen wedstrijd kwamen ontzettend veel combinaties aan de start en aangezien ik 4 uur moest wachten tussen mijn eerste en tweede proef kon ik ze allemaal mooi bekijken.

Soms zag je paarden super spectaculair binnen komen in passage. Maar zodra deze paarden de bocht door moetsen of een zijgang moesten inzetten zag je alle basisvoorwaarden verdwijnen (tact, aanleuning, ontspanning). En dit zag je echt terug in de percentages (die gingen dan rap naar beneden) Er werden zelfs verliespunten gegeven. Dus ik denk dat het wel meevalt dat spektakel meer wordt gewaardeerd dan een goede basis.

Ik denk (en heb ervaren) dat de betere jury er echt wel doorheen prikt als je basis niet in orde is. Dat er ook veel juryleden zijn die dat niet kunnen/doen... Tsja, dat is wel jammer van de dressuursport...

joyce B schreef:
Het gaat toch om het fijne rijden en dat alles er ontspannen, lichtvoetig en makkelijk uitziet?

Maar goed, hoe ziet fijn, ontspannen en lichtvoetig er uit? Kijk hier op HAW en regelmatig wordt er dan geroepen 'oh wat gaat dat lekker ontspannen'! Ik zie dan vaak alleen maar een rondsjokkend paard in een net-niet aanleuning, met onvoldoende impuls, stelling en buiging en een meeliftende ruiter...

Daarentegen: als je een van nature spectaculair bewegend paard hebt, valt 1 minder pasje of een tactfoutje veel meer op dan wanneer je paard van nature al beweegt als een natte krant. Dan valt juist dat ene goede pasje weer meer op.

Overigens ben ik erg benieuwd naar het boek... Ik ga hem wel bestellen. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe inzichten Knipoog