Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Claudia__ schreef:KiWiKo schreef:maar als een paard gewoon gelijk in balans is omdat jij correct rijd is er dus geen probleem toch?????????????????????
Maar wil je dan ook zeggen dat wanneer een jong paard niet nageeflijk loopt dat het dan niet correct gereden wordt?
er heeft ook wel input met de bouw van het paard, de bespiering van het paard, de wil te werken van het paard......
beantsje schreef:Weet je wat het probleem is met dit soort eindeloze discussies?
Alle termen worden door elkaar gebruikt, terwijl ze niet hetzelfde betekenen.
En dan bedoel ik
- in de krul (om maar meteen met het ergste te beginnen)
- nagevelijk
- op/achter de loodlijn
- aan/achter de teugel
- verzameld
Dit zijn allemaal verschillende zaken! Wie de schoen past trekke hem aan, maar wie al deze termen klakkeloos door elkaar gooit, heeft gewoon nog niet begrepen waar het om gaat. Toch?
x_Marr schreef:Ik weet niet of het er aan ligt dat ik net die topics open maar in de laatste paar weken heb ik inderdaad ook een paar topics voorbij zien kopen waar jonge paarden achter de LL liepen: niks ergs aan, MAAR wel als de ruiter daar niks aan doet.En dat heb ik geloof ik nou al een paar keer voorbij zien komen.
x_Marr schreef:.
Maar Kiwiko, een paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft kan toch nooit direct de goede balans te pakken hebben?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt mij toch.......
KiWiKo schreef:x_Marr schreef:.
Maar Kiwiko, een paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft kan toch nooit direct de goede balans te pakken hebben?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt mij toch.......
jawel, met wat hulp van de muur en de ruiter is dat geen probleem
beantsje schreef:x_Marr schreef:Ik weet niet of het er aan ligt dat ik net die topics open maar in de laatste paar weken heb ik inderdaad ook een paar topics voorbij zien kopen waar jonge paarden achter de LL liepen: niks ergs aan, MAAR wel als de ruiter daar niks aan doet.En dat heb ik geloof ik nou al een paar keer voorbij zien komen.
Bedoel je hier achter de loodlijn of achter de teugel?
beantsje schreef:KiWiKo schreef:jawel, met wat hulp van de muur en de ruiter is dat geen probleem
Huh? MUUR?
een jonkie haalt veel steun uit de muur/bakrand
daar kunnen ze echt op "leunen"
Nikkerr schreef:schot,, denk ik? Bakrand.
(geintje)
Roos_s schreef:helaas is dit niet alleen maar het geval met 3 jarigen... hoeveel paarden worden op latere leeftijd en hoger niveau ook niet zo gereden?? ben er zelf totaal op tegen met dat krul gebeuren, laat ze dan maar er meer uitlopen met de neus, dat zie ik 10 keer liever dan een paard dat gespannen en met weinig achterbeengebruik loopt....
nagevelijkheid is toch heel wat anders dan in de krul????
KiWiKo schreef:of bakrandeen jonkie haalt veel steun uit de muur/bakrand
![]()
beantsje schreef:KiWiKo schreef:of bakrandeen jonkie haalt veel steun uit de muur/bakrand
![]()
Oh, op die manier. Maar denk je dan niet dat er pas sprake is van balans als een paard op eigen benen kan lopen zonder zo'n muur of andere vorm van steun (bijv. door op de teugel te gaan hangen)?

Nikkerr schreef:Ik vind steunzoeken aan een bakrand inderdaad niet erg, maar dit is niet vergelijkbaar met balans, of begrijp ik je nu verkeerd?
en van daaruit ga je weer verder 
Nikkerr schreef:Ik vind steunzoeken aan een bakrand inderdaad niet erg, maar dit is niet vergelijkbaar met balans, of begrijp ik je nu verkeerd?