Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Esther28 schreef:Laat hij ook duidelijke de gevolgen zien van dat verkeerd rijden (dus wat er in/met het lichaam gebeurt en welke klachten/blessures er hierdoor ontstaan?). En wat dan wel de correcte manier is, waarbij je ook kan zien wat er in/met het lichaam gebeurt?
Ik wil graag weten of hij het ook echt kan onderbouwen door middel van voorbeelden. Want alleen roepen dat iets slecht is en vervolgens niets kan onderbouwen lijkt me zo handig.
poes schreef:Mag ik vragen wat je zo slecht vond aan de whispelaere arabesk?
Paarden lopen er beter dan het gemiddeld competitiepaard. 
Arabesk schreef:Het hoofd moet naar beneden. Verder dan dat komen ze niet. En of dat hoofd goedschiks of kwaadschiks naar beneden gaat maakt niet uit.
Nog altijd hebben mensen het ideaalbeeld voor zich van Anky's paard in de krul. Zij is goed, dus zal die krul ook wel goed zijn.
. Besides, er wordt al honderden jaren over dressuur geschreven en al even zo lang staan er verschillende inzichten tegenover elkaar, maar al even vaak kwam er geen winnaar en zo zal het nog wel even blijven. Daarom vraag ik mij ook af tot welk inzicht jouw artikel ons dan zou moeten brengen? MarisdB schreef:Ik heb het boek wel gelezen, de dvd heb ik niet gezien. Het viel me op dat het eigenlijk helemaal niet een "anti-LDR boek" c.q. Anky-bashing is, dat had ik vantevoren wel verwacht. Zeker na de inleiding, waar hij tekeergaat over de Europees Kampioen van 2006, dat die weinig met een correct gaan dressuurpaard van doen had.
Arabesk schreef:poes schreef:Mag ik vragen wat je zo slecht vond aan de whispelaere arabesk?
het viel me gewoon tegen hoe hij reed, het was niet superslecht ofzo, maar voor zo'n 'goeroe' had ik beter verwacht.
Z'n onderbenen slingerden nogal in draf en hij rijdt nogal flink 'staan zit staan zit' en hij mag ook wel wat vriendelijker zijn in de mond
russel schreef:Als je marijke van paardenbegrijpen een keer ziet met haar schimmel, bitloos, zadelloos en dan zie je dat het dier ook hoofd naar beneden doet en die "krul", voor sommigen is het nl altijd een krul. Zij legt dan uit dat als het dier sterke achterbenen heeft gekregen om zijn gewicht te dragen en als hij gaat dragen dat hij dan van voren vanzelf zich rond maakt dat dat het logische gevolg is van ruggebruik en op de achterhand gaan, de voorkant krijg je dan kado. Mits je natuurlijk weet hoe je dat je paard laat doen..
suleilitha schreef:Nou dan moeten ze toch een bril, want nageeflijkheid begint door een paard van achteren naar voren te rijden. Kop in de krul heeft geen zin als de rest van het lijf niks doet.
joyce B schreef:Bij de hogere klasses draait het om zulke extreme expressie die gevraagd wordt, dat je met een gewoon paard, met gewone bewegingen, die minder op druk wordt gereden, gewoon niet meer mee kunt draaien. Je krijgt bijna geen 60% meer met een braaf en correct gereden proef.
joyce B schreef:Het gaat toch om het fijne rijden en dat alles er ontspannen, lichtvoetig en makkelijk uitziet?