Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:40

ik heb momenteel ook een steigeraar,en als een tik tussen de oren een bewezen effect had dan had die van mij echt een zwieper te pakken.
helaas,paarden gaan vaak tegen "pijn" in,en zal dus of nog hoger gaan of weten dat hij die hoogte niet meer kan halen en lager steigeren of wat anders verzinnen.
gewoon voorwaarts en de kop loslaten is nog altijd het beste "medicijn" tegen steigeren.
net als een fles water of een ei op het hoofd kapot slaan,zodat het paard denkt dat hij z'n hoofd heeft gestoten en bloed,dikke onzin.
steigeren is een machtsvertoon en heel vaak een reactie op je been,dus bij steigeraars is het belangrijk dat ze respect hebben voor je been.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:58

Ik vind het niet kunnen dat je je paard met een zweep op z'n hoofd slaat. Zo los je je problemen toch niet op?
Zal me niks verbazen als het paard straks hartstikke kopschuw is?!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:55

timilon schreef:
steigeren is een machtsvertoon en heel vaak een reactie op je been,dus bij steigeraars is het belangrijk dat ze respect hebben voor je been.

Dat is idd het probleem, maar wel heel moeilijk op te lossen. Mijn eigen paard had ik in de training heel fijn aan het been TOT het moment dat hij in verzet ging, dan had hij er ronduit schijt aan. Maar idd, legde ik been aan voor het wijken, wou ik de achterhand begrenzen tegen uitzwaaien of hem doorbuigen, dan ging ie weer.

Losgooien van voren probeer ik over het algemeen juist niet te doen, omdat dat een beloning is.
Heb dat met mijn eigen beest wel gedaan omdat die heel gevoelig aan het bit was en zich aan de hand al vaak achterover gooide, dat hoefde ie onder het zadel niet te leren Nagelbijten / Gniffelen Maar in principe niet de beloning van het losgooien geven en niet dermate veel druk dat hij achterover gaat.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:43

Nou dat vind ik wel de meest stomme oplossing die je kan bedenken. Je paard wordt dan alleen maar bang van je,, er zijn genoeg andere methodes om dat af te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:48

als je weet wat je doet, en je weet hoe het komt............ geen probleem Lachen

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:49

@ILoveMyHorse Ik vroeg ook al aan de vrouw of het paard niet ergens pijn had of iets dergelijk, maar volgens haar is het paard helemaal nagekeken maar is het kerngezond. Het was volgens haar gewoon 'kl*ten' ..

als het paard kerngezond is wil niet zeggen dat het er niet schrikachtig van wordt of dat het geen pijn doet .....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:51

het mag ook best even pijn doen hoor Lachen alsof steigeren zo vriendelijk is naar mij toe........... mooi verhaal Lachen

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:53

@KiWiKo ja, maar aangezien het nogal een rotplek is om te slaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:55

het is nog rotter als ik op de grond terecht kom, al dan niet met het paard bovenop me.................

nee hoor, met een steigeraar uit rottigheid, no mercy

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:48

Nee, ik denk dat een tik op je hoofd niet ''het'' middel is.
Goed voorwaarts houden, mijn part geef je 'm een harde tik op z'n kont dat tie voorwaarts moet.
Maar op z'n hoofd vind ik niet het beste.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:50

wat jij wil Lachen ik heb wel meegemaakt dat die tik op de kont alleen maar resulteerde in NOG rechterop staan........... en de klap op de kop resulteerde in 4 voetjes op de vloer........

dan ga ik nog altijd voor de klap op de kop, als je het goed doet hoef je het maar een keer te doen en is het voor altijd duidelijk Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:00

Klap op z'n kop, of willekeurig waar...als ze maar naar voren gaan en dat kan alleen maar op 4 benen!
Meerreell...noem jij dan eens de oplossingen waar je het over hebt? Ik ben wel benieuwd.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:24

Urielle schreef:
timilon schreef:

Dat is idd het probleem, maar wel heel moeilijk op te lossen. Mijn eigen paard had ik in de training heel fijn aan het been TOT het moment dat hij in verzet ging, dan had hij er ronduit schijt aan. Maar idd, legde ik been aan voor het wijken, wou ik de achterhand begrenzen tegen uitzwaaien of hem doorbuigen, dan ging ie weer.

Losgooien van voren probeer ik over het algemeen juist niet te doen, omdat dat een beloning is.
Heb dat met mijn eigen beest wel gedaan omdat die heel gevoelig aan het bit was en zich aan de hand al vaak achterover gooide, dat hoefde ie onder het zadel niet te leren Nagelbijten / Gniffelen Maar in principe niet de beloning van het losgooien geven en niet dermate veel druk dat hij achterover gaat.

Hoe doe je het dan? Als ik losgooi, houdt hij sneller op met stijgeren, dan ga ik meteen als hij gestopt is van halthouden naar galop, en dan van galop meteen weer naar halthouden en dat nog 4 x zodat hij meteen weer aan het werk gezet wordt. Dit werkt meestal wel. Maar onder het stijgeren als ik dan de teugels normaal heb, protesteert hij nog meer. Dan wil hij tussen het stijgeren door nog wel eens achteruit gaan lopen. Hij kan dan hele voltes in zn achteruit doen!

Hij doet het niet vaak meer het stijgeren, maar als hij het doet, gooi ik mn teugels los, en als hij gestopt is zet ik m meteen aan t werk met die overgangen. Werkt meestal goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:12

benieuwd hoeveel "tegenstanders" hier al ooit zo'n 500kg op zich hebben gehad omdat die sukkel zijn evenwicht verloor tijdens dat geintje. Of nog erger: toen die sukkel doelbewust achterover spróng gezien dat irritant geval van een ruiter iets beter bleef hangen dan die hoopte. Die van mij krijgt ook zonder pardon een mep als ze probeert te steigeren. Bij de ruin inmiddels niet meer, die probeer ik onder de buik te tikken als hij steigert, werkt beter voor hem. Ja

een paard dat steigert is levensgevaarlijk en mag ook zo behandeld worden. Doel noodzaakt de middelen. Knipoog

En paarden kunnen niet steigeren als ze lopen? Mogen jullie allemaal (alles wat onder de 50kg is toch, liefst nog onder de 45kg) mijn ruintje komen proberen Ja Die kan dat vanuit elke versnelling. Oh en als je hem een mep op zijn kont verkoopt, springt hij gewoon recht omhoog zonder te bedenken of die op die manier nog wel degelijk zou kunnen landen en lig je vervolgens dus samen op de grond. (dat doe je dus maar 1x) Merrie zelfde verhaal. Uit een stomme reflex tikte ik haar op haar kont toen ze probeerde onder het werk uit te komen (missy heeft nogal een lange testperiode gehad wegens omstandigheden) zoh, daar was ik snel van genezen. Ja

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:43

Veel mensen doen dit, ze slaan dat tussen de oren, dit omdat het hetzelfde effect heeft als dat een paard zijn hoofd stoot, hij trekt zijn hoofd dan ook gelijk naar beneden. Ik doe dit niet hoor, mijn pony heeft nog nooit gesteigerd Clown Een paard dat gemeen steigert kan ontzettend gevaarlijk zijn, kan ook achterover vallen, dan moet dit wel kunnen. Maar zeker niet als het aan het bit of zadel etc. ligt. Meestal als het paard dat steigert je een klap op z'n kont geeft steigert hij alleen maar meer en hoger.

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:32

ik heb he nog nooit gegaan , niet van plan ook .wel heb ik gehoord dat als je een ei op het hoofd doe als ze steigere dat ze denken dat ze bloeden en stoppen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:36

liberty22 schreef:
nou nee , is echt not done.
Een paard kan alleen maar steigeren als die stilstaat of bijna stilstaat , voorwaarts rijden dus.

Dit is natuurlijk nutteloos advies mijn paard kan uit het niets steigeren zonder terug te komen en zonder dat ik het absoluut voel aankomen.
Nou hoe harder je haar dus voorwaarts rijd hoe harder ze stopt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:41

Mensen die het woord niet eens kunnen spellen en toch heel goed weten dat meppen een heel goed idee is, moeten eerst even de schoolbanken in en dan eens bedenken waar dergelijk gedrag vandaan komt...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:00

Ik vind het wel idealistisch hoor om te beweren dat slaan niet kan, dat het mishandeling is, etc.
Maar de andere aangedragen oplossingen snijden ook geen hout of werken averechts. Als een paard (pijn uitgesloten) zijn leven en dan van de ruiter op het spel zet om onder werk uit te komen, zeg ik veiligheid eerst en een tik op zn hoofd. Actie = reactie, dus wel meteen en geen half werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:29

Ninx schreef:
Mensen die het woord niet eens kunnen spellen en toch heel goed weten dat meppen een heel goed idee is, moeten eerst even de schoolbanken in en dan eens bedenken waar dergelijk gedrag vandaan komt...

Ach gut beetje gefrustreerd meiske?

Niemand beweerd dat meppen een góed idee is, wel dat het kán helpen. Da's positieve bekrachtiging (het paard een negatief iets toedienen) en daarvan is bewezen dat het iig bij kinderen werkt. Gezien paarden vaak kleine kinderen zijn...

Tuurlijk is werken met beloningen altijd beter, maar als het probleem zich stelt dan heb je niets aan beloningen, je kan hem wel aaitjes geven en knuffen als hij met zn vier beentjes op de grond staat, maar steigeren "negeren" is geen optie. Dan kan een pedagogische tik tegen de oren er iig voor zorgen dat het ding al weer op de grond staat, van daar uit kan je kijken wat je doet met dat monster.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:38

Ai dit is geen fijne oplossing.Hoe rijd de vrouw dan met haar benen?Meestal krijgt het paard daar een steigerreactie van.

Mijn pony was ook totaal gestoort geworden.Maar ze is vroeger ook mishandelt geweest en ze had hetzelfde probleem en werd op dr hoofd geslagen,nou die is dus kopshuw ervan geworden nu niet meer.Maar als ze weer als vroeger tegen je zin in gaat hou ik mijn zweep boven haar oren ongeveer 50cm en dan weet ze zelf weer als ze te hoog komt en dit heeft goed geholpen bij mij ten minste maar ik weet niet wta voor situatie jij hebt.

Ook voor sommige ik sla mijn paard niet maar als ie te hoog komt tikt ie zelf z'n hoofd tegen het zweepje aan en daar schrikt ie even van maar dan is het ook weer goed.Want daar hebben we ook alles aan geprobeert,
ook zwaaide ze steeds met haar hoofd heen en weer.en dat is daardoor echt minder geworden,haar eigen foutjes bestraft zelf en dat is een goeie optie voor haar zonder er iets van te krijgen.
Maar zo laat ik haar ook in der eigen waarde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:56

Een paard wordt niet kopschuw van een pedagogische tik op het juiste moment. Een paard dat een mep krijgt voor te steigeren, weet verdraait goed waarvoor hij dan gestraft wordt. Een paard wordt kopschuw van slaan zonder reden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:01

iedereen met zijn not done gaat mij nu heel hard aanvallen vrees ik:

Ik doe het ook, wellicht niet met zweep. gewoonweg hand.
Kopschuw word ze er echt niet van Knipoog onzin!
Pony in kwestie gebruikt het om onder haar werk uit te komen, en flink vooruithouden, pony pakt bit ankers erin en omhoog.
Ze heeft af en toe een bui dat ze het doet. en dan 1 klap is genoeg en ze doet t niet meer.

Had 1 keer het idee laat het even toen kwam ze nog een keer tegen het dode punt aan.

Dierenmishandeling!? t is pas dierenmishandeling als dat dier achteroverklapt en je m af moet maken omdat je niks tegen steigeren begonnen bent!

Dus ja van mij krijgt ze m ook, eigenaar heeft rugproblemen en als ze het daarbij flikt en die valt er achterover af is ze minimaal verlamt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:02

smurffie om nog maar te zwijgen over je eigen lichaam dat je toch ook wel in ere mag houden Ach gut 500kg zijn je botten niet op gemaakt.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:08

Ik heb ooit één keer mijn vorige paard een klap tegen zijn hoofd gegeven toen hij steigerde.
Hij deed het echt om te lopen kl*ten, en ik schrikte zodanig dat hij steigerde dat ik uit reflex hem een klap tegen z'n hoofd gaf
(niet erg hard hoor overigens, en met m'n hand, geen zweep)... Ik moet zeggen: hij heeft dat nooit meer geriskeerd.