Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:03

crossmonster schreef:
Naar mijn mening is de steun op de beugel de basis,
verder sluiten knieen zacht aan, opdat benen niet klapperen.
De rest van het onderlichaam is zoveel mogelijk ontspannen en afhangend.
Lichtrijden geschied vanuit idd de opgooiende beweging van het paard, getracht word om de steun op de beugels constant gelijk te houden, veel mensen gaan idd op de beugels staan,en ploffen in het zadel, waardoor ze steun met de beugel verliezen.

Ja

En shadow, dan ben ik daar wel benieuwd naar, want ik vind het echt niet ideaal. Je zou dan je kuiten aan het paard moeten hebben en vanuit daar gaan lichtrijden, nou heel gemakkelijk zal dat niet gaan. En als je het jezelf makkelijk wilt maken moet je je knieën aan het zadel leggen en die gaan klemmen en dát is nou net niet de bedoeling.
Kortom; wat mij betreft gewoon met beugels.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:25

sjaantje schreef:
En shadow, dan ben ik daar wel benieuwd naar, want ik vind het echt niet ideaal. Je zou dan je kuiten aan het paard moeten hebben en vanuit daar gaan lichtrijden, nou heel gemakkelijk zal dat niet gaan. En als je het jezelf makkelijk wilt maken moet je je knieën aan het zadel leggen en die gaan klemmen en dát is nou net niet de bedoeling.

Nee, dat hoeft dus niet. De keren dat ik het gedaan heb ving ik het gewicht op met de binnenkant van mijn bovenbenen. Voor mijn gevoel maak ik mijn benen dan overdreven lang.
En door mijn uitleg realiseer ik me ineens: misschien dat het met een dressuurzadel inderdaad niet kan. Ik rij zelf altijd op veelzijdigheidszadels en dan heb je je knieen iets meer gebogen. Maar wat ik dus doe is wisselen tussen die vzh-houding en meer een dressuuurhouding door een beetje naar voren rollen op een punt ongeveer midden op mijn dijbenen, mijn heupen wat naar voren brengen, en mijn knieen meer 'naar beneden' te duwen - mijn benen dus een beetje meer strekken zeg maar. Van de zijkant gezien ben je dus eerst een beetje een zigzag, en daarna een uitgestrektere zigzag. (Ik zou het graag kunnen illustreren met een plaatje maar ik ben bang dat mijn tekenkunsten niet zo goed zijn dat het duidelijker wordt. := )
Het opvangen gebeurt dus niet met mijn knieen maar met mijn dijbenen, maar het is wel heel belangrijk om je knieen / tenen evenwijdig aan het paard te houden want met je tenen naar buiten kun je die 'rol' niet maken.

Ik heb geen idee of ik zo in elk geval een beetje kan omschrijven hoe het voelt?

Citaat:
Kortom; wat mij betreft gewoon met beugels.

Wat mij betreft meestal ook :j Maar toen ik vorig jaar mijn enkel kapot had was ik wel blij dat het zonder beugels kon - doorzitten was niet fijn en schokte te veel bij een hoog tempo draf. Ook heb ik toen een tijd op 1 beugel lichtgereden, en dan moet je in principe hetzelfde doen want als je veert op 1 enkel maar bij de ander geen beugel hebt ga je scheef :D (Believe me, I've tried :P ) En ik maak er ook wel eens gebruik van als ik mijn beugel kwijtgeraakt ben maar het draftempo te hoog is om fijn door te zitten. Puur praktisch nut dus, niet vanwege de oefening maar omdat het op een bepaald moment het handigst was.

Door me erg te concentreren op 'zo min mogelijk moeite doen' bij het lichtrijden ging het eigenlijk vanzelf goed. En hoewel lichtrijden zonder beugels misschien best een oefening kan zijn die je eerder verkeerde dan goede dingen aanleert, is dat 'zo min mogelijk moeite doen' en echt de vering uit je paard te halen en niet uit je eigen spierkracht, wel iets wat volgens mij van rijtechnisch belang is. :j

Ashley5760

Re: Lichtrijden: niet op beugels steunen, maar ook niet klemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:29

Waarom zou dat allemaal niet mogen Verward
Gewoon op je beugels steunen het gaat om je houding die uiteindelijk het paard wel of niet belemmert.