3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:38

Nee, precies zo denk ik er ook over maar om gewoon even mee te gaan met de (eindeloze) discussie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:40

Claudia__ schreef:
KiWiKo schreef:
maar als een paard gewoon gelijk in balans is omdat jij correct rijd is er dus geen probleem toch?????????????????????

Maar wil je dan ook zeggen dat wanneer een jong paard niet nageeflijk loopt dat het dan niet correct gereden wordt?

heel zwart wit gezien wel Lachen er heeft ook wel input met de bouw van het paard, de bespiering van het paard, de wil te werken van het paard......

maar heel sec gezien kan bijna elk paard (mits gezond van lijf en leden) bij pas een nageeflijk zijn, mits goed gereden Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:40

En dan nu weer on topic:
Een jong paard dat correct gereden wordt kan volgens mij al nageeflijk zijn zodra hij zijn balans enigszins heeft gevonden.
Dat wil nog niet zeggen dat hij al aan de teugel kan/moet lopen. Persoonlijk zie ik jonge paarden liever iets voor de teugel maar met aanleuning dan dat ze achter de teugel kruipen. Krijg dat er maar weer eens uit!

(moet natuurlijk niet tegen de teugel zijn!)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 28-12-08 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:41

WAUW...heftig topic zeg!
Zie antwoorden dat ik denk...ga nog even wat meer paarden inrijden voor je reageerd en antwoorden dat ik denk...die hebben ervaring!
Iemand die meerdere jonge paarden heeft afgericht of heeft gecorrigeerd, weet n.l ook dat je bij 90 % van alle paarden tegen steeds weer dezelfde problemen kan aanlopen. Het achter de loodlijn kruipen, tong uit de mond, zijn er maar een paar die je regelmatig tegen komt.
Als je dit niet zelf weet op te lossen dan is juiste instructie naast je, op zijn plaats lijkt mij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:41

beantsje schreef:
Weet je wat het probleem is met dit soort eindeloze discussies?
Alle termen worden door elkaar gebruikt, terwijl ze niet hetzelfde betekenen.
En dan bedoel ik
- in de krul (om maar meteen met het ergste te beginnen)
- nagevelijk
- op/achter de loodlijn
- aan/achter de teugel
- verzameld
Dit zijn allemaal verschillende zaken! Wie de schoen past trekke hem aan, maar wie al deze termen klakkeloos door elkaar gooit, heeft gewoon nog niet begrepen waar het om gaat. Toch?

PRECIES!!! Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:43

Maar we vergeten hier allemaal even geloof ik dat je op HAW juist de foto's moet beoordelen........ En soms heb je het geluk dat er een filmpje bij staat: dan is het een stuk makkelijker te beoordelen.

Ik weet niet of het er aan ligt dat ik net die topics open maar in de laatste paar weken heb ik inderdaad ook een paar topics voorbij zien kopen waar jonge paarden achter de LL liepen: niks ergs aan, MAAR wel als de ruiter daar niks aan doet.En dat heb ik geloof ik nou al een paar keer voorbij zien komen.

Maar Kiwiko, een paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft kan toch nooit direct de goede balans te pakken hebben?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dat lijkt mij toch.......

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:45

x_Marr schreef:
Ik weet niet of het er aan ligt dat ik net die topics open maar in de laatste paar weken heb ik inderdaad ook een paar topics voorbij zien kopen waar jonge paarden achter de LL liepen: niks ergs aan, MAAR wel als de ruiter daar niks aan doet.En dat heb ik geloof ik nou al een paar keer voorbij zien komen.

Bedoel je hier achter de loodlijn of achter de teugel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:46

x_Marr schreef:
.

Maar Kiwiko, een paard wat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft kan toch nooit direct de goede balans te pakken hebben?

jawel, met wat hulp van de muur en de ruiter is dat geen probleem Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:48

KiWiKo schreef:
x_Marr schreef:
.

Huh? MUUR?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:49

Een goede ruiter kan een paard veel helpen qua balans maar nee, ik geloof niet dat ieder paard met een goede ruiter gelijk goed in balans loopt. En dan...gaan ze weleens te diep, f te hard met het hoofd te hoog etc, etc. Dat moet je dan corrigeren.

En wat een eerdere opmerking over HAW betreft: een topic van een 3-jarige die te diep loopt en waarbij de TS van dat topic zelf al omschrijft dat ze dit probeert opt e lossen door naar tevoren te rijden heb ik geen moeite mee. Maar de TS van dit topic heeft ook daar kritiek. Tsja, als we allemaal perfect waren en de paarden ook......

Chaos

schot,, denk ik? Bakrand.

Vala

beantsje schreef:
x_Marr schreef:

Bedoel je hier achter de loodlijn of achter de teugel?

Dat is idd een wezenlijk verschil!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:50

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

Huh? MUUR?

of bakrand Lachen een jonkie haalt veel steun uit de muur/bakrand Lachen Lachen daar kunnen ze echt op "leunen" Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:50

Nikkerr schreef:
schot,, denk ik? Bakrand.

schot? Bloos! (geintje)

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:51

Je hebt ook in mijn topic gereageerd van mijn 3-jarige.
Maar er komt geen getrek en gepluk aan te pas en ze loopt gewoon netjes nageeflijk, zonder harde hand of slof.
Als je een jong paard gewoon netjes rijdt gaan ze vanzelf nageeflijk lopen en hoef je niet te trekken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:52

Maar dan moeten ze al wel daar vaker gelopen hebben.
Wij beginnen altijd in de longeerbak, en dan is de eerste keer in de grote bak wel heel erg eng hoor! Al die enge balken langst de kant enzo.
Maar in de longeerbak lopen ze idd meteen gewoon normaal rond, en als de grote bak niet mee eng is daar ook. Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:54

helaas is dit niet alleen maar het geval met 3 jarigen... hoeveel paarden worden op latere leeftijd en hoger niveau ook niet zo gereden?? ben er zelf totaal op tegen met dat krul gebeuren, laat ze dan maar er meer uitlopen met de neus, dat zie ik 10 keer liever dan een paard dat gespannen en met weinig achterbeengebruik loopt....

nagevelijkheid is toch heel wat anders dan in de krul????

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:55

Achter de loodlijn bedoel ik, wat er staat Knipoog

Hmm oke, maar ik denk juist dat je wil dat het paard zijn eigen balans vindt, en niet met steun van de bakrand..
Maargoed dat is per persoon verschillend denk ik Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:56

Roos_s schreef:
helaas is dit niet alleen maar het geval met 3 jarigen... hoeveel paarden worden op latere leeftijd en hoger niveau ook niet zo gereden?? ben er zelf totaal op tegen met dat krul gebeuren, laat ze dan maar er meer uitlopen met de neus, dat zie ik 10 keer liever dan een paard dat gespannen en met weinig achterbeengebruik loopt....

nagevelijkheid is toch heel wat anders dan in de krul????

Klopt.. je ziet het helaas ook nog te vaak voorkomen onder oudere paarden, die al langer onder het zadel zijn....jammer dat dat moet voorkomen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:56

KiWiKo schreef:
of bakrand Lachen een jonkie haalt veel steun uit de muur/bakrand Lachen Lachen daar kunnen ze echt op "leunen" Lachen

Oh, op die manier. Maar denk je dan niet dat er pas sprake is van balans als een paard op eigen benen kan lopen zonder zo'n muur of andere vorm van steun (bijv. door op de teugel te gaan hangen)?

@Roos natuurlijk is nagevelijkheid iets heel anders dan in de krul.
Persoonlijk denk ik dat elk paard wat niet verreden is, gemakkelijk nageeft. Hij doet het vanzelf als hij er klaar voor is en dat kan heel snel gaan, paar weekjes. Maar nageeflijk is niet het zelfde als in de krul en is ook niet het zelfde als aan de teugel en is ook niet hetzelfde als op de loodlijn!!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:58

Ik vind steunzoeken aan een bakrand inderdaad niet erg, maar dit is niet vergelijkbaar met balans, of begrijp ik je nu verkeerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:01

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:

Oh, op die manier. Maar denk je dan niet dat er pas sprake is van balans als een paard op eigen benen kan lopen zonder zo'n muur of andere vorm van steun (bijv. door op de teugel te gaan hangen)?

tuurlijk, maar je kan het zo een dier niet kwalijk nemen als hij bij de eerste paar keren met een ruiter op zijn rug wat steun zoekt bij de bakrand Lachen

van daar uit ga je steeds meer het dier op eigen benen laten lopen Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:02

Imo lopen ze in balans als ze met tact en regelmaat en een redelijk stille hoofdhouding rondlopen. En dus niet ergens midden door de bak heen zwalken omdat ze geen steun mogen zoeken aan de bakrand. Knipoog
Je moet wel makkelijk beginnen vind ik, en van daaruit uitbouwen.

Edit: Kiwiko was me weer eens voor. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:03

Nikkerr schreef:
Ik vind steunzoeken aan een bakrand inderdaad niet erg, maar dit is niet vergelijkbaar met balans, of begrijp ik je nu verkeerd?

daar zoeken ze in eerste instantie hun balans Lachen en van daaruit ga je weer verder Lachen

Ik laat het altijd maar eventjes, neemt niet weg dat ik ook bij de eerste keer los al van de wand af wil sturen zo nu en dan.......... als ik merk dat het paard het aankan.....

als ik merk dat het paard de muur nog erg nodig heeft, dan laat ik hem lekker en wil ik dat hij eerst vertrouwd raakt met dat rare gewicht op zijn rug wat vreemde dingen met zijn balans doet Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:04

Nikkerr schreef:

bakrand helpt om de balans te vinden. in het begin is dat helemaal niet erg.
ben ook altijd in de longeerbak begonnen en later de bak in, en wat lastigere dingen doen zoals figuren en rechtdoor lopen op de binnenhoefslag. en zo steeds uitbouwen.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-12-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt